weiland afzetten met schrikdraad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

weiland afzetten met schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 11:35

Als mijn paard het weiland in gaat, willen we voor het hek het land afzetten met schrikdraad om te voorkomen dat de paarden bij elkaar kunnen komen enz. Het gaat dan omgeveer om een stuk van ca 50 m. We hebben dit nog niet eerder gedaan. Kan iemand mij vertellen hoeveel paaltjes je nodig hebt (om de x meter) en hoeveel lint (wat gangbaar is)? Zelf dacht ik bijv. aan die langere plastic paaltjes zodat je 2 rijen draad (dat 'bredere' lint) kunt spannen? Alle tips zijn welkom!


Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:53

Volgens mij kun je dat uitstekend berekenen op de site van gallagher of agradi, dat weet ik even niet meer.
Er is een berekeningsprogrammaatje voor iig.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 12:12

om de 1,5 a 2 meter een paal is gangbaar. en uiteraard op de hoeken. die plastic paaltjes waar je t over hebt zijn mooi voor de show maar niet effectief om een paard tegen te houden. je kunt beter gewoon houten palen nemen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-04 21:08

Houten palen erin slaan, hebben ze liever niet waar wij staan dus dat wordt lastig. Er is nog wel een echte omheining dus qua uitbreken heb ik dan het idee dat dat minder interessant voor ze is (hoop ik....)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:14

Houten paaltjes zijn het beste (misschien alleen op de hoeken?), maar op zich red je het ook wel met gewone plastic paaltjes. Hangt echt van de paarden of, of die er zo doorheen denderen of wel respect hebben voor zo'n draadje. Ik heb het liefst dubbel draad, en daar blijft mijn pony goed achter. Ikzelf heb op een grotere afstand dan 2 meter een paaltje, denk
eerder richting de 3 a 4 meter, maar 2 meter is misschien wel beter als je die mogelijkheid hebt.
Belangrijk is verder denk ik te zorgen dat er genoeg stroom op staat, dus om te zorgen dat de stroomdraad niet op de grond komt en alleen de isolatoren raakt en geen planten/bomen/onkruid.

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:17

Kyona schreef:
Houten palen erin slaan, hebben ze liever niet waar wij staan dus dat wordt lastig. Er is nog wel een echte omheining dus qua uitbreken heb ik dan het idee dat dat minder interessant voor ze is (hoop ik....)


Kan je niet van die 'ogen' in dat hek draaien zodat je daar je draad door kan spannen? Dat heb ik wel gedaan bij mijn weitje...

Als er toch al een groot hek omheen staat, kunnen die plastic paaltjes misschien ook gewoon werken, mijn ervaring is dat paarden hier wel respect voor hebben....

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:29

Als je breed lint neemt denk er dan aan dat je degene met een verstevigd randje kiest. Anders kun je zo weer omdat hij kapot waait. Of van dat witte koord. Erg stevig en staat ook netjes.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 06:23

Mijn paard is een beetje een paniekvogel en ik denk dus dat hij wel respect heeft voor schrikdraad. Het paard waar hij mee samen gaat, in ieder geval wel. Die loopt er zonder dat er stroom op staat al met een boog omheen. Ik denk dat hij de merrie interessanter vindt dan de paar meter achter het draad dus dat komt vast goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, wisja en 3 bezoekers