hoofd omhoog bij het indoen van hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

hoofd omhoog bij het indoen van hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 13:08

Ik rijd sins kort recreatief op een superbraaf paard, doet echt niemand kwaad en kan er alles meedoen Schijnheilig . rij alleen maar in de bossen en duinen met hem en dat gaat echt super. Er is alleen 1 klein min puntje en dat is dat hij zijn hoofd de lucht in diet bij het hoofstel indoen... nou zou je zeggen dan pak zijn neus vast maar ja hij is 1,80 meter en ik ga al op een trapje staan mmar dan doet ie vrolijk zijn hoofd naar links of rechts. Het probleem is niet zijn bit maar zijn oren...wie heeft dit ook gahad en weet een goeie tip


Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:11

Ik heb dit ook gehad bij m'n vorige verzorgpaard. Het werd van kwaad tot erger. Dus ik heb helaas geen tips voor je.
Ik zal dat topic van mij eens opzoeken voor je.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:12

een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:19


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:35

IK heb het ok gehad, en nu nog wel eens. Mijn paard is ook vreselijk schuw bij de oren.
Je moet eerst het paard weer vertrouwen geven dat er geen gevaar dreigt als jij zijn oren aanraakt. Ttouch is een fijne methode.

Ook kan je proberen je hand te leggen op een plek wat hij nog net accepteert. Hou je hand daar voorlopig, een seconde of 20 en probeer dan een mm op te schuiven. Ze steeds weer aan je paard laten blijken dat er niets gebeurt als hij daar aangeraakt wordt, en natuurlijk belonen!!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:59

Of gewoon je hand/arm om zn neus slaan en dan pas het hoofdstel in doen. Die van mij vond het als groen paardje zijnde ook wel grappig, maar met een beetje handigheid houd je én zn hoofd naar beneden én krijg je het hoofdstel in.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:00

past je hoofdstel wel?
misschien is het zo dat het tijdens het rijden een halve cm verschuift en dan tegen zen oren drukt
misschien eens een ander hoofdstel kopen/lenen, van heel soepel leer ofzo?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:00

Maar als je paard bang is, is dat niet de juiste manier van oplossen. Een bang paard is van dwang nog nooit beter geworden.!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 13:06

dutske schreef:
een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...



Ik ben er dus tegen om te slaan!!! Hierdoor gaat het vertrouwen weg lijkt me...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:41

dutske schreef:
een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...


kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:55

bij ons op de manege doet een paard dat ook altijd
en daarbij helpt bijna niks
wat wij dan altijd doen is, dat een iemand het bit erin probeert te schuiven, dan doet hij meestal zijn hoofd omhoog, en de ander doet zijn duim dan in de mond, zo doet hij zijn mond open en de ander moet dan snel het hoofdstel over zijn hoofd heen trekken.
we moeten het overigens wel met z'n 2e doen want alleen lukt het niet
ik hoop dat het bij jou ook lukt Lachen

zij die niet van het verleden leren, zijn gedoemd de hele ellende over te doen..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:58

Doet hij dit altijd al, of is het sinds kort?

Regina deed heeft dit namelijk ook een periode gedaan, bij haar bleek het aan de tanden te liggen en het was het dus echt pijn.
En tegen het hoofd slaan lijkt me idd ook niet de oplossing

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:59

dutske schreef:
een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...


Ik denk dat dit voor een kopschuw paard niet de oplossing is. Of ik zou het in elk geval niet toepassen, ookal zou het wel kunnen helpen.

Rocky heeft ook niet graag dat ik aan zijn oren zit. Maar op een of andere manier (veel oefenen?) ben ik erin geslaagd hem om te praten (veel rond zijn oren gezaagd Knipoog ). Als ik voor hem sta, kan ik nu tussen zijn oren aaien en zijn oortjes masseren en dat vindt hij (meestal) super. Maar als ik naast hem sta en ik ga met mijn hand recht op zijn oor af, schrikt hij wel soms nog met zijn hoofd omhoog. Erg vreemd dus.

Maar nu iets meer toe the point. Probeer dat oren-probleem op te lossen los van het hoofdstelprobleem. Oren aanraken zou hij moeten associëren met iets leuks. Kom daarom bvb vaak aan zijn oren tijdens het eten van brok. Dat is misschien een beetje storend voor het paard, zeker in het begin. Maar na een aantal weken zal hij het (hopelijk) heel normaal vinden als er tijdens het eten aan zijn oren gekomen wordt.

Verder moet je proberen het hoofdstel aandoen met iets leukers te associëren. Geef samen met het bit een snoepje in zijn mond of geef direct na het aandoen van het hoofdstel iets lekkers.

De klassieke conditionering van Pavlov is bijzonder gemakkelijk toe te passen op dieren Lachen . De skinneriaanse trouwens ook Lachen . Leve de ethologie!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:02

het vorige paard waar ik atlijd op reed dat het ook altijd.

Wanneer ik mijn hand vlak hield, dacht ze dacht ik een snoepje in mijn handen had (hoezo verwend Haha!) en ging met haar neus op mijn hand, zodat ik met het andere hand haar neus vast kon blijven houden en zo het hoofdstel in kon doen Lachen

:){

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:05

visje schreef:
Verder moet je proberen het hoofdstel aandoen met iets leukers te associëren. Geef samen met het bit een snoepje in zijn mond of geef direct na het aandoen van het hoofdstel iets lekkers.


Kijk hier wel mee uit, ik heb Regina nadat de tandarts was geweest ook een periode een pepermuntje gegeven als ik het bit in had (om de pijn die ze op dat moment met het bit associeerde te doen vergeten). Stom, stom, stom, want probeer het daarna maar weer eens af te leren. Ze blijft nu constant bedelen als ik met het hoofdstel bezig ben Scheve mond

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:47

jedine"]
[quote="dutske schreef:
een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...



Ik ben er dus tegen om te slaan!!! Hierdoor gaat het vertrouwen weg lijkt me...
[/quote]
ik ben er ook op tegen
maar probeer maar eens bij een manegepaard het vertrouwen te winnen als je 1 keer in de zoveel tijd ermee rijd
en 2, het is op de zijkant van de kaak, je hoeft echt niet hard te slaan, maar dan is ze verward en doet ze haar hoofd omlaag , en als je vlug bent kun je dan het bit erin krijgen
ook niet mijn manier, maar ik kan er ook niks an veranderen hoor

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:55

Ik ken het probleem. Bit in doen is geen probleem maar zodra je het hoofdstel over zijn oren wilt doen gaat zijn hoofd omhoog.
Ig heeft dat geintje ook en je kan het denk ik niet afleren, het wordt een truckje om als de donder zijn hoofdstel over zijn oren te doen en zijn oren er van tussen te halen....
Hij pakt het bit makkelijk aan maar daarna..... ik hou zijn hoofd vast nadat ik het bit in heb gedaan en dan echt als de donder alles over zijn oren en als ik niet snel genoeg ben gaat dat hoofd omhoog en vliegt mijnheer achterwaarst de hele stal door... jippie.

Ik heb al heel veel geprobeerd maarja het is niet af te leren.

Slaan vind ik heel min..... dan maar met 2 man het hoofdstel indoen dan 1x een paard een klap op zijn kanus te verkopen.
1 kan dan nadat het bit erin zit zijn neus laag houden en de andere alles over zijn oren schuiven.

Als ik zie dat iemand een manegepaard mept, dan mep ik diegene...

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:01

tartuffo
dan daag ik jouw uit om dat paard haar bit in te doen
vasthouden helpt niet, vastbinden ook niet, ze steigert nogal graag
ik vraag het dan liever iemand die het wel kan (door klap*je*) dan dat ik haar hoeven tegen mijn kop krijg omdat zij zonodig moet stijgeren, eigen veiligheid toch eerst hoor

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:19

Tuurlijk eigen veiligheid eerst, dat is het belangrijkste, maar bedenk wel als ze steeds een klap*je* krijg als haar bit in gaat dat ze straks het bit helemaal niet meer wilt aannemen.... want dan gaat ze een link leggen tussen een klap*je* en het bit.... ik denk ook niet dat dat hetgene is wat je wilt......
Dus zal je andere middelen uit de kast moeten trekken....
Ig is ook geen schatje maar er leiden meer wegen naar Rome.

En trouwens... ik hou niet van uitdagingen...... die heb ik genoeg. Haha!

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:35

dutske schreef:
ik ben er ook op tegen
maar probeer maar eens bij een manegepaard het vertrouwen te winnen als je 1 keer in de zoveel tijd ermee rijd
en 2, het is op de zijkant van de kaak, je hoeft echt niet hard te slaan, maar dan is ze verward en doet ze haar hoofd omlaag , en als je vlug bent kun je dan het bit erin krijgen
ook niet mijn manier, maar ik kan er ook niks an veranderen hoor


Dat je het zelf op deze manier doet, nou ja. Zal ik verder niet op in gaan, en dat moet je ook helemaal zelf weten.
Maar.... het ook aan anderen aanraden, dat gaat mij te ver.
Ik weet dat je erbij zegt dat het misschien hier niet helpt, maar je geeft het wel als door jou/op de manege gebruikte oplossing. En jij kan niet vanachter je scherm inschatten wat de topicstarter daarmee doet. Dus als je er zelf zo tegen bent, breng het dan ook niet in zo'n topic ter sprake.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:39

doe het bit aan 1 kant bij het bakstuk los.
Doe dan het hoofdstel aan en haal dan pas het bit voorzichtig door de mond.
Dat wil ook wel eens helpen bij paarden die bang zijn om de oren er door te frutten.

slaan heeft zeker geen zin, dan wil hij zijn hoofd alleen maar verder weg houden.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:49

Richtje"]
[quote="dutske schreef:
ik ben er ook op tegen
maar probeer maar eens bij een manegepaard het vertrouwen te winnen als je 1 keer in de zoveel tijd ermee rijd
en 2, het is op de zijkant van de kaak, je hoeft echt niet hard te slaan, maar dan is ze verward en doet ze haar hoofd omlaag , en als je vlug bent kun je dan het bit erin krijgen
ook niet mijn manier, maar ik kan er ook niks an veranderen hoor


Dat je het zelf op deze manier doet, nou ja. Zal ik verder niet op in gaan, en dat moet je ook helemaal zelf weten.
Maar.... het ook aan anderen aanraden, dat gaat mij te ver.
Ik weet dat je erbij zegt dat het misschien hier niet helpt, maar je geeft het wel als door jou/op de manege gebruikte oplossing. En jij kan niet vanachter je scherm inschatten wat de topicstarter daarmee doet. Dus als je er zelf zo tegen bent, breng het dan ook niet in zo'n topic ter sprake.
[/quote]

zie mijn berichtje hierboven, ik doe het zlef niet zo, omdat het me toch niet lukt, ik laat iemand het doen die meer ervaring heeft en dat paard goed kent

en ik zette dit hier enkel omdat het paard van de topicstarter mss aan het uitproberen is, en als je dan begint met liefkozen e.d geraak je nog verder van huis
maarja, heb hier eigenlijk geen zin om over te discussieren, ik heb mijn tip en mening gebleven, en ik blijf erbij...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:57

Prima, ieder z'n eigen mening, mijn manier is het niet
Het viel me alleen even op dat je eerst het als tip geeft en vervolgens zegt dat je het er niet mee eens bent.

Verder denk ik dat de manier van RK wel eens heel goed zou kunnen werken
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Soetekind

Berichten: 1258
Geregistreerd: 26-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:02

ik heb dat ook en dan houd ze haar mond ook dicht, ze heeft niks aan haar tanden en kiezen (volgens de tandarts) en als tip kreeg ik, handen voor de neus of ogen (en hoofdstel vasthouden),
en met je vingers net achter de kiezen gaan en dan doen ze meteen hun mond open. en dan duz je snel het bit erin, en dan lukt de rest van het hoofdstel ook snel. (zo doe ik het)

[color=#BF40BF]YGNR/color]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:33

mobick"]
[quote="dutske schreef:
een paard doet dit op de manege ook
bij haar helpt het om haar een klap tegen haar hoofd te geven (na alles te hebben geprobeerd)
maar of dat ook bij jouw paard gaat werken...


[/quote]
Hij zal hier iig alleen maar banger van worden. Scheve mond

Misschien vindt hij het niet lekker dat het bit tegen zijn tanden komt? Of misschien moet je het van te voren even opwarmen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, boemel en 36 bezoekers