paard loopt rondjes in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lawrence123
Berichten: 73
Geregistreerd: 07-01-07

paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:59

mijn vriendin heeft een paardje dat de laatste tijd, vooral 's avonds rondjes gaat lopen in de wei..
hij doet dit maar aan 1 kant van de wei en het is een beetje een ovaal rondje van ongeveer 8 a 10 meter in doorsnee.. hij heeft al helemaal een pad in de wei gelopen...

heeft iemand een idee waaron hij dit zou kunnen doen??

zeldzaam
Berichten: 46
Geregistreerd: 13-06-07

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:01

Verveling!

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:03

pijn?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:40

Verplaatst D --> VSW.

Diezel

Berichten: 144
Geregistreerd: 30-09-06

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:43

Gaat hij naar binnen voor de nacht?
Dan kan het ook zijn dat hij daarom rond blijft lopen.
Zoniet denk ik al snel aan verveling, staat hij alleen of met meerdere paarden?

RobbertJ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Deest

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:06

Onze pony's gedragen zich zo als er een van hun uit de wei is. De pony voelt zich mss alleen of verveelt zich?

Valletjeee

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Middelburg

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:14

Misschien verveling. Een fries die ik ken deed dat ook altijd, alleen als hij in zijn eentje stond. Dus misschien verveeld ie zich.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:01

Ik weet bijna zeker dat dit verveling is. Staat ie alleen? Zoja probeer dan een weidegenootje te vinden of leg bv op verschillende plekken bv hooi (oid) neer. Bij een kennis werd een stevige skippybal in het land gezet.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:46

Het zouden ook insectenkunnen zijn. Onze eerste pony, begon ook rondjes te lopen in de avond, bleek enorm last van mugjes te hebben.

lawrence123
Berichten: 73
Geregistreerd: 07-01-07

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 08:39

staat met 2 andere paarden op wei, overdag heeft hij er geen last van. hij doet dit echt tegen de avond aan.. er zijn daar wel veel insecten staat nl midden in het bos.. maar dan nog snap ik niet waarom hij zou gaan lopen om de vliegen????
zal haar wel eens een vliegen deken mee doen kijken of dat helpt
Laatst bijgewerkt door lawrence123 op 14-06-07 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:41

Volgens mij komt dit indd door insecten; kan me een ander topic herinneren. s'Avonds komen er veel meer prikbeestjes dan overdag, daar heeft hij waarschijnlijk last van. Misschien s'nachts binnenhalen of als jullie dat al doen: eerder binnenhalen?

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:46

bij ons doen ze dat ook, zijn idd de insecten. mijne loopt met nog 3 anderen in land waar gewoon gras staat dus verveling is het niet. tegen de avond krijgen ze veel meer last van de vliegjes, en gaan die van ons dus ook rondjes lopen.

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 08:47

en wat dacht je van weinig beweging? Lachen

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:44

Weinig beweging lijkt mij sterk. Hij doet het namelijk alleen 'savonds.

Ik denk combinatie van verveling, naar stal willen, insecten etc..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:56

Hier ook als er veel mugjes en dazen zijn. We hebben 1 paard erbij lopen die doet zijn rondjes zelfs in een vlotte draf. Een goede vliegendeken kan verlichting bieden...

Ik lheb ergens een verhaal over wilde (en opnieuw uitgezette) paarden in Rusland gehoord, dat die zoveel last hebben van ongedierte dat ze in de schemer 's ochtends en 's avonds in volle galop door lage struiken en bosjes rennen om ze van hun lijf te houden. Dat houden ze een behoorlijke tijd vol.

JoanneArnhem

Berichten: 909
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:41

Bij ons hebben er ook een paar last van de vliegjes, de ene loopt de ander bijna omver maar de ander blijt maar rondjes galopperen, wij zetten haar daarom in de avond op stal omdat we en het zielig vinden en we bang zijn dat ze zich misschien wel "dood" loopt. Zweten helpt natuurlijk ook niet tegen de insecten, dat trekt aan...

Dus of in de avond goed sprayen, of dekentje of naar binnen als het de insecten zijn.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:00

Heeft het paard ook last van zomereczeem? Ook ik vermoed dus last van insecten..

