Zaagsel of Stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 15:55

Ik heb hem op zaagsel staan met een klein laagje stro. Dan heeft hij toch wat te knabbelen. 's Winters heeft hij meer stro dan zomers, ivm weidegang en de extra berg stro die hij dan naar binnen werkt. (= erge dikke pens).
In ieder geval moet je als je paard op stro staat, voldoende hooi voeren, zodat hij niet aan zijn bedje begint, wat dus resulteert in een "kleiner" bedje en paardjes die er ziek van kunnen worden

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:38

HOe zit dat nou Jarengo met mijn galopperen op het verharde????? Boos!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:55

die van mij staat ook op stro, maar heb hem liever op zaagsel, hij eet er zoveel van op dat hij dus alleen het natte koude over houdt
dit vind ik maar niets omdat hij 's nachts ook altijd ligt (ik haal hem ook altijd helemaal onder de plasvlekken uit z'n stal)
waar hij eerst stond stond hij op krullen, volgende winter zet ik hem op vlas. eten ze ook niet, toont en is schoon en zuinig in verbruik. hopen dat dat beter gaat!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 14:13

Fasel schreef:
HOe zit dat nou Jarengo met mijn galopperen op het verharde????? Boos!


Ik denk dat ze in je profiel heeft gekeken. Er staat een foto van een endurance wedstrijd waarbij je op de "foei!!!" weg rijdt Knipoog

Wat ben jij een dierenbeul zeg! Verdrietig
Ik rij nooit met mijn paard op de weg, dat is slecht voor hem. Nu doe ik geen opleiding paardenhouderij, maar kan wel begrijpen dat dat één van de eerste dingen is die je leert...... nooit of te nimmer rijden op het verharde. Tong uitsteken

En dat je je paard 's winters minder borstelt en niet wast....schaam je Haha!
dan moet je niet zeuren dat hij en de stal niet meer fris en fruitig ruiken hoor.
Ik was mijn paard dagelijks met Dreft, wordt hij mooi schoon en zacht van

Clown Clown Clown

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:15

Zullen we het topic serieus houden Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:31

Sugarmiss schreef:
Zullen we het topic serieus houden Lachen


Mijn excuses.

Even back on-topic.
Ik merk wel dat Lars alles veel schoner houdt nu hij een lekker dik bed zaagsel onder zijn stro heeft.
Het enige voordeel wat ik van stro kan verzinnen is, dat ik het er gezelliger uit vind zien.
Maar ik zie liever een paard met een goed gevulde zaagselbox, dan een paard met een dun laagje stro.....

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:34

Enige (wederom) off-topic reacties gesplit.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:58

Ik gebruik stro, heel veel stro, ongeveer een laag van 50 cm in de box, zaagsel is voor ons moeilijker af te voeren, de mest (met stro) brengen we naar een boer in de buurt die het voor zijn land gebruikt.
Zaagsel neemt idd meer vocht op maar door iedere dag de stal uit te mesten, blijft deze ook schoon en droog met stro erin Lachen

Mijn paard eet er trouwens niet van, ze heeft genoeg aan haar hooi Clown

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:42

Spookie schreef:
Normaal gesproken heb ik ook liever stro. Maar sinds mijn paard op boxrust staat is dat echt geen doen! Hij vreet binnen 2 uur zn hele stal leeg, incl stront. Heb toen houtkrullen geprobeerd, maar daar maakte hij helemaal een zooitje van. Nu staat hij al een paar maanden op vlas, dat gaat prima! Wordt niet zo plakkerig als krullen en is erg makkelijk schoon te houden. Is idd wel duurder als stro, maar als hij weer naar buiten mag gaat ik weer over!
Omdat ik nu vlasbalen in grotere aantallen koop, gaat mn andere paard voorlopig ook op vlas.


Is wel handig he, dat ie t binnen 2 uur leegeet inclusief stront Knipoog hoef je ook nie uit te mesten

nee hoor, grapje

Mijn vz paard staat ook op krullen, maar hij maakt dr dus ook een zootje van. Ikzelf heb liever stro, maar die balen krullen wordedn nu eenmaal gebruikt en geleverd, dus niks aaan te doen. Liever stro omdat het wamer is, ze hebben idd wat te knabbelen en droger...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:06

Mijn paard staat helaas op stro, ze eet er ongelooflijk veel van en jah het is een vreet paard want ze eet 2 plakken hooi in een half uur op en begint dan dus vrolijk aan haar stal. Ik heb er al meerder dingen tegen geprobeerd maar niets helpt. Helaas mogen wij van onze stalhouder geen vlas in de stal, anders had ik het geweten.
Jarengo, voor iemand die paardenhouderij studeerd, ookal is het MBO, verwacht ik wel meer kennis dan wat jij hier tentoon spreidt

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:08

Ik ben ook een ernstige mishandelaar Bloos! Guus en Zoe staan beide op vlas.... wel hoger als 10cm Bloos!
Ze hebben geen deken op Bloos! Krijgen ook om 07.00 uur kuil en staan ook na 12.00 nog te eten Bloos!

Stro word idd opgegeten en onze da raad het zelfs aan om de paarden op zaagsel te zetten omdat stro eten verstoppingen kan veroorzaken.

** Even een vraagje voor de vlasgebruikers**

Hoelang doen jullie ermee?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:36

fsoudan schreef:

** Even een vraagje voor de vlasgebruikers**

Hoelang doen jullie ermee?

1 baal per week, ik heb dan een extreem netjes paard wat in een hoekje poept en niet door zn stal banjert.

magblon
Berichten: 125
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:57

Ik ben een voorstander voor zaagsel maar eigenlijk nog liever vlas OK dan! omdat vlas veel droger blijft. Stro neemt veel minder vocht op, dus eigenlijk staan dan de paarden altijd op een natte bodem
Ik ken trouwens een paard dat bijna overleed omdat hij stro at.
Op de manege waar ik werk hebben ze ook vlas en we halen alleen maar de drollen en natta plekken eruit en dan scheppen we het om en dat eventueel nieuw vlas erbij in en het oogt altijd droog en dat gebeurd om de dag, en de boeren halen de mest op en dan gebruiken ze het zelfs nog voor de koeien. Ideaal toch zijn ze het gelijk kwijt .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:14

Lieke"]
[quote="fsoudan schreef:

** Even een vraagje voor de vlasgebruikers**

Hoelang doen jullie ermee?

1 baal per week, ik heb dan een extreem netjes paard wat in een hoekje poept en niet door zn stal banjert.
[/quote]

Met 2 paarden iets meer als een baal per week.

Verder vind ik de commentaren die Jarengo geeft over het wel of niet op een bepaalde manier voeren, kant nog wal raken.

Als we het over dieren"mishandeling" gaan hebben, dan moeten we een paard ook geen deken opleggen, want dat krijgen ze in de natuur ook niet en zouden we onze paarden 24/7 buiten moeten laten.

Ik heb mijn paarden dus al lang op vlas staan. Heb eerst stro geprobeerd, maar met Imker's luchtwegproblemen ben ik overgegaan op vlas. En ja, het scheelt me idd iedere dag een hoop met uitmesten.