Zware bak slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Zware bak slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 23:24

Op de stal waar ik sinds een weekje sta is de bak behoorlijk zwaar. Het is een zandbodem die zelfs na zware regenval geen plassen heeft, maar nu het niet zo hard regent is het dus aardig ploegen voor de paarden...

Als ik een half uurtje heb gereden zijn we beiden aardig moe! Haha!
Hij is verder wel goed te rijden in de zin van dat hij overal even zwaar is en er geen harde en zachte of gladde plekken in zitten.

Ik heb mezelf maar voor genomen om wat vaker een rondje tussendoor te stappen en het voorlopig maar bij een half uur te houden en dit straks wat uit te bouwen.
Maar kan het nou kwaad voor de benen een zware zandbodem? Het lijkt mij niet echt heel goed, of worden ze er alleen maar sterker van...


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:25

Een zware bodem is funest voor pezen en banden. Het risico op verstappen en struikelen is ook veel groter.

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:27

Ja. Ik ben iig van mening dat het slecht is.
Dat ze er sterker van worden is een fabeltje, ze slijten er harder van.

זכור


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:06

Ik weet niet hoor. Ik rijd al jarenlang in een zware bak rond. NOOIT blessures gehad! De bodem was wel veerkrachtig volgens de fysio. Zelf heb ik er het liefst iets doorheen, maar ben momenteel niet zo rijk dat ik dat kan bekostigen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

daanboy

Berichten: 1001
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:28

onze longeer/losgooi bak is ook erg zwaar maar aangezien ik niet meer zo vaak longeer vind ik het nu niet erg.maar hij staat welke elke dag in de bak,maar slecht heb ik nooit gehoord Verward

Crossende Welshruiter#1
L1 6 winst :Nicolai:: Sunday L :L1 2 Winst
IK BEN REGIOKAMPIOEN GEWORDEN MET SUNDAY L

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:52

Margreet schreef:
Een zware bodem is funest voor pezen en banden. Het risico op verstappen en struikelen is ook veel groter.

*kuch*

Op een niet zware bodem had Treasure steeds dikke benen. Steeds veel last.
En nu rijden we op een zwaardere bodem en het gaat super.

Tot we wedstrijd gingen rijden. Lichte bodem, je zakt niet weg, sterker nog, nog geen mm. zakte je weg. Je stapte echt op de grond.
Gevolg, struikelen, verstappen en jawel, zo erg struikelen dat we over de kop gingen in de losrijbak.
Ontspanning was daarna ver te zoeken. Helemaal nadat er in de bak van de eerste proef ook nog eens een kuil zat. Ze wilde liever niet meer lopen, zo eng vond ze het.

Een zware bak vergt meer van de benen, het is niet direct veel slechter, maar het is zeker niet beter. Maar als je het met beleid opbouwt in een zwaardere bak, je let goed op de pezen hoe die zich houden, je spuit goed af en je stapt voldoende op het harde (en ook stukken draven) dan kan het allemaal best goed gaan.
Ken genoeg paarden die in een lichte bak rijden en peesblessure's hebben.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 08:58

Een paar jaar geleden stond bij ons iemand op stal die had altijd in een zware bak gereden. Dat paard stond nu met een hele zware blessure volgens de veearts moest ze der paard in laten slapen. Dat wou ze niet en ze heeft er echt alles voor over gehad en nu na 2 jaar is dat paard weer genezen verklaard en dat kwam alleen door een zware bak.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:08

Kleintje, lijkt me nogal wiedes dat een keiharde en ongelijke bodem ook geen succes is...

Iedereen moet zelf weten wat hij/zij met zijn/haar paard doet, dat is niet mijn zorg en sommige mensen hebben altijd geluk. Ik neem het risico niet. Op stal ligt een stevige, dempende bodem met een losse toplaag (Agterberg), dat is naar mijn mening ideaal, maar pech hebben kan altijd.

Nulla tenaci invia est via

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 09:15

Tja, ik weet ook heel goed wat ideaal is...

Maar ja, ideaal is niet altijd te bereiken...

Op de vorige stal waar ik stond was de bak ongelijk en glad als het had geregend, ook niet super, mijn paard durfde daar soms niet eens meer te lopen!

Deze bak is weer het andere uitsterste helaas.
Mar hij is gelukkig wel constant, zonder rare plekken.

Ik geloof zelf ook wel dat het niet goed is je paard in zo'n bak dagelijks een uur hard te laten werken.

Ik kan gelukkig ook op de club terecht waar de bak een mooie, niet te zware zandbodem heeft.
Verder rijd ik regelmatig buiten en loopt ze ook voor de wagen.
Dus ik ben gelukkig niet elke dag op deze bak aangewezen...
Dan moet toch wel te doen zijn, zo'n 2x in de week een half uurtje en dan uitstappen op de harde weg en benen afspuiten?

Margreet, bedankt voor het opzoeken van al die topics!
Ik wist niet dat er al zoveel over gesproken was, Bok toch een beetje te weinig denk...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy en 92 bezoekers