Hoe houden jullie je shetlander slank?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Hoe houden jullie je shetlander slank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 20:24

Omdat ik zit na te denken om een shetlander te lenen of te kopen om mijn hengst gezelschap te houden,vraag ik mij af hoe je zo'n beestje slank houd??
Ze hebben nog al aanleg om dik en/of hoefbevangen te worden, en ik wil graag weten hoe jullie dat ervaren.
Valt dat op zich mee, of is het echt oppassen geblazen?


jamilla1
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:27

shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:30

Tuurlijk kan je ze slank houden. Als ze op het gras staan is dat wel lastig. Een keer voormaaien, dmv een stroomdraadje steeds maar een strookje nieuw gras erbij zetten helpen allebij. Verder is beweging gewoon heel belangrijk. Als je mijn cob alleen maar in een veldje zet groeit 'ie ook dicht, dus rijd ik ermee en blijft 'ie slank. Als je een shetlander dagelijks een kwartier longeerd of ermee fietst helpt dat al enorm.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:35

voeren naar beweging...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:35

Veel beweging!
Je zou hem bijvoorbeeld voor de kar kunnen zetten, longeren, of der mee fietsen.
Wat weidegang betreft: zie post van ArwenLune.

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:42

jamilla1 schreef:
shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht


Dan moet je maar eens naar Dennis kijken
Dat is echt een mooie shet Vingers aflikken

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:12

Zoals bovenstaande. Maar het is wel moeilijk, die van mij houd ik altijd op vrij kaal land, maar zelfs dan krijgen ze het voor elkaar om een buikje te kweken

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:22

jamilla1 schreef:
shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht


Wat een onzin zeg, kom maar eens bij die van mij kijken.
Kleine stukjes land geven en flink beweging geven, wandelen, longeren, mennen, fietsen.
Alles wat je kan bedenken...

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:31

Gewoon veel beweging geven! Ze zijn niet dikker dan andere sobere rassen hoor! Alleen krijgen de shetten meestal minder beweging en worden ze dus een stuk dikker. Als ik mijn merens op de wei zet en ik doe er niets mee dan kan ik hem ook binnen een week rollen....

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:38

gewoon beweging geven!
en idd voeren naar beweging dan komt het wel goed!

Dag lieve mama...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:27

Oppassen geblazen is ene groot woord, maar veel mensen "vergeten" dat een shet maar klein is en over het algemeen weinig beweging krijgt.

Dus voer en beweging goed op elkaar afstemmen.

Tips over de wei is hierboven al gegeven, lijkt me alleen moeilijk als die bij je hengst komt te staan.

Dus dan wordt het veel bewegen, elke dag ongeveer dezelfde hoeveelheid werk als een "normaal" paard, je kan er iemand bijzoeken die de shet echt leuk wilt rijden, de andere dagen kan je longeren, of voor de kar, of een eindje wandelen.

Of ze er extra aanleg voor hebben weet ik niet, Palermo deed verleen jaar nog niets en was een normale haflinger, nu na 8 maanden onder het zadel *en dan nog niet eens fanatiek* is ze een mooie slanke Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 06:49

jamilla1 schreef:
shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht


Dan moet elke shet dus dik zijn Verward Ik ken zat slanke shetten en die van mij is ook niet te dik (ja tenzij ik hem zijn hobby laat uitoefenen Tong uitsteken )

Maar inderdaad voeren naar beweging. Staan ze stil geef je weinig en werken ze geef je ze meer. En daarnaast lekker aan de gang houden.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:57

Frits krijgt speciaal shettenkrachtvoer dat is voor lichte/middelmaatige arbeid. zit niet veel vetten in. hoefbevangenheid komt ook eerder door de eiwitten die in het voer zitten. hij krijgt elke dag beweging staat als de wei goed is ook in de wei. Maar doordat hij voldoende beweging krijgt blijft hij slank. kijk maar in mijn profiel Haha!

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:19

Als je niet de mogelijkheid hebt om stukjes land af te zetten zou je hem ook nog aan de kuur kunnen zetten... OK dan! Misschien niet zo leuk voor je hengst maar het is een optie!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:45

jamilla1 schreef:
shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht


Flauwekul.
[HAW] Longeren met Dennis
Zo ziet Dennis er zomers ook meestal uit als hij op het gras staat. Hij krijgt dan geen biks er bij, maar alleen gras. Nu heeft hij zijn biks gewoon nog nodig om niet in te vallen.

Het voer wat er in gaat moet gewoon in verhouding zijn met de arbeid die hij leverd. Dennis heeft zelfs een tijdje even veel te eten gehad als een drachtige KWPN merrie. Die KPWN merrie deed niets en Dennis werd iedere dag gereden en dekte toen.


Ik zou mijn shet alleen niet vast zetten als er een paard los bij loopt. De kans dat ze gaan spelen en vast raken is mij dan te groot.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:58

jamilla1 schreef:
shetlanders zijn gewoon dik die kan je niet slank houden en ze hebben een hele dikke vacht


Slaat nergens op, mijn Bas heeft een dikke wintervacht en ziet er nog slank uit.
Niet teveel voeren, niet op te vet gras zetten.
Biks alleen maar een klein handje na beweging, anders niet nodig.
Op stal is 2 plakkies hooi zat, inhet land op een karig stukkie.
En bewegen, hoeft niet zwaar in training maar dagelijks beetje in de benen maakt al veel goed


Hier bewijs van slanke shet in een al aardige wintervacht...
Afbeelding

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:20

mijn shet`s zijn helemaal niet dik!
mijn shet`s krijgen normaal voer om de 2 uur afgewisseld met biks/muslie en hooi
verder staat mijn ene shet bij mijn haflinger hengst in de wei en die lopen konstant te racen en te spelen...
ook word hij nog bijna iedere dag bereden door zijn verzorgstertje...
mijn andere shetje kan nog niet zoveel mee gedaan worden hij is te klein om te worden bereden verder staat hij aan het spit en zo nu en dan lekker racen in de paddock
ik heb nu karretje en tuig gekocht en komen dus straks ook voor de kar

en echt niet alle shetjes zijn dik! zolang je ze niet te veel voer geeft en voldoende beweiging krijgt...

groetjes jenny

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:30

Heeeeel erg kort houden! Niet bijvoeren en op kort gras zetten, dan is het zeker te doen! Wil je per se iets bijvoeren moet je wortels geven, worden ze niet dik van!

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:49

Wat bijvoeren betreft hangt t er vanaf.. Die van mij wordt bijna gehouden als een sportpaard Haha!
Hij krijgt 4x per dag een plukje (echt een plukje) hooi, en 2x per dag een beetje krachtvoer, afhankelijk de hoeveelheid werk die ie op dat momet doet. Hij wordt bereden onder t zadel, loopt aan de fiets mee, loopt voor t wagentje en is goedgekeurde dekhengst. *LOL*

Mijn ervaring is dat mits je ze lekker aan t werk hebt je ze beter in model houdt als ze iets meer krachtvoer krijgen en je t hooi iets mindert.. (niet te veel natuurlijk) dan worden ze net als "grote" sportpaarden wat strakker in t lijf. Vingers aflikken

Overdag gaat ie samen met mijn andere paardje een aantal uurtjes in de paddock. Als we met de ander gaan rijden, dan mag de kleine aan de pin op een stukje gras, waar niet teveel staat. 's-zomer's is t altijd wat lastiger, omdat ze dan wat meer op de wei lopen, maar dat is gewoon per dag goed bekijken.. als ie veel gras heeft gegeten krijgt ie minder hooi, en meestal nog minder krachtvoer.. tenzij t weer dekseizoen is.. dan juist weer wel... gewoon heel goed naar je pony kijken en indien nodig per dag t rantsoen aanpassen *LOL*

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 22:41

Tja ik moet inderdaad zeggen dat het nogal banketstaaf is om mijn zieke magere hengst dan ook op een karig weitje te zetten, trouwens we hebben geen kale wei, staat er bij ons altijd netjes begroeid bij....

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:48

Hoeft ook niet kaal te zijn, maar gewoon een klein stukje met netjes gras. Niet 3 bunder met supervet gras b.w.v spreken Knipoog

Als je een shet hebt op goede conditie en een magere, en je wil ze bijelkaar op de wei, kan dat wel, maar zul je de magere wat bij moeten voeren Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:19

Dennis heeft van de zomer in buikhoog gras gestaan. Maar omdat hij toen onwijs hard werkte had hij het nodig ook(oke, ik geef toe, hij kwam toen wel iets aan Lachen ).
Het is dus niet dat een shet niets hoeft te krijgen, maar gewoon alles in verhouding.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:38

ik doe niks bijzoders met mijn shet
en toch wordt hij niet dik
hij krijgt gewoon kuilgras en 1 kilo biks per dag
s'zomers krijgt hij geen biks en staat hij alleen maar op de wei
het hoef natuurlijk ook niet zo te zijn dat alle shetjs aanleg voor hoefbevangenheid hebben


en mijn shet is ook niet echt dik Ach gut
Afbeelding

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:46

Je shet heeft wel een hangbuikje wenny Knipoog

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 08:50

Wenny, wil je niet uit de droom helpen maar je shet is echt wel te zwaar... zijn buik is inderdaad niet in verhouding met de rest... zal aan marsss vragen of ze even een mooie foto van mijn shet upload..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 26 bezoekers