Zweetdeken?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 21:05

Vandaag heb ik Beau eens een zweetdekentje opgelefgd omdat hij nog nat was van het rijden en toen vroeg ik me ineeens af wat dat nou helpt zo`n zweetdeken. een paard blijft er lekker warm onder en kan dus niet te gauw afkoelen na het rijden maar koelt dus ook echt niet af en krijgt het wel ineens koud als je de zweedeken na een uur weer afhaalt. Beau heeft normaal nooit een staldeken om ofzo dus leek het me best koud voor he, als hij eerst zwetend onder zijn dekentje stond en het gaat dan in een keer af. Misschien een beetje vaag uitgelegd maar vroeg me dus af of een zweetdeken alleen handig is voor paarden die ook een staldeken opkrijgen?

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:07

Als het goed is neemt een zweetdeken veel vocht op, waardoor je paard minder nat wordt en dus minder snel kou kan vatten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:10

Een zweetdeken is om het vocht op te nemen. Tuurlijk is het ook lekker warm voor hem, maar dat heb jij ook als je onder de doche vandaan komt en je doet een handoek om. Daarna kleed jij je aan en heb je het warm zonder handoek. Je pony droogt op onder de deken en heeft het daarna weer warm met zijn vacht, omdat die nu niet meet nat (en dus koud) is.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:13

Ik zette IJsco na intensief rijden ook wel eens onder een fleecedeken maar voordat ik hem eraf haalde klapte ik de deken steeds een stukje terug zodat ze niet binnen een paar seconden in de kou stond.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 21:52

Als een paard of pony bezweetis, plakken de haren aan elkaar,dus kan hij ze niet rechtop zetten om een luchtlaagje als isolatiemateriaal tussen de haren te houden. Zodra hij droog is en je haalt de ken weer af, kan hij dat wel weer doen.
Als een paard nat geregend is, komt het vocht van buiten en blijft het onderhaar als het goed is droog, dus zal hij het minder snel koud krijgen dan als hij bezweet is.

SG, je wordt nooit vergeten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie