Is hij te dun??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwadraatje

Berichten: 4335
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Disneyland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:53

hmm, ik vind hem niet echt te dun, maar hij moet niet dunner worden
hij heeft wel een flink mooi achterwerk Lachen
wel mooi paardje Lachen

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:00

Luckey"]
[quote="Saskia9 schreef:
nee,
elk paard word in januarie een jaar ouder
dus reken ik alvast dat ie 3 is,
juni duurt nog maar 2 maandjes.


oh zo ik snapte hem al niet Haha! Lucky vind ik ook vrij ielig, ze moeten toch nog spieren enzo kweken Cool
[/quote]

en inderdaad wat jij zegt,
sommige mensen vinden een paard daardoor al zielig,
maarjah.hoe wil jij een driejarig paard zonder te laten werken aan spieren laten komen..
in mijn ogen niet echt toch.
iedereen weet dat een groeiend paard niet mooi is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:04

ik zou me er niet te veel van aantrekken, zodra jij met hem gaat werken komen die spieren vanzelf, hij is nu aan het verharen dat kost zo`n beestje veel energie zeker als het weer zo raar is..
Je voert hem voldoende en hij is verder toch helemaal gezond?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:06

jah wat jij zegt klopt wel,
maar ikw ord er gewoon onzeker van,
de ene zegt dat ik hem teveel voer,
de ander weer te weinig,
en over die doffe vacht en de spieren.tjah elk paard is anders,
sorry dat hij niet emteen in zijn zomervacht zit en glimt als een spiegel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:13

Vaak denken ze dat iedre haf standaard lui is en te vet..maar jouw haf bewijst weer het tegendeel, ik zou hem niet veel voer gaan geven omdat hij er zo uitziet als je hem aanraakt moeten de ribben net te voelen zijn..veel mensen dnken dan gelijk dat hij te mager is..
Het is gewoon zo dat veel paarden en andere huisdieren gewoon te vet zijn omdat er gezonder uit schijnt te zien? Hij verbrand nu veel energie door het verharen maar dalijk niet meer en heb je juist weer kans dat hij dik wordt..

(goh hebben die lessen dierverzorging toch nog nut gehad!)

En die doffe vacht, weet je hoe het komt dat vele andere paarden zo glimmen? door de kilo`s glimzooi die erop gespoten worden..dus als je een glimmend paad ziet is deze niet altijd gezond..kijk ook een naar het tandvlees, ogen en slijmvliezen dan zie je pas of en paard echt gezond is!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:18

soms begin ik toch de denken dat ie geen echte haflinger is,
heb al een paar keer een opmerking gekregen dat hij een rare bouw zou hebben voor een haflinger,
hij is inderdaad niet dik,en heeft zeker geen voernijd,hij eet rustig wat hij voorgschotelt kriigt,hij is niet sloom en heeft energie voor 10 !
en toch heeft hij echte haflinger papieren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:20

ach niet elke haflinger is hetzelfde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:34

Je kna hem helpen met wat lijnzaad door zijn haren heen te komen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:36

hij krijgt al lijnzaad door het voer heen..

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:23

Je hoeft je volgens mij echt geen zorgen te maken hoor, zoals ik hier boven al vertelde was mijn fjord ook iel.....(en nog is hij veeeeeeel ranker gebouwd dan mijn andere fjord), wij hebben vorig jaar toen hij net zo oud als jou haf was er al eens de da bij gehaalt en die vertelde ons ook dat hij niet echt te mager was maar dat we het voer best mochten verhogen van hem (hij kreeg teon 1 kg basis brok per dag) dat moesten we opschroeven tot 2 kg per dag.
Het gras gaat nu zo weer groeien en dan gaat jou haf zeker wel weer wat voller worden, en zoals hierboven ook al gezegt werd, hij mist natuurlijk nog alle bespiering.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:26

doet me goed om zo'n berichtje te lezen,
iemand die door het jong zijn heen kijkt,
wellicht komt het allemaal goed Haha!
bedankt !

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:40

Neej hoor ik vind dat hij niet dun is....
Hij zit lekker in z'n vacht ik vind hem d'r ook niet ongezond uitzien....
Geert is dunner maar die is ook helemaal verpest.....
Hij word al wat dikker maar ik vind die van jou er goed uitzien

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:57

Luckey schreef:
(goh hebben die lessen dierverzorging toch nog nut gehad!)

En die doffe vacht, weet je hoe het komt dat vele andere paarden zo glimmen? door de kilo`s glimzooi die erop gespoten worden..dus als je een glimmend paad ziet is deze niet altijd gezond..kijk ook een naar het tandvlees, ogen en slijmvliezen dan zie je pas of en paard echt gezond is!


Toch beter opletten tijdens de les. Een gezond paard valt op door een glanzende vacht, zèlfs tijdens de rui. Als een vacht dof ziet is dat vaak een teken dat er iets aan de hand is of dat er ergens een tekort aan is.
Dàt zijn dingen die leer je in de praktijk en in mijn geval, na 25 jaar ervaring met paarden.

Saskia9, niemand zegt dat je het niet goed doet, maar je stelt een vraag en daar worden meningen op gegeven. In dit geval een heleboel nuttige tips eigenlijk. Wat je daar mee doet daar ben je natuurlijk helemaal vrij in, maar het is jammer dat je je enigszins aangevallen voelt. Ik denk dat dat niemand z'n bedoeling is, in ieder geval niet van mij..

Voor de rest is het het verstandigst om te voeren met je ogen. Je ziet zelf het allerbeste of je paardje het goed doet op het huidige voer. Als iemand zegt dat je teveel voert, terwijl je paard er goed uitziet, dan hòèf je daar niets mee te doen. Mijn ervaring leert; 1000 mensen, 1000 meningen. Soms krijg je hele nuttige tips die je van je leven niet meer vergeet, sommige moet je meteen je andere oor uit laten gaan.

Als ik jou was zou ik in ieder geval de tip over het geven van wat extra vitaminen in de verhaartijd serieus nemen. Het ene paard red het makkelijk zonder, terwijl je de andere er echt eventjes doorheen moet helpen. In jou geval denk ik echt dat je je paardje wat dat betreft even moet helpen. En spieren moet je idd nog helemaal niet naar kijken, dat komt wel als je met hem aan de gang gaat.

Succes verder. Je hebt een hartstikke mooi haffie, geniet er maar van.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 22:00

dat met die vitamines ga ik zeker proberen,
jammer is dat je een paard niet in 1 dag dikker ziet worden,dat duurt wel een paar weken,maar we hebben geduld,en zal bruikbare tips zeker gebruiken !

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:29

Luckey schreef:
En die doffe vacht, weet je hoe het komt dat vele andere paarden zo glimmen? door de kilo`s glimzooi die erop gespoten worden


Bij mijn glimmende (bijna) 3 jarige komt geen spuitbus met "glimzooi" in de buurt. Hij staat de hele dag buiten zonder deken maar ziet er toch een stuk beter uit dan deze lieve Haflinger.

Ik zou geen pulp voeren, dat is geen paardenvoer maar een maagvuller. Rustig doorvoeren met 2 kg. brok. Zeker een goede wormenspuit nu en over 3 a 4 weken weer eentje (shetje ook!) en een vitaminestoot of supplement.
Als je een goed voedingsadvies wilt hebben kun je ook gratis advies krijgen van voedingsdeskundige. bv. op www.equisanum.nl
Of bij Pavo, Hartog, etc. Net wat je wilt, ze vertellen je natuurlijk wel at je hun voer moet kopen maar als je alle adviezen naast elkaar legt, kun je daar een aardig gemiddelde uit halen.

Maar je kunt uren schrijven over dik of dun en inderdaad, zoveel mensen, zoveel meningen.
Maar je paardjes zien er niet gezond uit. Dat is geen katten maar een eerlijk antwoord waar je misschien wat mee kunt.
Heel veel succes met je paardjes OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:43

Iedereen heeft het erover dat het paard nog niet goed in zijn bespiering zit. Maar als ik die achterhand van achteren bekijk, zit daar toch bespiering genoeg op. Ik vind die kuil onder zijn heup niet kunnen, ondanks dat mijn paard pas twee is en er ook nog niet mee is gewerkt, zie ik die heupbeenderen er niet zo uitsteken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:44

Kilo's glimzooi

Even ter vergelijking:

Par en Ellie zijn alletwee vrij rank gebouwd, Par heeft de winter met een deken opgestaan om de dikke vacht tegen te gaan, zij glanst je tegemoet, een gezonde merrie wat je ook aan alle kanten kan zien, maarrrr wel heel erg slank voor een haf *foto's in mijn profiel*

Ellie heeft de hele winter gewoon kaal gestaan, ze glansde wel maar nu met het ruien wordt ze wat dof, ze is wat slomer en heeft er zichtbaar meer moeite mee.

Beide krijgen lijnzaad en zeewier door het voer, kruidenmeusli *par non heating anders gaat ze door het dak*, bix, wortels en hooi/kuil *wederom met kuil gaat par door het dak Haha! *

Dat het ene haflinger is gaat het niet om, ze zijn allemaal verschillend.

Let goed op je paardje, kijk of die oplettend, attent en "helder" is.

En zoals gezegt een goed vitaminen supplement *vooral als die moeite met de rui heeft* kan geen kwaad, een vitamine stoot ook niet.

Ik vind hem zelf wel meevallen, dat dunne, zijn vacht is idd wat dof, maar dat heeft Ellie nu ook weer.
Zijn kontje kan je helemala weinig over zeggen, hij is nog niet bereden en waarschijnlijk nog helemala niets mee gedaan, dus die spieren moeten nog komen.
Zo ziet het kontje van de beginnende fjord bij ons op stal er ook nog uit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:56

Afbeelding

Afbeelding

Mijn tweejarige. Is al haast door haar wintervacht heen, staat zonder deken. Overdag op de paddock, 's avonds op stal. Foto is van twee weken geleden. En ik poets haar niet.