Onweer, paard buiten of binnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTamara

Berichten: 1343
Geregistreerd: 11-02-07

Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 00:01

Ik vraag me wel eens af wat jullie doen als het onweert.
Zetten jullie je paard dan buiten of binnen?
Ik heb geen eigen paard, wel verzorgpaarden.
1 daarvan word altijd binnen gezet, en de ander stond altijd buiten.

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:03

De paarden gaan hier naar binnen, ik wil het niet mee maken dat ik 1 van mijn paarden dood terug vind.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:07

die van mij staan altijd buiten, ook met onweer, ik zou 2 knettergekke paarden hebben als ik ze met onweer op stal zet!

Lady_xx

Berichten: 551
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:08

Buiten, maar wel met de staldeuren open zodat ze zelf naar binnen kunnen

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:10

De paarden die we thuis hebben zetten we dan binnen, maar de paarden die ergens anders in het land staat niet. Tenzij het van te voren wordt opgegeven dat het heel erg slecht wordt.

Een paar dorpen verderop staat een goed voorbeeld waarom je je paard beter binnen kunt zetten; Pony is achter verlamd door blikseminslag.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:40

Wij zetten alle paarden bij onweer naar binnen.
Ik neem niet het risico dat er een getroffen wordt door de bliksem.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:47

Als het bij een beetje gerommel blijft (overdag) laten we ze buiten, maar als ik denk dat het flink tekeer kan gaan, halen wij ze binnen. Neem liever niet het risico dat één van hen getroffen wordt.

hessel

Berichten: 2261
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:49

aslo schreef:
Als het bij een beetje gerommel blijft (overdag) laten we ze buiten, maar als ik denk dat het flink tekeer kan gaan, halen wij ze binnen. Neem liever niet het risico dat één van hen getroffen wordt.


ja dat doen wij ook zo. als het echt heel erg wordt, halen we ze naar binnen, anders niet

BabyBell

Berichten: 1238
Geregistreerd: 23-06-08

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:49

Die van mij wordt samen met de rest binnen gehaald als het onweert. Ze staat bij een prive stal, de buren van die mensen zijn al een aantal koeien en een hengst kwijt geraakt door bliksem inslag...

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:49

Alleen met flinke onweer.. Een beetje rommelen dan niet..

arnjojo
Berichten: 702
Geregistreerd: 04-12-07

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:51

Mijne gaan absoluut naar binnen. Nadat ik mijn paardje hieraan ben kwijt geraakt slaap ik zelfs niet meer als ze op stal staan en het onweert...

xTamara

Berichten: 1343
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:14

Oke, maar ik zie het dan ook wel weer zo, dat als je je paard binnen zet (mijn verzorgpony heeft een gammele houten stal) en daar slaat het op dan kan er weer brand of iets dergelijks ontstaan.. Dus ik weet niet wat ik veiliger zou vinden.
Ik denk eigenlijk dat er in stal meer kan gebeuren dan buiten..
Een paard kan helemaal gek worden van onweer, en als het op je stal slaat zal je paard er waarschijnlijk ook niet heel vanaf komen.

__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:19

Ze staan bij ons gewoon buiten s'nachts, kunnen wel altijd naar binnen. Ik weet niet wat de paarden doen als het onweert, of ze binnen gaan staan of buiten blijven..

@ xTamara: ik weet niet of het kan, maar anders kan je de deur gewoon openlaten. Kan tie altijd naar buiten mocht er echt iets zijn.

Anoniem

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:20

Onze weilanden liggen laag tussen hoge bomen en zo'n beetje midden in de stad dus kans op inslag op het paard is niet zo groot. Ik en nog een paar anderen houden de paarden buiten. 2 klanten zetten hun paard wel binnen. Met onweer is geen van beide opties zonder risico. Hoeveel stallen gaan er tijdens een bui wel niet in de fik door inslag? Je moet voor jezelf even de keuze maken welke je het veiligste vindt. Staat je paard ergens in een kale vlakke polder en heb je een goede bliksemafleider op je stal staan dan zou ik hem zeker binnen zetten.

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:24

die van mij binnen. Hij staat snachts zoiezo al binnen gaat maar 6 uurtjes per dag naar buiten toe. Vind het veiliger weet niet waarom maar dat zegt mijn gevoel. Bij ons is ook alles open polder.

xTamara

Berichten: 1343
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:26

N2789 schreef:
Ze staan bij ons gewoon buiten s'nachts, kunnen wel altijd naar binnen. Ik weet niet wat de paarden doen als het onweert, of ze binnen gaan staan of buiten blijven..

@ xTamara: ik weet niet of het kan, maar anders kan je de deur gewoon openlaten. Kan tie altijd naar buiten mocht er echt iets zijn.


Ja dat kan inderdaad.. Maar goed het is mijn verzorgpaard en de eigenaren die zetten haar altijd binnen als het onweert.. Ik ben er nooit als het onweert ik was er pas een keer toen het ineens begon toen moest ik haar binnen zetten.

Maar goed zoals Juliette86 zegt het is beide met risico's. Als ik een eigen paard zou hebben zou ik ze waarschijnlijk buiten laten omdat mij dat wat veiliger lijkt.

UpDate_

Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:28

ik zet ze altijd binnen...maar langs ons weiland staan ook allemaal bomen.

Inge_1986

Berichten: 261
Geregistreerd: 02-09-06
Woonplaats: België

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:29

Die van mij blijven buiten.
Ze kunnen wel in de schuilstal gaan en volgens mij staan ze daar dan ook altijd. 1 druppel en het is stormloop naar de stal Nagelbijten / Gniffelen

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:30

Oh nee, bij ons op stal worden ze echt binnen gezet door de stal eigenaar en anders zou ik dat zelf gaan doen.
Het gebeurt gewoon TE vaak dat dieren in de weilanden getroffen worden door de bliksem, meer dan dat ze op stal staan.

xTamara

Berichten: 1343
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:49

Onassa schreef:
Oh nee, bij ons op stal worden ze echt binnen gezet door de stal eigenaar en anders zou ik dat zelf gaan doen.
Het gebeurt gewoon TE vaak dat dieren in de weilanden getroffen worden door de bliksem, meer dan dat ze op stal staan.


Ja maar wat voor een omgeving heb je?
Als er aardig wat huizen staan is de kans veel kleiner.
Ik denk er stallen vaker getroffen worden dan de dieren zelf.
Alleen je hoort het vaker, want een stal die getroffen word is niet echt boeiend.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

Bij heel zwaar onweer zou ik ze toch liever binnen hebben

Denatje
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-08-08
Woonplaats: Emmen

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:05

ja die van mij staan ook altijd buiten met elk weer behalve in de winter

Cheytjuh

Berichten: 4024
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:12

Mijn paarden staan ook altijd buiten, ook met onweer

Tsja, behalve het feit dat mijn paarden op stal staan echt niet leuk vinden en alles afbreken, lopen ze in het wild ook niet gewoon altijd buiten zonder schuilstal etc ?

Kortom : bij mij gewoon natuurlijk..

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:23

als het even kan, bij onweer binnen ! bij ons op het asiel is vorig jaar een paard getroffen door bliksem- die heeft het wonderwel overleefd maar met een hoop medische problemen. Bij een vriendin van mij op pensionstal is er vorig jaar ook 1 getroffen door bliksem- en die is wel dood.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Onweer, paard buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:31

Als het kan: naar binnen! Een deel van onze weilanden is een grote vlakte, dus dan zijn de paarden het hoogste punt; in ons ander weiland staat een hele hoge boom waar ze altijd onder staan te schuilen; onder het hoogste punt dus.
Maar soms is er onweer als ik gewoon op m'n werk ben - dat is geen lekker gevoel!