Teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 17:41

Vandaag heb ik de eerste al verwijderd, en wat ontsmettingspul (Weet de naam niet meer, gewoon paardenspul in ieder geval) op gespoten.

Maar wat doen jullie eigenlijk als jullie teken vinden?

Ik heb gehoord dat er dit jaar meer teken zijn dan normaal, en ook teken die een andere ziekte af kunnen geven (anders dan de ziekte van Liam (?)), wie weet hier meer over?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:03

Toevallig, ik heb er net 1 uit de schouder van Bravura getrokken. De teek zat zelfs onder het dek! Het is maar zelden dat ze er bij ons eentje hebben, ondanks dat we in bosrijk gebied zitten. Ik ontsmet het met wat alcohol.
Verward
Op omroep Gelderland stond 1 week geleden dat er in Arnhem en ik meen Den Haag teken waren gesignaleerd afkomstig uit zuid Europa. Door deze tekensoort zijn al verschillende honden dood gegaan op zeer korte termijn na de tekenbeet. Ik zou niet weten wat voor uitwerking deze tekenbeet geeft bij paarden. Heb er ook nog niet meer over gehoord.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:05

Teken ??
Daar moet je in deze periode heel erg mee oppassen er zijn nu hele giftige teken!! Waar dieren aan kunnen dood gaan..
Gelukkig heb je hem optijd verwijderd (weet niet of ze allemaal gevaalrijk zijn hoor op dit moment Tong uitsteken)

:+:

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:10


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:12

De ziekte heet Babesiose (Babesiosis). (Van die 'nieuwe' teek)

Don't dream your life, live your dreams!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:16


BloemBloem

Berichten: 16555
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:21

\je hebt toch ook speciale tekentangen????

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:43

Flower schreef:
\je hebt toch ook speciale tekentangen????


Ja dat klopt. Je kan hem ook met je ingers vastpakken.
Een teek moet je er altijd draaiend uithalen (links of rechts maakt niet uit) en NOOIT verdoven met wat dan ook.
MOcht de kop blijven zitten dan zweert die er in een paar dagen uit, vervelend maar niet gevaarlijk.
Dit geldt voor normale teken.

Don't dream your life, live your dreams!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:00

Pfff, SugarMiss, zwaar stukje tekst, maar als ik het zo begrijp zijn het bij paarden eigenlijk dezelfde symptomen als bij honden? Het is dus niet mogelijk een paard daar tegen te enten, maar bij genoemde symptomen zou het wel te behandelen zijn met Imidocarb (wat is dat en zou dat hier bekend zijn?).
Ik hoop dat DA's hier ook mee bekend zijn....op teletekst stond dat alleen honden er aan dood gingen, maar nu lees ik dat een paard zelfs het loodje kan leggen zonder dat er symptomen zichtbaar zijn!
Weer iets om je ongerust over te maken in omgeving Arnhem en Den Haag....

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:20

gabyfedde"]
[quote="Flower schreef:
\je hebt toch ook speciale tekentangen????


Ja dat klopt. Je kan hem ook met je ingers vastpakken.
Een teek moet je er altijd draaiend uithalen (links of rechts maakt niet uit) en NOOIT verdoven met wat dan ook.
MOcht de kop blijven zitten dan zweert die er in een paar dagen uit, vervelend maar niet gevaarlijk.
Dit geldt voor normale teken.
[/quote]

NOOIT(!!!!!!) een teek met je vingers pakken.....daar heb je speciale pincetten voor. Wat je nl. voor 99% zal gebeuren als je het met je vingers doet ...is dat je de teek leeg knijpt voordat je hem eraf hebt kunnen halen. Dus alle gifstoffen zullen alsnog in het beest (paard, hond of kat) terecht komen. Met zo'n speciale pincet pak je de teek bij de kop en dan moet je draaien net zolang totdat je hem los hebt. Zo'n pincet is ook zo gemaakt dat het lijfje van de teek niet in verdrukking komt

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:45

nou, ik heb dus zo'n pincet en het is eigenlijk een gewoon pincet, alleen het pincet staat dicht, en als je er een teek mee pakt, dan heeft dat pincet precies de goede druk omdie teek eruit te halen zonder dat er gifstoffen vrij komen.

ennuhh, een teek kun je niet bij zijn kop pakken,want die zit in het lijf van het betreffende dier Haha!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 06:57

hmmmm toch maar weer mijn tekentangetje opzoeken die ik hier ERGENS op mijn kamer heb liggen!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:37


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:45


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:24

djuno"]
[quote="gabyfedde"][quote="Flower schreef:
\je hebt toch ook speciale tekentangen????


Ja dat klopt. Je kan hem ook met je ingers vastpakken.
Een teek moet je er altijd draaiend uithalen (links of rechts maakt niet uit) en NOOIT verdoven met wat dan ook.
MOcht de kop blijven zitten dan zweert die er in een paar dagen uit, vervelend maar niet gevaarlijk.
Dit geldt voor normale teken.
[/quote]

NOOIT(!!!!!!) een teek met je vingers pakken.....daar heb je speciale pincetten voor. Wat je nl. voor 99% zal gebeuren als je het met je vingers doet ...is dat je de teek leeg knijpt voordat je hem eraf hebt kunnen halen. Dus alle gifstoffen zullen alsnog in het beest (paard, hond of kat) terecht komen. Met zo'n speciale pincet pak je de teek bij de kop en dan moet je draaien net zolang totdat je hem los hebt. Zo'n pincet is ook zo gemaakt dat het lijfje van de teek niet in verdrukking komt
[/quote]

Ik heb op school van allemaal dierenartsen les, en die zeggen allemaal dat het niet uitmaakt hoe je ze eruit haalt.

Don't dream your life, live your dreams!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers