Geen conditie... of toch wel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Geen conditie... of toch wel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 20:22

Ik heb een verzorgpaard, een merrie van 19 jaar, hackney X gelderlander... (zie zwart paard in mijn profiel) naja die was wat ziekies toen ik haar ging verzorgen vanaf november. In november is ze deze kant op gekomen en bleek nogal verwaarloosd te zijn, ze had sowieso al een keelontsteking... verwaarloosde keelontsteking, en om over de rest maar te zwijgen... ze zit nu aan een best zware antibioticakuur en ze hoest niet meer, ze heeft ook een vitaminenpreparaat gehad... Nou, sindsdien..... alsof ze zichzelf alleen maar meer oplaadt naarmate ze meer loopt... Ik heb daar van december t/m februari zo goed als niet gereden vanwege haar hoesten (ja zo nu en dan een kort ritje van 20 min zonder zadel) nou in maart ben ik laat zeggen, de eerste 2 weken 1 keer per week een intensieve buitenrit gaan maken (dat wil zeggen, 2 uur naar buiten veel stappen, 2x draven, 1x gallop en 1x rengallop) zoiets... allemaal korte stukjes. Nou, ik heb afgelopen zaterdag een half uurtje op haar gereden, rustig ritje... zondag heb ik haar ook gereden, kort maar intensief ritje en ze wordt steeds heter, is echt niet te geloven, heel erg kijkerig terwijl ze in het begin wel actief was maar continue maar wat sullig vooruit liep te staren... naja, gister ook weer ontiegelijk veel pit, veel willen draven, enorm hard stappen (zat gewoon niet prettig meer) en gaan draven zodra ik de teugels aan nam (meer dribbelen)

Heel vreemd vind ik want ik heb ABSOLUUT niet aan conditietraining gedaan, het was nu min of meer wat aanmodderen, even kijken wat haar conditie nou eigenlijk is, en gewoon voorzichtig aan doen met haar...

Nou had ik besloten om vandaag een flink lange buitenrit te maken (a 3 uur, had gister al 2 uur gereden en eergister 1 uur) om te kijken wat ze aankan... Nou, in het begin begon ze al enorm te stuiteren, ineens omdraaien en weg willen galopperen, en na verloop van tijd ging het over in weer erg hard stappen, zo erg dat ze er helemaal bezweet van raakte (terwijl er toch een lekker briesje stond) en op een gegeven moment, een rustig gallopje makend omdat er een stel sprongetjes achter elkaar waren, even kijken wat haar springcapaciteiten waren... nou met enorm veel actie over die hindernissen heen, en zo hard gaan dat ze echt de bochten helemaal scheef door trok. (ik stond dit toe omdat ze anders gewoon die hindernissen niet over kwam, ze is een beetje lomp) maar echt met zo'n overdreven -niet nodige- actie (knieactie enzo, en uiteindelijk als ze naar rechts moest bvb eerst tegen de linker schuine kant op springen van de hoefslag, die loopt iets van een halve meter omhoog, echt een zijwaartse sprong om zich daarop af te kunnen zetten en zo de bocht om te springen...) en na die sprongetjes verwachtte ik echt dat ze moe zou zijn, maar ik had gewoon moeite haar bij me te houden, en vervolgens, toen ik haar niet wilde laten galopperen begon ze rondjes om haar as te draaien en te bokken en te stijgeren Verward en zelfs op de terugweg (waar ze niet van kon weten dat dat de terugweg was) liep ze alsof de dood haar op de hielen zat Verward als het aan haar lag had ze alles in volle rengallop afgelegd...

Nou zie ik dit wel als een positief teken (want ik weet zeker dat er nu niks meer met haar aan de hand is) even voor de duidelijkheid, ze heeft geen last van het zadel of wat dan ook, oortjes stonden ook steeds naar voren en ze was heel enthousiast, heb ik nog nooit mee gemaakt met dr :S, maar nou vraag ik me heel erg af, ze is echt NIET moe te krijgen... als ik haar zou laten gaan (wat ik dus niet doe Clown ) zou ze dan niet blijven rennen tot ze erbij neervalt?
Ik krijg die indruk dus heel erg sterk en ik ben bang dat ik haar ga overvragen, en ook nog is, waar haalt ze in vredesnaam die energie vandaan? ze hijgt niet eens na een flinke gallop... Ik snap echt niet waar ze het vandaan haalt, zeker omdat ik absoluut niks aan conditietraining heb gedaan... en ze staat de hele dag in de weide...
Mensen bekend met dit? Ik snap dr echt niks meer van, toen ik beaut na die rit in de weide zette trok ze nog is een flink gallopje ook... heel vaag...

wat vinden jullie hiervan?

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:43

Misschien kan het door het voer komen of staat ze ook in de wei? Ik denk ook dat het een beetje komt omdat ze zich een stuk lekkerder voelt nu.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 21:18

dat ze zich lekkerder voelt is helemaal zeker Haha! ze ziet er ook heel erg goed uit.. ze krijgt 's ochtends en 's avonds 1 kilo onderhoudsbiks en een halve schep zemelen, en wat wortelen en 1 dikke plak hooi.... en dat is het, is volgens mij niet zo heel veel, maar ik ben zo verbaasd over wat er allemaal aan energie uit het beessie komt dat ik gewoon bang ben dat ze zichzelf helemaal kapot rijdt...

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:49

bericht is zeker te lang :S