Geur van schimmels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:56

Mij is het inderdaad ook opgevallen, hoewel ik zelf geen schimmel heb maar een bonte.
Er heeft hier een tijdje een hele grote schimmel op stal gestaan, en toen viel me die zoete lucht telkens op. Ik heb nooit geweten dat die geur bij schimmels hoorde, dacht dat het gewoon aan het paard lag Haha!
Maar waarom het me opviel, is omdat Jordy hetzelfde ruikt. Jordy ruikt ook niet echt naar paard. Maar dat is toch echt geen schimmel....

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131989
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:50

Ik blijf het bijzonder interessant vinden
Misschien ga ik te ver in mijn hersenspinsels, maar zou dit misschien ook de reden zijn dat schimmels moeilijker geaccepteerd worden door andere paarden ?
Vooral in een kudde zie je regelmatig dat een schimmel de pispaal is.
Op mijn paard wordt ook vaak nogal heftig gereageerd door andere paarden, ook al is hij de goedheid zelve.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:20

Interessant Oscar! Eerlijk gezegd nog nooit zo opgelet of dat schimmels nogal eens pispaal zijn in een kudde,maar als dat daadwerkelijk zo is,kan ik me wel voorstellen dat dat misschien te maken heeft met de geur...

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:26

Nooit opgelet, ik zal vanmiddag meteen even gaan ruiken. We hebben genoeg schimmels op stal... Haha!

Niets te kiezen, wat je nu hebt kun je morgen weer verliezen. Wat moet je doen met goede raad en met adviezen? Kijk niet om, maar volg je weg...
    HitchHike today for a better world tomorrow

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:30

het is me nog nooit opgevallen, maar wat oscar zegt klinkt idd heel logisch..

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:35

Oscar schreef:
Misschien ga ik te ver in mijn hersenspinsels, maar zou dit misschien ook de reden zijn dat schimmels moeilijker geaccepteerd worden door andere paarden ?
Vooral in een kudde zie je regelmatig dat een schimmel de pispaal is.
Op mijn paard wordt ook vaak nogal heftig gereageerd door andere paarden, ook al is hij de goedheid zelve.


Ik denk niet dat dat met de geur te maken heeft. Een schimmel is in een kudde vrij gevaarlijk, omdat ze zo opvallen met hun kleur (voor roofdieren). Dus die hebben ze er liever niet in.
Daarom maken veel schimmels zichzelf ook graag zo vies, om een 'schudkleur' te krijgen.

Dat meen ik tenminste ergens gelezen te hebben.

En over de geur van zweet Verward Is me nog nooit opgevallen. Ik denk dat gewoon ieder paard zijn eigen geur heeft, net als ieder mens.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 01-04-04 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:15

Ik ga dadelijk ruiken

want het is me nooit opgevallen


maar ik heb dan ook niet zo'n beste neus Verdrietig

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:00

Ik heb geen verschil geroken, maar ik heb ook niet de allerbeste speurhonden neus Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131989
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:16

Vonnie, ik heb idd. ook altijd gedacht dat het alleen door de kleur kwam.
Maar nu ook de speciale geur ter sprake komt, ben ik toch heel benieuwd of dit er misschien ook iets mee te maken kan hebben.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:35

Oscar schreef:
Vooral in een kudde zie je regelmatig dat een schimmel de pispaal is.
Op mijn paard wordt ook vaak nogal heftig gereageerd door andere paarden, ook al is hij de goedheid zelve.


Hier, in het land van overwegend schimmels is dat andersom. Dus nee, het is een kwestie van er 'anders' uitzien. Niet anders dan bij mensen dus. Wat dat betreft; ruiken die allemaal hetzelfde???
De 'kleur' schimmel is helemaal geen kleur maar een factor waardoor het paard eerder of later grijs wordt. Zo'n paard is in werkelijkheid zwart, bruin, pinto of appaloosa, maar gewoon vroeg grijs. Anders ruiken is dus euhm...... onwaarschijnlijk Knipoog
Individuele geur en factoren als voedsel, beweging, het hormoon-van-de-maand en omgeving hebben meer invloed. Denk ík Haha!

www.homocaballus.net

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:55

Supertje schreef:
Mij is het inderdaad ook opgevallen, hoewel ik zelf geen schimmel heb maar een bonte.
Er heeft hier een tijdje een hele grote schimmel op stal gestaan, en toen viel me die zoete lucht telkens op. Ik heb nooit geweten dat die geur bij schimmels hoorde, dacht dat het gewoon aan het paard lag Haha!
Maar waarom het me opviel, is omdat Jordy hetzelfde ruikt. Jordy ruikt ook niet echt naar paard. Maar dat is toch echt geen schimmel....

Komt door Jordys witte kleur erdoor!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 19:56

Oscar schreef:
Ik blijf het bijzonder interessant vinden
Misschien ga ik te ver in mijn hersenspinsels, maar zou dit misschien ook de reden zijn dat schimmels moeilijker geaccepteerd worden door andere paarden ?
Vooral in een kudde zie je regelmatig dat een schimmel de pispaal is.
Op mijn paard wordt ook vaak nogal heftig gereageerd door andere paarden, ook al is hij de goedheid zelve.


Klopt helemaal!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:56

En is er dan ook nog een verschil met lichte of donkere huid?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:57

heb je al geroken rk?? Haha!

:){

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:59

Yup

ben de hele tijd op en neer gerent tussen kawa en tycho, maar mijn neus gaf geen verschil Knipoog
Maar Kawa is wel ,lang donker geweest en nog steeds niet helemaal wit, misschien moet ik maar een paar jaar wachten met snuffelen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:03

ik ook niet hoor ... mirk heeft een witte vacht, maar een grijze huidskleur, dus ja, misschien toch verschil...

:){

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:11

eindelijk!!!ik dacht dat ik gek was ofzo,maar EINDELIJK nog iemand die dit herkent Haha!

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:11

Ik ga morgen meteen ruiken bij Pris, de 2 andere schimmels op stal en de rest. Meteen een heel vergelijkingsproject... Ben benieuwd...


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 22:23

Meiden toch, als ze goed bezweet zijn, dan ruik je die TYPISCHE geur van een schimmel toch meteen?
Of het aan een donkere of lichte huis licht?Zou best kunnen.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:28

hahaha mn vriend staat mee te lezen en die zegt nu dat mn volgende paard een schimmel moet zijn Haha!
hij vind die typische paardenlucht niet echt aangenaam, zeker niet als ze flink in t zweet zijn gewerkt

hij zei altijd dat mn volgende een helemaal zwarte moest zijn, maar nu ie dit leest moet t een schimmel zijn

Ik heb op een stal gewerkt met heel veel schimmels, maar ook wat bruintjes, en t is me echt nooit opgevallen, maar als er zoveel mensen t herkennen zal het vast wel waar zijn!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:30

We hebben 2 schimmels. De merrie ruikt nogal sterk maar ja wat wil je met madam 'superhengstig'. De ruin ruikt niet speciaal hoor. Zal niet schimmel gerelateerd zijn.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:46

Oscar schreef:
Ik blijf het bijzonder interessant vinden
Misschien ga ik te ver in mijn hersenspinsels, maar zou dit misschien ook de reden zijn dat schimmels moeilijker geaccepteerd worden door andere paarden ?
Vooral in een kudde zie je regelmatig dat een schimmel de pispaal is.
Op mijn paard wordt ook vaak nogal heftig gereageerd door andere paarden, ook al is hij de goedheid zelve.

Mijn schimmeltje kan alleen de baas spelen over shetlanders.. Verward

Maar wat zijn schimmels toch aparte dieren he..? Haha!
Toverballenpaard.. andere lucht.. enzv. Haha!:D

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:45

Kan het niet zijn dat de meeste schimmels vaker gewassen worden?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:09

Marliesje schreef:
Kan het niet zijn dat de meeste schimmels vaker gewassen worden?

Dusty word maar een paar x per jaar gewassen.. en ze heeft een heel andere lucht! Tenminste.. niet zo'n sterke paardenlucht. Alleen op haar neus Haha! Rock-on, dudes!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:15

ja ik geloof dat je gelijk heb hoor. ze ruiken inderdaad zoeter als een ander paard. maar ik vind het toch wel raar. want een paard is een paard toch. en als het door voer kwam dan zou ik het eerder geloven. maar het is echt zo. *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers