Plotseling aan bast van bomen eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Plotseling aan bast van bomen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 07:53

Mijn kwpn-er en pony van mijn nichtje staan alweer een tijdje overdag in de wei en s'nachts op stal. In het weiland waar ze staan staan flink wat (hoogstam)bomen. Plotseling zijn ze aan de bast van de bomen gaan eten (wilg en appelboom). Ze staan al een aantal jaar op deze wei en dit hebben ze nog nooit gedaan. Ze worden beiden een keer of 5 per week bereden. Ik heb niet echt de indruk dat het uit verveling voorkomt. Het weiland staat vol met sappig gras.
Op stal krijgen ze in principe niets meer. Ook geen hooi.

Heeft iemand een idee waarom paarden dit opeens doen? Zou het kunnen dat de paarden nog behoefte hebben aan (droog) voer zoals hooi?


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:07

als ze geen hooi meer krijgen, krijgen de meeste paarden vaak boompluk buien. wilg en appelboom is niet erg maar als je ze niet kaal wilt hebben zou ik ze hooi geven. Ik kan je dan alleen niet garanderen dat het stopt, want bast is heeeeeerlijk en gezond....hoop voor het paard dat 'ie remee door mag gaan...

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 08:25

De basten zijn ondertussen ingesmeerd met koeiepoep. Eens kijken of ze het nog zo lekker vinden. Ik zal ze voortaan nog een plakje hooi geven.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:29

hee...das een slimme *LOL*

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:37

Paarden vinden de bast van een wilg heerlijk vinden. De takken willen ze nog wel eens met huid en haar opeten. Geen paniek, het schijnt niet alleen lekker voor het paard te zijn, maar ook gezond. Ze hebben gewoon het smaakje van de wilgenboom ontdenkt en zijn er dus dol op.

Hoe het met de appelboom zit, weet ik niet. Volgens mij kan dat ook geen kwaad aangezien een appelboom niet giftig is.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:12

Ik denk niet dat ze koeiepoep lekker vinden. Ik in iedere geval niet.

Hoe hebben jullie dat gedaan, met handschoenen HAHA

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:16

koeiepoep verzameld met een schep in een kruiwagen en met een bezem op de bast gesmeerd. Ik had inderdaad geen zin in vieze-handen-werk. Maar ja, om de bomen nu dood te laten gaan vind ik ook een beetje zonde

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:18

Het kan echt geen kwaad als ze van de bomen knabbelen hoor!
Het is juist gezond voor ze

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:18

Ik vind het wel een oplossing zeg, koeienpoep...

Maar het kan inderdaad totaal geen kwaad, vooral wilg vinden ze echt lekker en is goed voor ze.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:21

Haha ik zie jullie al bezig. Nee dan hou ik het maar bij paarden poep.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 09:29

Voor de paarden kan het geen kwaad. Maar als er flink wat bast afgaat, kan wel de boom doodgaan. Dan vind ik zonde. Voor de rest vond ik het gewoon opvallend. Ze hebben dit nooit eerder gedaan en nu opeens wel

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 09:58

Ik zou ze als het kan wilgentakken geven. Ze hebben het blijkbaar nodig dus voldoe aan hun behoefte.

Het paard heeft momenten dat het bepaalde planten bomen enz eten. Paarden hebben een soort instinct voor wat ze nodig hebben. Merk je dat ze in een bepaalde tijd iets speciaal eten. Zorg dan dat ze dat regelmatig kunnen eten. Ze stoppen wanneer ze er voldoende van hebben.

Ik gebruik geen mineralen blok omdat mijn paard mogen eten wat ze nodig hebben. Ze zien er uit als goudhaantjes.
Mijn visie is dat paarden veel beter weten wat ze nodig hebben dan ik. Ik kan niet zien en voelen wat een paard op bepaalde momenten nodig heeft. Het paard wel.

Natuurlijk heb je altijd paarden die dit instinct kwijt geraakt zijn. Deze paarden moeten eerst weer dat instinct terug krijgen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:24

Maar zijn notenbomen dan ook goed?
Daar eten mijn pony's soms stiekem van.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:33

Hout eten kan door een gebrek aan mineralen of zouten komen, heb ik wel eens gehoord.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:16

Op internet heb je een site over de geneeskrachtige werking van verschillende bomen en planten. Gaat wel niet over paarden, maar je kunt er heel wat vanaf halen. http://www.plantaardigheden.nl/

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:24

Het kan goed zijn dat ze wat stevigs in hun maag (nou ja, of mond) willen hebben. Als het gras net een groeispurt heeft gehad is het nogal zacht. Droog hooi erbij geven of voerstro zou kunnen helpen. Je ziet het ook wel bij paarden die kuilgras krijgen dat ze meer stro eten dan wanneer ze droog hooi krijgen. Kuilgras wil ook nog wel eens te zacht zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers