Een paard echt zo onbetaalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:35

Hoe veel een paard kost(en kan) , weten de meeste mensen die met paarden te maken hebben, wel. Alleen buitenstaanders Frusty *grr*. Eerst stond mijn paard op een manege waar ik 500,-pm betaalde, daarna zijn we naar een stal gegaan waar ik 200,- pm betaal. Op deze stal moeten we alles zelf doen ; mesten, voeren, buiten zetten enz. Maar goed, omdat het toch een stuk goedkoper is dan op de eerste stal, kon ik het me veroorloven om er een tweede paardje bij te nemen. Wat hoor ik nu vaak van "buitenstaanders" : "Jullie moeten toch barsten van het geld, als je 2 paarden kan hebben" . Dat we niet in een luxe stal staan, met alle prettige dingen die daarbij horen (zoals binnenbak, uitmesten etc.), zien ze dan niet. Ze zien alleen maar : 2 paarden = Geld ! Zeer irritant Boos! !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:40

breek me de bek niet open sterre! Het geld zit inderdaad in je paard. En het onderhoud van jouw paarden is misschien niet goedkoper dan de luxe auto van iemand anders, of de wintersportvakanties die anderen hebben. Ieder z'n meug, als het effe mag.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:19

Ik heb niet alle berichten gelezen dus ik weet niet of dit er al staat.
Zeker kunnen mensen wel een bedrag per maand aan de kant leggen, dat is het probleem ook niet.
Maar wanneer het paard ziek wordt en de dierenarts die erbij moet komen, dat kunnen ze niet betalen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:04

Tja, en er is natuurlijk ook een verschil tussen 'een paard wel leuk vinden' en 'er bijna alles voor opzij willen zetten', want met die vraag begon dit topic.

Overigens gaat mijn paardenliefde ver, maar niet zo ver dat ik mezelf er voor zou verwaarlozen. Mijn huur moet betaald worden en ik moet gezond eten, want als ik uit m'n huis gezet word en/of ziek word omdat ik slecht eet, dan hebben mijn paarden ook niets aan mij. Om nog maar te zwijgen van het feit dat ik gewoon in staat moet zijn om te werken, anders heb ik niet eens geld om mijn paarden te onderhouden.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-08 21:06 ]</font>

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:50

ik den dat het een hoop uitmaakt HOE je je paard houdt. Of je hem thuis hebt staan, bij een boer of in een superdeluxe manege met alles erop en eraan. Ook hangt het van het soort paard af. Natuurlijk in aanschaffingskosten maar ook wel in later zaken. Bv of je paard heel sterk is of gauw kreupel is ed. En natuurlijk ook wat je er mee doet. Rijdt je allleen buiten of les en wedstrijden. In het laatste geval ben je al heel wat meer geld kwijt. Ik zelf denk wel dat het meendeel van de mensen wel een paard zou kunnen houden. Hangt er alleen vanaf hoe en wat voor een en ook wat ze ervoor opzij willen zetten.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 18:12

ik denk toch echt niet dat je zomaar kunt zeggen dat iedereen het wel kan betalen. Ik kan het nu wel betalen, maar dat komt omdat ik een behoorlijk salaris heb. Bij mij gaat het paard vaak voor, maar niet altijd. Als ik dit salaris niet zou hebben en niet zou weten dat het binnen nu en 2 jaar behoorlijk meer wordt, weet ik niet of het zou kunnen. Voor mensen met een laag inkomen is het dus niet iets wat zomaar kan. Misschien wel een heel goedkoop paard dat door iedereen afgedankt is, als je het neer zet op een stalling die eigenlijk niet deugt, maar ik vind dat je het dan vanuit het paard moet bekijken en je zelf eens indenken of jij zo zou willen leven. Ik ken stiekum toch veel mensen die wel een paard hebben gekocht, maar die hem zo hebben staan, dat ik denk dat ze het beter niet hadden kunnen doen.
Plus dat je de onverwachte kosten ook met je mee moet nemen als je er een koopt. Als je steeds maar net de maand stalling op kunt brengen moet je er naar mijn mening niet aan beginnen. Paarden worden ook ziek en raken ook gewond en dan...
Neemt toch een hoop extra kosten met zich mee en vergeet dus de verantwoordelijkheid niet die je erbij krijgt als ze echt van jou zijn.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:04

Paarden hebben is nu eenmaal een dure grap!!! We zijn begonnen met 1 en hebben er nu 3. Vandaar dat we ook actief zijn gaan zoeken naar een woning waar we de paarden aan huis zouden kunnen hebben. Aangezien zoiets in Nederland voor een gewone ziel onbetaalbaar is (tenzij je even 3 miljoen op je rekening hebt), zijn we in België gaan kijken en hebben na 1 1/2 jaar zoeken een mooi boerderijtje gekocht. Meer dan de helft van mijn salaris ging op aan stallingskosten en andere bijkomstigheden. Nu ben ik nog elke maand genoeg kwijt maar heb ze wel aan huis staan en met drie van die dragonders is dat toch wel prettig. En bovendien hebben we onze eigen woning en ons eigen land. Het is heus elke maand rekenen en aan het einde van de maand is het geld ook echt op. Verder geef ik weinig geld uit aan andere dingen. We hebben de afgelopen maanden al best veel moeten investeren in het huis en de paarden dus sparen zit er de komende maanden nog niet in. Maar ik vind het prachtig om die drie koppies 's morgens vroeg te zien en dan denk ik; daar doe ik het inderdaad voor. Als je dat er niet voor over hebt, moet je absoluut niet aan paarden houden beginnen!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 15:42

Ik ben all in zo'n 1200 gulden per maand kwijt aan m'n hobby...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:10

Ik heb het geluk dat Barb van mijn moeder is(EN VAN MIJ!!!!!) maar in ieder geval zij heeft hem betaald en ze betaald ook het stalgeld a 500.00 op de manege. Ik betaal de hoefsmid en koop vaak spullen voor hem. Ik woon op mijn zelf heb een eigen flatje maar als ik het zou moeten zou ik het zeker kunnen betalen. Het ligt er natuurlijk aan wat je verdient en waar je prioriteiten liggen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:02

Op zich is t onderhoud te doen vind ik. We hebben thuis een shire jaarling, en die is officieel van mijn vader, niet echt van mij. Ik zelf heb nog een shet, maar ja kan ik nix mee.
Nu heb ik dus een paard op t oog...Maar ik heb t geld niet om m aan te schaffen! Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 11:18

Hou maar op. Ik heb weer 2 nieuwe dekens gekocht voor mijn "kinderen". van Bucas.....
Mijn moeder zou het niet erg vinden als ik eens f 500,- uitgaf aan kleren, maar dit zou ze heel erg vinden. Dus vertel ik het haar maar niet. Ik ben er zelf wel heel erg blij mee.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 13:41

Ik heb dit jaar best wel veel pech met mijn paard. Helaas heb ik mijn paard niet tegen ziektekosten verzekerd en daarom is het dit jaar al behoorlijk duur geworden.

Tot nu toe heeft Fitz dit jaar f 17.000,- gekost.
Hier zitten ook wel mijn privelessen bij, de wedstrijden, materialen enz enz. echt alles wat met hem te maken heeft. Dus als je bedenkt dat je nu pas 9 1/2 maand gehad hebt ....... pfffff, daar gaat weer een auto dit jaar Haha! !

Ik blijf het hier in de Randstad een dure hobby vinden en zeker niet voor iedereen weggelegd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-10-11 13:42 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:11

oei oee, fitz, dat ga ik niet uitrekenen, dat wil ik namelijk niet weten. Iones heeft namelijk ook kosten gemaakt, operatie en daarna fysiotherapie.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:35

Wat ik heb moeten betalen aan de paarden dit jaar wil ik eigenlijk ook niet weten, maar weet wel dat dat meer is dan Fitzroy. Vorige moeten laten inslapen, nieuwe kopen, keuringen, verzekeringen, stalling, dierenartskosten vorige paard, fysio, dure hoefsmid, enz, enz, enz,,,,,

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 14:41

Onbetaalbaar??? mhaw, net niet. Maar vergeet niet dat ik er veel voor opzij moet zetten, maar dat is uiteraard iets waar ik zelf voor heb gekozen. Zoals desiree al sprak over kleding....je zal me zelden in iets nieuws zien, dat heb ik gewoon niet. Ik moet ook m'n hypotheek betalen, de auto, het paard, eten, verzekeringen, ga maar door.
Ik merk in de verhalen hier dat de jongeren die nog thuis wonen er redelijk makkelijk over denken, maar dat zal wel veranderen als ze het huis uit gaan........
Nu heb ik een redelijk goede baan, maar als ik bv. achter de kassa zou zitten, zou ik echt geen paard kunnen betalen hoor!!!!
Ik heb het er ook heel lang met m'n partner over gehad, want het heeft nu eenmaal consequenties. Op vakantie?? Dat zal hij voornamelijk moeten betalen.......Uitgaan??? Moet hij betalen.
etc etc. Ik betaal alles zelf aan het paard, maar ongewild heeft je partner er ook "last" van.

En mocht ik ooit kinderen willen, dan zal het paard toch echt weg moeten! Je kunt nu eenmaal niet alles in het leven. Is ook helemaal niet erg, zo blijft er nog iets te wensen over.

En inderdaad, in de randstad is het veel duurder dan in het oosten of noorden, maar ja, ik woon nu eenmaal hier..........

Ik heb er voor gekozen en ook met m'n vorige paard nog geen seconde spijt van gehad.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:17

Het ligt er maar net aan wat voor paard je hebt, en wat je ermee doet.

Ik heb een winterharde fjord die 24/7 buiten staat. Mijn doel is om vooral recreatief met hem te gaan rijden. Dat is omdat ik me daar het fijnste bij voel. En ik heb voor een fjord gekozen, omdat ik me daarbij ook het fijnste voel, ik zou echt geen duur dressuurpaard onder me kont willen hebben. (nouja...)

Maar als je dat wel wilt, en je rijd elke week wedstrijden en je hebt dure privelessen, dan ben je ook natuurlijk veel meer kwijt.

Ik woon nog thuis en woon -godzijdank- in de mooiste provincie van NL en het is lekker goedkoop hier (Gelderland)
Ik kan het makkelijk betalen en betaal alles zelf van mijn bijbaantjes, naast school

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:25

Voor mijn sobere ijslander ben ik nu per maand zo'n 500 gulden kwijt aan wei/stal, hoefsmid en 1 keer per 3 weken een privéles.

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 15:57

Tja, ik moet er een hoop voor laten. Ik vraag nieuwe kleren voor m'n verjaardag en kerst en rij in oud coltje van 20 jaar!! Nou ga ik er een old-timer van maken ook! *LOL* als ik geen paard had was ik allang van 5 naar 4 dagen werken pw gegaan maarja, dat kan dus niet.
Maar ik heb het er voor over en dat moet ook wel anders hou je het niet vol.

groetjes