waarom en bandages en peesbeschermers tegelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:31

UHUM...als je bandages halverwege afzakken tijdens longeren/rijden losgooien... dan kan je niet goed bandageren!
Niet banketstaaf bedoeld maar ik vind bandageren een kunst op zich, in ieder geval als je het goed doet!
Da's in ieder geval 1 ding wat ik bij Anky geleerd heb... bandageren Knipoog
Die van mij kan stuiteren, bokken, springen en rennen maar de bandages blijven zitten en ik heb ze echt niet vastgeplakt Knipoog
Maar even ontopic: als extra bescherming kan het geen kwaad denk ik. Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen dan kiezen voor de "natuurlijke" gang van zaken... . Ik vind het erger om te zien dat sommige mensen nog steeds niet in staat zijn om peesbeschermers correct om te doen laat staan dat ze kunnen bandageren. Daar doe je je paard veel meer schade mee. Moet je maar eens kijken wat voor een lelijke drukplekken je daar van krijgt.
Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Bij mij in de buurt denken ze ook dat ik gek ben omdat ik mijn paard in de wei zet met dikke lappen, bandages en springschoenen Lachen)

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:32

pearl_tje schreef:
Klopt en heb je helemaal gelijk in koortje maar dan heb je aan peesbeschermers en springschoenen en wel genoeg.

Dan doen die bandages ook echt niks meer of minder


Met name elastische werkbandages zijn ter ondersteuning van de pezen, dat kan als je springt ooit wel eens handig zijn!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:35

ja maar dan hoef je er echt geen peesbeschermers bij om te doen..

Het is of het een of het ander!

Onderstuening is op zijn tijd best goed maar niet in combi met iets anders Dan hinder je ze alleen, en paarden moet leren om op hun eigen benen te lopen, je moet geen mietje creeren Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:06

ben et met je eens pearl_tje met je laatste bericht een klein beetje, want je kan zijn benen wel afhankelijk maken van bandages, omdat ze de pees erg ondersteunen. Maar ik denk dat je het beste pijpekousen kan nemen, ipv bandages én peeskappen.

Aan de andere kant ben ik het ook met Koortje eens, want je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen, vooral met springen.


Ik denk dat we maar beter op de topic kunnen blijven, en niet waarom wel en waarom niet

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:10

Jup idd die zijn beter Maar dan heb je idd ook maar een ding erom en geen twee Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:12

ja dat weet ik, maar je hoeft er toch niet per se 2?


maar voor de topic: ik denk dat sommige mensen vinden dat bandages wel heel de pees beschermen, maar niet goed genoeg, en die peesbeschermers geven net dat kleine beetje meer waardoor het goed beschermt word...

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:12

Pijpekousen vind ik nog slechter dan bandages of peesbeschermers. Of bedoel je die 3 in 1 beschermers?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:21

ja die 3 in 1, die heeft mijn oom ook, die springt namelijk ook met 2 paarden

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:22

Oh nee, ik dacht dat je gewoon van die flutpijpekousjes bedoelde Knipoog
Ik ben ook wel voor 3in1 beschermers.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:23

Hmm, als ik mijn paard losgooi, krijg hij altijd peesbeschemers om, met bell boots, die zitten eraan vast (ja sorry, ben westenruiter, maar die beschermen de kroonrand dus). Hij heeft namelijk de neiging om zichzelf voor aan te tikken. Ze zijn dus ook puur voor de BESCHERMING, en niet voor de ondersteuning. Hij loopt dus wel op z'n eigen benen! Knipoog Liever voorkomen dan genezen, en hij heeft er zelf geen last van.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:47

Ik blijf me niet herhalen hoor, het is goed! Frusty

Elastische werkbandages: ondersteuning pezen
Peesbeschermers: bescherming tegen aantikken of balken

In het kader van springen zijn beiden met hun eigen functies handig, met dressuur zijn beiden samen inderdaad redelijk overbodig.

