Houding of rijtechnisch een belangrijk punt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:03

rijtechnisch!

mits zoals al gezegt, zit onafhankelijk is en dus ook niet belemmerend, iemand die kaarsrecht te paard zit hoeft niet ook het talent te bezitten om gevoelsmatig snel te leren ....

zo ken ik iemand met een boghel die zz rijd.. dus ook met een afwijkende houding kom je er wel .

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:39

ik vind het trouwens wel erg kortzichtig om te denken dat gevoel niet aan te leren is...
Ymke, wist jij als meisje van tien of twaalf het verschil tussen afbuigen en werkelijk nagevelijk lopen? En voelde jij al meteen wanneer je paard op de voorhand of op de achterhand liep?
Gevoel is erg belangrijk, maar gevoel is juist hetgene wat je moet leren. Je leert door lessen te nemen wanneer iets wel goed is, en wanneer niet. Door goede begeleiding leer je het bijbehorende gevoel te onderscheiden. Hoe makkelijk en snel dit gaat, heeft ook te maken met het paard dat je rijd. Als je paard het goede gevoel niet kan geven doordat het zelf niet voldoende niveau of lossigheid heeft, dan zul je niet echt een aha gevoel krijgen. Pas toen mijn pony zijn achterhand ging gebruiken, kon ik verschil voelen tussen op de voorhand en wanneer het dan wel goed was.
Pas toen hij een keer een echte middendraf deed, kreeg ik het aha gevoel van : Dus dit is verruimen!
Tuurlijk moet je enigszins aanleg hebben voor het rijden en dingen kunnen voelen. Maar dit is zeer zeker goed te trainen als die aanleg enigszins aanwezig is...

Ik zou gaan voor rijtechnisch, maar zeker laten werken aan houding.
Een goede houding is een goede basis om mee verder te leren. Op een manege zou ik me dus richten op een goede houding, zodat diegene van daaruit verder kan leren als er geschikte paarden te rijden zijn om het rijtechnische gevoel op bij te spijkeren...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:02

Kijk, DAT gevoel moet je leren, maar kan iedereen evengoed paardrijden?
Neej, b.v. anky heeft naast dat gevoel van nageven (wat ze geleerd heeft )ook een natuurlijk gevoel van hoe ze een bepaald paard moet rijden en dat soort dingen... sommige mensen hebben er feeling voor, andere niet..

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:24

Ook ik ga in principe voor rt, maar.. Haha!
als ik iemand zie voorrijden voor een baan op een (dressuur) stal zou ik het toch wel knullig vinden als ik zie dat diegene voorover zit.
Soms heb ik die neiging zelf ook, misschien daarom, hoewel ik in een dressuurproef wel altijd recht op zit.
Ik weet niet, zou het er amateuristisch uit vinden zien, denk ik.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:26

essie79 schreef:
Ik weet niet, zou het er amateuristisch uit vinden zien, denk ik.


Dat wel, maar als het paard goed loopt?
Zoals b.v. crossmonster aangeeft dat iemand met een lichamelijk probleem (bochel in dit geval) niet rechtop kan zitten maar wel in de Z rijdt laat toch zien dat veel jury's ook naar het paard kijken en niet alleen naar de ruiter..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:33

als ik ergens paarden ga kijken zie ik liever iemand die krom zit,en die het paard in zijn volledige waarde laat zien,
dan dat er een poppetje op zit dat keurig in de houding zit, maar het paard helemaal uit elkaar laat vallen of juist hartstikke belemmerd in zijn gaan ....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:38

Als het paard verbetert in het lopen zou ik er weinig problemen mee hebben. En ik heb het ook niet over mensen die lichamelijk niet in staat zijn om recht op te zitten.
Maar als ik weinig verschil zie qua rijden dan ga ik toch voor het meisje met de goede houding. Ik vind het net zoiets als bijvoorbeeld iemand op sollicitatie weinig aandacht heeft besteed aan kleding.
Daar gaat het niet om, maar het is wel het eerste wat je ziet als je binnen komt. En dat vind ik ook met je houding.
Het kost nu eenmaal tijd om een paard netjes los te rijden, maar de stalhouder heeft allang gezien dat de sollicitant een kromme houding heeft. Het zou mij irriteren in elk geval.
Let maar eens op wat voor een verschil het maakt in een dressuurring, ook weer bij 2 vergelijkbare proeven, wat voor een verschil het maakt.
Door voorover te zitten, krijgt het paard veel sneller de neiging om de voorhand te lopen, het lijkt in elk geval net of het paard jou uit het zadel trekt. En dat verstoort het beeld. En daar gaat het toch om in de ring.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 21:42

