Zaagsel of Stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:29

ten eerste de mijne is niet te dik, eet gewoon rustig, itt tot sommige die alles in 1x opvreten.
En een paard mag van mij zoveel ruwvoer hebben als die wil, krijgt hij niks van. (uitzonderingen pony's enz)
is nu 12 en nog nooit hoefbevangen geweest, de rest op stal ook niet.

De mijne zeikt niet extreem, maar een beetje te nat, vind ik gewoon al te veel. wat je met stro meteen hebt.
En aangezien mijn paard snacht altijd gaat liggen, vind ik het fijner voor hem als hij dat droog kan.

en waarom dan verder nog op stro? Goed hooi is gezonder dan stro, stro alleen goedkoper, daarom vaak voorkeur voor zuinige mensen, laat ze maar stro eten zeggen ze dan. (welzijn of zuinigheid?)

Hij heeft te knabbelen, slaapt lekker, dus nog steed geen onderbouwing waarom wel stro als er voor de rest alles wat een paard nodig heeft aanwezig is?
dus weidegang en voldoende ruwvoer voor verveling en goede spijsvertering.
dus nogmaals, wat geen goed welzijn?
daar heb ik nog geen antwoord op.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:47

Of het paard nu op stro of op zaagsel staat, voldoende ruwvoer moet het paard hoe dan ook hebben! Als het paard te veel stro eet, geef dan gewoon wat meer hooi! Wat mij wel vaker op is gevallen bij paardenmensen, hoe weinig hooi ze geven! En je kunt natuurlijk ook denken aan hooi met wat minder voedingsstoffen om hoefbevangenheid te voorkomen. Wij hebben in elk geval nog geen last gehad van hoefbevangen pony's en ook niet van koliek door een teveel aan stro eten.
En natuurlijk moeten de paarden lekker naar buiten kunnen....het liefste de hele dag! Ook hierbij geldt dat het niet uit maakt of het paard op hooi of op stro staat. Hier staan ze ook bijna de hele dag buiten.

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:49

als je wilt dat je paard droog ligt ken je ook een deken opgooien.
waarom nog stro??nou stro wordt al eeuwen gebruikt, en het zaagsel bestaat nog niet zo lang, dat is gewoon een luxe, maar een paard heeft liever stro dan zaagsel hebben ze nog wat te doen op stal ook!!en heeft niks met zuinigheid te maken.
kijk maar naar de topic??zaagsel of stro??ze vragen om je mening nou dit is een forum dus mag je gewoon je mening uiten en dat doe ik en als je het er niet mee eens bent dan reageer je toch niet op mij??
en voor sommige vragen zijn er geen antwoorden.
En heb ik dan gezegd dat het nie goed is dat een paard op zaagsel staat??nee dat he bik niet gezegd maar ik zeg alleen maar dat mijn voorkeur naar stro gaat, en dat jou paard dan op zaagsel staat is jou voorkeur maar ieder zijn eigen mening toch daarom bestaat er het forum!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:53

nee jij zegt dat wij lui zijn omdat het handiger mest en daarom niet aan welzijn van het paard denken en dat vind ik dus onzin.
want aan het welzijn van een dier denken kan dus ook samen met makkelijk mesten.
daarom reaggeer ik op jou
want welzijn van een paard heeft met heel wat meer dingen te maken of een paard op stro staat of niet.
1 die de hele dag op stal staat, met stro, vind ik heel wat minder welzijn hebben dan 1 die alleen snachts op stal staat met hooi maar op krullen.

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:55

dat is dan jou mening kawa ik heb een heel andere mening gek he dat mensen veel van elkaar verschillen, dat ieder mens anders is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:58

maar dan heb ik nog geen antwoord waarom mijn paard het slecht heeft op krullen? want je had het over welzijn.
daar ben je nog steeds niet duidelijk in en ik blijf vragen totdat je daar een duidelijk antwoord op geeft, wi A zegt..

deken voor het nat?
hij heeft ook benen en een buik (en nat geeft altijd stank en is koud)

verveling? hij heeft hooi

ze hebben liever stro dan krullen? ja maar liever hooi dan stro

dus nogmaals waar is het slechte welzijn?
Alleen omdat het fijner mest Verward

mij maakt het verder niet uit waar iemand zijn paard op heeft staan hoor, maar om het op welzijn van een paard te gooien, daar wil ik nog steeds duidelijk antwoord op. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-04 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:02

er bestaat ook een buikdeken en buiten dat als hij stinkt spuit je hem toch af?
als hij om 9uur hooi krijgt zeg je zelf van dat het 12uur op is maar dan heeft hij toch nog een hele nacht???stro is lekker warm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:04

hij stinkt niet, de stal Lachen
en afspuiten vind ik in de winter niet gezond.
Om 12 uur staat hij nog te eten zei ik, dus niet op Lachen
en snacht knabbelt hij niet veel, dan slaapt hij meer.

dikke laag zaagsel is net zo warm.
zie nooit nergen een stukje beton, want hij heeft een min. laag van 10 cm.

Moon_lover

Berichten: 54
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:06

die van mij staat ook op zaagsel, zit ook veel minder stof in dan in stro, hoesten ze minder snel.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:11

Ik heb t liefste een combinatie van n onderlaag zaagsel en daarover stro. Helaas kan dat bijna nergens dus staat mijn paard gewoon op stro. Wat k veel lees is dat mensen zaagsel schoner vinden dan stro. Maar dat vind ik niet, iig niet wat ik zie bij ons op stal. Ten eerste ligt er een laagje van n paar centimeter in (okey dat heb j natuurlijk zelf in de hand) en na 2 dagen is t een zooitje. Mijn paard staat zo schoon op dr stro dat k er zo zelf in zou gaan liggen. Kan ook komen omdat k een paard heb wat graag in een hoekje piest. Ik heb wel op stal onbeperkt stro dus qua kosten heb k geen idee, er gaat bij mij een plak of 1 baaltje per dag in.

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:14

Ook bij zaagsel geldt: hoe dikker de laag hoe schoner de sta blijft. Lijkt me logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:16

ja idd, bij 2 cm heb je idd zo een zootje
als je dan het natte zooitje ook nog laat zitten en je paard daar dan het droge doorloopt heb je 1 vieze troep.

Maar dat heeft gewoon met niet uitmesten en zuinigheid van de eigenaar te maken.
maakt dan niet uit wat er in de stal ligt, weinig stro is dan ook een zooi en ook niet meer eetbaar.

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:18

hmm 10cm wel dunne laag maja wat ik net zei ieder zijn eigen mening!!en als de stal stinkt gaat het paard automatisch ook stinken dus stinkt je paard!!tuurlijk ken je hem afspuitn in de winter maar wel alleen nadat hij gewerkt heeft dus jij vindt het nie gezond dus jij doucht je ook niet in de winter hmmzal je dus wel inderdaa stinken ja Schijnheilig Verward !!je paard slaapt nie heel de nacht en als hij wakker is??dan heeft hij nix te knabbelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:25

lezen!!
min. 10 cm, schreef ik

en een paard is geen mens
hij heeft vetten op zijn huid nodig een mens niet, dus dat kun je niet vergelijken
door hem teveel af te moeten spuiten tast je die laag heel hard aan.
En dat is slecht voor het paard (over welzijn gesproken)

en voor de 10 keer hij heeft om 12 uur zijn eten nog niet op, dus heeft hij later ook nog wat
Zal het ff quoten, want je kunt het niet vinden blijkbaar Verward
Citaat:
staat om 12 uur nog te eten aan dat wat om 9 gegeven is.


dus nogmaals, slecht welzijn?
waar?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:28

Als wij de paarden bij huis zouden hebben zou ik ze net als Kawa op zaagsel zetten. Veel makkelijker om de stal schoon te houden. Je haalt dagelijks de mest en de natte plek eruit. Gooit als het nodig is er een beetje bij en in het weekend gooi je al het goede/droge zaagsel naar een hoek, gooit er een nieuw pak zaagsel bij en je week begint weer opnieuw.

