Martingaal; hoe afstellen?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Richtje

Martingaal; hoe afstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-04 16:20

Mensen die Regina wel eens hebben zien lopen, zullen zich er iets bij kunnen voorstellen Schijnheilig Ik wil bij Regina nu met het buitenrijden een martingaal omdoen.

Ze heeft nogal de neiging om, als het voorste paard een stuk weg is (ondanks alle andere paarden waar ze nog bij loopt) een sprint achter het voorste paard aan te trekken. Niet alleen vermoeiend en vervelend voor haar, maar ook geeft het een heleboel onrust voor de andere paarden. Bovendien heb ik dan helemaal geen controle meer over haar. Ze zet haar nek erop en weg is ze, ik heb dan helemaal niets meer in te brengen.

Ik weet dat veel mensen al eerder hebben aangeraden een martingaal om te doen dan. Maar omdat ik bang was dat ze helemaal in paniek zou raken, als ze haar hoofd niet de lucht in kon gooien heb ik het niet eerder gedaan.
Nu ze veel meer ontspannen is onder het zadel, en daarbij een stuk meer vertrouwen in mij gekregen heeft, denk ik dat het nu wel verantwoord is. Daarbij heb ik haar aan de longe veel met gogue gelongeerd, waarbij haar hoofd ook niet helemaal de lucht in kan, waar ze niet meer van in paniek raakt.

Ik zal eerst een paar keer in de bak met martingaal rijden, zodat mocht ze in paniek raken ik geen gevaar voor andere ben. Als dit goed gaat, wil ik ook buiten een martingaal omdoen.

Nu heb ik een tijdje geleden, ergens op bokt gelezen hoe de martingaal afgesteld moet worden, maar ik kan het nergens meer terug vinden Bloos!
Dus vandaar mijn vraag Haha! Hoe hoort de martingaal afgesteld te zijn?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:22

de ringen moeten tot aan de kaak komen als het paard zijn hoofd in een gewone houding heeft

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 16:30

Zo dat als het paard ze hoofd normaal houdt, de ringen de teugels niet in een knik trekken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie