Pessoa teugel fout? Divoza/hlover hebben het mis??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 16:14

Ik gebruik de teugel dus altijd als volgt: ding achter de kont, katrol aan het bit, uiteinde klipje tussen de benen door en daar aan de singel vastklippen.
Nu zijn er mensen bij ons op stal die wilden dat ding ook kopen dus gingen ze naar vrielink toe en die vrouw legde uit dat ze het altijd fout deden; Het katrolletje moest aan de zijkant vast, het klipje door het bit en dan vastzetten. En als je je paard in de linkerstelling wilde laten lopen moest je ipv de linkerkant korter zetten, de linkerkant juist lánger zetten. Verward Verward Verward In de divoza catalogus en in de horselover staat ie dus op mijn manier. De vrouw van vrielink heeft die mensen een heel boek laten zien van zgn de 'originele pessoateugel' WIe heeft gelijk? Heb ik het altijd fout gedaan????


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:17

Nou ja, als ze het kon aantonen dat het eigenlijk anders moet, dan heeft ze waarschijnlijk gelijk.
Maarja, Divoza en Hlover zijn natuurlijk ook niet gek, die hebben waarschijnlijk ook wel info opgedaan.

Kan je een Pessoa kopen dan bij Vrielink?
Oja, nog een vraagje, kan er vast nog wel ff tussendoor; is een pessoa geschikt om een oningeredenpaard mee te beleren?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:34

je hebt met de pessoa <b> 4 </b> standen!!!!!
Dus er zijn meer mogelijk heden. wij hebben ze op middelhoog. Kijk maar in het divoza boek voor de standen, daar staat het in.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:29

Bij vrielink verkopen ze ze idd.
Ik denk dat saskia ze geholpen heeft zij longeerd ook veel met passoa zelf.
Ik heb verder zelf geen idd want ik longeer er zelf niet mee.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:16

wij gebruiken dat ding ook. De katrol moet aan de zijkant aan je longeersingel en de klipjes door je bit halen en aan de onderkant, zijkant of bovenkant aan je singel vastmaken. De onderkant geeft bij je paard laag en rond, Als je het aan de zijkant vastmaakt dan is hij wat hoger ingesteld en aan de bovenkant dan is hij opgericht zoals bij een hoog opgeleid dressuurpaard. Deze standen zijn ervoor om de spieren op een bepaalde manier te ontwikkelen. Ik kies zelf meestal voor de laagste of de middelste stand. Stelling kun je krijgen door je longeerlijn door het bit te halen en aan de zijkant vast te zetten. dan hoef je niet zo aan het paard zijn hoofd te zitten en heb je heel mooi stelling. Dit kan alleen als je paard goed te longeren is. Eigenlijk is echt met stelling longeren met een hulpteugel erg moeilijk want wat je ook doet, de meeste paarden zullen toch hun hoofd het liefste naar buiten houden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. de standen heb ik van de gebruiksaanwijzing van de originele pessoateugel.

Stralend de dag door.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 18:38

Nee, de standen ken ik wel! Maar ik bedoel dus of jullie idd het katrolletje aan de SINGEL doen of aan het bit (zoals divoza en hlover dus ook id catalogus hebben staan) En wat is het voordeel daarvan?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:50

Ik doe het katrolletje ook aan het bit ,stond toch zo in de beschrijving?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:16

ik longeer geregeld met pessoatuig en doe de katrolletjes idd aan de zijkant vd singel.
ik heb ook nog een dubbele longe met katrolletjes en die doe ik ook altijd aan de singel.
naar mijn idee hoort dit ook zo Verward
als je die katrolletjes aan het bit vastmaakt hangen die lijnen aan de zijkant wel gevaarlijk los/laag denk ik.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:19

Ik heb ruime ringen aan de zijkant van de singel waar het touwtje makkelijk kan schuiven en doe de katrol aan het bit en dan de klip ik hem onder de singel vast op de laagste stand of indien we weer een tijd bezig zijn met opbouwen ook weleens op de middenstand en dan weer terug op de laagste stand om af te sluiten...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:23

laura; de katrollen moeten aan de ringetjes volgens een fysiotherapeut dus zo longeer ik ermee, je merkt verschil als je zo longeert hoor, moet je eens doen!! die katrollen aant bit zorgen voor geruk in de mond, moet je toch eens opletten.

shaienne: voor een jong paard is de pessoa niet zo geschikt omdat hiuj erg veel van de spieren eist, als hij een paard maanbden gereden is zal het wel kunnen Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:26

huh? wij hebben aan die katrollen een karabijn zitten en karabijn zit aan het bit. Zal toch eens kijken hoe het precies zit..

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:39

huh...nou snap ik er niks meer van... die klipjes die aan die katrol zitten horen toch aan het bit???? wat doen ze precies als ze aan de singel zitten? als ze aan het bit zitten zorgen ze ervoor dat als paard hoofd omhoog doet en zo rug wegdrukt dat bontje achter de kont dichter tegen de kont wordt gedrukt. paard zet dan achterhand eronder. als je het aan de singel vastmaakt dan is dat hele effect toch weg omdat de singel niet beweegt. waar zijn dan nog die katrollen voor nodig? ik ben nu echt een beetje de weg kwijt...
groetjes,
yasmeen

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 22:33

De katrolletjes doe je aan de singelringen en het touwtje met de knipjes door het bit en dan weer aan de singel als het paard dan zijn hoofd omhoog doet dan trekt hij ook aan het bontje wat om de achterbenen zit. Staat in de gebruiksaanwijzing die bij de originele pessoateugel zit dus niet die van divoza. Ik mag aannemen dat de originele de juiste methode weet. Maar zoals altijd zullen er wel meerdere wegen naar rome lijden.

Stralend de dag door.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:33

jeetje heel vreemd zeg.ik heb de musketonhaken die aan de katrollen zitten altijd aan het bit.ik vind juist dat dit heel stabiel blijft daardoor.hmmm vreemd ik zal die andere methode ook eens uitproberen.

soms is het beter om te zwijgen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:38

ik gebruik hem ook zoals Sanderijn en vele anderen. Is er niemand met een plaatje van die andere optie?

Niets zo charmant als een paard in her land.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:44

mmhh ff denken hoe heb ik het.

Katrol (met ook muskaton) aan de longeersingel en dan het uiteinde van de lijn waar een muskatonsluiting aan zit aan het bit. Het bonte gedeelte aan zijn kont.

Zo staat het ook in de beschrijving. Tuurlijk kan je hem door het bit halen en dan tussen zijn benen vast zetten maar je paard gaat dan errug die lopen. En dat moet juist niet bij mij.
Ik laat hem hoger ingesteld lopen dus zet ik hem aan het bit vast. Ik houd dan wel een hoop touw over maar dat knop ik weer vast aan mijn longeersingel.

BTW ben je niet in de war met de Hamminga of hamstra (geloof ik) longeer techniek ? want die is weer anders?

Je moet het doen op de manier dat het het meeste effect heeft op je paard ? *LOL*

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:50

Ik heb hier een foto van Divoza afgehaald;
[img]../upload/19/pessoa.jpg[/img]

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:51

Wat een verwarring zeg Verward ik heb me suf gezocht naar die beschrijving .Lag die achter het beschot Haha! .

Maar daar staat dus duidelijk op dat de katrol aan het bit bevestigd moet worden ,net zoals het plaatje hierboven van Orri.In de nieuwe gids van Divoza staat er een donkere uitvoering van zowel pessoa als paard met katrol aan het bit bevestigd.

Ik heb het trouwens nog niet andersom (voor mij dan )geprobeerd.Iemand anders hier wel?

Ben benieuwd.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:56

Als je de katrol aan de longeersingel maakt, en de rest vd touwtjes gewoon door het bit haalt, en aan de singel vast maakt, kun je de pessoa heel makkelijk losmaken van je longeersingel. Ik zie daar het nut dus wel van in, aangezien ik die hele zooi vast heb aan m'n longeersingel en ook nog de gewone bijzettouwtjes eraan heb. Niemand snapt hoe ik dat allemaal vast heb zitten, maar het zit en ik kom er zelf wel uit, maar het is toch wel handig dat die pessoa er makkelijk af kan als je um een x niet gebruikt.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 22:42

Ja maar dan kun je ook een paar extra musketons halen, beetje ruime maat en daar de touwtjes doorheen halen en die dan aan de singel vastmaken?
Dan hou je toch de katrol aan het bit en het is makkelijker eraf te halen Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 22:49

Hmm, ook een optie...
Volgens mij kun je die pessoa teugel ook voor een paar tientjes zelf maken als je een beetje handig bent...

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 07:42

niet een paar tientjes, maar bijna 100 gulden. Ik heb er pas eentje helemaal nagemaakt (ze hebben bijna alle onderdelen in de zeilwinkel) en kwam op iets meer dan 80 gulden uit. Die katrolletjes kosten verhoudingsgewijs het meest. 11.95 p/st en dan had ik de goedkoopste (ze hadden ze ook van 117,-).

Niets zo charmant als een paard in her land.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 16:19

in mijn gebruiksaanwijzing staat het volgende:
de musketon en de musketon met katrol door de grote ring van de singel halen. de musketon met de katrol aan het bit bevestigen en de andere musketon op de gewenste hoogte aan de singel bevestigen.

je moet 'm dus volgens mij toch aan het bit doen....

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 16:21

Bij mij past dat dus niet, door die ring van de longeersingel. Met als gevolg dat ik de katrol, en de musketon aan het eind eraf moet halen voordat ik de pessoa aan de longeer singel vast heb. Daarvoor zou het wel makkelijk zijn om een katrol aan de singel te hebben.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:18

Ik heb vandaag dus andersom gelongeerd....het enige verschil dat ik opmerkte was dat nu de lijn door het bit gehaald wordt het bit ringetje mooi schoon geflosd werd.... Verward

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: posje en 111 bezoekers