nieuw paard in kudde- goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:04

hoi!
ik heb even een vraagje!
Ik heb sinds een halfjaar mijn eigen paardje!
een merrie die nooit wat zou kwaad doen.
Toen ik ze kocht, stond al op dezelfde stalling, stond ze altijd apart.
Toen heb ik haar gewoon in de 'kudde' gezet. Een zeer groot stuk land met wat crosshindernissen tussen maar ook best wel veel gras, een must als ze maar 3x per dag hooi krijgt en al aan de magere kant is! Waren op het moment maar 4 paarden.
Toen kwam ze na een maand ongeveer op 3 benen-lopend de wei uit gehinkt...
Borstspier gescheurd, arm beestje, en al helemaal poedersuiker als je intensief rijd. 6x per week (5 keer les!)
Toen heb ik haar sinds toen, 3 maanden geleden schat ik, altijd op aparte weides gezet.
Nu gisteren bedacht ik dat het feit dat ze altijd gestresst is wel logisch is als ze altijd op een klein stuk stoffig land staat waar ze niet kan rennen.
Zo gezegd, zo gedaan.. Er stonden nu wel een heel deel meer paarden, kende ze niet allemaal maar wist dat het enkel ruinen en merries stonden. ja logisch wel :')
Ook een merrie en haar veulen.Natuurlijk beelf ik een tijdje kijken. De kudde stond achterin en zij bleef in het begin een beetje vanvoor lopen. Wat was ze gelukkig meteen rollen, rennen,..
En na een tijde stormde ze de kudde in, ja ik was best op mijn hoede.
een beetje kennis maken mat de paarden en wat gesteiger hier en daar, liet haar even doen?
Daaarna is zij met de merrie en haar veulen en een andere merrie, die tegenover haar op stal staat wat verderop gaan grazen.
Ik vind het echt fascinerend om te zien ;)

Dit is toch beter voor het paard en een ongeluk kan zo gebeurt zijn, ook staat ze altijd alleen op een klein stukkie land. Niet? Of is het risico te groot daar we toch intensief springgericht rijden?

pennie17
Berichten: 107
Geregistreerd: 15-11-10

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:14

Een paard is een kudde dier en is dus het gelukkigste in een groep en niet apart.
Dat er af en toe wat gebeurt is niet meer dan normaal maar in een stabiele groep gebeurd dat niet vaak.
Ik zou haar dus gewoon in de groep laten staan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:19

Laat ik het zo zeggen, prachtig dat paard weer in kudde staat, die van mij staan ook het liefst in groepje buiten.
Paarden zijn kudde dieren en de meeste paarden zijn het blijst in een groepje vrienden.

Maar... om paard zo een vreemde kudde in te gooien is niet altijd even verstandig, blijkbaar nu goed gegaan, maar had ook heel verkeerd kunnen gaan.
En als mijn paard er tussen had gestaan had eigenaar van het weiland en diegene die er zomaar paard tussen had gezet daar echt wel minder positieve input van mij over gehad.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 20:27

@sjolvir; ik had het overlegt met mijn stalhulp & lesgeefster.
De uitbaatster 'maak' het niet uit' zegmaar. Als je stalgeld betaald heb je hetzelfde recht.
Natuurlijk moet je er geen paard inzetten dat al stampt tijdens het rijden.
Veel eigenaren zetten hun paard nieteens buiten |(
Mijn paard is trouwens het probleem niet, ik bedoel dat ze nooit stampt of bijt.
Waarschijnlijk als ze in een 'krappe' positie te staan komt natuurlijk wel.
Het is die oude chagerijn, kuddeleider, die alle paarden op hun plaats zet

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:16

VSW -> OPG

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:43

geweldig.
Gisteren s'avonds haalt mijn stalhulp haar altijd binnen en moest ze iets hebben zou hi natuurlijk bellen, niks gehoord dus veronderstelt dat paardje heelhuids uit de wei was gekomen.
Nu ging ik gisteren naar d'r toe en haalde haar de weide uit. Pas toen zag ik de joekel van een bult op haar borst, gepaard met eem 'mooie' wonde.
Da meteen gebelt, in tegenstelling tot de vorige keer is de spier hoogstwss niet geraakt.
Ze liep ook heel normaal, de vorige keer mankte ze enorm.
Spuite gekregen, pijnstiller en zo nu haar lekker wassen ( wonde uitspoelen ) en koelen en dan anti-innflmatie creme eropsmeren.
Het gekke is dat ze de vorige keer geen wond had, want wat moet de impact van een stamp wel neit geweest zijn als een paard tot bloedens to heeft gestampt?
De staleigenaar was echt 100 procent zeker dat ze dat niet had gekregen toen ze bij de andere paarden stond.
Dus ze heeft het haarzelf moeten hebben verwond..
Met wss een stuk hout ofzo..

Dan maar terug bij de kudde zetten ( als de wond heelt )?..

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:23

Absurd, wat een stalmanagment daar.

Het is gewoon niet oke om zo weinig hooi te voeren en zoveel te werken met je paard. Sowieso 5 x lessen? Waarom in hemelsnaam?

Verder horen kuddes stabiel te zijn en 'gooi' je daar niet te pas en te onpas paarden bij, al helemaal niet als er merries met veulens bij staan.

Kan niet blij worden van de manier waarop er op deze stal met paarden om gegaan word.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 00:37

Het is al een ouder veulen. Ze vertrok met dat veulen en haar mama en nog een paard (waarvan ik weet dat ze het met elkaar kunnen vinden) een beetje verderop.

Die lessen zijn niet per se 1 uur. We bouwen op dus bv;
Maandag: rustdag
Dinsdag: zeer onintensief zn enkel de basis rijden. Ongeveer 30 min.
Woensdag: wat intensiever en 'moeilijkere' oef
Donderdag: enkele sprongen

Vrijdag: lerares rijd haar. Niet springen. En soms ga ik nog wat met haar rijden s avonds
Zaterdag: parcours
Zondag: onintensieve buitenrit of dergelijke. Iets anders als alleen pistenwerk

En ik rijd zovaak om hogerop te komen, vooruitgang te boeken. Met een jong paard is veel herhaling nodig.
Wat kan jij nu over een stalhulp zeggen met zo een oppervlakkige beschrijving. Paarden worden uitermatz goed verzorgd. Alleen gaan de eigenare niet hun 1 miljoen waard springpaard buiten zetten met het risico vanalles op te lopen (als ik het er nu eens mee ben of niet). Ik wil aalleen maar het beste voor mijn paardje.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: nieuw paard in kudde- goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:32

Even in je profiel gespiekt, want nu werd ik nieuwsgierig.
Maar je woont in Uruguay en je paard staat daar ook.

Hoe jong is jong? Aangezien juist een jong paard heel snel leert en je hem sneller overbelast dan dat ze te weinig doen. Hou dat in gedachten.
Jouw paard heeft eigenlijk raar vrij, is het min of meer achter elkaar ipv mooi verdeeld over de week.
Bv. dag hard werken, dag erna buitenrit, dan weer dagje hard werken.
Nu heb jij zondag buitenrit of zo, maandag vrij, dinsdag niet intensief rijden en de rest van de week harder werken.

En qua weidegang is hier al gezegd, nogal vreemd dat alle paarden zo bij elkaar in worden gegooid, dat is vragen om problemen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:29

Ik zou haar nu niet uit de groep halen. Gewoon laten staan, anders kun je iedere keer van voor af aan beginnen.