Financiele afweging tussen trailer of veewagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 09:55

Ik wil óf een trailer kopen óf een veewagen. Ze hoeven niet spliksplinternieuw te zijn, maar niet te oud.

Ik wil eigenlijk een beetje uitrekenen wat ik aan kosten kwijt ben na de aanschaf.

Een veewagen lijkt me namelijk fijner, maar ik kan me voorstellen dat dat een stuk duurder is.

Ik vind ze ook altijd wel erg donker.

Er is hier wel een topic over voor- en nadelen maar niet over kosten en daar ben ik toch ook wel erg benieuwd naar.

Wat kost een redelijke veewagen (met E-rijbewijs)?


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:04

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 10:08

Dom van mij, ik dacht dat je met E ook een wat zwaarder veewagentje mocht rijden. Ff in mijn riijbewijs kijken.

Beetje blont!! Janna , je hebt helemaal gelijk!!

Sonja heeft daar al een keer iets over geschreven, dat die Mercedes busjes vaak al te zwaar zijn.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:29

Ja inderdaad BE gaat maar tot een bepaald gewicht. En hou je ook rekening met de wegenbelasting.Volgens mij moet je de dagen dat je er in rijd doorgeven.Volgens mij ben je met een trailer goedkoper uit, maar met een vrachtwagentje heb heb meer mogelijkheden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:38

Er heeft in de 1 van de laatste bitten (bit dus) een artikel gestaan over het vergelijk van de kosten tussen vrachtwagen en trailer. Misschien kan je op zoek naar dat nummer.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 12:08

Ja maar dat gaat over een nieuwe.... en zoveel centjes heb ik echt niet. Party!! Party!!

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:08

Leuke bijkomstigheid met een veewagen is dat die voor jou als particuliere gebruiker onder het zgn. kwarttarief van de wegenbelasting valt (net als een camper / kampeerauto). Dit wordt ook wel een 60 dagen kaart genoemd. Je hoeft dus niet voor het volle pond wegenbelasting te betalen, meestal maar zo'n f 200 a f 300 per jaar.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:59

Tip:
Kijk even hoe vaak je van plan bent om er mee te gaan rijden. Je kunt wel een grote investering doen om zo'n veewagen te kopen, maar als je er heel weinig gebruik van maakt, kun je beter een trailer kopen, die zit niet in de wegenbelasting.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 23:07

Wij hebben ook lang getwijfeld maar uiteindelijk een veewagen voor klein rijbewijs gekocht. Vooral omdat de aanschaf van een auto die goed een trailer kon trekken plus een trailer toch ook erg kostbaar was. Voor een paard zoals die van mij (een tinker van toch wel enig gewicht Haha! ) heb je minstens een busje of terreinauto nodig. Zeker als je er af en toe twee wilt vervoeren. Onze veewagen is inmiddels 25+ en kost dus niets meer aan wegenbelasting. De verzekering is ook erg goedkoop (300,- per jaar) en het onderhoud valt tot nu toe ook mee; wacht even, eerst een stuk hout zoeken om deze laatste opmerking af te kloppen *LOL*. Het rijdt over het algemeen ook wat stabieler en je voelt beter wat je paard aan het doen is. Wat dus ook betekent dat we af en toe heen en weer geschud worden. We mogen ongeveer 1000 kg. erin vervoeren. Het is eigenlijk een 3-paards maar er kunnen dus maar twee paarden of drie kleine pony's in.

Groetjes Alexandra

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 23:16

Ik wil ook zo graag een veewagen!!!!!
Ik zou graag op concoursen willen maar heb geen vervoer!!
En als ik een veewagen zou hebben kan ik ook in m'n eentje lekker weg!
Hoef ik met niemand rekening te houden.
Maar ik ben nog steeds op zoek!! Huilen Huilen
Wie zou me daar ook mee kunnen helpen??? Party!!
Groetjes:Corina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 07:56

Ik heb een veewagen, een hele lichte, zodat ik er nog 1300 kg paard op mag vervoeren (als je alleen B of BE hebt, mag het totaalgewicht niet boven de 3500 kg uitkomen).
Hou er met de aanschaf rekening mee dat je zeker 10.000 kwijt bent, en vaak moet er dan ook nog wel 't een en ander aan gebeuren. Dingen om goed op te letten: bodem (laat je niet in de luren leggen door een stuk rubber dat er mooi uitziet), draagbalken, dakconstructie. En de motorische staat natuurlijk.

De onze is wit van binnen, en er zit ook gewoon licht in voor als ik er 's avonds mee rijd. Let wel op dat je er een diffuus lichtje in maakt, anders heeft dat paard een schijnwerper in z'n snuffel.

Als je gaat bellen, vraag dan onmiddellijk naar de gegevens die op het kenteken staan, want ze proberen je werkelijk alles aan te smeren. En alleen op het kentekenbewijs staat het juiste aantal te laden kilometers.

Qua belasting en verzekering is het een lachertje: je kunt er een 60-dagenkaart op nemen, maar let wel op: je moet een logboek met kilometerregistratie bijhouden. Er kan om gevraagd worden door de Belastingdienst (achteraf) en als je die dag dat ze je gezien hebben niet vermeld hebt, heb je 'n vette boete te pakken.
Verzekering is iets van drie meier per jaar.

Denk er ook aan dat zo'n ding ook APK gekeurd moet worden. Niet veel garages zijn erg blij met die hoge veewagens; je zult zelfs regelmatig tegenkomen dat ze niet naar binnen kunnen. Het makkelijkst is om bij de RDW zelf te laten keuren. Daar zijn ze ook niet zo heel moeilijk.

Voordeel van de veewagen vind ik dat ik niet een heel zware auto of bus hoef te kopen (wij hebben er een Fjord en een WPN'er in staan) en je hebt geen duwend, schommelend, en zwieperend ding achter het trekkende voertuig. Onze veewagen rijd heel comfortabel, en de paarden gaan er met plezier op. Ze rijden trouwens achteruit; schijnen ze ook prettig te vinden. Oh ja, en je kunt er ook fatsoenlijk mee remmen zonder dat je paard daar last van heeft, omdat 'ie met z'n kont tegen het schot tussen de paarden en bestuurder staat.

Pffff, flink verhaal, als je nog wat wilt weten, dan roep je maar.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 08:19

Ik gebruik de trailer de laatste tijd erg vaak (vind ik zelf, zo'n 2 x per maand). Ik vind het erg leuk om met Bolivia op cursus te gaan en ik ben ook wel zo iemand die naar een bepaalde hoefsmid zou rijden als dat kon omdat hij zo goed is Of ergens les nemen om bijvoorbeeld mijn houding te verbeteren.

Nu moet ik ook vaak naar de fysiotherapeut/VA dus lijkt het ook meer. Maar een goede trailer kost ook wel 10.000 gulden dus dat zou niet uitmaken.

Waar kun je het beste zoeken naar een veewagen?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 09:25

http://www.anemone.nl

Daar hebben wij voor veewagens gekeken.
Ik heb nu een Westfalia trailer, die kostte 2e hands ook ruim 10.000
Maar een beetje veewagentje, voor 3 paarden, met klein rijbewijs kost zomaar 40.000 of meer! Ik wilde dan wel met een livingkje erin, omdat we nog weleens meerdaagse concoursen hebben.
Uiteindelijk hebben we besloten om het niet te doen.
We hebben twee goede Jeeps, de trailer werkt superfijn, hij plakt gewoon op de weg. We gebruiken hem heel vaak, soms wel een paar keer per week. Ik ga naar goede klinieken, naar Rodinde, ik ging naar een goede hoefsmid (op mijn nieuwe stal kwam ie aan huis, dat scheelde) en nu we gaan verhuizen is het verhuistrailertje! Als de smid daar niet goed genoeg is, ga ik rustig elke 2 maanden een uur rijden om naar mijn oude smid te gaan!
Maar toch...op concours met 1 paardje uit je veewagen komen zetten vond ik toch wat teveel van het goede.
Daarom houd ik het bij mijn trailer....

