Dilemma: Trailerladen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 23:59

Dit is de methode 'Kill'.
Ik gebruik zelf veel van Parelli (maar niet alles). Een ding is mij wel bijgebleven: eerst vragen (gewoon uitnodigen de trailer op te lopen). Dan vertellen (druk houden). Dan 'Kill'.

Ik principe kies ik liever voor de lamme arm. Maar ik kan me voorstellen dat er momenten zijn dat ook dat niet werkt (alhoewel ik ze zelfs bij de meest eigenwijze tot nog toe niet ben tegengekomen). In ieder geval is het eerlijker dan erachter gaan staan meppen met een zweep.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:03

het neusafdrukken ken ik.
Di gebruik ik buiten bij mijn paard. Hij gaat altijd lopen schrikken van koeien, en er vandoor springen. Ik weet dit, en ik weet dat hij zich aansteld. Dus dan longeerlijk om zn neus draaien, helpt goed, hij schrikt steeds minder Knipoog Hij vreemt ook gras uit t weiland van de koeien, staat neus aan neus met die beesten, dus vertel mij niet dat ie bang is Knipoog

Trailer laden... vaak problemen! Maar wees blij dat ze er uiteindelijk nog uit willen, dis van mij heeft tijdenlang vertikt eruit te gaan, hij stond er toch goed? *LOL* en das heel wat minder leuk Knipoog

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:20

Bij Dendro hoefde ik ook maar het touw over zijn neus te doen en hij had zoiets van oke dan maar, jij je zin. Ramony had een tijdje een longeerlijn nodig, Fleur moet ik soms bij de staart pakken en Juul dus soms achteruit zetten. Vier paarden, bij allemaal kwam er een periode van geen zin, allemaal een andere manier van dan maar zin maken. Alleen had wat angst dordat ze een keer tegen het middenschot is aangelopen en die had een lijntje nodig om net dat ene zetje te krijgen. Momenteel laat ik ze allemaal, zelfs een tweejarige, door het halstertouw over de nek te gooien en ze lopen er vanzelf in. Ik hoef alleen nog maar de achterbar te sluiten en ze vast te zetten.
En natuurlijk rustig rijden. Een laadbaar paard is me alles waard.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:31

Hoe laat ik mijn paard gewillig, voor me uit, de trailer inlopen?
Het probleem
Wat werkt niet?
Wat werkt wel?
Een praktische handleiding
Tips en truuks


Het probleem
Veel mensen hebben een probleem met het trailer-laden. Het ritueel duurt soms uren, er ontstaan gevaarlijke situaties, en op zijn minst is het proces zenuwslopend, zeker als je toch al te laat bent voor je rij-afspraak of wedstrijd. En zelfs als het lukt, dan nog heb je vaak nog iemand nodig om snel de stang achter het paard dicht te doen. Zou het niet vreselijk handig zijn als het paard gewoon gewillig voor je uit loopt en zelfstandig de trailer ingaat? Zoals op dit flimpje te zien is? Waarom doet hij dat niet gewoon?

Om iets op te lossen moet je eerst het probleem kennen. Waarom gaat het trailer-laden vaak zo problematisch?

Paarden zijn vluchtdieren. Ontsnapping en snelheid zijn voor het paard het primaire overlevingsmiddel. Een paard zal van nature wel uitkijken om zich in een situatie te begeven die het niet vertrouwt, en begeeft zich al helemaal niet in een situatie waarin de vluchtmogelijkheden beperkt zijn. In de vrije natuur zal een paard nooit een nauw hol binnenlopen!
Een trailer is in eerste instantie een "verdacht" object, de klep maakt een raar geluid, het ding wiebelt, en het is een nauwe ruimte waaruit het paard niet snel kan wegvluchten als er gevaar dreigt. Geen wonder dat een paard, vanuit zijn natuur, een trailer beschouwt als een hoogst onveilige plek!
In tweede instantie komt daar de mens bij, die uiteindelijk het paard met zwepen of geweld de trailer insleurt, en vanaf dat moment wordt de trailer ook nog eens geassocieerd met zwepen en andere narigheid "Zie je wel dat een trailer foute boel is? Zelfs mijn vertrouwde baasje verandert rond de trailer in een agressief roofdier". Het gaat van kwaad tot erger, en een vicieuze cirkel is begonnen. Het paard wil beslist de trailer niet meer in, er is steeds meer dwang nodig om het toch voor elkaar te krijgen, en het paard gaat de trailer steeds meer associeren met dwang en geweld, en krijgt er een steeds grotere hekel aan.

De meeste mensen begrijpen niet dat trailer-laden iets is dat je moet oefenen, en verwachten dat het trailer-laden een aangeboren vaardigheid van het paard is. Hoeveel tijd wordt er wel niet besteedt aan het oefenen om goed te leren paardrijden, maar hoe weinig tijd wil men investeren om het paard fatsoenlijk de trailer in te leren lopen? En juist wanneer je alleen gaat trailer laden wanneer het nodig is ontstaat er een tijdgebrek en ongeduld, want "we hadden al op weg moeten zijn". En uiteindelijk kost het moeizame laden van het paard in totaal meer tijd dan wanneer er de moeite zou zijn genomen om het paard goed te leren laden. Goed leren trailer laden is een investering die zichzelf ruimschoots terugbetaalt!


Wat werkt niet?
Als een paard niet de trailer in wil is dat niet om je dwars te zitten, maar omdat het paard instinctief weet dat een trailer gevaarlijke plek is waaruit geen ontsnapping mogelijk is, en het geen vertrouwen heeft in het hele gebeuren.

Dwang of geweld.
ALLE vormen van dwang of geweld bevestigen het paard alleen maar dat de trailer inderdaad een onveilige plek is. Als je het paard iedere keer bij het binnengaan van de stal een schop geeft zal het dier ook een hekel aan de stal krijgen, zo simpel is het.
Alle "truuken" zoals lijnen achter de kont, blindoeken, of touwtrekken, het zijn allemaal vormen van dwang, en het paard gaat daarmee de volgende keer echt niet makkelijker de trailer in, integendeel!

Voeren.
Een rammelend bakje biks dan? Ik heb al veel mensen zien proberen om hun paard de trailer in te lokken met voer. Doorgaans gebeurt er een van de volgende dingen (in volgorde van waarschijnlijkheid):

Het werkt niet. Het paard laat zich domweg niet verleiden om de trailer in te gaan. Heel begrijpelijk, want een paard is een graasdier, het hoeft niet zoals roofdieren een inspanning te verrichten om aan voer te komen, en paarden begrijpen dan ook weinig van het principe dat ze voor voer iets speciaals moeten doen. Als een paard in de natuur een plek niet vertrouwt dan laat hij het gras voor wat het is en zoekt een andere plek. Gras genoeg, en waarom eten op een plek die mogelijk onveilig is? Het zit gewoon niet in de natuur van paarden om voor voer ook maar enig risico te nemen. De trailer is een onveilige plek, dus niet geschikt om daar te gaan eten.
Het paard wordt beloond omdat het NIET de trailer ingaat. Het is soms vermakelijk om te zien, maar als het paard niet het bakje biks achterna loopt de trailer in, dan zijn er mensen die het paard dat nog steeds buiten staat laten "proeven", en proberen opnieuw of het paard het bakje achterna loopt. Wat ze feitelijk doen is het paard belonen omdat het nog steeds buiten staat, en het paard weet dat zolang hij maar buiten blijft staan hij steeds een hapje voer krijgt. Paarden zijn geduldiger dan mensen...
Het paard rent de trailer in, neemt een hap... en rent met volle mond weer even hard achteruit naar buiten, nog voordat je de kans hebt de stang erachter te doen.
Het paard loopt de trailer in, eet de bak voer leeg... en ontdekt, zodra het voer op is, dat het ineens opgesloten is en begint met volle geestdrift de trailer te slopen...
Voeren is zowiezo over het algemeen geen goede methode om paarden iets te leren, te belonen, of over te halen. Waarom dat zo is lees je in Leren en Belonen.


Wat werkt wel?

Het kan altijd nog mooier: Laden vanaf het spatbord.

Dit is een Parelli Natural Horsemanship taak die ik met Harisha voor mijn level 2 certificaat moest doen:
"Laadt het paard in de trailer, laat hem tien seconden in de trailer staan, en vraag je paard weer naar buiten. Al die tijd mag je niet van het spatbord afkomen."

Begrijp allereerst dat het paard niet zo moeilijk doet "om je te pesten", maar omdat een nauw hol binnenlopen volkomen tegen de natuur van het paard ingaat.
Verander de perceptie van het paard voor de trailer. Zorg dat het de trailer beschouwt als een vertrouwde en comfortabele plek. Gebruik geen geweld of voer, maar begrip en geduld, en bouw het trailer laden met oefeningen stap voor stap op.


Een praktische handleiding.
Iedereen kent vast wel het verschijnsel dat een paard naar de uitgang van de bak trekt, omdat hij weet dat hij daar rust krijgt, of naar de instructeur trekt omdat je daar regelmatig even stopt om te praten. Met een aantal oefeningen gaan we het paard duidelijk maken dat de nabijheid van de trailer "rust" betekent, zodat hij zelf naar de trailer gaat "trekken". Jij wil hem bij, en uiteindelijk IN de trailer hebben, maak van jouw idee ZIJN idee! We gaan niet proberen hem de trailer in te krijgen, we gaan het paard zelf laten ontdekken dat de trailer "rust" betekent.

Stap 1:
Een trailer is een nauwe ruimte, en om het paard hierin te krijgen moeten zowel de eigenaar als het paard oefenen om vaardigheid op te doen met het passeren van nauwe doorgangen. Waarschijnlijk lukt dit rijdend op het paard wel, maar als je niet je paard in de trailer wilt RIJDEN dan zul je dit ook vanaf de grond moeten kunnen. Een goede basis voor dit soort grondwerk leer je met Parelli Natural Horsemanship, maar andere methoden zijn vast ook wel bruikbaar.
Ga dus oefenen. Zet bijvoorbeeld twee stoelen een meter uit elkaar in de bak, en probeer je paard hiertussendoor te sturen, zonder zelf tussen de stoelen door te lopen. Het lijkt eenvoudig, maar is voor ongeoefenden vaak al een probleem. De meeste paarden hebben hier in eerste instantie al grote bedenkingen tegen. Bedenk echter dat als dit al niet lukt, dat het met een trailer zeker niet gaat lukken. Lukt het met twee stoelen, probeer het dan met andere voorwerpen.
Als dit allemaal lukt, laat je paard dan over een plank of stuk zeil lopen. De klep van een trailer is immers ook een "enge" hindernis die genomen moet worden. Ga ook dit in allerlei variaties oefenen.
Zie ook deze filmpjes: Over een obstakel springen, en achteruit tussen twee wapperende vlaggetjes door.

Stap 2:
Zet een trailer neer op een plek met veel ruimte eromheen, bij voorkeur in de bak. Zet een trailer nooit zomaar los neer, laat hem vast aan de auto, of zet een stapel stenen onder de achterkant! Een opwippende trailer is iets wat je nu echt niet kunt gebruiken! Laat de klep van de trailer voorlopig dicht, het paard hoeft nog niet de trailer in.

Stap 3:
Ga de oefeningen van stap 1 herhalen, maar nu naast de trailer. Zet dus twee stoelen naast elkaar naast de trailer, en laat het paard tussen de twee stoelen doorlopen. Zorg dat er tussen de stoelen en de trailer een grotere ruimte is waar het paard ook nog door kan. Geef je paard zo min mogelijk rust, hou hem bezig met de twee stoelen, heen-en-weer ertussen door.
Maak de ruimte tussen de twee stoelen steeds kleiner, en geef je paard de kans om te "ontsnappen", en dus in plaats van tussen de twee stoelen door, tussen de ruimere doorgang tussen stoel en trailer door. Als je paard voor de trailer kiest, laat hem dan onmiddellijk met rust! Geef hem een hele lange rustpauze, of als het even kan, breng hem terug naar de wei of zo.
Herhaal dit een paar keer. Paarden zijn erg goed in het "ontdekken" hoe ze rust kunnen krijgen, en alleen dit al zal zijn perceptie van de trailer in gunstige zin veranderen.

Stap 4:
Ga nu oefenen met de klep van de trailer open. Stuur je paard tussen een stoel (of jezelf) en de klep door. Als de oefeningen van stap 3 goed zijn doorlopen moet het geen probleem zijn om je paard tussen de klep en een voorwerp door te sturen.
Maak langzaam de ruimte steeds kleiner. Er komt een moment dat het paard een stukje over de klep loopt, en als dat gebeurt laat je het paard onmiddellijk met rust! Ga met je rug naar hem toestaan of zo, geef hem het idee dat hij "onzichtbaar" wordt zodra hij de klep aanraakt. Geef weer een lange pauze, of beeindig de sessie.
Herhaal dit een paar keer. Laat het paard ontdekken dat hij met rust gelaten wordt als hij "per ongeluk" met een voet op de klep terechtkomt. Steeds vaker zal het paard "per ongeluk" een voetje op de klep zetten.

Stap 5:
Als je paard geen problemen meer met de trailerklep heeft, en liefst zelfs bewust op de klep gaat staan kun je gaan proberen om je paard een stukje(!) de trailer in te krijgen. Hier komen de oefeningen van stap 1 goed van pas. Stuur je paard een stukje de trailer op, en iedere keer dat hij een stapje verder komt laat je hem direct met rust. Probeer onder geen beding hem helemaal de trailer in te sturen! Wacht rustig af... Waarschijnlijk loopt je paard weer achteruit de klep af, als dat gebeurt stuur je hem direct weer terug de klep op. Laat hem ontdekken dat hij rust krijgt zodra hij gedeeltelijk IN de trailer staat, en dat hij geen rust krijgt zodra hij weer naar buiten komt. Als je paard uiteindelijk de trailer inloopt, ongevraagd of naar aanleiding van je aanwijzingen, laat hem dan met rust! Doe onder geen beding de stang dicht!
Als je paard BIJNA in de trailer staat, maar EEN voetje staat nog buiten, is het verleidelijk om hem even aan te duwen of een tik op zijn kont te geven, maar weersta die verleiding! Doe dit niet!!!

Stap 6:
Herhaal de oefeningen uit stap 5 een aantal keer. Het kan geen kwaad om andere bezigheden, zoals rijden of grondwerkoefeningen af te sluiten met trailer-laden. Laat het paard ervaren dat het IN de trailer rust krijgt, en daarbuiten niet. Je wil uiteindelijk naar de situatie toe dat je paard naar de trailer trekt omdat het weet dat het daar met rust gelaten wordt, net als dat een paard naar de uitgang van de bak trekt, of naar de stal. Je bent nu al een heel eind gevorderd, zorg dat zijn gunstige perceptie van de trailer goed wordt ingeprent. Als het goed is ziet het er ongeveer uit als op dit filmpje.

Stap 7:
Je kunt nu gaan beginnen met de stang dicht te doen. Doe dit in het begin niet te lang, laat je paard ervaren dat de stang ook weer een keer weg gaat. Bouw het vertrouwen stap voor stap op. Je kunt als dit goed gaat ook de klep eens dicht doen.

Stap 8:
Gefeliciteerd! Je kunt nu je paard de trailer insturen! Hou er echter rekening mee dat het zo nu en dan kan voorkomen dat je paard toch even niet de trailer in wil. Ga dan een paar stappen in dit stappenplan terug. Meestal is een paar keer heen-en-weer sturen tussen jezelf en de klep genoeg om hem eraan te herinneren dat er buiten de trailer geen rust meer is. Ga in geen geval ongeduld of agressie vertonen, of proberen hem de trailer in te trekken. Je bent dan heel snel weer terug bij af!


Tips en truuks:
Bind je paard niet te kort vast! Paarden gebruiken hun hoofd om in evenwicht te blijven, dus zorg dat hij ruimte genoeg heeft om bewegingen van de trailer op te vangen!

Haal na aankomst op de bestemming niet direct het paard uit de trailer, maar laat hem een paar minuten staan! Anders leert je paard dat stilstaan "uitstappen" betekent, en dat kan knap lastig worden als je een keer met pech komt te staan of in een stilstaande file terechtkomt.

Als je EEN paard vervoert in een tweepaardstrailer, zet hem dan aan de linkerkant. Zou je het paard rechts zetten dan is de kans op omkiepen op rotondes of bij uitwijken over de berm erg groot!
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 20-04-04 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 00:34

Heel goede methode. Maar het veronderstelt dat je het grondwerk van Parelli al aardig onder de knie hebt. En dat heeft niet iedereen! Dat betekent dat als je lichaamstaal niet in orde is, je het risico loopt dat je paard een loop je met je gaat nemen. Kortom: deze methode werkt! Maar probeer hem niet zomaar o.b.v. bovenstaande tekst!

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 03:58

De Pirelli methode klinkt intressant, hoewel ik niet heel goed ben ik NH (waar dit op lijkt) is dit wel een goede trainingsmethode denk ik. Ik ga dit eens proberen. Toch blijft mijn probleem dan nog bestaan denk ik. Nu doet ze het ook als het haar goed uitkomt. Loopt ze zo achter me aan de trailer op! Hoopa, niets aan het handje! Sinds gisteren hebben we een nieuwe trailer ter beschikking. Met een verlaagde instap. Misschien dat dat ook werkt..... We hebben in ieder geval een hoop extra huiswerk voor de komende maanden Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 07:49

En let ook eens op het rijgedrag van de chauffeur. Daar komen ook nog heel veel problemen vandaan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:14

Ik zou eens kijken of je een schot langs de open kant van de klep kunt zetten. Zet er iemand achter die haar met de achterkant van bv. een hoevenkrabber in haar flank 'prikt' als ze die kant op begint te duwen. Zet nu een meter of 10 achter het paard een rustig persoon met een menzweep. Die houd er druk op. Niet slaan, niet klappen met die zweep, alleen maar een beetje druk houden. En dan maar geduld hebben. Eerlijk gezegt zou ik toch niet eindeloos doormieren met een paard wat niet bang is...

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:34

Een heleboel goede methodes, maar wat als het je ineens overkomt en je gewoon de tijd niet hebt om uitgebreid met je paard te oefenen? Als je op vreemd terrein bent en je paard besluit om niet in de trailer te gaan terwijl hij/zij altijd gewoon de trailer op ging.... Wij hebben daar helaas ook ervaring mee... Een simpele oplossing: Probeer de trailer tussen 2 deuren te zetten zodat het paard er niet langs kan springen (lakens aan beide kanten werkt meestal ook), 2 sterke personen aan het halster (echt bij het halster pakken, niet aan het touw) 2 erachter, armen tussen de achterbenen door, schouders eronder en "tillen" + tegelijk naar voren... De eerste keer ging shanaya op haar knieƫn naar binnen, maar nu hoef je er maar achter te gaan staan en ze gaat al (ze gaat ook niet uit zichzelf als haar veulen in de trailer staat)... Werkt ook erg goed met wat oudere veulens die zich achterover gooien, die til je makkelijker op en daardoor kunnen ze zich niet naar achter laten vallen...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:43

Anya schreef:
Dit is de methode 'Kill'.
Ik gebruik zelf veel van Parelli (maar niet alles). Een ding is mij wel bijgebleven: eerst vragen (gewoon uitnodigen de trailer op te lopen). Dan vertellen (druk houden). Dan 'Kill'.


Bij Silly; zes uur (ja ik heb veel geduld!!) later nog geen resultaat.

