Als recreatieruiter rijden met stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:29

Citaat:
Is stang een eng woord ofzo?


één van de vele "foute"woorden op Bokt.....

ik kan wel eens een topic openen met "foute" woorden

Ik plaats niet eens meer rijfoto's: men ziet het paard niet en mijn houding niet, alleen de stang en daar komen dan blz. vol commentaar op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:30

This is I-net people.... Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:33

Nou, ik reed mijn pony ook op een (africhtings)stang. En heb er toen ze 7 jaar was een stang-en-trens ingehangen (toen liep ze Z tussen de paarden Schijnheilig ).
Veel fijner dan dat trensjesgevecht (ze bleek een hangend rooster te hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:37

ik vind een stang ook niks om zomaar in te gooien
Iedereen roept wel ik heb een zachte had, nou helaas zie ik bij die harde roepers toch vaak heel wat anders.

En bij de dressuur is het ook pas toegestaan in de Z, zodat er een klein beetje hoop is dat er dan in de vorige klasse iets geleerd is.
Maar ook dan samen met een trens, dit omdat alleen een stang wel heftig inwerkt.
Een millimeter werking met de hand, heeft toch echt flinke werking in de paardenmond, kin en hoofd (zou ik als klier paard ook wel rustig van worden)

Wil je een bit wat zacht is en niet knijpt ofzo in de mond, zou ik voor een ongebroken trens gaan, zonder scharen.

want ja ik ben ook iemand die stang een vies woord vind bij veel ruiters.
geen idee of dat bij de TS ook een vies woord is, want ik ken uiteraard haar rijden niet.
Maar zal het daarom zeker niet zomaar aanraden via i-net.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:41

Volgens mij denkt TS heel goed na over wat ze doet met haar paard.

Natuurlijk is stang een vies woord bij de verkeerde ruiter, maar dat is zelfs een dubbelgebroken trens, een paar sporen, een slof, noem maar op. Zelfs een borstel kan een martelwerktuig worden in verkeerde handen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:44

vandaar dat ik op bokt ook slof een vies woord vind Haha!

en ik zie harde handen niet graag, maar als ik ze dan moet zien, toch liever aan een trens dan aan een stang.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:44

tjee daar noem je een paar "Bokt-foute" dingen op zeg.... Bloos!

Ik zie bij mij in de buurt vrijwel iedereen buitenrijden met een Pessoabit, een gebroken trens uiteraard, want dat is "vriendelijk" met zoveel mogelijk ringen en dan de teugels door het onderste oog en lekker trekken als ie te hard gaat..... Scheve mond

Volgens mij is zo'n notenkraker veel onvriendelijker voor de paardenmond dat een ongebroken bit, al dan niet met kinketting.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:45

ja pessoa daar noem je nog zo'n lekker ding, brrr
wanneer gaan mensen nu eens echt leren paardrijden ipv de gamma leeg te kopen op de ijzerwaren handel.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:48

runningkawa schreef:
en ik zie harde handen niet graag, maar als ik ze dan moet zien, toch liever aan een trens dan aan een stang.


Valt ook nog over te twisten... ik weet niet wat erger is voor het paard, geruk in zijn mondhoeken of onregelmatig maar niet aflatend geprik in zijn gehemelte en geruk in zijn mondhoeken...

Iemand met een harde hand hoort niet thuis op een paard, of moet les nemen. Een harde hand is vaak volkomen onnodig (ja, ik geef toe dat ik weleens een hijs aan de handrem geef als Silly weer eens 6 meter opzij springt voor het bordje M wat er al een eeuw staat en er dan uit probeert te naaien).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:49

runningkawa schreef:
wanneer gaan mensen nu eens echt leren paardrijden ipv de gamma leeg te kopen op de ijzerwaren handel.


OK dan!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:57

Rijden met handschoenen vind ik ook een vieze zin!

Als we dan toch daarop ingaan wil ik hier even opinhaken.

ik vraag altijd aan mensen "waarom rijd je met handschoenen"?
antwoord = omdat ik anders pijn in mijn handen krijg of blaren en of dinge enz...
mijn tegen woordje is goh moet je nagaan wat je paard voelt in zijn mond!

Als ruiters handschoenen dragen omdat ze zo'n pijn in hun vingers krijgen en of blaren enz van de teugels moet je toch eens gaan na denken over de hand houding of die wel zacht is!
uitzonderingen daar gelaten

gatverdamme handschoenen wat een vies woord!
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 15-04-04 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:59

Ik rij altijd met handschoenen. Ja, anders krijg ik blaren. Maar ik heb al blaren als ik een meter met een bezem geveegd heb. En je bent welkom om een stukje op Silly te rijden en te voelen hoe fijn ze is in de aanleuning.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:03

een paar weken geleden was ik op de rijvereniging een beetje in een bak aan het rijden en ind e bak ernaast was een ponyles aan de gang.
Ze mochten 1 voor 1 een rondje galopperen en echt allemaal hadden ze kramp in de handjes na het rondje galop.

Ik heb me daar erg over verbaasd, sowieso over de handjes....daar werd niets over gezegd.....

Omdat ik op een meisje dat in die les meereed stond te wachten voor de terugweg naar stal heb ik het eens uitgebreid kunnen bekijken.

Het was dus een clubles, voor pony's en het waren allemaal van die onrustige race-pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:04

En ik draag handschoentjes als ik fanatiek ga rijden.
ik krijg altijd van die kleffe zweethandjes en de teugels willen dan uit mijn handen glippen.
Wil ik ze dan steviger vasthouden, zodat ze niet weg glippen, vind ik dat ik stugge handen heb, door het stevig beet pakken van de teugels.
wat ik met handschoenen voorkom.

Hobbel ik zo wat rond, draag ik meestal geen handschoenen want dan zweet ik niet.

maar heb je ze idd puur nodig omdat je andes niet genoeg terug kunt trekken, ja dan word het tijd om heel erg te gaan lessen.
en die trekkers zijn vaak de personen met de paarden die ze steeds niet kunnen houden en steeds maar scherpere spullen gaan gebruiken.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:06

ik heb alleen handschoenen aan als het koud is, anders krijg ik dooie vingers en als ik ga longeren, want soms wordt dat skieën en die blaren vind ik ook niet zo aangenaam.

Verder rijd ik met dubbele teugels, handen vol dus, maar ik kom nooit thuis met zere handen, gelukkig niet zeg..... zelfs niet als er overal paardetende trollen zitten

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:06

Missouri"]
[quote="runningkawa schreef:
en ik zie harde handen niet graag, maar als ik ze dan moet zien, toch liever aan een trens dan aan een stang.


Valt ook nog over te twisten... ik weet niet wat erger is voor het paard, geruk in zijn mondhoeken of onregelmatig maar niet aflatend geprik in zijn gehemelte en geruk in zijn mondhoeken...
[/quote]

Volgens mij vergeet jij de hefboomwerking van de stang, je hebt bij een stang dus niet alleen geruk in de mondhoeken. Geprik in het gehemelte is alleen bij een enkelgebroken trens en niet bij een dubbelgebroken of ongebroken trens.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:09

Tessebes schreef:
Volgens mij vergeet jij de hefboomwerking van de stang, je hebt bij een stang dus niet alleen geruk in de mondhoeken. Geprik in het gehemelte is alleen bij een enkelgebroken trens en niet bij een dubbelgebroken of ongebroken trens.


Excuus, ik had het in deze reactie over een africhtingsstang. Heb ik ook lang mee gereden, omdat mijn pony achterover klapte op een gebroken bitje.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:12

De meeste mensen gebruiken handschoenen omdat het pijn aan hun vingers doet als ze zo hard moeten trekken en plukken aan de teugels en het paard bv op de teugel hangt..
Ruiter hangt aan de teugels en paard hangt op de teugels enz enz..

Ik heb het over de handschoen misbruikers, dus als jij zegt dat jij geen handschoen misbruiker bent hoef je je niet aangesproken te voelen.

Ik voel me net zo min aangesproken als men zegt dat de mensen die niet kunnen rijden een stang in hangen. Of anders om een stang in hangen omdat je niet kan rijden! Zoals runningkawa zegt

om nog maar een stapje verder te gaan krijgen we straks van freestyle rijders te horen dat we niet kunnen rijden omdat we een zadel nodig hebben! en of ubberhoubt een bit!

zeggen dat je pas in de z mag rijden met een trens omdat je in de m misshien wat geleerd hebt kan ik helaas niet in mee gaan.
Want dan moet ik er van uit gaan dat je pas kan rijden als je de dressuur sport beoefend.
En ik heb toch menig z ruiter gezien die zijn/haar paard op een buiten rit niet onder controle heeft!

Maar een reacreatie ruiter is dat zeker ook omdat hij/zij niet kan rijden, en dan maar gaat Buiten rijden? of erger western freestyle en of nhs gaat beoefenen..het paarden fluisteraar werldje in stapt.

Weet nog goed op de manege waar ik stond( ik reed op en top dressuur) en ik ging me verdiepen in NHS en men zij letterijk je gaat je paard verpesten met dat rare gedoe..
later werd het heel populair. tegen woordig is het normaal.(tussen haakjes).........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:15

enkel gebroken bitjes vinden wel meer paarden niet zo fijn.
Maar een dubbel gebroken of niet gebroken wel. Maar dat is ook paard verschillend, ze hebben immers elk ee andere mond.
maar dat is wel ff heel wat anders als een stang.

Dat je tussen een enkel, dubbel en ongebroken bit een keertje wisselt om te kijken wat je paard het fijnst vind, wat voor hem het prettigst is, is natuurlijk helemaal niet erg.
Dat zijn 3 bitten in de catogorie zacht.
maar als dat hefboomspul, vind ik niet iets om aan te raden.
Er zullen vast ruiters zijn die er perfect mee kunnen rijden, maar heel veel meer die denken er perfect mee te kunnen rijden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:15

Missouri"]
[quote="Tessebes schreef:
Volgens mij vergeet jij de hefboomwerking van de stang, je hebt bij een stang dus niet alleen geruk in de mondhoeken. Geprik in het gehemelte is alleen bij een enkelgebroken trens en niet bij een dubbelgebroken of ongebroken trens.


Excuus, ik had het in deze reactie over een africhtingsstang. Heb ik ook lang mee gereden, omdat mijn pony achterover klapte op een gebroken bitje.
[/quote]

Wat voor stang is dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:19

Dat over het Z begrijp je me verkeerd.
het was voor mij alleen als indicatie hoe het op een wedstrijd gaat en dat ze het daar niet voor niets in de B niet toestaan.
Dit omdat ze hopen dat er in de vorige klasses iets geleerd is.
of dat zo is?
ze moeten ergens een grens leggen en daarmee duidelijk maken dat het geen bit is voor iemand die niet lekker kan sturen

genoeg recratie ruiters genoeg die beter rijden als wedstrijdruiters.
al zijn dat vaak wel de wedstrijd ruiters van de L van levenslang, omdat ze ergens toch wat basis missen.
Al knijp ik bij sommige z ruiters ook echt wel mijn tenen hoor, die hebben dus niks geleerd van hun vorige klasses... Verdrietig

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:30

runningkawa schreef:
Dat over het Z begrijp je me verkeerd.
het was voor mij alleen als indicatie hoe het op een wedstrijd gaat en dat ze het daar niet voor niets in de B niet toestaan.
Dit omdat ze hopen dat er in de vorige klasses iets geleerd is.
of dat zo is?
ze moeten ergens een grens leggen en daarmee duidelijk maken dat het geen bit is voor iemand die niet lekker kan sturen

genoeg recratie ruiters genoeg die beter rijden als wedstrijdruiters.
al zijn dat vaak wel de wedstrijd ruiters van de L van levenslang, omdat ze ergens toch wat basis missen.
Al knijp ik bij sommige z ruiters ook echt wel mijn tenen hoor, die hebben dus niks geleerd van hun vorige klasses... Verdrietig


ja nu begrijp ik je beter, en kan er in mee gaan..

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:49

Sonja schreef:
Ingeo, ik denk dat je (zeker qua westernruiters) dan vrij vaak te horen zult krijgen dat wat "ons" betreft een stang is om op 1 hand te gaan rijden, en niet voor op 2 handen.
Is in principe ook zo, want ik zie tegenwoordig niet veel ruiters meer die ik graag een stangteugel in de hand zou willen geven. Vandaar dat er erg terughoudend gereageerd wordt op zulke topics denk ik. Dus ook door mij. En ja, ik rij zelf op (enkelgebroken) stang. Maar wel op 1 hand. Als ik op 2 handen rij kies ik voor een trens of hackemore, maar dat heeft ook met de normale westerntraining te maken.

Het is niet het bit, maar de hand van de ruiter die de scherpte van het bit bepaalt. Dat was zo, dat is zo, en dat zal altijd zo blijven.
En omdat je via internet niet kunt zien hoe iemand rijdt, en het grootste deel van de ruiters die we dagelijks zien niet geschikt is om met stang te rijden*, denk ik dat een terughoudend advies via Internet doorgaans toch verstandiger is dan de aanmoediging "moet je doen, gewoon proberen" Haha!
Overigens zou ik persoonlijk meer waarde hechten aan de mening van de instructeur die ruiter, paard en combi kan beoordelen, dan van anonieme tipgevers die geen flauw idee hebben met wie ze te maken hebben.


* let wel op het verschil tussen stang (dus met scharen en al dan niet gebroken mondstuk) en ongebroken trens (dus met ringen ipv scharen)


snap ik ook wel, dat je dat over internet niet kunt checken, en dan liever het zekere voor het onzekere neemt. alleen dacht ik toen dat zeker de westernbeoefenaars wel wisten dat het hier niet ging (toen niet bij mij, en ook niet bij TS) over het rijden met stang met kórte scharen én aangenomen teugel. dáár kan ik kawa helemaal in volgen dat zo'n gebruik echt weggelegd is voor de 'happy few'.
maar de langere (trage), gebogen scharen, met dóórhangende teugel, waarbij het gewicht van de teugel zelf de enige verbinding is die het paard voelt, is imo héél paardvriendelijk. zeker als het paard al netjes de zachte teugelhulpen via trens aangeleerd heeft, en op een pinkje reageert.
en ja, áls hij het een keer in z'n bolle hoofd haalt om overal lak aan te hebben kan je even duidelijk doorkomen. éven. ook heel wat leuker dan het (vaak) voortdurende getrek en hangen op een trens.

ik rijd op het ogenblik mijn jonge paard zelf wél (nog) op een trensje. maar juist bij lossere teugels vindt hij dat niet altijd leuk - en, vreemd, een dubbelgebroken vindt hij nog erger. wou dat ik hem kon vragen waarom Verward .

dus ga ik voor buitenritten binnen afzienbare tijd wel weer kijken wat hij van een (western)stang vindt.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 20:59

Ik had niet verwacht dat mijn topic zoveel reacties op zou wekken!
Maar toch iedereen bedankt. Er zijn zeker een heel aantal reacties waar ik zeker wat aan heb!
Ik heb idd gemerkt dat "stang" een beetje het verboden woord is hier op bokt.
Maar ik geef jullie groot gelijk dat jullie niet zomaar iedereen aanraden om met een stang te gaan rijden, dit zou ik zeker zelf ook niet doen, je moet er mee om kunnen gaan, net als je paard.

En ik denk dat ik mijn paard met een stang kan rijden, wil zeker niet opscheppen, maar ik weet hoe ik rijd en dat ik dit op een eerlijke manier doe, ook wanneer ik rijd met een stang. Wanneer ik mijzelf dit niet toevertrouw zou ik hier nooit aan beginnen, daarvoor ben ik toch wel een beetje te gek op mn pony..

Wat ik ook lees bij een aantal is dat een stang meteen heel scherp inwerkt op je paard, maar (naar mijn weten) wanneer je (heel licht) contact neemt met de teugel (bij een correct bevestigde stang + ketting) eerst de ketting inwerkt, waar je paard dus eerst op kan reageren en vervolgens pas de stang+ hefboomwerking inwerkt. Zodat hij dus eerst kan reageren op de kinketting.

Ik ga ook zeker er nu niet zomaar een stang in hangen (maar jullie hebben mij nog niet van gedachten kunnen veranderen om niet met stang te gaan rijden)
Ik wil eerst meer weten over de inwerking van verschillende stangen er zijn er ZOVEEL en zoveel verschillende en allemaal hebben ze weer net iets anders..
Maar ik denk dat voor mijn paard en voor mijzelf het stukken prettiger zou zijn om te rijden met een stang.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:19

Ik zat met het zelfde al jij 2 jaar geleden, hoe ik het heb aangepakt?

Ik ben naar de western manege gereden hier vlak bij(dat geluk heb ik)
Ik ben naar Ricky Jong gegaan(winkel van Arthur)..
Ik heb aan Ricky mijn vraag gesteld, zij heeft mij het bit billy allen aan geraden dat is het meest gangbare bit zei ze tegen me en zij zelf rijd er de meeste paarden mee. Het is een mooi standaard bit. Niks speciaal en scherps zeg maar..geen extra hefboom effect enz..want ook met scharen bitten heb je extra's..in het midden zit een rolletje.

Ik heb haar gevraagd hoe moet ik er mee omgaan en rijden.
Hoe moet ik beginnen enz enz..
Ze heeft me de juiste tips gegeven.
Ik heb precies gedaan wat ze zei.

Je kan als je wilt natuurlijk ook een prive lesje nemen voor de erste keer met het bit! Samen met een exper zeg maar..Die precies verteld hoe wat waar..

Het is dat het meteen al goed ging anders had ik dat zeker gedaan.
Ook heb ik het geluk dat er veel western ruiters bij mij op stal staan en ik eventuele tips allemaal op hun af kon vuren..

Ik zit heerlijk gerelax nu, maar het belangrijkste Mijn paard is dat ook.

Ik wens je heel veel succes welke beslissing je ook neemt.
Ik heb er geen spijt van in ieder geval.