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 09:41

Afgelopen zomer stond ik voor dezelfde keuze. Ik wilde toen ook al een andere auto. Omdat ik altijd alleen of met de hond reis ging mijn voorkeur uit naar een auto op diesel met grijs kenteken. Toen ik ook nog vervoer voor mijn paard moest hebben is het een bus geworden.
Het voordeel is dat ik nu door-de-week ook lekker voordeling rij en omdat mijn bus een dubbele cabine heeft kan ik toch nog aardig wat mensen meenemen als dat nodig mocht zijn. Mijn laadruimte staat helemaal vol met zakken voer en dekens, erg handig want op stal kan ik niet alles kwijt en dekens bewaar ik liever niet thuis.
Als trailer heb ik een 2e hands Westfalia gekocht, echt een super fijne trailer. De combinatie ligt heel stabiel op de weg en mijn paard stapt altijd vrolijkde trailer op. De trailer die ik heb is 1-3/4 en heeft eenmax. laadvermogen van 1650 kilo. Als ik een 1-1/5 trailer had gekocht met een max. laadvermogen van 1300 kg had ik zonder E achter B deze combi mogen sturen. Nu heb ik dus wel een E rijbewijs nodig omdat mijn bus iets van 1400 of 1500 kilo weegt.
Omdat ik toch maar 1 paard vervoer vnd ik dit een heel goede keuze. En aangezien ik geen financierder heb was dit voor mij ook nog een betaalbare oplossing.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 11:55

Ik moet inderdaad ook een andere auto kopen omdat ik nu echt in een klein oud autootje rijd en mijn klanten toch raar kijken (het is triest maar waar). Alleen als ik geen trailer er mee hoef te trekken dan zou ik een kleinere kopen dan dat ik nu zou doen. Dus de keuze is:
kleine auto plus veewagen
grotere auto plus trailer (die ik in het begin kan huren voor 50 gulden bij ons op stal)

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:44

Voor de vrachtwagen kosten zie het Bit, alleen bij tweede hands aanschaf de afschrijving verlagen. Voor kosten van kleine of grote auto gebruik de ANWB site en het BIT voor afschrijving van je trailer. En zo de getallen vergelijken. Rekening houden dus met je werkelijk gereden kilometers per jaar met je auto en hoeveel je denkt te rijden met je paard.
Ik heb dit nooit gedaan, want ik moet vaak weg met de trailer en vindt in zo'n geval een trailer handiger. En vrachtwagens kan je niet zomaar op elke stal kwijt en thuis voor je huis zullen de buren niet leuk vinden. Met een vrachtwagen en auto heb je wel dubbel onderhoud en behalve de motor is een vrachtwagen nog bewerkelijker te onderhouden dan een trailer. Aan een trailer hoef je geen motor te onderhouden, verzekering trailer is vele malen lager en de trailer heeft geen wegenbelasting.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:05

Hoi,

Wij hebben ook die afweging moeten maken. Op zich lijkt een veewagen heel intressant, maar ik vond als groot nadeel dat je er dan nog een normale auto (als je die nodig hebt) bij moet hebben om naar stal te gaan en andere zaken op die manier heb je dan 2 voertuigen te onderhouden/verzekeren enz...

Wij hebben uiteindelijk voor een trailer gekozen en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben temeer omdat 1 paard van ons absoluut niet in een veewagen wil.

De test in Bit is niet helemaal optimaal want ze rijden met een 2 paards trailer en het rekenvoorbeeld is voor 1 paard. Terwijl als je er constant 2 mee hebt heb je dan de kosten wel kunt delen door 2 (dan zijn de kosten dus vrijwel gelijk).

Als groot nadeel van vrachtwagenrijders merk ik toch wel dat de wagen een tijdje stil staat en dan niet wil starten oid. Mijn auto komt dagelijks op de weg en een lege accu heb ik nog niet meegemaakt. De trailer tja als je het een beetje voor elkaar hebt doet die het altijd.

Van belang is denk ik met hoeveel paarden wil je weg is het met 1 paard denk ik dat een auto met trailer wel goedkoper is. Heb je altijd 2 paarden bij je dan denk dat je meer moet gaan rekenen. Van belang is natuurlijk ook ga je ieder week weg of is het maar 1x per maand. Heb je bij de vrachtwagen nog een auto nodig enz...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:30

Hoi
Ik ben ook op zoek naar een leuk 2e hands vrachtwagentje, voor weinig geld Pling

Eigenlijk hoeven er maar 2 paardjes in te kunnen, maar wel een zadelkamertje!

Een trailer gaat wat moeilijker inverband met een vader die aaltijd een auto van de zaak heeft waar niet altijd een trekhaak onder mag/zit en dat dus een probleem is.

Ook is het voor een paard fijner in een veewagen dan een trailer (lange afstanden)

maar het moet niet te duur worden...

Groetjes Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joanne_, judithM, laran, wodant en 135 bezoekers