Ken een paard dat deed exact hetzelfde. Zomers 24/7 op het land met 3 maatjes en elke zomer verscheen er een cirkel in het land omdat het paard er rondjes op liep. Toevallig elke keer wat later op de middag/ ´s avonds als er veel vliegjes/ mugjes aanwezig waren. Dit paard was daar dus gevoelig voor en had ook zomer eczeem.

Ik meen me te herinneren dat het rondjes lopen af nam toen er eenmaal gekozen was voor een eczeemdeken, toen had het paard wel rust in het lijf om rustig te gaan grazen net als de andere paarden.

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:02

Mijn paard doet dat ook regelamtig Lachen Eerst stond ze alleen en ging ze als een gek heen en weer rennen, nu heeft ze een vriendje en wandelt ze alleen nog heen en weer als het bijna etenstijd is Vork

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:04

paars schreef:
pijn?


Vindt dit wel heel kort door de bocht zeg!

Ik weet dat een shet bij ons op stal het altijd deed. Had een keurig paadje door het land gemaakt. Wij dachten dat het kwam doordat ze vroeger (als veulen) in een paddock had gestaan die precies zo groot was. Mischien een beetje toeval, maar okee.

Modimi
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-05-07

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:47

Staat hij alleen in de wei? Rij je vaak?

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:04

Annemeik schreef:
paars schreef:
pijn?
Vindt dit wel heel kort door de bocht zeg!
waarom? Als paarden enorme jeuk hebben (da's nog erger dan pijn), dan kunnen ze dit gedrag ook vertonen. Niks kort door de bocht aan hoor. De TS vraagt om mogelijk oorzaken. Dit is er één van.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 00:39

Ik vind dit kort door de bocht doordat er verder geen oorzaken gegeven worden. Het lijkt op bokt wel mode om als antwoord op elke vraag "pijn?" te antwoorden.

Neem aan dat de ts onderbouwde antwoorden zoekt en geen losse flodders...

paars

Berichten: 5561
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:14

Oh okee. Op zich heb je gelijk hoor. Van die eenlettergrepige antwoorden, daar wordt de TS op zich niet wijzer van, maar het was de bedoeling haar ermee aan het denken te zetten. Dit was voor mij de eerste keer dat ik zo'n antwoord gaf. Een soort schot voor de boeg waar de TS dan weer op kan reageren. Want het kan idd vele oorzaken hebben. Recent zag ik ook zo'n foto en dat paardje had erg last van zijn SEME. Vandaar.

Yaka

Berichten: 1221
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Platteland

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:17

mijn pony deed dit ook, dit kwam omdat ze last had vna zomereczeem..We gebruitken zalfjes etc. Toen toch maar een deken gekocht nu staat ze heerlijk lekker in de wei stil. Vroeger liep ze idd steeds precies het zelfde rondje, je kon dan precies zin waar ze langs liep..zij ging dus lopen omdat ze dan minder last had van de vliegen miss heeft het paard van je vriendin ook zo iets?

N_Wiseguy
Berichten: 37
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Borne

Re: paard loopt rondjes in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:19

Dat paard waar het hier over gaat is dus van mij. We hebben nu geprobeerd hem een deken op te doen maar met de deken loopt hij nog steeds rondjes.. dus de vliegen zijn het niet. hij staat met 2 andere paarden in de wei dus verveling kan het eigenlijk ook niet zijn. ze staan dag en nacht op wei. per dag ben ik zo'n 3 a 4 uur bij het paard. hij wordt nog niet bereden maar we zijn alwel bezig met hangen. eerst longeren maar ik sluit altijd met zijn goede kant af. en te lang longeren doe k ook niet. hij heeft nooit in een paddock of in een stapmolen gestaan dus daar kan het ook niet aanliggen.
een ander meisje wat daar ook op stal staat was een x de wei aan het uitmesten en had de kruiwagen eens op de hoefslag van dat rondje gezet en daar liep hij zo tegen aan.. hij is tijdens het rondlopen gewoon in trance
ik snap er niks meer van!
Laatst bijgewerkt door N_Wiseguy op 16-06-07 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt