Lange rit? hoe neem je je spullen mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:11

Ik heb de zadeltas van HypoWeert, die maak je achter het zadel vast. En hij is best groot/ Hij kostte 17 .= ongeveer. Maar je had ook een kleine versie die je voor het zadel vast kon maken. Ik geloof dat die 14.=kostte.
Heuptasje is ook handig, rugzak niet!Dat rammelt en klotst de hele tijd

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 16:12

maar wat ik dus niet snap... zo'n zadeltas.. hoe werkt dat dan? heeft iemand daar misschien duidelijke foto's van? WAnt dat zit toch niet stevig?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 17:36

Bij mij zitten er 2 riemen/stukken stof die je vast moet maken aan je singelstoot. Verder zit er onder nog een ringetje, waardoor je (denk ik) iets vast kunt doen onder de buik van je paard. Verder blijft ie redelijk in belans door 't gewicht en vorm van de zadeltassen. Maar ik ga er zelf ook nog iets aan vastmaken, want alleen zo'n tasje via de singelstoot vind ik te weinig. Al is het niet de bedoeling dat je ermee gaat crossen ze moeten wel veilig liggen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 17:52

maar hoe doen mensen die endurance rijden dat dan?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:13

Ik gebruik zo'n heuptasje. Precies groot genoeg voor de spullen die ik meeneem (mobiel, hoevenkrabber en eventueel een Zwitsers zakmes). Bevalt prima en geen gedoe met zadeltassen Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:16

Ik heb heeele grote jaszakken, met gaten erin, zodat alles ook nog eens in de voering komt, daar past mijn mobiel en hoevenkrabber makkelijk in.
Wanneer ik geen jas aan hebt, past het makkelijk in het zakje van mijn rijbroek.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 18:20

Ik heb zadeltassen. Klapperen op zich niet heen en weer, als je de inhoud maar gelijkmatig verdeelt en wel zorgt dat de tassen vol zitten.
Maar deze gebruik ik alleen op trektocht. Als ik normaal een buitenrit doe, dan neem ik deze niet mee. Een evt. halstertouw + halster maak ik vast aan mijn zadel.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:44

ik gebruik ook gewoon zadel tassen heb er vast wel een foto van maar die is denk ik ook niet erg duidelijk
ik zal hem je toch pb-en kan je het in iedergeval zien
maar dat is dan wel aan een westernzadel vast en niet aan een engels zadel.
maar ook daar kunnen ze gewoon achter.

verder is inderdaad een heuptasje ook niet erg verkeerd.
bij endurance heb je vet stops en groomplekken en meestal staan daar de mensen met de spullen om het paard af te koelen en drinken voor de ruiter. en als je endurance rijdt neem je niet perse een camera etc mee ntl Knipoog
kan wel maar ik denk dat ze het dan ook met zadeltassen oplossen zou ik wel doen zelf
of idd een zadeldek voor onder het zadel, met van die zakjes erop die werken ook erg goed kan je wel een mobiel en hoevenkrabber etc in kwijt en ook deze kan je goedkoper kopen hoor .

groetjes fabske

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:51

ik fabriceerde altijd zelf een zadeltas van een schoudertas en die bond ik dan om mijn zadel, paard heeft daar overigins geen last van. Mobieltje zou ik wel in je broekzak ofzo doen, voor als je valt en je paard wegrent.
Mijn vriend heeft gelukkig zadeltassen en die zijn echt ideaal!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:36

Een rugzak sucks... echt volkomen naar! Je maakt dan wel een lange rit maar je gaat toch echt wel draven en misschien ook nog wel een klein galopje maken. Die rugzak gaat ontzettend met elke opwaartse beweging hangen aan je schouders en als het even meezit gaat de inhoud ook fijn rammelen. Daarnaast is het leuk dat je hem om je buik heen vast kunt maken maar dat gaat op een gegeven moment ook niet lekker meer zitten.
Echt waar, zadeltassen zijn veel makkelijker; je kunt ze voor een zacht prijsje kopen, je maakt ze zo vast aan de singelstoten van je engelse zadel, eventueel nog een extra touwtje onder door de buik door, beetje evenredig volladen en klaar!
Echt superrelaxed! Maar ga van te voren maar wel even oefenen, maak een korte rit met die tassen op en test het maar even uit. Dan krijg je vast minder problemen dan wanneer je voor het eerst zadeltassen op hebt met je driedaagse trektocht!
Veel plezier daarmee trouwens, lijkt mij ook heel gaaf!!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 21:46

Ik heb zelf ook zadeltassen, omdat ik medicatie heb en op tijd moet eten...als ik me niet goed voel moet ik meteen eten en met mijn zadeltassen heb ik het binnen notime bij de hand. Verder heb ik altijd een touw en een hoevenkrabber bij...mobiel heb ik in mijn broekzak!
Mijn zadeltassen (achter) klik je ondersteboven vast en sla je terug over je zadel, dan klepperen ze ook niet zo!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 22:04


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:45

Ineke2 schreef:
[PP] Rugzak? Pas op!
dit is de link waar over gesproken word in dit topic Lachen



wilde m er net bijzetten Haha!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:02

Ook ik rijdt niet graag met rugzak of heuptasje. Het kleppert op het zadel; zit niet fijn. Die dekjes met tassen erop begin ik niet aan, gaat vlug schuren bij het paard.
Zelf heb ik zadeltassen in alle maten. Voor een 'gewone' lange rit heb ik een verbouwde bananentas. Die is eigenlijk om een deken in mee te nemen, maar ik heb het omgebouwd naar verschillende vakjes voor halster, touw, krabber en wat te eten/drinken. Het grote voordeel van deze tas is dat ie bovenop het zadel en het pad (westernzadel) ligt en het paard er geen last van heeft. Bij tassen die langs het lichaam hangen gaat het toch een beetje klepperen en schuiven tijdens draf / galop, gaat op den duur drukplekken opleveren.
Voor m'n telefoon heb ik een speciaal tasje met extra voering wat ik voor aan het zadel kan hangen en bij m'n digi heb ik zo'n tasje wat ik aan een riem om m'n middel heb. Dit is maar een kleine digi, zit niet in de weg.

P.S;bevestiging van zadeltassen, bovenop heb ik twee haakjes waarmee ik het aan het zadel bij de lepel hang, op het uiteinde van de tassen zit lint waarmee ik het aan de singel vast maak. Heb je achter geen ringetjes op je zadel? Als je ze wel voor hebt kan je een touw van het ene ringetje, om het zadel (wel onder het zweetblad door halen, anders schuurt het) op de rand van de lepel naar het andere ringetje halen. De tassen kan je dan aan het touwtje hangen. (heb eerst ook met europees zadel gereden, dit werkte goed)

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 09:40

Ik heb 7 dagen met mijn paard getrokken over de Veluwe. Ik ben begonnen met de zadeltassen achter het zadel te maken zoals het is bedoeld.
Maar dat klapperen en het feit dat ik niet snel genoeg bij de spullen kon, hebben me doen besluiten de tassen voor het zadel vast te maken.

Het paard kon genoeg en ruim bewegen, ze zaten niet in de weg. Op die manier kon ik controleren of er niks uitvloog en meteen mijn digi grijpen wanneer ik die nodig had!

Ik heb die nylontasjes, aan beide kanten eentje. Erg prettig. Tevens 2 strotouwtjes mee genomen om mijn jas aan vast te maken. Jas oprollen en voor of achter je zadel vast maken. Ging prima. Als het kan zal ik een foto scannen om te laten zien hoe het er uit zag!