wie gooit hier zijn/haar paard nooit los?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:48

Als lady niet de wei op mag omdat die te nat is dan wil ik haar zo lang mogelijk los in de bak hebben. Soms staat ze dan wel 2 uur in de bak. Ze staat dan maar te staan en af een toe loopt ze wat maar als ze wil rennen kan ze rennen. En voor mij is het lekker omdat ik dan rustig de stal kan mesten en voor haar omdat ze dan niet de hele dag op stal staat.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:27

Passionato schreef:
zo hard racen en zo plat door de bocht gaan dat iegeen grip meer heeft en gewoon onderuit gaat.

Doettie maar een keer en dan kijkt hij volgende keer wel uit Knipoog

Ik heb nu 30 jaar paarden, altijd los gelaten, onafhankelijk van het ras, sexe of aard. Ik heb paarden de meest maffe capriolen zien uithalen en nog ooit een probleem gehad. Waarom?
Omdat ze elke dag naar buiten gaan.

Juist als je van je paard een barbiepop maakt krijg je problemen. Als ze dan en keertje los komen dan weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen.
Een paard hoort los te kunnen rennen, dat is zijn recht.
Denken aan je portemonee is in mijn ogen kortzichtig en vooral zeer paardonvriendelijk Boos!

Jorientje

Berichten: 308
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Schüttorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:26

Ben ik het absoluut mee eens vera! Een paard moet gewoon elke dag ff lekker naar buiten en paard kunnen zijn! Die van mij lag gister heerlijk te zonnebaden in de paddock> als hij wil rennen en gek doen, moedig ik hem juist aan Ik vind het heerlijk om te zien hoe een paard geniet als ie buiten is en lekker gek doet *LOL* Binnenkort mogen bij ons de paarden weer in de wei; daar kijk ik dan ook erg naar uit!
Mijn paardje komt iedere dag minimaal 4 uur buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:34

Heb hem ook wel een paar keer op zijn zij zien vallen, dan staat hij boos op en geeft hij een bok na omdat ie kwaad is Lachen
Maar uiteidenlijk plat door de bocht leren ze ook Lachen
ps. hier valt hij niet.


Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:36

en als je bang bent dat hij dom gaat doen, rij er dan eerst mee, longeer ehm, laat hem werken, en laat hem dan los
als je dat iedere dag doet
en tegen het uitbreken, maak de omheining groot genoeg, en hang er een schrikdraad aan met genoeg stroom op Haha!

verder vindt ik ook dat ze iedere dag minimum 10 minten los moeten komen om eens paard te zijn (als ze daarnaast gereden worden he)
liever veel meer (de hele dag)
maar bv bij stalpaarden de tijd dat er wordt uitgemest

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:37

Jullie zullen het niet geloven en ik zou willen dat het anders was, mar mijn merrie (angloarabier) vindt het vreselijk in de bak of paddock
Zodra ik haar in de bak laat, met of zonder andere paarden, gaat ze bij de deur staan en hinniken zodra mijn neus om de hoek komt. Ze zal hoogstens even rollen, maar verder wacht ze tot ze aandacht krijgt.
Des al niet temin vind ik dat ze genoeg op stal staat en laat ik haar iedere dag minimaal een half uur los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:40

Zo kende ik er wel meer.
was het zijn hele leven niet gewend, dus stond zou gauw hij iemand zag aan de poort.
Nu krijg je hem zo ongeveer als laatste Lachen

paarden zijn gewoonte dieren, maar zie maar eens als het echt slecht weer is en de paarden blijven een keer binnen (alleen met mesten eruit noemen wij nog binnen blijven, ja verwend) dan breken ze bijna de stal af.
want het is buitentijd Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:45

Die van mij gooi ik ook zoveel mogelijk los. Maar het verhaal van Vera dat alle paarden wel leren van hun streken, daar ben ik t niet mee eens. Ik heb te veel paarden gekend die hun kop elke week opnieuw kapot stootten aan de deur, ik heb n paard gehad wat elke keer weer op z'n plaat ging, een vriendin van mij heeft een paard dat zich telkens weer verwond omdat hij gewoon niet zuinig op zichzelf is. Die leert er echt niet van hoor. En leer een paard dat over het hek springt maar eens dat hij dat niet mag doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:46

draadje erboven Lachen
kawa sprong eerst ook uit zijn wei, lag 140, wat voor de meeste toch hoog genoeg is.
We hebben er toen maar een draad boven gedan en toen deed hij het niet meer Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:48

10 minuten maar???? Mijn paarden gaan de frisse lucht in. Ik hoef geen hoestende paarden. Bovendien vind ik het belangrijk dat ze zichzelf kunnen zijn. Hun eigen ding kunnen doen zeg maar. En dat kan niet in een hokje van 3,5 bij 3,5.
Daarbij worden ze er ook nog eens lenig van . Ze rennen als een gek, maken een sliding en keren bijna in volle galop weer om. Lekker rollen. En lekker van het zonnetje genieten (als dat er tenminste is).

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:50

datv an die 10 minuten is voor stalpaarden die er normaal enkel uitkomen om gereden te worden
ik vind dat een paard per dag minimum 10-15 minuten in de paddock/wei/piste, whatever staan
waar hij plaats heeft om es te rollen, en es een sprintje te maken
odat hij daar paard kan zijn
10 minuten is misschien niet veel, maar voor een paard dat anders op stal staat is het een traktatie
liever zie ik ze de hele dag uit
en in de zomer dag en nacht Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:21

Onze sportpaarden komen elke dag in de stapmolen en in de bak of wei. Ze worden flink gevoerd (krachtvoer) en hebben het juist hard nodig om zich uit de leven.

Mocht een paard zich heel erg druk maken dan doe je toch goede bescherming om. En voor het eruit springen wil een extra draad inderdaad goed werken.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:24

Soms na het rijden mag aman weleens in de bak! In de zomer staat ze gewoon de hele dag buiten!! Ik vind dat voor een paard belangrijk!
Aman vind het ook heerlijk om op de wei te staan, maar wanneer ze op stal staat gooi ik haar weleens los, maar meestal rijd ik haar gewoon of longeren!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:26

Splash gaat elke dag 's ochtends min. een half uur los , ondanks dat ik er niet ben , zijn stal word dan gemest en uitgespoten , als ik er ben gaat ie op zondag gewoon 2x los (zondag is zijn buitenspeeldag) , in het begin waren de mensen van stal nog wat voorzichtig met hem , Splash is een paint en voor hun heel erg 'kostbaar' , en dan kreeg ik te horen ; ja we hebben hem maar bij het hooi gezet , straks gaat ie helemaal uit zn dak als ie los is en dan gebeurd er straks iets met hem...

Nu gaat ie gewoon lekker elke dag naar buiten, de bak in om lekker gek te doen , en straks als we weer het land kunnen huren gaat ie lekker het land op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:56

Zo uit stal en dan de bak of de wei in doe ik ook nooit. Ik ga of eerst rijden, of ik longeer of stap hem stevig een half uurtje aan de hand. In die tijd is de ergste brand er af en zijn de spieren een beetje warm geworden. De kans op blessures is dan minder groot.
Opjagen doe ik ook niet. Als hij los loopt mag hij lekker zichzelf zijn.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:04

heb hem toevallig net nog los gegooit.. ben eerst met hem rondje park wezen stappen aan de hand. ik liet meneer los, hij ging ff lekker rollen, sprong op.. ging ff stukkie galloperen 2keer beentjes in de lucht en het was klaar. dan gaat hij aan de bakrand staan vreten Haha!

