Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 11:16

Hallo allemaal, even een vraagje... Wie kan mij vertellen of het ruiterbewijs nu op de openbare weg verplicht is? Ik heb namelijk wat info opgevraagd, en wat ik er lees is dat het ruiterbewijs alleen op sommige gebieden verplicht is (kan natuurlijk ook zijn dat ik het verkeerd heb begrepen)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:24

Inderdaad, het is op sommige plekken in NL verplicht. Heb je de pech net bij zo'n gebied te wonen, dan mot je eran, verder heeft het geen enkele toegevoegde waarde, zelfs de verzekering is discutabel.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:35

Een poosje geleden heb ik een mailtje gestuurd naar de KNHS met dezelfde vraag. Ik heb hem jammergenoeg gewist, maar als antwoord kreeg ik dat het ruiterbewijs NIET verplicht is op openbare wegen, maar WEL verplicht is in sommige (natuur) gebieden, zoals bv het Gooi.

Sommige particulieren verplichten ruiters een ruiterbewijs te hebben als je over hun grondgebied wilt rijden. Voordat je ergens een rit gaat maken, moet je je gewoon even goed laten informeren of er in dat bepaalde gebied regels gelden aangaande het ruiterbewijs..

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 11:39

Toch goed gedacht! Ik vind het uberhaupt iets raars, het ruiterbewijs. De ene keer is je paard braaf en de andere keer cross je langs de auto's op!!! Qua verzekering is je WA toch voldoende?

Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:50

Ik woon in apeldoorn is hier iemand die daar ook woont of er verstand van hebt want ik wil is in het woudhuizer bos rijden is het daar ook verplicht ik hoop het niet!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:35

boomer schreef:
Toch goed gedacht! Ik vind het uberhaupt iets raars, het ruiterbewijs. De ene keer is je paard braaf en de andere keer cross je langs de auto's op!!! Qua verzekering is je WA toch voldoende?


Ja WA is voldoende. Je krijgt alleen maar touwtrekkerij als je dubbelverzekerd bent. Dan wordt het geharrewar tussen je huidige WA verzekeraar en de verzekeraar die je via je ruiterbewijs hebt.
Er wordt wel gezegd dat er meer uitgekeerd wordt als je je ruiterbewijs hebt, maar of dat nu echt nodig is. WA dekt in principe voldoende.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:38

ik moet zaterdag examen doen. volgens mij ben je wel iets beter verzekerd, want zowel jij, je paard als de schade die je maakt zijn verzekerd, weet niet zeker of dat met WA ook zo is(volgens mij wel)

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:53

boeflover schreef:
ik moet zaterdag examen doen. volgens mij ben je wel iets beter verzekerd, want zowel jij, je paard als de schade die je maakt zijn verzekerd, weet niet zeker of dat met WA ook zo is(volgens mij wel)


Met WA ook..