Zadel op lucht. Wat is jouw ervaring / mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:16

Katja schreef:
Lijkt mij dat het aardig op tempratuur komt tijdens het losstappen.

Dan nog lijkt het mij dat de temperatuur binnenskamers 's zomers veel hoger op kan lopen dan 's winters...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:19

Nou ja goed, zo iemand heeft een pompje waarmee hij lucht toe kan voegen aan de zadels en volgens mij ben je dan zadelpomper Haha!. Je kunt ook zeggen dat zoiemand lucht verkoopt he.

Lucht en warmte, dat vind ik ook een niet overtuigende combinatie, lucht kan erg slecht warmte vasthouden, in ieder geval niet zoals wol dat kan. Lucht wordt ook niet kneedbaarder of zachter onder invloed van temperatuur.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:25

Ik heb het nog nooit geprobeert en het lijkt me ook helemaal niets..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:44

Lovely schreef:
Het is natuurlijk al een veeg teken dat de meeste ballen (voetballen enzo) in de wereld gevuld zijn met lucht. Rubberbanden onder voertuigen, zijn gevuld met lucht en dan moet er alsnog vering tussengezet worden.

Volgend jaar ga ik rijbroeken met ingenaaide luchtvlakken in de zit op de markt brengen, ik ben heel benieuwd hoe men daar tegenover zal staan.



Blaas je broek op! Cool
Het geeft wel rare geluiden als je op een punaise gaat zitten! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:46

Ik heb er bij Aqua op gezeten en ik had het idee dat ik alle kanten opvloog, wel had ik het idee dat ik meer voelde.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:51

Jetta"]
[quote="Lovely schreef:
Het is natuurlijk al een veeg teken dat de meeste ballen (voetballen enzo) in de wereld gevuld zijn met lucht. Rubberbanden onder voertuigen, zijn gevuld met lucht en dan moet er alsnog vering tussengezet worden.

Volgend jaar ga ik rijbroeken met ingenaaide luchtvlakken in de zit op de markt brengen, ik ben heel benieuwd hoe men daar tegenover zal staan.



Blaas je broek op! Cool
Het geeft wel rare geluiden als je op een punaise gaat zitten! Haha!
[/quote]
Het wordt ook echt afgeraden om op punaises te gaan zitten Haha!.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:54

Ik heb een KN met flair. Dit heb ik aangeschaft omdat mijn paard een behoorlijke zadeldwang had.
Hiervoor heb ik 4 verschillende zadels geprobeerd. En de zadeldwang ging van kwaad tot erger. Dit alles omdat mijn paard een zeer gevoelige rug heeft.
Mijn paard lijkt dus baad te hebben bij het flair systeem. De zadeldwang is zo goed al verdwenen.
Zoiezo hebben meer paarden er baad bij, omdat ze onder een luchtzadel vrijer kunnen bewegen. Ik kan zo talloze praktijk voorbeelden opnoemen. Ok, toegegeven het is geen wondermiddel, je hebt altijd nog dingen zoals de factor ruiter die verder ook nagenoeg alles bepalend is.

Er zitten 4 peervormige zakjes in het zadel(in ieder kussen dus 2). Deze zijn van een dus danig dik materiaal dat ze moeilijk kapot te krijgen zijn.

Ik ben zeer te spreken over het systeem. Wij verkopen het ook in de winkel en zo ben ik er eigenlijk aan gekomen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:04

Van gestuiter heb jij dus geen last en ook niet van temperatuur effecten?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:07

Zover ik weet niet, maar zal het morgen even voor jullie navragen hoe dit in zn werk gaat!! Dus morgen meer "nieuws".......

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:56

Ik heb vroeger flair gehad in mijn KN, met rijden merkte ik weinig verschil, ik heb het eruit laten halen omdat het niet goed meer lag op mijn paard. Ja, als het bijgevuld was lag het voor een maandje lekker, en daarna gin g het weer de verkeerde kant op. NU heb ik in mijn nieuwe DK zadel al een hele tijd lucht, en ik vind het fantastisch. Dat gestuiter etc etc heb ik allemaal geen last van. MIjn paard loopt er erg lekker onder. Het is wel een ander systeem als dat van flair. IK wete niet of het aan mijn KN lag of aan het Flair, maar bij mij was het toen niks.
Het enige "nadeel" van wat ik nu heb vind ik dat je af en toe heeel zachtjes gesis hoort als je gaat zitten bijv. IK vroeg me al af of ie lek was... nee dus.. (hij blijft gewoon vol).
Ik zie om me heen inderdaad heel wat afgekloot worden met luchtzadels, en als het op de verkeerde manier aangelegd en aangepast wordt, kun je het beter niet doen, want dan is het dus drie keer niks.
Zoals het nu in mijn zadel zit bevalt het me prima!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:08

