waarom en bandages en peesbeschermers tegelijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:15

Antoinette schreef:
Ik zag ooit in een Bit dat Antoinette Falandt het ook heeft.

Ja dat klopt Haha!, toen viel het mij ook op, was de eerste keer dat ik het zag.
Het is trouwens niet nieuw, het schijnt dat het vroeger ook al gedaan werd en af en toe komt het als "modeverschijnsel" terug. Net als al die lamsvellen tussen schabrak en zadel die iedereen nu ineens heeft.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 18:35

mijn paard die net weer goed is van een peesblessure en die ik weer voorzichtig mag gaan belasten heeft nu ook bandages om met daaroverheen peesbeschermers. Dit op advies van de fysio, ik moet de bandages wel afbouwen, maar de eerste paar weken moest ik het gebruiken als extra ondersteuning

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:10

chantal_cs schreef:
mijn paard die net weer goed is van een peesblessure en die ik weer voorzichtig mag gaan belasten heeft nu ook bandages om met daaroverheen peesbeschermers. Dit op advies van de fysio, ik moet de bandages wel afbouwen, maar de eerste paar weken moest ik het gebruiken als extra ondersteuning


Door oververhitting kweek je op deze manier toch alleen maar een nieuwe blessure? De natuur gaat blessures tegen door te koelen, als jij de benen van je paard op deze wijze gaat inpakken ga je de natuur lopen tegenwerken.
Ik gebruik zelf ook met beenbeschermers, maar die gaan er na het rijden wel inmiddelijk weer af!

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 19:56

jullie hebben het allemaal over "de natuur tegen werken".
ik heb echter nog nooit een veulen geboren zien worden met een zadel en hoofdstel om, hoefijzer( of de nieuwe rage: hoefschoenen) eronder Haha!
maar goed...
laat iedereen toch gewoon in z'n waarde.
als zij het idee heeft dat dit nodig is voor haar paard, laat dat dan zo en doe niet zo kinderachtig zeg...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:13

iefke schreef:
Wanneer een jong paard voor de eerste keer los gaat in een voor haar onbekende buitenbak en bandages en peesbeschermers worden geadviseerd door iemand die er veel verstand van heeft?
Waarom kun je niet gewoon voorzichtig zijn met een paard waar je niet van weet hoe die gaat reageren?


dan is het wel een heel ander verhaal Knipoog

ik heb het over gewoon rijden in de bak.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:19

maar volgens mij word een paard als 'ie zichzelf eens goed aantikt voorzichtiger. Auw, dat moet ik maar niet meer doen. Slingert 'ie z'n benen maar wat in de rondte en voelt 'ie het niet eens, dan word 'ie nooit voorzichtig met zichzelf.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:25

ArwenLune schreef:
maar volgens mij word een paard als 'ie zichzelf eens goed aantikt voorzichtiger. Auw, dat moet ik maar niet meer doen. Slingert 'ie z'n benen maar wat in de rondte en voelt 'ie het niet eens, dan word 'ie nooit voorzichtig met zichzelf.


Ga jij dat maar eens vertellen tegen die van mij Haha!
Ik heb hem al twee salto's en drie keer een koprol zien maken OK dan!
Dat beest bezorgt me hartaanvallen, en zelf ligt ie soms dan echt zo van.. he oliebol.. dit ging niet helemaal goed.. en dan staat ie op en gaat ie er weer als een knetter vandoor...
Sommige leren het gewoon nooit
Ik ga n iet tien verschillende beendingen over elkaar doen, want als ze een goede misstap maken zijn ze toch geblesseerd. Ik gooi die van mij gewoon niet meer los, voor mijn eigen hart en voor zijn gezondheid.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:53

KarinvdM"]
[quote="chantal_cs schreef:
mijn paard die net weer goed is van een peesblessure en die ik weer voorzichtig mag gaan belasten heeft nu ook bandages om met daaroverheen peesbeschermers. Dit op advies van de fysio, ik moet de bandages wel afbouwen, maar de eerste paar weken moest ik het gebruiken als extra ondersteuning


Door oververhitting kweek je op deze manier toch alleen maar een nieuwe blessure? De natuur gaat blessures tegen door te koelen, als jij de benen van je paard op deze wijze gaat inpakken ga je de natuur lopen tegenwerken.
Ik gebruik zelf ook met beenbeschermers, maar die gaan er na het rijden wel inmiddelijk weer af!
[/quote]

Ik gebruik de bandages met beschermers eroverheen alleen in de wei (nu 1 a 2 uur per dag) en met het voorzichtig aan rijden (nu 15 minuten, wordt de komende weken opgebouwd tot 30 min), dus het is niet zo dat hij dit altijd om heeft hoor! Dat lijkt me ook niet fijn voor de benen....

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:31

gillian schreef:
jullie hebben het allemaal over "de natuur tegen werken".
ik heb echter nog nooit een veulen geboren zien worden met een zadel en hoofdstel om, hoefijzer( of de nieuwe rage: hoefschoenen) eronder Haha!
maar goed...
laat iedereen toch gewoon in z'n waarde.
als zij het idee heeft dat dit nodig is voor haar paard, laat dat dan zo en doe niet zo kinderachtig zeg...


