revalidatie en wat nu ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

revalidatie en wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:21

15 December vorig jaar ben ik tijdens de laatste 5 minuten van mijn privéles, onderdeel springen, door slordigheid van mijn kant van't paard gevallen en heb mijn kniegewricht gebroken.
De laatste paar lessen gingen zo goed waardoor ik te vol van mezelf geraakt ben en bij het het springen er met de pet naar gegooid heb. Alles wat mijn instructrice ooit tegen mij gezegd heeft heb ik in de wind gegooid, je weet wel, hakken uitdrukken, niet te vroeg naar voren, handen op de manen etc.
Door die stomme fout ben ik te diep onder de hindernis gekomen en toen zei Yfi "doe het zelf maar", en probeerde er rechts langs de hindernis te lopen, ik heb haar gedwongen te springen en dat ging heel erg spastisch. Ze sprong eerst hoog en toen ver, ze rukte me de teugels uit de handen en ik zat zowieso al niet goed, dus beugels kwijt, en mijn enige keuze was volgens mij om me eraf te laten vallen. Normaal gesproken val je en heb je een dikke blauwe plek op de bil en dat ben je de volgende dag alweer vegeten, maar deze keer dacht ik snugger te zijn en heb me van het paard weggedrukt omdat ik dacht dat ze misschien zou gaan bokken en achteruit gaan slaan, Stom, stom, stom.... Door dat ik me weggerukt heb, heb ik mijn knie onder het licham gekregen en heb mijn kniegewricht gebroken, heb een operatie moeten ondergaan en heb al 3 maand niet meer gereden.

Wie heeft bruikbare tips voor mij in de zin van revalidatie.

Alvast bedankt


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:36

Bruikbare tips heb ik niet. (Ik neem aan dat je nu fysiotherapie (oid) krijgt, dus dat zij je helpen met revalideren), maar ik wil je wel even beterschap wensen.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 12:50

Hi Mikkie,

Bedankt !!

De fysiotherapeut komt idd 2 keer in de week en ik hoop binnen 2 weken weer zo mobiel te zijn dat ik naar de praktijk toe kan rijden of lopen, en hopelijk binnenkort ook weer te kunnen rijden.

Groetjes,

Yfande

debbie18
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:45

hoi Yfande,

ik ben 4 jaar geleden met het paard omgevallen en heb toen mijn been gebroken.
ik heb een half jaar in het gips gezeten. ik was toen bang geworden. toen ik een brees kreeg voor mijn been ben ik eerst op een shetlander geklommen onder begeleiding van anderen. die shet deed geen vlieg kwaad maar toch. toen ik bij hem over mijn angst heen was ben ik op een c-pony geklommen en even later weer op het paard waar ik mee achterover gevallen was. ik was nog wel bang maar ik zette me over mijn angst heen. nu rij ik weer zonder angst. dat paard is helaas verkocht maar ik stap nu weer op alle paarden.
ik wil niet zeggen dat dit bij jou ook helpt, maar als je een kleinere pony in de buurt hebt van misschien een vriend(in) ofzo en je vertrouwd die pony probeer het dan eens hoe ik het heb gedaan misschien helpt het!

succes ermee,

groetjes debbie

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 21:58

Hi Debbie,

Heel erg bedankt voor je lieve reaktie. Helaas ben ik iets te oud om
op een pony te gaan zitten, ik ben 47, maar het idee op zich om op een haflinger of fjord of tinker te gaan zitten is prima, bedankt.

Ben heel blij dat het bij jou allemaal weer goed gekomen is.

Ik heb me inmiddels alweer 3 keer in het zadel gehezen (letterlijk) en ben met hulp van mijn bijrijdsters Lotte en Nienke lekker uit gaan stappen. Het was een prachtig gevoel om Yfi weer te voelen. Ze bleef heel rustig staan toen ik er opklouterde alsof ze wist dat ik haar hulp nodig had.

Groetjes,

Yfande

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:22

Ik heb 6 jaar geleden mijn knieschijf gebroken bij een verkeersongeluk.
Ik heb ruim 7 maanden niet gereden, daarna ben ik (in overleg met de fysio) weer begonnen.
Een breuk in een gewricht is toch heel anders dan een breuk in een 'normaal' bot.
Ik ben begonnen op een stevige, superbrave c-pony, kun je als volwassen best eens een keertje opstappen, de eerste keer ga je toch geen gekke, wilde dingen doen.
Zoek gewoon een stevig en superbraaf paardje waar je eens op kan proberen.
Laat iemand je helpen en in de gaten houden.
Gaat het niet, wees dan zo slim om nog even te wachten.
Stap er zeker niet te vroeg op, als je nog niet zo veel kracht en controle over je been/knie hebt en je paard schrikt of struikelt een keertje dan lig je er sneller af dan normaal en dan heb je echt een groot probleem, vooral als je op je knie terecht komt.
Als je nog meer wilt weten mag je me wel pb-en, heb geen zin alles hier neer te zetten.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

debbie18
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:17

hoi Yfande

wat leuk voor je dat je er weer op gezeten hebt. ik hoop dat je het veel vaker gaat doen en dat het dan ook steeds beter gaat. ik zou zeggen heb vertrouwen in jezelf maar ook in je paard en dan komt alles weer goed.

ik zal voor je duimen
groetjes debbie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 41 bezoekers