Silly is een beetje apart. In het begin vond ze het eng, met veel klopjes en appeltjes ging ze er na 2 keer zo op. Toen begon de ellende, ze ging er braaf op maar sjeesde er gelijk achteruit weer af...
Nu gaat ze helemaal niet meer, ze is niet bang maar staat met haar voorhoeven op de klep en haar hoofd in de trailer me uit te lachen. Lief doen, appeltje, druk houden, boos worden (helpt helemaaaaaaaal niet!), longeerlijn erachter (gaat ze op zitten), blinddoek (ook geen succes!!), eeuwen geduld... niets helpt.
Ze staat voor de trailer, en opeens dan bedenkt mevrouw zich en loopt er (nog net niet fluitend) op.
Wat ze ook doet is over je hoofd heen de andere kant op kijken, achterom bv. Ze heeft (in alles wat ze doet) ernstige concentratiestoornissen en let nooit langer dan 10 seconden op.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:08

Komt echt wel goed Masja Ach gut

We gaan nu met de nieuwe trailer gewoon weer rustig oefenen zonder dat er verder iemand bij is.
Zal je zien, als je een paar weken verder bent, loopt Tiara als een lammetje met je mee de trailer op.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:28

aan allebei de kanten een longeerlijn en dan diegene die hem rechts vastheeft achter je paard naar links laten lopen en andersom.
zo heb ik het gedaan en nu loopt ze zo met een touwtje mee.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:49

als je paard niet trapt kun je misschien z'n staart door zn achterbenen heen halen en licht aanspannen, vaak reageren ze daar wel op en springen ze naar voren. Wat ook wel eens helpt is om de trailer in het gangpad te rijden zodat ze vanuit de gang meteen de trailer in loopt. Dan moet je wel de mogelijkheid daarvoor hebben
succes OK dan!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:15

Ik heb het ook op bovenstaande methode van de site van Frans Veldman gedaan (Parelli) en het werkte bij mij. Lois was ook zo'n geval en is uiteindleijk bang geworden van het geweld. Ik ben vanaf de grond begonnen om hem te leren daar heen te gaan waar ik hem wijs naartoe te gaan. Eerst langs een stoel en zo steeds verder uitbouwen naar de trailer. Vervolgens trailer zonder tussenschot naar met tussenschot en sinds een paar weken krijg ik hem er helemaal alleen in. Wat was ik blij zeg *LOL* . Het kost wat tijd maar alle touwtruukjes werkten absoluut niet. Heel veel geduld en tijd ervoor nemen dan zal het best lukken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:40

xcynthiax, Pablolover en andere die het hebben over: van achteren aandrijven. Bij sommige paarden helpt dit zeker!

Maar bij net zo een als die van mij:

* Hij loopt links/rechts langs de klep (hoge klep - vrachtwagen), dus je geeft hem z'n zin dat hij niet naar beneden klettert.
* Hij buigt z'n hoofd zo om, dat rechtdoor niet meer mogelijk is, dus je geeft hem z'n zin.
* Hij buigt z'n hoofd zo, dat hij bijna tegen de schotten aan butst (hele misselijke om je hoofd aan te stoten), dus je geeft hem z'n zin.
* hij gaat steigeren, schampt met z'n hoofd tegen de rand en het resultaat is een geweldig mooi litteken op z'n hoofd (Foto's: http://picserver.org/view_image.php/179282/picserver.jpeg http://picserver.org/view_image.php/179279/picserver.jpeg). Dus bij de volgende keer dat hij maar dreigt te steigeren, hij krijgt z'n zin.

En da's nog maar een kleine greep uit het 'hoe-krijg-ik-mijn-zin-assortiment' van mijn paard.

Thuis gaat hij er perfect op. Maar als we vanaf locatie vertrekken, konden we makkelijk 2 uur bezig zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:46

De een heeft baat bij een end hout en de ander bij een emmer biks......... het is de kunt in te schatten welke methode bij welk paard werkt

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:49

Mijn manier is de zelfde als anya alleen mijn trainer liet me daarbij een bezemsteel gebruiken.Het enigste wat je daarmee mag doen is zachtjes op de achterhand tikken, en zodra je paard maar iets beweegt STOPPEN. En als ze niet meer loopt, meteen weer beginnen. Dit hebben we bij golda gedaan nadat ze een ongeluk heeft gehad in de trailer. ook hebben we dit al gedaan bij enkele paarden op stal. die nu super de trailer in gaan. Het kan wel uren duren, en dit moet je zeker om de paar dagen oefenen. tot ze er makkelijk in gaat. Golda in nu te laden door mij alleen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:08

