wie gooit hier zijn/haar paard nooit los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:24

Inka gaat elke dag als het licht word naar buiten en als het donker word weer naar binnen. Tenzij het heeeel slecht weer is, maar dan komen ze nog een paar uur buiten.
De paarden bij ons zijn ook nooit ziek of zo en zien er allemaal heel gezond uit.
Ik heb medelijden met de paarden die maar liefst elke week een uurtje in de bak mogen. Joepie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:26

Dit soort topics zijn al vaak geweest
en ook nu zie je weer dat diegene waarvan ik weet dat het paard niet los mag, niet meer reageren
Ze krijgen de wind van voren en dat hebben ze liever niet...

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:31

Esme_27 schreef:
Ik heb medelijden met de paarden die nooit los mogen. Ook niet op het land. Stel je voor dat je altijd op stal staat, en als je er dan uit mag kan je niet bewegen op een manier die je zelf wilt. Het lijkt me echt vreselijk....
en dan in de zomer 2 uur in het land met het baasje erbij. Zo zo.
Ik denk dat als je echt voor je paard wilt zorgen en hem wilt behouden zonder blessures je hem lekker veel buiten moet zetten. Liefst de hele dag. Dan hou je een paard wat psychisch gezond is en goed in zijn vel zit.
Mijn paarden staan van 10 uur tot 20:00 buiten in de winter en in de zomer dag en nacht. En ik heb al aardig wat gekke capriolen gezien. Maar het mooie daarvan is; ze gaan over en je paard komt tot rust.


Dit ben ik niet helemaal met je eens. Passion stond op de vorige stal iedere dag buiten. In het begin iedere dag 2 uur ivm een dikke keel die ze kreeg van het grazen. Toen haar keel wat beter werd, mocht ze hele dagen de grote wei op, spelen met de andere paardjes.
In het begin vond ze dit geweldig. Maar na een poosje stond ze 's avonds niet vrolijk meer op stal.

Nu zijn we verhuisd naar een andere stal, zonder weidegang. Er is een paddock en weitjes, waar je uiterlijk 2 uur op kunt.

En Passion is toch lief, aardig, vriendelijk en vrolijk. Ze heeft het helemaal naar haar zin op stal. Ze heeft een totaal andere blik in haar ogen.

Kijk, het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben en ik ben 't in zoverre met je eens dat IK vind dat paarden lekker buiten moeten kunnen spelen. Maar dit is wel per paard en per situatie verschillend Lachen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:36

iefke schreef:
[Nu zijn we verhuisd naar een andere stal, zonder weidegang. Er is een paddock en weitjes, waar je uiterlijk 2 uur op kunt.
[/quote]


Silly was daar een slome trapzak. Ik kreeg haar bijna niet vooruit, ze wilde helemaal niets. Terwijl ze toch niet zo vaak buiten kwam, dan zou je denken dat ze fris zou worden. Nou, nog niet bijna en zelfs niet in de winter.

Nu staat ze elke dag 5 uur buiten, en is veranderd in een tijdbommetje. "Ho, braaf" is opeens een veelgebruikte kreet geworden!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:55

Mijn paard komt niet in de wei, maar hij komt wel bijna elke dag even los. Nu het wat warmer is mag hij elke dag nog een half uurtje los staan in een paddock of longeerbak. Hij heeft een voorkeur voor de longeerbak (in de paddocks wordt hij erg gestresst).
Hij is dan vnl aan het rollen, vogels en honden wegjagen (in volle vaart, oren in de nek, hals laag) en dominantie gedrag aan het vertonen (steigeren, klauwen).
Opjagen doe ik niet, dat is niet nodig bij mijn paard.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:12

Ach, de mijne heeft het heus niet superslecht. HIj komt er dik twee keer per dag uit, aan de longe mag ie dollen wat ie wil, ik laat hem los rollen, en hij komt in de wei. Alleen losgooien niet. Hij heeft een mega grote stal, mete en luik waar ie de hele dag naar buiten kan kijken (zijn favo bezigheid) Mijn paard is supervrolijk, ik merk er nou niet echt iets aan dat ie te lijden heeft. Je ziet ook weleens paarden die iedere dag losgegooit worden, waar maar twee keer ind e week mee gereden wordt, en dat ze dan maar ff in een paar minuten de sterren van de hemel moeten lopen. Dat levert ook stress op! De rest van de paarden gooi ik wel los hoor, alleen deze ene niet. Schriklint over de bakrand vind ik niet echt een optie..

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:35

Ik gooi mijn paard ook niet vaak los hoor, want ze staan 's zomers van 9:00 tot 17:00 buiten en in de winter een halve dag. Dan gaan ze in 2 groepen de ene helft gaat 's ochtends van 10:00 tot 13:00 en de tweede groep van 13:00 tot 16:00.

Dan gooi ik hem wel eens los als ik ga uitmesten ofzo. of als hij vrij heeft en toch lekker ff zich wil uitleven. Maar meestal als ik hem losgooi gaat hij rollen en dan komt hij eigenlijk meteen weer naar me toe van, mag ik er weer uit?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:51

Het verschilt inderdaad per paard. Passion staat prima op de nieuwe stal zonder weidegang. Niets mis mee.
Ik verhuisde mijn paard op de zelfde dag ook naar die stal. Rinus had toen geen weidegang meer en stond op krullen ipv zaagsel.
Hij was er absoluut niet gelukkig. Het werd een sloom paard wat sjacherijnig met zijn kont naar de staldeur stond de hele dag.
Ik heb Rinus al snel weer verhuisd naar een andere stal. Hier staat jhij tot zijn knieen in het stro, heeft hij een luik waardoor hij zijn hoofd naar buiten kan steken en speelt hij de hele dag lekker buiten met de andere paarden.
Rinus is weer mijn goeie ouwe Rinus geworden. Lekker vrolijk!
Ik doe mijn paard echt te kort als ik hem binnen zet.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:53

Missouri schreef:
Silly was daar een slome trapzak. Ik kreeg haar bijna niet vooruit, ze wilde helemaal niets. Terwijl ze toch niet zo vaak buiten kwam, dan zou je denken dat ze fris zou worden. Nou, nog niet bijna en zelfs niet in de winter.


Dit was met Rinus exact hetzelfde. Ik verwachtte ook dat hij zijn energie niet kwijt zou kunnen en dat hij echt heel fris zou worden omdat ie normaal gesproken de hele dag buiten aan het rondrennen was. Nou mooi niet dus!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:58

Ik gooi Ozis regelmatig los om even lekker uit te rennen Er wordt in dit topic wel vaker gezegt dat je paard door losgooien eerder blessures oploopt. Misschien is dit dan wel enigzins zo, maar ik weet zeker dat een paard die niet los komt zich nog veel eerder blesseerd wanneer hij eens de kans krijgt om flink uit zijn dak te gaan. Je ziet het verschil bij ons op stal al zo duidelijk ; Mijn paard wordt regelmatig losgegooid en galopeerd dan een aantal rondjes waarna ze vanzelf weer rustiger wordt. De paarden van de eigenaar (dure sportpaarden) worden nooit losgegooid (ook niet in de wei) en werden pas geleden dus eens in de bak gezet. Ze gingen stuk voor stuk compleet uit hun plaat Bloos! Volgens mij loop je in dit geval dus veel meer risico op blessures....

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:54

Ja klopt.. maar het heeft niet alleen met nooit-losgooien te maken, ook met het temperament van de paarden. Een duur sportpaard is nou eenmaal sneller als een haflinger bijv. En hij maakt er ooknog eens drie keer zo grote sprongen bij. Dus meer risico.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:06

Citaat:
Een duur sportpaard is nou eenmaal sneller als een haflinger bijv. En hij maakt er ooknog eens drie keer zo grote sprongen bij. Dus meer risico.



Ja maar ze kunnen ook beide net zo makkelijk een misstapje maken en zichzelf blesseren, grote of kleine sprong, langzaam of snel, volgens mij maakt dat niks uit.... Maar goed, ik doelde meer op de onwennigheid/blijdschap van het paard. In mijn ogen hadden deze paarden stuk voor stuk zoiets van ''Wow, ik ben los! rennen!'' Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:12

Tijdens de winter is mijn paard niet zo veel echt los geweest, omdat de bak te slecht was, vanwege de vorst soms te hard, of anders te nat en in het algemeen te koud. Koud? Ja koud inderdaad, de grond is een tijdlang te koud geweest om lekker te rollen en te doen. Op vrije dagen was het dus hobbelen in de longeerbaan aan een halstertje. Hij doet altijd wel een spurtje trekken en bokken en zich uitleven hoor, daar heeft ie genoeg ruimte voor. Blessures zijn altijd een risico, maar met een beetje losstappen en draven kun je al veel voorkomen. Nu dat de losgooibaan beter is (er is zand op gegaan en het weer is opgeknapt) loopt hij weer wat vaker los en kan hij ook weer lekker rollebollen. Vaak heeft hij het na een minuutje of 20 wel gezien en komt vrolijk naar het hek als ik me beweeg. Maar nee maatje, je moet nog minstens een 3 kwartier paard zijn Tong uitsteken. Als hij echt niks meer uitvoert, dan ga ik meestal met hem spelen en hem nog wat laten lopen, dat gaat prima. Hij vindt het wel gezelli als ik in de bak kom spelen Haha!. Overigens gaat hij wel altijd rondom in de beschermers bij het losgooien, voor mijn gemoedsrust . Strakjes mag hij ook weer op het weiland spelen, maar dat duurt nog een paar weekjes.
Mijn paard krijgt trouwens om de 2 a 3 dagen een dagje vrij van het zadel en meestal gooi ik hem dan los (of freestiel in de longeerbaan).

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:16

Lovely schreef:
Tijdens de winter is mijn paard niet zo veel echt los geweest, omdat de bak te slecht was, vanwege de vorst soms te hard, of anders te nat en in het algemeen te koud. Koud? Ja koud inderdaad, de grond is een tijdlang te koud geweest om lekker te rollen en te doen.

Als er bij ons vorst in de bak is zijn ze rustig, is het te nat dan spetteren ze lekker rond en van een paard die het te koud vindt om te rollen heb ik nog nooit gehoord *LOL* *LOL* Lips are sealed

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:24

mijn paard mag als de bak slecht is niet los
omdat hij heel erg snel last van mok krijgt
maar voor de rest mag hij elke dag buiten lopen
helaas heb ik zelf geen weiland maar s'zomers gaat hij wel van mei tot oktober op de wei
de rest van het jaar staat hij in de bak
als het weer het toelaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:11

vera"]
[quote="Lovely schreef:
Tijdens de winter is mijn paard niet zo veel echt los geweest, omdat de bak te slecht was, vanwege de vorst soms te hard, of anders te nat en in het algemeen te koud. Koud? Ja koud inderdaad, de grond is een tijdlang te koud geweest om lekker te rollen en te doen.

Als er bij ons vorst in de bak is zijn ze rustig, is het te nat dan spetteren ze lekker rond en van een paard die het te koud vindt om te rollen heb ik nog nooit gehoord *LOL* *LOL* Lips are sealed
[/quote]
Bij ons is de longeerbaan altijd goed, dus kies ik daarvoor. Aangezien ik mijn paard altijd opwarm vóór hij los gaat, zie ik er weinig in om hem op een steenkoude grond te laten rollen met zijn warme lijf. Dat is helemaal niet zo raar hoor.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:17

Volgens mij zijn er duizenden paarden die nooit losgegooid worden. Manegepaarden komen over het algemeen alleen de stal uit om bereden te worden en gaan dan weer naar binnen.
Mijn dieren staan op een inloopstal, dus ze zijn dag en nacht buiten of binnen, maar net wat ze willen. Dus losgooien, nou nee.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 23:31

ik ben juist verhuist van stal omdat ik geen losgooi mogelijkheden had.
ik deed haar wel eens in de bak maar dan ging ik b.v boodschappen doen,kom ik een uur later weer is er iemand aan het rijden is kimmy dus maar een kwartier los geweest.

nu staan we op een manege met veel paarden(50) en kan ze elke dag de wei op is je eigen keuze.
kimmy gaat minimaal 2uur de wei op maximaal 7 uur niet langer.
enm bij ons op de manege zijn ook van die dresuur miepies die de paarden niet in de wei doen,en daar ben ik aan de ene kant wel blij van,want dan heb ik altijd een wei tot mijn beschikking(gemeen he)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:42

Een stalgenootje gooit haar paard nooit los. In de winterperiode heb ik hem misschien 20 keer los gegooid zien worden.
Zou ze nog regelmatig gaan rijden, zou ik het niet zo zielig vinden. Maar zelfs dat doet ze ook niet. De ene week rijdt ze helemaal niet, en de andere rijdt ze ineens 4 keer.

Wat ze niet weet is dat hij door andere mensen wel eens wordt los gegooid. We hopen niet dat ze het merkt, anders heeft ze helemaal een makkie.
Volgens haar moet ze altijd erg lang wachten op andere mensen als zij haar paard wil losgooien. Het maakt mij niet uit hoe lang ik moet wachten, mijn pony's gaan er in!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 22:37

Kusia"]
Wat ze niet weet is dat hij door andere mensen wel eens wordt los gegooid. We hopen niet dat ze het merkt, anders heeft ze helemaal een makkie.
[/quote]

Hier ben k t niet echt mee eens. Je kan het er met haar over hebben of vragen of t mag. Maar j gaat niet stiekem iemands paard buiten zetten. Met mij zou j dan echt ruzie krijgen.[size=7]
en dat is al s gebeurd.. Stoom uit je oren , want er zijn (gelukkig) altijd mensen die t vertellen[/size]
[quote="Kusia schreef:
Volgens haar moet ze altijd erg lang wachten op andere mensen als zij haar paard wil losgooien. Het maakt mij niet uit hoe lang ik moet wachten, mijn pony's gaan er in!


Precies, of k regel even dat iemand haar voor mij nog ff buitenzet

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:00

rebeltje"]
[quote="Kusia schreef:
Wat ze niet weet is dat hij door andere mensen wel eens wordt los gegooid. We hopen niet dat ze het merkt, anders heeft ze helemaal een makkie.


Hier ben k t niet echt mee eens. Je kan het er met haar over hebben of vragen of t mag. Maar j gaat niet stiekem iemands paard buiten zetten. Met mij zou j dan echt ruzie krijgen. en dat is al s gebeurd.. Stoom uit je oren , want er zijn (gelukkig) altijd mensen die t vertellen
[/quote]
Haar paard wordt door volwassen mensen (lees 40+) buiten gezet met een ander paard. Wij zetten regelmatig andere paarden bij je eigen paard.
Het gaat er alleen om dat ze niet makkelijk moet denken. Als zij merkt dat haar paard buiten is geweest, dan doet ze niks met hem, strooit op, geeft eten en dan gaat ze weer naar huis. Als ze niet weet dat hij naar buiten is geweest, dan gaat ze 'even' grazen (getimed op 4 minuten)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 23:03

Kusia schreef:
Haar paard wordt door volwassen mensen (lees 40+) buiten gezet met een ander paard. Wij zetten regelmatig andere paarden bij je eigen paard.
Het gaat er alleen om dat ze niet makkelijk moet denken. Als zij merkt dat haar paard buiten is geweest, dan doet ze niks met hem, strooit op, geeft eten en dan gaat ze weer naar huis. Als ze niet weet dat hij naar buiten is geweest, dan gaat ze 'even' grazen (getimed op 4 minuten)


Ah okey, mensen dus die er mee om kunnen gaan Lachen Tjah er zijn van die mensen die dan idd denken van oh ze is al gedaan dus k kan weer weg Verdrietig Ik kan ook wel begrijpen waarom j ook zon paard buiten zou zetten, maar sinds bij mij iemand ongewenst aan mn paard kwam, kom k eignlijk alleen aan paarden waarbij t afgesproken is.

als pennymeisjes aan je paard gaan zitten is t namelijk n anderverhaal Scheve mond

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:11

Sorry dat ik het zeg hoor, maar paard niet op het land want dat kan niet bij mn pensionstal... Lips are sealed Grootste poedersuiker smoesje wat ik ooit gehoord heb, een paard hoort op de wei! Doe net of een paard blij is met een raampje zodat ie naar buiten kan kijken.. Nee dat is het niet, zo'n beest weet niet beter. Als hij beter zou weten zou hij het niet pikken!

En zeik me dr maar weer lekker over af hoor, want ja ik heb makkelijk praten (paard aan huis dus 24/7 op de wei) maar DIT is MIJN mening hierover. Ach, mening geven op een forum is onverantwoord he


Maar goed, de mijne staat altijd op de wei, nou ja, als ze zelf wil, ze heeft een stal tot dr beschikking, net als een zandstuk om lekker te gaan liggen. Mijn paard is redelijk paard, en ik doe ook niet alles goed, maar als ik eraan denk hoeveel paarden in nl op stal staan...

De mijne wordt trouwens amper losgegooit, rennen mag ze in dr eigen tijd doen, wanneer ze er zelf zin in heeft en zonder zweep Knipoog. Soms grondwerken, maar ja, dat vind ik niet echt tellen als losgooien omdat ze dan naar mij moet luisteren.

Geen persoonlijke reactie, dit is mijn mening...

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:16

rebeltje"]
[quote="Kusia schreef:
Haar paard wordt door volwassen mensen (lees 40+) buiten gezet met een ander paard. Wij zetten regelmatig andere paarden bij je eigen paard.
Het gaat er alleen om dat ze niet makkelijk moet denken. Als zij merkt dat haar paard buiten is geweest, dan doet ze niks met hem, strooit op, geeft eten en dan gaat ze weer naar huis. Als ze niet weet dat hij naar buiten is geweest, dan gaat ze 'even' grazen (getimed op 4 minuten)


Ah okey, mensen dus die er mee om kunnen gaan Lachen Tjah er zijn van die mensen die dan idd denken van oh ze is al gedaan dus k kan weer weg Verdrietig Ik kan ook wel begrijpen waarom j ook zon paard buiten zou zetten, maar sinds bij mij iemand ongewenst aan mn paard kwam, kom k eignlijk alleen aan paarden waarbij t afgesproken is.

als pennymeisjes aan je paard gaan zitten is t namelijk n anderverhaal Scheve mond
[/quote]
Jouw verhaal kan ik ook goed begrijpen, als je eenmal een slechte ervaring hebt gehad, kom je er niet snel vanaf.
Gelukkig zitten er bij ons geen Pennymeisjes meer Haha! Vroeger haalde een dochter van iemand in haar hoofd om met Gino (verzorgminishet) te gaan rennen, lekker op een harde grond zonder eerst warm gelopen te hebben.
Jammer dat ik ze zelf er nooit mee heb zien lopen, dan zou ik er even voor zorgen dat ze een tijdje niet meer kon rennen Stoom uit je oren
Moeder zei er ook niets van

Vroeger zette ik haar paard ook wel eens buiten, omdat ik het zo zielig vond. Toen ben ik er maar mee op gaan houden, omdat ik vond dat het niet mijn roeping was om dat beest een frisse neus en beweging te geven.
Soms kan ik het nog steeds niet laten Tong uitsteken
Ben wel 21, maar GEEN Pennymeisje (koop het blad nog maar 1 keer in het jaar Haha! )

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:23

xtostarlight schreef:
Sorry dat ik het zeg hoor, maar paard niet op het land want dat kan niet bij mn pensionstal... Lips are sealed Grootste poedersuiker smoesje wat ik ooit gehoord heb, een paard hoort op de wei! Doe net of een paard blij is met een raampje zodat ie naar buiten kan kijken.. Nee dat is het niet, zo'n beest weet niet beter. Als hij beter zou weten zou hij het niet pikken!

Allereerst ik ga jou niet afzeiken, maar ik hoop dat je toch anders gaat kijken.
Tuurlijk, elk paard hoort op de wei, mee eens. Maar niet elk paard kan op de wei.
Mijn verzorgpony kan niet op de wei omdat ze NOOIT meer te zwaar mag worden, door een sincker wat ze aan beide voorbenen heeft. Als je haar 1 uur in de wei zet, heeft ze net zoveel op als een paard die 3 uur op de wei staat. Ze eet niet, maar vreet. Als je haar ziet grazen, dan zou je je afvragen of ze nog wel kauwt.
Gelukkig mag ze aan het eind van het seizoen een halve dag op de wei, maar wanneer de wei echt heel erg schraal is. Als alle paarden de wei op gaan, de eerste weken, mag ze maar maximaal een half uur de wei op.