Hoe belangrijk is biks voor een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Hoe belangrijk is biks voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:54

Ja misschien een beetje een rare vraag, maar hoe belangrijk is het voor een paard om biks te krijgen naast hooi of gras.

Ik vraag dit omdat mijn pony bij de vorige eigenaar slechts een bodempje biks per dag kreeg en bij de eigenaar daarvoor helemaal niet.
En nu het weideseizoen eraan komt en ze 24/7 het land op gaat lijkt het me maar niks om nog bij te voeren (snel te dik).

Dus: hoe belangrijk is het voor een paard om naast hooi/gras ook nog brokken te krijgen?
Wat mist een paard dat de brokken niet krijgt?


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:56

het is belangrijk dat ze alle vitamienen en mineralen binnen krijgen...

Dag lieve mama...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:57

ik vind het niet noodzakelijk bij alleen weidegang of recreatief berijden. ik geef mijn paardje na het rijden als beloning wel 3/4 schep onderhoudsbrok of muesli.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:02

Biks is niet zo heel belangrijk,mits er goed en onbeperkt ruwvoer ter beschikking wordt gesteld..Biks hoort alleen aanvullend gebruikt te worden,dus als de energie die het paard verkrijgt uit het ruwvoer,niet voldoende is,voor het werk dat het paard doet...Een paard dat alleen in de weide staat en niet tot heel licht werkt hoeft naar mijn mening geen biks..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:02

natuurlijk zijn kruiden in de wei en een liksteen dan wel noodzakelijk.
ook bij natuurhooi is wat biks of muesli wel belangrijk, maar de hoeveelheid die op de verpakking staat gedaviseerd vind ik absurd

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:17

Niet!
Op de manege waar de ponies 2, soms iets meer of minder, per dag liepen kregen ze s zomers helemaal niets bijgevoerd en dik dat ze waren.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:18

Als je paard echt alleen maar op de wei staat en geen werk verricht zou ik toch iedere dag een beetje krachtvoer bijvoeren. Vooral als de wei niet in oppie toppie conditie is.
Halve schep per dag ivm mineralen en vitaminen.
Als ze er wel bij moet werken vind ik dit overigens te weinig.
Van biks wordt je paard overigens echt niet dik hoor!!
Je paard wordt dik van dat lekkere malse gras

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:29

Voor de vitaminen en mineralen heb je speciale brokjes. En in biks zitten ook veel eiwitten. En aangezien die ook lekker in het gras zitten krijg je dan snel teveel.

Daarnaast voer je biks eigenlijk alleen om te compenseren voor de inspanning, dus geen werk geen biks (=extra energie), want niet nodig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:31

Pony´s moeten tijdens het weidegangseizoen niet veel krachtvoer hebben. In het nieuwe gras zitten al zo veel voedingsstoffen en mn eiwitten, dat ze kans maken om hoefbevangen te worden als je ze teveel geeft. Onze pony´s krijgen slechts een handje bix per dag als ze naar binnen gaan om te lokken, maar meer echt niet! Ze zijn ´s zomers al vet genoeg zonder die bix. Hooi krijgen ze dan nog wel, maar ook met mate.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 19:39

Maar: wat mist een pony zonder brok dan?

Want als een pony die niet/weinig werkt wel zonder kan, waarom zou 1 (die uiteraard niet dun/sloom/lusteloos hiervan word) die wel werkt dit dan niet kunnen? Verward

(overigens niet vrezen dat ik mijn pony geen biks gun, ze krijgt nu 1 kilo per dag)

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:04

Als ze werken verbranden ze energie (die ze uit vele voedingsstoffen moeten halen). Als ze niet werken is de verbranding ook een stuk minder en zetten ze eerder vet aan dan dat ze wat verbranden. Vraag me niet wat of welke bestanddelen, daar kan ik echt geen antwoord op geven.

Ga maar eens na bij mensen; veel zittend werk en normaal eten, kom je ook aan. Sport je regelmatig daarbij, kom je echt niet zoveel aan.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:57

Myra1 schreef:
Maar: wat mist een pony zonder brok dan?

Want als een pony die niet/weinig werkt wel zonder kan, waarom zou 1 (die uiteraard niet dun/sloom/lusteloos hiervan word) die wel werkt dit dan niet kunnen? Verward

(overigens niet vrezen dat ik mijn pony geen biks gun, ze krijgt nu 1 kilo per dag)


Vooral ponies hebben meestal qua voedingswaardes (meer dan Knipoog )genoeg aan hooi,gras of kuil (ruwvoer). Het enige waar je dan op moet letten is of je pony genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. Elk hooi is verschillend en in de ene soort zit meer dan de andere.
Maar omdat je dat niet precies weet geeft men toch vaak een bepaalde basis aan brokjes.

Wil je liever niet dat je pony te dik wordt is het heel gemakkelijk om vitaminekoeken te voeren. Elke dag een halve of hele koek naast gras, kuil of hooi en ze krijgen alles binnen wat ze nodig hebben.
Salvana is een merk en ook pavo heeft van die koeken.
Ik voer ze ook aan de (jonge) paarden die zomers 24 uur per dag op de wei staan (ook makkelijk en snel even te geven in een groep) zodat ik zeker weet dat ze alles binnenkrijgen en zich goed zullen ontwikkelen.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 21:31

En iets als een vitaminespuit waar ik laatst over las, help zoiets dan ook gewoon als aanvulling op je hooi/kuil/gras?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:37

Myra1 schreef:
En iets als een vitaminespuit waar ik laatst over las, help zoiets dan ook gewoon als aanvulling op je hooi/kuil/gras?


Nee dat is meer een vitaminestoot maar niet iets wat je dagelijks kan geven. Vitamine/mineralenkoeken geef je dagelijks of een paar keer per week om te zorgen dat je pony continu genoeg daarvan binnenkrijgt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:48

ruw voer is erg belangrijk voor een paard, goed ruwvoer scheelt de helf in kracht voer, veel mensen onderschatten het goede uit ruwvoer ze vergeten dat daar ook heel veel in zit. ik voer dagelijks 3 keer per dag ruwvoer, daarnaast 3 keer kachtvoer, dit bestaat ui dravers sportbtok, kruiden reform musli, en gepunte haver. het ligt maar net aan de training die ik een paard geef hoe de verhoudingen zijn.

krachtvoer is belangrijk maar onderschat zeker niet dat ruwvoer heel belangrijk is ruwvoer is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:25

ruwvoer is de basis,
dus veel ruwvoer op een dag en dat aanvullen met brok
pony's mogen (naar gelang de maat )
een 5 tot 12 kilo hooi hebben dit kun je aanvullen met
basisbrok of voedingssupplement(in brokjes vorm of poeder , poeder kun je door natte zemelen doen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Glossy2009, Sintara, StonedRomy en 72 bezoekers

cron