Het gaat hier dus om duidelijke verschillen tussen iemand met een goeie houding en iemand met een minder goeie houding..
Hoorde een paar weken geleden iemand zeggen op een ponyclub, nu komt die Z-ruiter.. IK verwachte echt veel omdat er zo'n ophef over gemaakt werd. Moet zeggen dat op het moment dat ze binnen stapte ik er ook veel van verwachte. Zat keurig rechtop, nette beenligging etc.
Op het moment dat ze aandraafde ben ik bij een andere gaan kijken.. Het zag er dus echt niet uit, paard werd superlang en draafde als een pinguin, gewoon niet aan de hulpen.. Zij zat er wel zo leuk op, maar het plaatje was gewoon niet af...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:36

idd ymke, maar ik denk dat essie bedoelt dat de kwaliteit van het rijden van beide mensen dan even hoog ligt...

maar wat wij dus bedoelen is dat we als we moesten kiezen tussen iemand met een perfecte zit, die minder goed kan rijden, of iemand met een mindere zit, die wel goed kan rijden ....welke we dan zouden nemen , toch?

essie bedoelt volgensmij dus dat beide dezelfde kwaliteit hebben ... toch?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:42

Ja, dat bedoel ik.
Ik snap de vraag van de TS ook wel, maar dat is wel duidelijk.
Je kiest voor de persoon die goed kan rijden.
Alleen ik denk dat het nooit zo zwart-wit is als hier gesteld word, en dat houding gewoon wel heel belangrijk is, ook voor het plaatje, maar ook voor rt.
En ik blijf erbij dat ik het er knullig vind uitzien voor een dressuuramazone die bij een stal gaat voor rijden dat ze voorover op het paard zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:45

als ze mij dan laten zien wat het paard kan, zit ik er eigenlijk niet mee al zitten ze achterste voren Tong uitsteken

ik kijk naar het paard en hoe hij gereden word in het algemeen.
fijn aan het been en dat soort zaken.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:50

runningkawa schreef:
als ze mij dan laten zien wat het paard kan, zit ik er eigenlijk niet mee al zitten ze achterste voren Tong uitsteken

ik kijk naar het paard en hoe hij gereden word in het algemeen.
fijn aan het been en dat soort zaken.


jij bedoelt wanneer je voor een paard gaat kijken?

Ik heb het over de kwaliteiten van de ruiter, die je moet beoordelen.
Ook al kijk je hoe het paard gereden word, het eerste wat je ziet is de houding. En als die al behoorlijk krom is, maak je een slechte eerste indruk. Of dat nu terecht of onterecht is..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:51

runningkawa schreef:
als ze mij dan laten zien wat het paard kan, zit ik er eigenlijk niet mee al zitten ze achterste voren Tong uitsteken

ik kijk naar het paard en hoe hij gereden word in het algemeen.
fijn aan het been en dat soort zaken.


Yep. zo is het maar net, een mooie houding is mooi meegenomen, maar het belangrijkste blijft dat mensen een paard fijn rijden,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:52

je hebt gelijk daar had ik het over, ging dit topic niet over. Bloos

Ligt eraan hoe krom en hoe recht.
krom, maar wel megaande hand
of recht en stugge hand.
Als ik ergens van gruwel is het een hand die steeds inwerkt.
Maar hebben beide een fijne hand, dan uiteraard de recht zittende ruiter.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 13:52

essie79 schreef:
Ik heb het over de kwaliteiten van de ruiter, die je moet beoordelen.
Ook al kijk je hoe het paard gereden word, het eerste wat je ziet is de houding. En als die al behoorlijk krom is, maak je een slechte eerste indruk. Of dat nu terecht of onterecht is..


een beetje een doorgewinterd paardeniemand kijkt zo door de houding heen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:03

gijsenkim"]
[quote="essie79 schreef:
Ik heb het over de kwaliteiten van de ruiter, die je moet beoordelen.
Ook al kijk je hoe het paard gereden word, het eerste wat je ziet is de houding. En als die al behoorlijk krom is, maak je een slechte eerste indruk. Of dat nu terecht of onterecht is..


een beetje een doorgewinterd paardeniemand kijkt zo door de houding heen
[/quote]

idd!
en net als wat kawa ook zegt, als je een paard gaat kijken kijk je naar hoe die aan de hulpen staat enzo, niet hoe de ruiter erop zit!

als ik een dressuurstal had zou ik als er twee van zulke meiden kwamen kijken, kiezen voor degene met het meeste gevoel en die de paarden gewoon het beste voor elkaar heeft!
dat diegene dan niet netjes zit, neem ik dan voor lief, een houding is makkelijker te verbeteren als de rest van de rijkwaliteiten
iemand zonder gevoel is moeilijker te verbeteren als iemand met gevoel die krom zit ...

zo zat er een meisje bij mij op deurne in de klas , die zat echt als een poppetje, niets mis mee, supernetjes om te zien, maar ondertussen deed ze niets, ze liep alleen maar mooi te wezen . nou geef mij dan maar dat meiske wat wat minder zit en weet waar ze mee bezig is, of iig het paard aan het lopen krijgt!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:22

gijsenkim"]
[quote="essie79 schreef:
Ik heb het over de kwaliteiten van de ruiter, die je moet beoordelen.
Ook al kijk je hoe het paard gereden word, het eerste wat je ziet is de houding. En als die al behoorlijk krom is, maak je een slechte eerste indruk. Of dat nu terecht of onterecht is..


een beetje een doorgewinterd paardeniemand kijkt zo door de houding heen
[/quote]

tuurlijk, maar toch is het het eerste wat je ziet.
ik vind het net zoiets als met niet al te nette kleding op je sollicitatie verschijnen. Daar gaat het wel niet om, maar het staat toch knap slordig.
En ik blijf er bij dat een goede houding wel belangrijk.
Wil niet zeggen dat je met een slechte houding niet kan rijden, maar dan heb je ondanks die slechte houding toch nog voldoende compensatie met je rt kwaliteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:26

Ik ben het helemaal met je eens dat houding zeker belangrijk is
maar wel aan te leren.
gevoel is met stukjes zeker ook aan te leren, maar geboren gevoel imo niet.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:35

Hoe meet je nu af je aangeboren gevoel hebt?

Zit bij mezelf af te vragen en moet opeens denken aan een aantal jaren terug toen ik leerde waterskien.
Ik stond in een keer en kwam ook al wat vooruit. Anderen deden daar veek langer over.
Kan ik paardrijden omdat ik een redelijk evenwichtsgevoel heb, of kon ik vlot leren waterskien omdat ik mijn evenwichtsgevoel heb geoefend met paardrijden?

Ik vind van mezelf dat ik niet heel veel gevoel, ik probeer wel heel bewust hulpen te geven en bewust te blijven van wat ik doe, maar verder.. Verward

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:52

Toen ik begon met rijden leerde ik heel snel, ik had er veel gevoel voor en mensen geloofden niet dat ik nog maar zo kort reed.
Ik reed geen echte wedstrijden, alleen onderlinge, en dat ging best netjes, maar we reden op manegepony's en die waren niet makkelijk. Vaak oud en stijf. We leerden dus niet hoe je echt aan de teugel moest rijden. Dat gevoel ontdekte ik pas later, toen ik een fijnere pony kon rijden.
Toen stopte ik een aantal jaren.
Mijn evenwicht raakte ik kwijt, mijn mooie houding ook en in mijn hoofd was ik beter gaan voelen, maar ik kon niet meer voelen dan de pony aangaf en kreeg het met die aanpak van instructie niet echt meer door...
Tja... had ik als 12 jarige wel talent en gevoel en als 18 jarige niet meer?

Nu zoveel jaren later zit ik nog steeds niet zoals ik toen kon zitten, niet meer dat gemak van evenwicht, meegaan met bewegingen en onafhankelijke zit... Maar ik voel wel steeds beter een paard aan. Talent? nee, in elk geval maar in kleine mate, want ik moet nog beginnen met wedstrijden en heb het moeilijk genoeg met mijn eigen lichaam weer onder controle te krijgen, maar dat gevoel van hoe je verschillende paarden verschillend aan kan pakken dat is wel verbeterd. Juist door goede begeleiding en op veel verschillende pony's te rijden...

Goede begeleiding, veel ervaring opdoen met die begeleiding is heel belangrijk voor de ontwikkeling van ruitergevoel en talent...

En ook ik zie liever iemand die mijn pony netjes aan het lopen krijgt op een vriendelijke respectvolle manier, dan iemand die mooi erop zit, maar hem gespannen met het hoofd in de lucht rond laat lopen...
Maar zou wel aandringen op het nemen van zit/houdinglessen...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:25

essie79 schreef:
Hoe meet je nu af je aangeboren gevoel hebt?


het gaat hier om die twee meiden die bij jou komen soliciteren (bij wijze van)
ik neem aan dat je ze dan op meerdere paarden laat rijden, JIJ kent de paarden goed, en als jij goed instructrice bent dan kun jij ook zien wat de ruiter goed en fout doet bij die paarden
en je ziet dus ook of de ruiter met gevoel rijd, of puur en alleen als een barbiepop erop zit....
dus dat kan wel degelijk 'gemeten' worden
iemand die geen aangeboren gevoel heeft kan met veel paarden niet overweg
ik heb zo'n paard
toen ik nog op deurne zat, veranderde hij bij elke ruiter
toen de barbie erop zat, liep ie braaf, maar helemaal uit elkaar en de achterhand zwabberde maar wat na . zij zat er natuurlijk geweldig netjes op, maar paard liep niet! ( was dus duidelijk te zien )
een duitse griet, die elk paard de vernieling in reed ( was ook zwaar gezakt t eerste jaar al ) die reed met alleen hand en veels te weinig been ,mijn paard werd helemaal gek en wist niet meer hoe ie moest lopen ( ikke was pislink natuurlijk Boos! ) onze instructrice zei toen ook ' daarom moest JIJ op bregje's paard , omdat ik wist dat die er niet tegen zou kunnen '
oftewel als ik wil weten hoe iemand rijd zou ik m dus op dat of soortgelijk paard zetten
( je moet dat beest dus wel door en door kennen)
en ook zou ik ze een jong paard laten rijden en een moeilijk paard...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:40

Is dat niet ook verschil in opleiding?
Sommige mensen kunnen ook op de grond totaal niet met paarden overweg. Die hangt misschien ook wel samen met gevoel.