Even toevoeging; omdat ik na mijn slechte ervaring dus geen lucht meer in mijn zadel wilde. (En uiteindelijk na een hoop voelen en uitproberen toch weer over stag ben gegaan) Vroeg ik aan mijn nieuwe zadelmaker waarom hij het als een voordeel zag. Hij had het over het contact met het zadel en het paard. Een rug wikkelt als ware van voren naar achteren af. Als je wol in een zadel stopt wordt dit in principe aaridg hard. Duw er maar eens op, en het veert niet mee in. Je rug van je paard duwt als ware ook tegen het zadel. Door het verschuiven van lucht door de verschillende compartimenten, (het wikkelt als ware af) houd je zadel beter contact met het lichaam van je paard. Het is een beetje moeilijk uit te leggen zo, maar het voordeel is dus de "afwikkeling" op je paard. Hetzelfde idee als de hardloopschoenen met lucht erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:24

Passionato, het principe van hardloopschoenen met lucht is héél anders dan hoe luchtzadels werken. Je hebt in ieder geval een mooi verhaal aangehoord, maar of het ook daadwerkelijk klopt, is vraag 2.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:09

Ik heb ook eem Flair systeem in mijn zadels en wil nooit meer anders.
De nadelen die jullie omschrijven kunnen voorkomen als je zo'n zadel keihard oppompt misschien, maar de zadels zijn absoluut niet keihard.
Als je in een zadel met wol gevuld drukt voel je alleen maar weerstand. Een zadel gevuld met lucht veert mee.
Mijn paard had bijna geen spieren achter zijn schoft door een te nauw zadel. Het zadel was "op maat gemaakt" (jaja). Ik zal de naam van de "zadelmaker" maar niet noemen, want veel mensen zijn nogal wild van hem. Ik wist destijds niet beter, maar wat heb ik mijn paard een ellende aangedaan. Nu ligt er een zadel op met Flair systeem en mijn paard is enorm gegroeid en heeft geen last meer van de rug. In het begin heb je inderdaad wat problemen met je balans, maar dat is na een paar dagen over. Mensen die van zichzelf moeite hebben om goed te zitten zullen nooit aan zo'n zadel wennen.
Het zadel moet goed aangemeten worden en er zijn niet veel zadelmakers die dit mogen/kunnen. Ga dan ook niet naar de eerste de beste die zoiets aanbied, maar kijk eerst eens rond.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:23

Raad je plaatje, daar ben ik goed in Haha!
Het begin met een H en eindigt op Bos? Nagelbijten / Gniffelen

Overigens Vora, dat je paard zo slecht bespierd was lag aan het slechte zadel, dat hij nu beter bespierd is met een luchtgevuld zadel wil niet zeggen dat dit beter is dan een wolgevuld zadel. Misschien was hij daar nog wel veel sneller en beter mee ontwikkeld?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:05

Iets over dat afwikkelen van die rug...
Mijn pony drukte voorheen altijd zijn rug weg, ik kon dus echt niet doorzitten. Sinds het zadel is aangepast is hij meer over zijn rug gaan lopen. Je voelt dat hij zijn rug nu ook opdrukt/de achterhand beter onder brengt en dus mij makkelijk laat zitten (geeft minder hoog op en veert beter) of het door lucht komt, door het breder maken weet ik niet, maar ik vind het een heel fijn gevoel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:21

Vora, lucht veert helemaal niet.
Een inmens groot gedeelte van de zadels is gewoonweg te smal voor de paarden waar ze op liggen. Dat is niet de schuld van de wol, want met lucht kan dat net zo goed.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 03:23

Ik heb alles even aandachtig gelezen en zal proberen om mijn ervaringen passend in te brengen. Ik ben dus een voorstander van het lucht systeem, en heb inmiddels 3 zadels op lucht (dus ook 3 paarden die ermee worden gereden)

Allereerst wil ik zeggen dat een luchtzadel wordt opgepompt naar het gewicht van de berijder. Iemand anders kan er zonder probelem op rijden mits het verschil kleiner is dan 20kg (weet ik niet helemaal precies, dus houdt me tegoed) Je legt een leeg zadel op het paard en gaat er dan opzitten. Je moet dan je ogen sluiten en het moment voelen dat je voorover gaat. Zo wordt een zadel met lucht afgesteld.

Een zadel met lucht stuitert juist helemaal niet. Wel moet zowel de ruiter als het paard eraan wennen. Ook heb ik ergens gelezen dat een paard zich niet meer kan vast zetten onder een zadel en dat is waar. Je zou dus kunnen zeggen dat een zadel oplucht een paard stimuleert om in balans te lopen. Mits het flair systeem omdat dat aparte componenten heeft en niet als Kieffer een ringleidingsysteem waarbij lucht kan zweven.( Dus ruiter zit naar rechts en drukt de lucht naar links) Dus ook voor mensen met houdings problemen of beperkingen of paarden met specifieke klachten kan een Flair zadel uikomst bieden omdat je de lucht op kan pompen naar behoefte. Dat het voor de paarden fijner is, is voor mij duidelijk. De paarden gebruiken hun rug inderdaad beter en worden als het ware gemasseert door de werking van de lucht. En LOV volgens mij heeft het wel degelijk een dempende functie.

Mijn paard was er zoals jullie inmiddels weten niet erg best aan toe. Het paard is 3 jaar geleden 6 maal(en dat is veel) door een fysio behandeld. Daarna zijn wij heel rustig begonnen aan de revalidatie. Ik hoorde van een zadel met lucht en dacht dat dat wel eens heel erg goed kon zijn, speciaal voor mijn paard. Dus lucht erin laten zetten. Ik heb gehuild echt, het was een ramp om mee en op te rijden. Het paard leek helemaal terug gevallen. Tot de derde dag, toen was het in een keer klaar, het dier liep beter dan een week ervoor en ik kon inderdaad beter zitten en voelen. Inmiddels heb ik het bij nog 2 andere paarden van ons ook gezien. Ik zou het iedereen willen aanraden maar wel het Flairsysteem en door een erkende zadelmaker laten inbouwen. Flair heeft een aantal(meen 9) laten overkomen naar Engeland, die daar een cursus hebben gehad.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:11

Ik rijd nu ook o.a. met een barnsby op lucht. Ik ben ook zeer tevreden en wil nooit meer anders. Ook is mij verteld dat de spieren zich veel sneller kunnen ontwikkelen, na 3 maanden heb je hetzelfde resultaat als een zadel zonder lucht in 1 jaar. Geen idee of dit klopt, ik weet alleen dat ik er lekker op zit, mijn paard er lekker onder loopt en dat is voor mij het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:46

Ja Aqua, dat is de cursus ' luchtverkopen en zadels oppompen' , maar over zadels en de ligging ervan, leren ze NIKS!

Ik wil nog steeds graag weten of men toekomst ziet in mijn rijbroekenplan. Het kan eventueel ook als een airpad op het zadel gerealiseerd worden natuurlijk.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:58

Ik denk dat het voor elk paard en voor elke ruiter anders kan uitpakken. Op het moment dat de ruiter en paard er beide baad bij hebben, kun je natuurlijk overgaan op zo'n zadel.
Over dat snel spieren ontwikkelen: wie zegt dat het goed is dat een paard zoveel keer sneller spieren ontwikkeld? Hiermee doel ik vooral op de jonge paarden.
Wel vraag ik me af wat zo'n zadel jullie (luchtrijders Haha!) heeft gekost?

Ann

Berichten: 13308
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:20

Volgens mij kost Flair inbouwen iets van 450 tot 500 euro Geld, geld!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:50

Mijn zadeltje was niet bepaald goedkoop, maar daar zat standaard lucht in. Dan verkoopt eigenlijk al zijn zadels met lucht.
Mijn KN toen kostte niet veel meer dan een met wol, omdat het toen nog in opkomst was en het een soort uitprobeersel was, kon ik het als soort tester voor zeer weinig geld in laten bouwen. Alleen helaas pindakaas dat het toen idd door een ondeskundig iemand was gedaan ( zoals jullie hier noemen, zadelpomper en luchtverkoper :-D )
Gelukkig ben ik nu zeer tevreden ovr mijn nieuwe zadeltje op lucht. En de spierenkwestie.. ik denk niet dat je paard zomaar meer spieren ontwikkelt omdat er lucht in zit. Ik denk dat dat komt omdat dit zadel op de een of andere manier beter ligt, je paard meer vrijheid krijgt, en door de ruimere en lossere beweging met spierontwikkeling toont.
Met mijn oude zadel had mijn paard die spierontwikkeling nl niet, en metmijn nieuwe zadel nu wel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:13

Ik kan me voorstellen dat een luchtgevuld kussen zich sneller kan aanpassen aan veranderingen, bijv door beweging: Druk 10x op dezelfde plek in een kussen met wol en je houd een deukje over, druk 10x in een kussen met lucht (op spanning, dus met iemand in het zadel) en je hebt geen deukje.
Dat kan best voordelig werken voor de spieropbouw, lijkt me.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 14:44

Lovely schreef:

Ik wil nog steeds graag weten of men toekomst ziet in mijn rijbroekenplan. Het kan eventueel ook als een airpad op het zadel gerealiseerd worden natuurlijk.


In je airpad zie ik meer dan in je opgepompte rijbroek. Haha!
Omdat ik me voorstel dat een pad die geïntegreerd is in je
rijbroek gaat schuiven en dat je broek gaat rimpelen en trekken.

Patentje, fabrikantje en lucht verkopen maarrrrrrr.......

OK dan! Go, Lovely, go!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:57

BV, er zijn genoeg platte kussentjes op de markt om op te zitten. Vind je die nou echt comfortabel zitten en stabiel enzo???

Er zijn trouwens wel airpads die tussen het zadel en de rug gebruikt kunnen worden, die zijn gewoon te koop.