Ik vind jouw reaktie eerder onder de noemer "kinderachtig" vallen...

gillian

Berichten: 4422
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:40

ik ben hier niet degene die iemand af zit te zeiken.
als iemand zijn/haar paard zo inpakt, moet ie dat helemaal zelf weten.
vragen en opmerkingen over het hoe en waarom mag natuurlijk altijd op een forum, maar die sarcastische reacties die hier geplaatst worden vind ik niet echt thuishoren op een forum

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:54

Beetje overbodig lijkt me, wordt hardstikke warm daaronder!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:01

chantal_cs schreef:
Ik gebruik de bandages met beschermers eroverheen alleen in de wei (nu 1 a 2 uur per dag) en met het voorzichtig aan rijden (nu 15 minuten, wordt de komende weken opgebouwd tot 30 min), dus het is niet zo dat hij dit altijd om heeft hoor! Dat lijkt me ook niet fijn voor de benen....


Ik vind het in de wei voor 1 a 2 uur nog best lang. Ik gebruik in de wei nooit beenbescherming, alleen als de paarden in de sneeuw naar buiten gaan. Spuit je de benen daarna dan eventueel ook weer af om ze te koelen?
(Nee, dit is geen afzeiken maar puur belangstelling en interesse waarom een ander het anders doet als ik...)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:26

liza van loon schreef:
Beetje overbodig lijkt me, wordt hardstikke warm daaronder!


Als ik een halfuur heb gereden met bandages, dan zijn de benen niet warmer dan onder peesbeschermers (heb eens geprobeerd, voor peesbeschermers, achter bandages, geen verschil). Als ik echter het zadel van zijn rug haal, zweet hij behoorlijk onder het zadel. Direct op de rug. Dat wordt toch ook warm? Heb ook nooit gemerkt dat ze last van dr rug had.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:29

eerlijk gezegt heb ik het nog nooit gezien, en alleen peeskappen óf alleen bandages lijken me best genoeg.

ik vind dat de peeskappen én bandages hetzelfde nut opleveren als pijpenkousen, want die geven steun, wat bandages (meer als peeskappen) geven, en de peeskappen beschermen meer.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:31

Ja maar Piaffe Rockey heeft bandages om de voorbenen en daarover heen weer peesbeschermers.

Niet voor peesbeschermers en achter bandages.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:31

KarinvdM"]
[quote="chantal_cs schreef:
Ik gebruik de bandages met beschermers eroverheen alleen in de wei (nu 1 a 2 uur per dag) en met het voorzichtig aan rijden (nu 15 minuten, wordt de komende weken opgebouwd tot 30 min), dus het is niet zo dat hij dit altijd om heeft hoor! Dat lijkt me ook niet fijn voor de benen....


Ik vind het in de wei voor 1 a 2 uur nog best lang. Ik gebruik in de wei nooit beenbescherming, alleen als de paarden in de sneeuw naar buiten gaan. Spuit je de benen daarna dan eventueel ook weer af om ze te koelen?
(Nee, dit is geen afzeiken maar puur belangstelling en interesse waarom een ander het anders doet als ik...)
[/quote]

Ik spuit de benen idd wel af nadat ze zo ingepakt zijn, en masseer de betreffende pees na het afspuiten in met arnika.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 23:05

Jeetje wat een discussies weer zeg...

Bandages worden voor de steun gebruikt, degene onder peesbeschermers zijn vaak de elastieken werkbandages. De peesbeschermers zijn uiteraard ter bescherming van het aantikken of met springen ter bescherming als de balk mocht vallen. Dubbel dus, omdat werkbandages zo dun zijn dat ze niks uithalen als er een balk op de pees valt.
Moet daar nou zo`n hele discussie over komen? Volgens mij is daar in VmR al een FAQ over hoor! [VMR] Faq. (bandages en zadelmarkt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:00

mag jij mij even uitleggen wanneer er een balk op een pees valt

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:52

ik denk dat als hij hem met zijn voorbenen aantikt, dat hij dan kan vallen op de achterbenen, anders kan ik het me ook niet echt voorstellen Verward

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 11:58

ja Ja en je ziet alle internationale springruiters ook met bandages en daarover peesbeschermers rijden Haha!

NOT Alleen peesbeschermers en springschoen Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:09

adriana schreef:
Ja maar Piaffe Rockey heeft bandages om de voorbenen en daarover heen weer peesbeschermers.

Niet voor peesbeschermers en achter bandages.


Ik reageerde op iemand die vond dat bandages alleen voor oververhitting zorgden. Bandages onder peesbescherers vind ik bullshit, om het zo maar even te zeggen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:11

Dank piaffe

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:24

vonneke schreef:
mag jij mij even uitleggen wanneer er een balk op een pees valt


Nou heel makkelijk!
Als de voorbenen de balk eraf gooien, en de onderbenen komen onder de balk, dan valt die toch op de pees?! Verward Een ongelukje zit in een klein hoekje, en zo`n balk is niet bepaald licht of zacht, en geeft niet mee!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:26

Klopt en heb je helemaal gelijk in koortje maar dan heb je aan peesbeschermers en springschoenen en wel genoeg.

Dan doen die bandages ook echt niks meer of minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 12:28

als de voorbenen een balk eraf gooien dan word die toch naar voren getrapt?

tenminste ik kan het me niet anders voorstellen