Rimpel in de hoef, slechte periode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Rimpel in de hoef, slechte periode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:50

Als een paard een rimpel(s) in z'n hoeven heeft betekend dat toch dat dat een slechte periode in geweest; ziekte e.d.?
Ik zie het bij een paar paarden bij ons op het werk.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:53

Bij Licor zit die rimpel er sinds hij van zijn ijzers af is, een teken dat zijn hoef weer beter groeit. Volgens mij is het dus gewoon een teken van een nieuwe groei ofzo?

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:00

Kan ook zijn van een verandering in de voeding of zo. Bij Poker kon je dat zien toen hij veranderd was van stalling. Mijn pony heeft dat een keer gehad toen hij de richting van bevangen zijn uitging. Toen ben ik een speciaal hoefvet gaan halen, cornucresine of zoiets, megagoe spul!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:11

Helemaal met Nieke eens: verandering van voer of stalling/eigenaar zie je dit ook nogal eens. Als er echt ribbels in zitten, kan het wel een teken van hoefbevangenheid zijn (dat ze bevangen is geweest).

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:26

idd groeiringen heten het

als de samenstelling van het voer veranderd, dan is de kans groot dat er een groeiring verschijnt. dit kan verandering van hooi - gras zijn of verandering van brok

het hoeft zeer zeker niet schadelijk te zijn , erg dikke groeiringen kunnen wel duiden op een evt hoefbevangenheid, omdat dit vaak een overdosis eiwit betekend, maar dit wil niet zeggen dat elk paard met groeiringen hoefbevangen is, integendeel, een tijd van schraalte kan ook groeiringen geven .

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:27

Verandering voeding, medicijnen, stressvolle periode...kan vanalles zijn.