Zadel op lucht. Wat is jouw ervaring / mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:01

Valt wel mee hoor, je bevestigt eerst de rijbroek op je paard en daarna wurm je jezelf erin Tong uitsteken

Sorry, BV Vriendjes zijn? vanaf nu blijf ik ontopic.

Gillian


Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:04

Weet iemand of Flair ook geschikt is voor paarden met een ietwat holle rug?

Gillian

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:08

Flair is hetzelfde als Cair?
Zou niet weten waarom het niet geschikt zou zijn voor een holle rug. Ook niet of het geschikter of minder geschikt zou zijn, overigens.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:09

IMO is Flair of Cair voor geen enkel paard geschikt.
Zijn er nog meer liefhebbers voor airpads in de broek?? Mensen die het een raar idee vinden of denken dat het nooooooit werkt, hebben natuurlijk gelijk; maar als het zo niet werkt, waarom zou het voor paarden dan wel prettig zijn Verward.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:11


QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:12

Is een zware rugzak met luchtgevuld rek geen betere vergelijking?
Het gewichtsvoordeel is bij het zadel natuurlijk vooral een voordeel voor de ruiter (voor het paard verwaarloosbaar zodra er een ruiter in het zadel zit).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:13

Het verschil tussen Flair en Cair is dat Flair aanpasbaar is en Cair niet, als een Cair zadel niet past, moet je dit met wolvulling boven de Cairkussens aanvullen.

Ik heb geen idee of een rijbroek met lucht prettig is, Lovely, misschien wel... Tong uitsteken

Tot nu toe ken ik alleen maar tevreden Flair-gebruikers Lachen
Laatst bijgewerkt door Ann op 20-04-04 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:13

Ik heb zelf een wintec isabelle w met een cair systeem, en hij bevalt mij erg goed, hij zit erg fijn en het is 1 van de weinige zadels die perfect ligt op mn paard.

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:12

Een voordeel van lucht over gewone vulling lijkt mij dat je er niet zo snel blijvende kuilen en bulten in zult krijgen.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:14

De vergelijking met een luchtbed gaat ook niet helemaal op, als deze uit allemaal (afgesloten) kleine kamers zou bestaan, is de drukverdeling heel anders Lachen

Gillian

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:21

Ann schreef:
De vergelijking met een luchtbed gaat ook niet helemaal op, als deze uit allemaal (afgesloten) kleine kamers zou bestaan, is de drukverdeling heel anders Lachen


Daar was een reclame over....beleggingsspreiding of zo...?
Veel ventieltjes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:25

Ik heb flair in mijn zadel laten bouwen toen mijn zadel op maat werd gemaakt voor mijn pony.
Mijn ervaring is heel positief. Maar of dat alleen door de flair komt, of ook omdat het zadel erg verbreed is en verkorte kussens heeft... Dat weet ik niet...
In elk geval heeft het totaal pakketje er voor gezorgd dat ik nu een pony heb die zijn achterhand is gaan gbruiken, meer over zijn rug loopt, breder is geworden en mij beter laat zitten... Ik kon nooit op hem doorzitten en tegenwoordig kan ik het wel. Misschien mede door de betere lessen Knipoog

Nadeel vind ik dat ik de zadelmaker nodig heb om het zadel aan te passen en deze nogal uit de buurt zit en het nogal druk heeft zodat je er niet even makkelijk naar kunt laten kijken... Voor mijn gevoel moeten de kussens inmiddels (ruim half jaar na aanpassen) iets verder opgevuld worden (opgepompt) omdat het zadel iets meer achterover is komen te liggen.

Maar opvullen bij een ruitersportzaak waag ik me liever niet meer aan... DAt doen ze zonder het zadel op het paard te zien en vervolgens proppen ze er gewoon wat bij, wat vaak ook nog in hobbels en bobbels gebeurd...
Ik heb nu gezien hoe precies een goed passend zadel komt, en zal het alleen laten doen door iemand die zelf heeft gezien wat en hoeveel iets opgevuld of aangepast moet worden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-04-04 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:27

ik was opzoek naar een andere zadel want de boom van mij zadel was kapot.
en heb ook zo zadel geprobeerd met lucht erin.
mij paard gooit hoog op en zodra ik ging draven kwam ik 2 x zo hoog omhoog dus dat vondt ik niks.
dus ik weet niet hoe het zit met een paard die niet hoog opgooid maar ik vondt het niks

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:36

joyce B schreef:
Nadeel vind ik dat ik de zadelmaker nodig heb om het zadel aan te passen en deze nogal uit de buurt zit en het nogal druk heeft zodat je er niet even makkelijk naar kunt laten kijken... Voor mijn gevoel moeten de kussens inmiddels (ruim half jaar na aanpassen) iets verder opgevuld worden (opgepompt) omdat het zadel iets meer achterover is komen te liggen.

Maar opvullen bij een ruitersportzaak waag ik me liever niet meer aan...


Dat geldt denk ik voor elk zadel en het is niet makkelijk om echt kundige zadelmakers te vinden...

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:37

Ik heb eens een zadelmaker gesproken, die liet mij een peperdure Kieffer zien, nog geen 3 maanden oud, waar hij het luchtsysteem uit aan het slopen was om het te vervangen met ouderwetse vulling, in opdracht van een klant die helemaal gek werd van het luchtsysteem. Het ventieltje oid lekte steeds en de kussens van het zadel voelden geen dag gelijk aan. Uiteindelijk heeft de eigenaar van het zadel dus ten einde raad de zadelmaker gebeld, om van die luchtkussens af te raken.Haha!
Zijn advies was: nooit aan beginnen Lachen

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:38

Kieffer heeft ook een eigen luchtsysteem met 6 kussens, volgens de Flair-site werkt het niet met 6 ipv 4 kussens Clown

Gillian

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:38

Dickie schreef:
en de kussens van het zadel voelden geen dag gelijk aan.


Ja, hoe zit dat met temperatuurschommelingen? Er zit een aardig verschil in luchtvolume in de zomer of winter natuurlijk. En misschien ook al een aardig verschil tussen vers opgelegd en na een tijdje rijden?
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 20-04-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:48

QQQQ schreef:
Een voordeel van lucht over gewone vulling lijkt mij dat je er niet zo snel blijvende kuilen en bulten in zult krijgen.

Als je goed voor je zadel zorgt, zal dat ook met gewone vulling niet zo gauw gebeuren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:54

Sja, daar noem je ook een voorwaarde bij .... Tong uitsteken

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:55

Laat ik het anders zeggen: het verpesten van een zadel komt altijd door slecht onderhoud en wordt tevens in de hand gewerkt door slechte startkwaliteit. Kuilen en bulten ontstaan niet zomaar.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:56

Helemaal mee eens!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:18

Bij ons op stal heeft een tijdje iemand rondgelopen die de cursus "zadelpompen" had gedaan. Diegene "mocht" dus wel een zadel veranderen met lucht, maar mocht niet met wol werken. Sterker nog, hij wist niet hoe hij met wol moest werken. Voor mij is het dan wel duidelijk dat zoiemand eigenlijk géén verstand van zadels, de ligging en de wijze van aanpassing heeft. Bullshyt sells.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:22

Dus die persoon is nu zadelpomper van beroep? Clown

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:13

Sjees, een cursus zadelpompen, punt 1 wat moet je ermee en punt 2 wat moet je je na zo'n flut-cursus belazerd voelen zeg! Ben het helemaal met je eens Lovely, goede kwaliteit en goed onderhoud, dan hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld. En een goede pasvorm uiteraard, maar dat lijkt me vanzelfsprekend (alhoewel dat soms niet zo lijkt te zijn tegenwoordig ).

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 16:14

QQQQ schreef:
Ja, hoe zit dat met temperatuurschommelingen? Er zit een aardig verschil in luchtvolume in de zomer of winter natuurlijk. En misschien ook al een aardig verschil tussen vers opgelegd en na een tijdje rijden?


Lijkt mij dat het aardig op tempratuur komt tijdens het losstappen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers