2 1/2 jaar ingereden. Erg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:48

mariska18 schreef:
maar omdat ze zo jong al drachtig is kan dat wel haar groei beinvloeden


Dat zeggen ze wel vaker, maar dat is niet zo. Het paard krijgt uiteindelijk de maat die genetisch is bepaald, het duurt alleen wat langer.

Er zijn wel vaker topics geweest over het dekken van merries in de groei die te groot dreigden te worden om zo de groei te stoppen, meestal haalt het niets uit. De groei stopt in de periode van de dracht, maar na de dracht schieten ze toch weer de hoogte in.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 15:14

volgens mij is ze eerst een tijdje voor de kar gezet (1x per week(ong)) en een paar maanden erna pas onder het zadel.
Heel erg bedankt

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:17

2.5 voor de kar is ook niet bevordelijk. !!!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 15:23

het schijnt dat dan nou wel kan(heb ik gelezen) ik weet trouwens wel wat ik met mijn veulen doe; lekker tot zijn 3e op het land( natuurlijk wel een beetje opvoeden Knipoog:j)

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:36

mijn paardje is ook zadelmak gemaakt toen ze 2 en een half was. daarna is ze weer de wei ingegaan en toen ze 3 was heb ik haar gekocht. ik ben toen begonnen met haar heel veel te longeren en dit heb ik uit gebouwd. nu is ze 5 en ik rij nu maximaal 4 keer per week waarvan ik 1 keer eenrustig buitenritje of zo maak. Ik weet dat het niet goed is dat ze zo vroeg zadelmak is gemaakt zeker omdat die van mij erg groot lang en slungelig is. (Zie profiel)Maar ze heeft een superlief karakter daarom heb ik haar gekocht. Ik ga toch geen wedstrijd rijden of zo.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:41

punkies schreef:
zoals Marliesje zei. niet te veel rijden maar wel af en toe zodat ze braaf blijfd.
Hoe vaak moet dat dan ongeveer??
Alexandra


Nee hoor, hoeft niet --> net zoals een paar anderen zeiden!!!
Niet meer rijden, lekker op het land zetten en veulen laten krijgen en dan daarna weer langzaam de draad oppakken. (eventueel eerst weer longeren met zadel en hoofdstel en dan weer rustig beginnen met rijden). Ze vergeten echt niet wat ze geleerd hebben!!! Bij ijslanders wordt dit vaak gedaan --> met ca 4,5 zadelmak maken en dat ie ruiter verdraagd en een beetje kan sturen, dan eventueel laten dekken (met groepje merries en hengst op land, dus behoorlijk natuurlijk) en een jaar op het land laten staan (als gedekt als t veulen afgespeend is) dan weer langzaam de draad oppakken.

Je kunt natuurlijk nog altijd met haar gaan wandelen enz enz, maar rijden
--> daar zou ik echt mee wachten tot het veulen oud genoeg is dat je weer met haar aan de gang kunt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:02

Ik heb anders wel vaker meegemaakt dat een jong paard 1 maand stilstond vanwege een blessure en dat we daarna toch een aantal boksessies achter de rug hadden voordat alles weer helemaal gewoon was. Nou ligt het er een beetje aan wat voor karakter je pony heeft.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:04

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen stilstaan vanwege een blessure en op het land zetten.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:21

Cheveyo schreef:
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen stilstaan vanwege een blessure en op het land zetten.


Ja dat vind ik ook dat is heel wat anders en dat is niet vergelijkbaar

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 18:22

grid"]
[quote="punkies schreef:
zoals Marliesje zei. niet te veel rijden maar wel af en toe zodat ze braaf blijfd.
Hoe vaak moet dat dan ongeveer??
Alexandra


Nee hoor, hoeft niet --> net zoals een paar anderen zeiden!!!
Niet meer rijden, lekker op het land zetten en veulen laten krijgen en dan daarna weer langzaam de draad oppakken. (eventueel eerst weer longeren met zadel en hoofdstel en dan weer rustig beginnen met rijden). Ze vergeten echt niet wat ze geleerd hebben!!! Bij ijslanders wordt dit vaak gedaan --> met ca 4,5 zadelmak maken en dat ie ruiter verdraagd en een beetje kan sturen, dan eventueel laten dekken (met groepje merries en hengst op land, dus behoorlijk natuurlijk) en een jaar op het land laten staan (als gedekt als t veulen afgespeend is) dan weer langzaam de draad oppakken.

Je kunt natuurlijk nog altijd met haar gaan wandelen enz enz, maar rijden
--> daar zou ik echt mee wachten tot het veulen oud genoeg is dat je weer met haar aan de gang kunt.
[/quote]




ijslanders zijn ook pas als ze 5 zijn volwassen. Dat is wel anders natuurlijk! Maarja

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:24

als dat paard al redelijk uitgegroeid was en dat paard heb er nu geen last van kan et volges mij niej zoveel last

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:23

punkies"]
[quote="grid"][quote="punkies schreef:
zoals Marliesje zei. niet te veel rijden maar wel af en toe zodat ze braaf blijfd.
Hoe vaak moet dat dan ongeveer??
Alexandra


Nee hoor, hoeft niet --> net zoals een paar anderen zeiden!!!
Niet meer rijden, lekker op het land zetten en veulen laten krijgen en dan daarna weer langzaam de draad oppakken. (eventueel eerst weer longeren met zadel en hoofdstel en dan weer rustig beginnen met rijden). Ze vergeten echt niet wat ze geleerd hebben!!! Bij ijslanders wordt dit vaak gedaan --> met ca 4,5 zadelmak maken en dat ie ruiter verdraagd en een beetje kan sturen, dan eventueel laten dekken (met groepje merries en hengst op land, dus behoorlijk natuurlijk) en een jaar op het land laten staan (als gedekt als t veulen afgespeend is) dan weer langzaam de draad oppakken.

Je kunt natuurlijk nog altijd met haar gaan wandelen enz enz, maar rijden
--> daar zou ik echt mee wachten tot het veulen oud genoeg is dat je weer met haar aan de gang kunt.
[/quote]




ijslanders zijn ook pas als ze 5 zijn volwassen. Dat is wel anders natuurlijk! Maarja
[/quote]

Is dezelfde situatie --> vrij vroeg ingereden en dan met rust laten Knipoog

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:27

mariska18 schreef:
maar omdat ze zo jong al drachtig is kan dat wel haar groei beinvloeden



ze kan vroeger kruipel worden ook