Chagerijnig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 09:34

Ik heb een merrie van bijna 6. De laatste tijd is ze vreselijk chagerijnig in d'r stal. Dit is niet alleen tijdens voertijd maar constant. Gisteren was het zo ver dat ze een pony die aan de andere kant stond aanvloog toen ik haar uit stal haalde. Voor de rest is ze met poetsen en rijden gewoon normaal.

Ze staat gemiddeld elke dag buiten van 9 uur tot 17 uur, daar ligt het dus ook niet aan, en als ze op stal staat kan ze lekker naar buiten kijken.

Ik ben dit gedrag wel een beetje zat nu, ook omdat het steeds erger wordt. Maar ze breekt gewoon d'r hele stal af. Ik vindt het ook niet prettig dat ze tegen een houten schot aan trapt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn of wat ik er aan kan doen. Of is ze misschien gewoon vreselijk aan het puberen Haha! .

Barb

Berichten: 12084
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:37

Het zit jou ook niet mee he Ach gut

Hopelijk is het alleen puberen, of zit ze gewoon tijdelijk even niet
lekker in haar vel dat kan natuurlijk ook nog. Veel sterkte ermee.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 10:19

Haha, nee, af en toe krijg ik wat van dat beest Boos! .

Maar ja aan de andere kant vindt ik haar toch wel heel erg lief Haha! .

Maar dit is gewoon vervelend gedraag, ik hoop inderdaad dat het gewoon bij de pubertijd hoort.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:41

staat ze misschien naast een (nieuw) paard waar ze niet mee overweg kan? Mijn merrie heeft daar wat last van, sommige paarden kan ze echt niet uitstaan en dan wordt ze helaas heel sjaggerijnig op stal. Gelukkig wordt ze niet agressief, maar ze staat dan constant in de deur te happen en boos te kijken als haar buurman/vrouw maar naar haar kijkt.. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, wanneer ze naast een "leuk" paard staat is er niks aan de hand.. en ik kan niet bepalen wie de box naast/tegenover mij huurt Knipoog

misschien kun je wel rubberen matten op de muren doen om de schok wat te dempen bij het slaan.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:54

Je kunt wel vragen of je misschien van stal kan wisselen met 1 van je stalgenoten, zodat je paard een andere buurman/vrouw heeft die ze aardiger vind. Misschien helpt dat.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:15

Ik denk ook dat het misschien daar aan kan liggen, wisseling vab stalm nieuwe omgeving kan vaak een positieve invloed hebben las het paard op de vorige plek niet lekker in ze vel zat.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 13:17

Ze staat al meer dan een jaar naast het zelfde paard. Daar zal het dus niet aan liggen.

Ik denk niet dat iemand wil ruilen met stal, mijn stal is de enigste waarbij ze niet met het hoofd naar buiten kan. Daarbij hebben mijn pony en haar buurman de enigste stallen waarbij ze over het erf kunnen kijken.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:38

kan het niet met de hengstigheid te maken hebben?

in t voorjaar zie je wel vaker dat merries dan toch ineens sjaggerijnig gaan lopen doen, is vast wel een maniertje om erachter te komen off t daarmee te maken heeft.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 14:51

Dat zou ook nog kunnen, maar anderen jaren heeft ze daar geen last van gehad. Volgens mij is ze op het moment niet hengstig ( tenminste niet merkbaar).

Ze kan zich af en toe ook wel echt als merrie gedragen.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Chagerijnig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:37

Chagerijnig paard??? Misschien zit ze idd niet lekker in haar vel of heeft ze ergens last van...zou als ik jou was het goed in de gaten houden..een paard raakt in mijn ogen niet zomaar van de een op andere dag chagerijnig zonder reden....goed observeren dus...
sterkte gewenst....