Wit paard minder last van vliegen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Wit paard minder last van vliegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 20:02

Dit wilde ik vorig zomer nog vragen, maar steeds vergeten. Maar van het zomer was ik aan het buitenrijden met Ingeborg (Uums hier op Bokt) en haar reus Hercules en nog een andere vriendin. Het viel me op dat Mirk geen tot weinig last had van de vliegen, dan de andere paarden...

Maar het is toch zo dat vliegen afkomen op lichaamsgeur??? Of schrok het witte vachtje hun af?? Haha! Ik heb van het zomer dan ook heel weinig met Vrust gespoten, wat ik uit V-rust bespaar, geef ik weer uit aan alle shampoo's...

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:07

ik weet niet of dat waar is, van die kleur.. ik denk dat het meer afhangt hoe veel het paard zweet.. daar komen heel veel vliegen op af.. verder heb ik gaan id..

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:08

Splash heeft helaas net zo veel last van de vliegen als zijn weidegenootjes Boos!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:09

hier maakt dat ook geen verschil met de andere paarden

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:13

Minder last van dazen kan wel kloppen maar gewone vliegen zwermen ´s zomers in bosjes rond het hoofd van onze witte pony. Ook vliegende mieren zijn een groot gevaar voor licht gekleurde paarden.
Een vliegennet kan uitkomst bieden en "veerust" werkt naar mijn mening nog het beste.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:13

geen verschil !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:28

idd geen verschil....
heb 3 schimmels op stal staan en worden allemaal net zo erg gekweld!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:44

Ik heb zoals je in de avantar kunt zien een bruine en een schim, de schim heeft idd VEEEEEEL minder last van vliegen, en ook dazen vinden haar bloed vies Misselijk terwijl de andere altijd lek gestoken wordt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:54

Hmm, mijn paard (bruin) had vroeger heel erg last van vliegen. Daar ik niet iemand ben van vliegen netjes die ze toch trouwens kapot schuurt en vliegen spul heb ik haar elke dag de ogen en neus schoon gemaakt. Zo ook van mijn schimmeltje.
Het gekke is nu dat de paarden in de omgeving van mijn paarden verschikkelijk last hebben. Boeren dorp. Mijn paarden helemaal niet. Dazen hebben ze wel last van, maar dat word ook veel minder.

Ik ben tot de slotsom gekomen dat het komt doordat ik mijn paarden altijd hun eigen kruiden laat opzoeken. of dat ze inmun worden of zelf een geur gaan afgeven.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:02

Ik dacht al: Ow ow, ik heb een zwarte.. Nagelbijten / Gniffelen
Hopelijk is het een fabeltje.

Ik heb wel gehoord dat het met het zweet te maken heeft, maar ja je hoort wel meer dingen, zoals dat een schimmel ander vlees zou hebben dan een andere kleur paard.
Ik weet echt niet meer wat waar is...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:16

Ik heb 1 witte, 1 palomino en 1 bruine. Haha!
De witte heeft het minste last van steekbeesten en de bruine het meest.

Ook als ik vroeger in het bos ging rijden met een hele troep hadden de schimmels (waaronder die van mij) het minste last en de donkere paarden het meeste.

Misschien zijn er hier minder dazen en zijn ze selectiever? Haha!

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:18

het heeft met geur en kleur te maken,
op een bont paard zal je duz ook de meeste vliegen aantreffen op de donkere plekken. als ik met mn schimmel samen met iemand met een fries gaan buitenrijden heeft zij er meer last van vliegen, horzels, dazen an al dat gespuis. dat komt omdat vliegen anders zien, en donkere dingen zijn duidelijk voor hun, maar wit ziet er uit als lucht. ze zien vrij weinig verschil tussen omgeving en paard, geloof ik dat het was.
het is geen fabeltje dat ze er minder last van hebben, maar helemaal vliegvrij zijn schimmels helaas niet

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:21

Ik denk niet dat het uitmaakt, wij hebben 2 bruine paarden op stal staan, ze hebben beide last van vliegen, maar mijn pony veel minder als het andere paard, ze hebben denk ik gewoon een ander geurtje, maar zonder dat het iets met kleur heeft te maken.
Net zoiets als bepaalde mensen die doodgestoken (ik dus) worden door muggen en anderen daar geen last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:29

Nimmy schreef:
het heeft met geur en kleur te maken,
op een bont paard zal je duz ook de meeste vliegen aantreffen op de donkere plekken.


Ik ken een Tinker die juist op de witte plekken de meeste vliegen heeft. De witte plekken komen ongeveer overeen met de plekken waar ze het meest zweet.
De vos die erbij staat heeft overal vliegen. Als mijn pony (een bruine) in de wei ernaast staat heeft hij bijna geen last van vliegen.
Mijn pony krijgt zomers verse knoflook, de andere twee knoflookpoeder. Misschien dat dat het verschil maakt, een andere geur.
Als het om de kleur gaat zou mijn pony de meeste vliegen moeten hebben...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:50


ja,klopt, ik heb een schimmel gehad en die had bijna geen last van de vliegen terwijl zijn buurman onder zat.
Ligt denk ik aan dat wit niet zo snel warm wordt en dus niet zo snel zal gaan zweten als een ander paard

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:10

Jah idd, mijn schimmel heeft ook nauwelijks tot geen last van vliegen e.a. in de zomer zonder dat ik allerlei hulpmiddeltjes heb gebruikt.