Ben ik nu duidelijk geweest??? *zucht*

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:49

koortje, je haalt de woorden uit me mond, ik bedoel het ook zo, maar ik zeg et alleen anders... geen idee waarom Tong uitsteken

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 13:59

Nou zeg koortje ook een beetje opgevokt Tong uitsteken

Niet alleen jouw mening is goed, en er wordt hier een discussie gevoerd.
Laatst bijgewerkt door pearl_tje op 31-03-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:01

Inderdaad, iedereen zo zijn mening.
Ik weet meer dan zéker dat er ook mensen zijn die het niet met je eens zijn dat bandages ondersteuning geven, ook elastische niet. Maar daar gaat deze discussie niet om.
Gelukkig maar, want ik ben er nog steeds niet uit *LOL*

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:28

'Nou ik rijd gewoon ALTIJD zonder bescherming. Longeren,losgooien, rijden, alles zonder bescherming! Ik vind het pure onzin.. In de wei rennen ze ook van hot naar her en er gebeurt (bijna) nooit wat. Ik wil alleen nog wel eens beschreming gebruiken als ik naar de duinen ga, maar dat is ook echt alleen omdat hij al 20 jaar is en niet meer zo stevig op zijn benen staat als vroeger. En dan gebruik ik uhm.. weet niet meer hoe ze heten, maar zijn soort peesbeschermers waar een gel substantie in zit.

En koortje.. Ik vind dus niet dat werkbandages goed zijn. Naar mijn idee verslappen ze de pezen alleen maar. Maar dat is MIJN mening.

Overigens vervoeren wij onze paarden ook zonder bescherming.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:40

Nuja, ik zit dus tussen supersmurf en de 'inpakkers' in.
Ik doe tijdens rijden, longeren altijd bescherming om, gewoon rondom peeskapjes, klaar. In de lentefrisheid de eerste keren in de wei ook, maar daarna mag het af.
Voorkomen is beter dan genezen, maar waar zit de grens?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:41

Geen idee waar de grens zit Verward
Ben een beetje het zelfde als jou tijdens het werken peesbeschermers en springschoenen om en in de wei helemaal niks, maar dan doet ze ook echt niks (tenminste niet meer Haha! )

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:58

Bescherming is goed maar je kan ook te ver gaan vind ik.
Met rijden heb ik bandages als bescherming (niet voor ondersteuning) en met longeren / los gooien strijklappen en pijpkousen en met longeren / springen ook springschoenen.
Hij gaat dus zo goed als nooit uit stal zonder bescherming (of ik moet gewoon een stukje gaan stappen). Voorkomen is beter dan genezen.
Maar nogmaals, je kan ook TE ver gaan.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:45

SuperSmurf"]
'Nou ik rijd gewoon ALTIJD zonder bescherming. Longeren,losgooien, rijden, alles zonder bescherming! Ik vind het pure onzin.. In de wei rennen ze ook van hot naar her en er gebeurt (bijna) nooit wat.

Overigens vervoeren wij onze paarden ook zonder bescherming.
[/quote]

Hmm, ooit wel eens een kroonrand zien bloeden? Door een klein, l*llig ongelukje (keertje aantikken bijv.) kan een kroonrand bloeden, niet normaal!!! (ziet er overigens wel erger uit dan het is). Oke, mss gebeurd er 9 van de 10 keer niks, maar toch:

[quote="Toekie schreef:
Liever voorkomen dan genezen, en hij heeft er zelf geen last van.


Ik ben het er wel mee eens dat je natuurlijk kan overdrijven (net zoals 3 of meer dekens opdoen Lips are sealed).

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 15:50

Nou twee dekens vind ik al erg en dan biet te preten over bandages en daarover peesbeschermers

Je mag het best beschermen maar het kan ook te overdreven.
Je ziet meestal mensen die te voorzichtig met hun paard omgaan hebben vaker iets dan de paarden wat het gehele jaar door op de wei staan en niks geen dekens hebben ect..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 16:20

Een paard heeft in zijn opfokjaren toch ook nooit beenbescherming omgehad, dus dan moet het tijdens het zadelmak maken bijvoorbeeld ook niet.
Zo'n beredenering krijg je dan en dat lijkt mij niet correct.

Ik heb geen idee wat mijn paard voor bescherming heeft omgehad bij zijn vorige eigenaresse, denk ook niet dat dat van belang is. Ik wil mijn paard goed beschermen, en mijn mening is dat ik dat doe door hem rondom kapjes om te doen.

edit: dit was een reactie op assiej, die haar bericht nu heeft verwijderd.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 22:15

Lydiia< misschien scheelt t dan ze bij ons gewoon de hele winter door op de wei staan, wel 's nachts op stal, maar verder niet.

Toekie"]
[quote="SuperSmurf schreef:
'Nou ik rijd gewoon ALTIJD zonder bescherming. Longeren,losgooien, rijden, alles zonder bescherming! Ik vind het pure onzin.. In de wei rennen ze ook van hot naar her en er gebeurt (bijna) nooit wat.

Overigens vervoeren wij onze paarden ook zonder bescherming.


Hmm, ooit wel eens een kroonrand zien bloeden? Door een klein, l*llig ongelukje (keertje aantikken bijv.) kan een kroonrand bloeden, niet normaal!!! (ziet er overigens wel erger uit dan het is). Oke, mss gebeurd er 9 van de 10 keer niks, maar toch:
[/quote]

Ne enog nooit zien bloeden, maar vind het een slappe redenering. Want waarom zou het paard in de wei zichzelf niet een keer kunnen aantikken? Of tijdens het spelen met de andere paarden zichzelf verwonden? Moeten we ze dan maar helemaal inpakken? Er kan ALTIJD wat gebeuren, ongeacht of je bescherming gebruikt of niet. En daarbij heb ik vaag leren bandageren. Ik weet zeker dat wanneer ik bandages zou gebruiken, waar ik dus al principieel tegen ben, ik meer stuk maak dan dat t werkelijk nut heeft.

Ik ben en blijf tegen al die bescherming.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:46

SuperSmurf schreef:
Ne enog nooit zien bloeden, maar vind het een slappe redenering. Want waarom zou het paard in de wei zichzelf niet een keer kunnen aantikken? Of tijdens het spelen met de andere paarden zichzelf verwonden? Moeten we ze dan maar helemaal inpakken? Er kan ALTIJD wat gebeuren, ongeacht of je bescherming gebruikt of niet. En daarbij heb ik vaag leren bandageren. Ik weet zeker dat wanneer ik bandages zou gebruiken, waar ik dus al principieel tegen ben, ik meer stuk maak dan dat t werkelijk nut heeft.

Ik ben en blijf tegen al die bescherming.


Het was maar een voorbeeld, en tuurlijk kan er alsnog iets gebeuren, maar als ik d.m.v. peesbeschermers en bell boots (= geloof ik hetzelfde als springschoenen) iets kan (proberen te) voorkomen, dan doe ik dat graag. Mijn paard heeft er geen last van, en ik vind het een fijn idee. Ik heb het hier dus echt puur over bescherming geven, en niet over bandageren ofzo, want daar heb ik het ook niet zo op (bandageren in de wei/bij het losgooien), stalbandages vind ik helemaal nix.

Maar mss komt het ook omdat mijn paard niet het hele jaar door, dag en nacht buiten staat. Nu het zulk mooi weer is, probeer ik 'm elke dag ff in de wei te zetten, en dan kan hij nogal gek doen. Hij heeft al een keer kreupel gestaan wegens een verdikking van de kroonrand. Nogmaals; ik ga liever voor voorkomen dan genezen.

MAAR: Ik pak 'm niet overdreven in ofzo. Als ik 'm losgooi gaat z'n deken af en de peesbeschermers + bell boots om. Das alles! Lachen

voorbeeldje Lachen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:16

ja dat had ik al eerder genoemd, bij ons staan ze dus wel dacht en nacht op t land en 's winters staan ze alleen 's nachts op stal. Dat is ook wel weer een verschil denk ik.

Ik kan t me wel weer voorstellen dat mensen beschreming gebruiken tijdens t longeren als het paard strijkt of iets dergelijks. Of tijdens t springen wanneer er ook hoog gesprongen wordt, maar gewoon tijdens dressuur, in de wei of op stal? Nee nooit dus..

edit: haha leuke foto! Haha!