Longeren met toutjes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 14:01

Ik hoor wel eens iemand praten op bokt over longeren met touwtjes. Dan dacht ike erst altijd dat ze gewoon bijzet's bedoelde. Maar het ging er toen dus om echte touwtjes?
Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt, en wat voor touwtjes je dus precies gebruikt etc? Verward

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:02

meestal doen ze volgens mij dan een longeer singel om. dan van die ringetjes onderaan door de bitringen naar de ringetjes boven de schoft...maar ik heb echt geeeen idee wat voor touwtjes je moet gebruiken?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:05

Je moet hem ongeveer vast maken als een slof. Alleen niet zelf vasthouden maar vastknopen aan een longeer singel.
XXX
Ciska

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:22

Je koopt bij de watersportwinkel een goed glijdend touwtje van ongeveer 6 meter lang. Deze doe je alsvolgt vast. Geleerd bij de ORUN: Het midden van het touwtje hoort aan de bovenkant door de longeersingel te zitten en de zijkanten maak je aan de zijkanten of aan de onderkant van je longeersingel vast. Zelf doe ik het liever andersom dus het midden aan de onderkant van de longeersingel en de zijkanten aan de zijkant van de singel. Dus een beetje zoals een slof. Het voordeel van een touwtje is dat het paard zich daar niet op kan vastzetten omdat het blijft glijden, je kunt verschillende standen gebruiken en om het strakker te doen hoef je maar aan één kant het touwtje strakker te zetten en het weer even rechttrekken en klaar is kees. Het laatste en misschien wel grootste voordeel is dat het erg goedkoop is. Wel 6 tot 10 gulden ofzo per touwtje.