Golda1, als je het bericht van de topicstarter had gelezen, dan had je denk ik al geweten dat dat geen nut heeft bij dat paard. Ze heeft het zelfs al een keer geprobeert.
Het zal zeker bij veel paarden helpen, daar ben ik van overtuigd. Maar zoals de topicstarter haar paard omschrijft, ben ik bang dat het paard meer gaat lachen omdat het kietelt, dan dat ze ervan onder de indruk raakt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:55

Wij hebben er ook een gehad die niet onder de indruk was, maar ook de wagen niet opging. Die hebben we in de hooischuur gezet, trailer voor de ingang....... dus ze kon nergens heen, een muur aan beide kanten. Ze kon dus alleen rechtuit de trailer in......... end houd gepakt en zo de trailer op geholpen......... was niet leuk, maar sindsdien loopt ze als een mak kuiken de wagen op.

Overigens hebben wij ook onze Marca nog......... en daar hoef je dat soort fratsen dus niet mee uit te halen....... die blijf je lijmen met een emmer biks.........

Maar deze hebben we echt met grof geweld de wagen op gekregen, en dat was niet leuk maar bij dit paard erg effectief

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 22:15

cornelie"]
En let ook eens op het rijgedrag van de chauffeur. Daar komen ook nog heel veel problemen vandaan.
[/quote]

Chauffeur ben ik zelf. Lachen Ik kreeg met mijn examen E achter B te horen dat voor ik serieus ging rijden ik eerst eens een ritje heen en weer naar Frankrijk moest maken. Dan zou ik leren doorrijden Lachen

[quote="irene schreef:
Komt echt wel goed Masja Lovers

We gaan nu met de nieuwe trailer gewoon weer rustig oefenen zonder dat er verder iemand bij is.
Zal je zien, als je een paar weken verder bent, loopt Tiara als een lammetje met je mee de trailer op
.

We gaan er voor!!! Ik kon er gisteren gewoon niet van slapen. Stom he? Blijft door mijn hoofd spoken.....

We hebben nu een heleboel tips + een fantastich geweldig mooie nieuwe trailer die niet eng ruikt Knipoog

Verslag volgt!

Iedereen heeeeel erg bedankt voor het meedenken. Ik weet nu dat het niet alleen aan mij ligt en dat er nog zat mogelijkheden zijn!

Bedankt! OK dan!

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:37

Kijk eens op www.dreamstables.nl . Zij trainen je paard zo dat je na 2 weken je paard zelf(alleen) in de trailer kunt zetten en mee naar huis kunt nemen.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 22:39

annekoning schreef:
Kijk eens op www.dreamstables.nl . Zij trainen je paard zo dat je na 2 weken je paard zelf(alleen) in de trailer kunt zetten en mee naar huis kunt nemen.


Ik wil het graag zelf oplossen. Kreeg de tip van meerdere mensen ook via PB. Zolang ik het zelf kan proberen doe ik het zelf. Dreamstables schijnt niet bepaald een zachte aanpak te hebben. Nu hoeft mijn paard niet als een pakje boter behandeld te worden, maar zoiets gaat mijn pet voorlopig te boven.

Maar toch bedankt voor je tip!

annekoning
Berichten: 121
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: Heukelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:48

Ik weet niet hoe je erbij komt dat Dreamstables niet bepaald een zachte aanpak heeft. Maar dat slaat helemaal nergens op. Wij zetten het paard zonder geweld en alleen op de trailer. En als je het niet gelooft kun je altijd komen kijken, dan weet je tenminste hoe het echt werkt en gaan er niet meer van dit soort dingen in de rondte.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 22:57

Ik heb jee pb gestuurd. Daarin uitgelegd waaom ik niet enthousiast ben. Ik vind het niet nodig om dat ik die topic te zetten. Is een ander onderwerp Lachen

maaikes
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 00:13

kan je mij ook een pb sturen ik ben ook benieuwd aangezien mijn paard ook voor geen goud de trailer op gaat en ik er wel over denk om haar naar ds te brengen alvast bedankt