En dan ben ik ook nog iemand die het zaagsel echt flink dik in de stal gooit. Dus A hij kan lekker liggen, B het is altijd schoon. Verder zou ik ze lekker de hele dag buiten laten want dat is uiteindelijk het lekkerst voor ze.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:28

Denk dat ik wel tot aan 20 cm of meer kom. Maar ja, ik ben ook een vreselijke muts Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:29

Maar toch is dat dan slecht voor het welzijn van je paard fasel Dierenbeul dat je dat wilt!!! Tong uitsteken Knipoog
waarom ? dat probeer ik al 2 pagina's uit te vinden Tong uitsteken

en ik zal het meetlatje eens naar stal meenemen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-04 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:29

Ben het overigens verder geheel met RK eens. Het liefst was ik de paarden alleen als het echt nodig is. Af en toe een beetje equishine in de manen en staart en dat is het. En als ik al met water aan de gang ga is het alleen zomers.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:31

RK? Tuurlijk, wij zijn dierenbeulen. Schone stal, meer dan voldoende weidegang, goed voer en voldoende ruwvoer. Nee, ik zou erg slecht zijn. Haha!

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:47

doe nie zo mutserig over dat het slecht is voor zijn lichaam (de vetten)paarden zijn niet van porselein maar zo behandelen julie ze wel zo te lezen!!en truowens jullie praten steeds over ruwvoer??dus jullie kennen het woordje krachtvoer ook niet??en trouwens fasel lekker goed zo hard galopperen over een verharde weg die heeft binnenkort geen pezen meer over

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:47

maar ja goed ik ga lekker buiten op het strand rijden ik ben er vanavond weer mzzl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:51

ff je studie paardenhouderij wat beter doornemen.
Die vetten heeft een dier echt nodig.
heb je een paard op het land staan zonder deken, is zelfs poetsen slecht, dan heb ik het niet eens over wassen.

met deken, let ik bij mijn paard wat ook in de winter buitenstaat ook op het poetsen van zijn hals en gebruik ik zo min mogelijk water.
want aan een ziek paard omdat zijn huid nat word in de regen doordat het huidvet weg is, zit ik uiteraard helemaal niet te wachten.

en ruwvoer is het belangrijkste van het spijverterings systeem van een paard.
waar je uiteraaard krachtvoer bij moet geven na gelang de prestatie die hij moet leveren.
Maar lees bv de info bij krachtvoer fabrikanten maar eens hoeveel ruwvoer je bij krachtvoer moet geven, niet schrikken hè Lachen

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:08

Galopperen over de verharde weg?????????????????????? Waar heb jij het over?

Over krachtvoer gesproken. Ik denk dat als jouw paarden de mijne zien eten ze hun lippen aflikken.

judithM
Berichten: 1497
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:29

Ben het helemaal met Kawa en Fasel eens... zaagsel in de stal!

Mijn ene pony heeft een allergie opgelopen door het eten van stro (dat op het oog goed stro was!)

Nu staan ze beide op zaagsel, bevalt goed!

Ik haal elke dag de mest (echt elk drolletje) eruit en ook de natte plasplek, vervolgens gooi ik dan ook elke dag wat nieuw zaagsel bij.
Altijd een piekfijne schone stal met een laag zaagsel van ong.15 a 20 cm dat spierwit is alsof ik elke dag de hele stal verschoon Rock-on, dudes!

Ze staan overdag buiten en krijgen zowel binnen als buiten (vrijwel droog) kuilvoer als ruwvoer.

Ik denk echt dat ze niet beter kunnen hebben Schijnheilig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:32

Nog zo'n mishandelaar Haha!

Ik pieker me nog steeds suf waar ze het over heeft met het galopperen over het verharde Verward. Nou ja, houdt ze me toch ergens mee bezig Haha!