het is bij mij op demanege gewoon niet mogelijk elke dag los te gooien, we hebben geen apparte padock, het moet in de buitenbak gebeuren. mijn paard is toch niet van het loperige type, die blijft gerust 3 uur stilstaan op hetzelfde plekje.. in stal heeftie dan tenminstenog wat te vreten.. dus in welke zin is het dan slecht alsie in zun stal staat. hij heeft een buitenstal waar hij alles en iedereen ziet en niemand komt zonder ff te knuffelen langs hem.. beesie vind dat prachtig.. je doet hem echt geen plezier met urenlang losgooien in een zandbak.. in de wei heeftie nog wat te eten Haha!
en binnenkort mag je bijons niet langer dan 10 min losgooien :S echt belachelijk maar niets aan te doen.. gelukkig sta ik eind mei op simonshaven.. daarmagtie lekker overdags de wei op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:23

Leo en Milena gaan elke dag samen los in de buitenbak of in een van de paddocks, staan ze lekker een paar uurtjes in. En 1x in de week gaan ze 's avonds in plaats van rijden ook alleen maar een paar uur los. Hun ADV'tje Haha!

Zou mijn keuze niet zijn, alleen maar op stal of eruit om te werken. Paardonwaardig.

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:30

gekke_koei schreef:
ik gooi hem 1 keer in de week los..

kreeg gister nog te horen dat je sportpaarden dus niet losmoet gooien vanwege de blessures die ze op kunnenlopen.


Ik vind 1 x per week ook nogal weinig eerlijk gezegt.

De (t/m) lichte tour paarden bij ons op stal gaan gewoon het hele jaar door in een groep dagelijks een uur of 6 de wei op. Er gebeurd nooit wat en de paarden zijn in het werk veel blijer en het is ook fysiek veel beterr dat de paarden die hard werken ook gewoon hun benen kunnen blijven strekken en niet de hele dag stil hoeven staan.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:36

Ik ben van mening dat als je de mogelijkheid hebt, elke dag vrij te laten lopen. Heb je ook veel minder last paarden die helemaal uit hun plaatje gaan en blessures oplopen omdat ze zo weinig buiten komen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:37

Rowan staat zomers hele dagen op de weide en 'swinters halve dagen in de paddocks. Zonder bescherming. Hij doet wel eens maf ja, maar heeft er nooit wat van gehad.

Over sportpaarden - ook de toppaarden in de endurance gaan naar buiten het land op. En je vind ze niet met meer conditie en energie als die dieren. Maar het is natuurlijk ook een heel verschil of ze op het land staan (lekker eten!) of in een bak waar verder niets te doen is.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:38

Helaas is het bij mij op stal niet altijd mogelijk je paard los te gooien. Wij hebben geen aparte paddock, en ze moeten dus in de buitenbak los. Eerst maar afwachten of daar niemand gaat of wil rijden, en als er mensen in de binnenbak rijden die er last van hebben gaat het feest ook niet door. Gelukkig zijn dat er niet veel bij mij op stal.
Verder gaat hij zo vaak mogelijk nog los! Even lekker gek doen en lekker paard wezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:40

gyzmo schreef:
en als er mensen in de binnenbak rijden die er last van hebben gaat het feest ook niet door.


Aaaaarch daar heb ik zo gruwelijk de schurft aan, zulke mensen! Die willen dat de wereld stilgezet wordt omdat zij op hun paard gaan zitten..... Yuk!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:42

Wat bedoel je nu Gyzmo, dat er mensen zijn die in de binnenbak rijden en dan last hebben van een paard wat in de buiten bak loopt?
Wat een onzin, die komen zeker nooit het erf af met hun tere zieltjes..

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:42

Dolly gaat normaal gesproken altijd 2x per week los, of anders in de stapmolen of wandelen ofzo. nu staat ze de hele dag op het land, dus Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:48

essie79 schreef:
Wat bedoel je nu Gyzmo, dat er mensen zijn die in de binnenbak rijden en dan last hebben van een paard wat in de buiten bak loopt?
Wat een onzin, die komen zeker nooit het erf af met hun tere zieltjes..


Die gaan idd ook nooit naar buiten want daar is het paard zogenaamd te opgefokt door. Gelukkig heb ik daar geen last van zeg!
Maarja, het zijn nou eenmaal de regels bij ons. Rijden gaat voor losgooien...
Ik had het ook graag anders gezien.