Pjelk vind de achterstang van de trailer eng..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Pjelk vind de achterstang van de trailer eng..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 22:49

Na een paar maanden iedere week oefenen heb ik Pjelk eindelijk zo ver dat hij makkelijk de trailer op gaat. Zowel met een open als een dicht tussenschot. Nu is dat laatste vooral het punt, want toen ik hem laatst voor vertrek naar een wedstrijd, naast een ander paardje op de tweepaardstrailer gezet had en de stang dichtging was hij er ineens weer uit! Boos!
Ik had namelijk wel het laden maar niet het achterstang dicht doen geoefend en waarschijnlijk vond hij het gerammel ervan eng. Ik kan hem, als hij echt de trailer uit wil, niet houden. Hij is ook voor de stang te sterk, die drukt hij er zo uit.
Hoe zou ik nu het dicht doen van de achterstang met hem kunnen oefenen?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:15

Kun je de stang helemaal uit de trailer halen? Dan zou ik eerst eens zonder dat er een trailer aan te pas komt met die stang om hem heen gaan rammelen, maak er maar flink herrie mee, stoot eens een keer ergens tegenaan, duw 'm tegen z'n billen, net zo lang tot het 'm niet meer interesseert.
Is hij wel gewend dat er iets achter 'm langs loopt? Dubbele longe of aangespannen ofzo? Anders kun je eerst eens iets van een longeerlijn ofzo achterlangs trekken, dat is wat minder heftig gelijk.

Wat ook kan, maar dat is wel heel link en niet echt aan te raden: De klep dicht doen (dat kent hij wel neem ik aan?) zonder stang er achter en dan van binnenuit de stang er in doen, dan kan hij er in ieder geval niet meer uit rennen. Maar pas wel goed op je eigen veiligheid hoor, want je staat niet lekker daar dan! Ook degene die de klep dan dicht doet is z'n leven niet zeker, want die houdt het never als hij toch naar achteren komt als de boel nog niet goed dicht zit en zit er dan dus onder. In het beste geval alleen z'n vingers...

In geen geval gaan rijden zonder stang!

Nulla tenaci invia est via

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:08

Kun je de stang niet vervangen door een ketting? Zoeen met van dat dikke plastik erom zodat zn vel er niet tussenkomt. Misschien vindt hij dat minder eng..
Succes!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 09:28

Margreet schreef:
Kun je de stang helemaal uit de trailer halen? Dan zou ik eerst eens zonder dat er een trailer aan te pas komt met die stang om hem heen gaan rammelen, maak er maar flink herrie mee, stoot eens een keer ergens tegenaan, duw 'm tegen z'n billen, net zo lang tot het 'm niet meer interesseert.
Is hij wel gewend dat er iets achter 'm langs loopt? Dubbele longe of aangespannen ofzo? Anders kun je eerst eens iets van een longeerlijn ofzo achterlangs trekken, dat is wat minder heftig gelijk.

Wat ook kan, maar dat is wel heel link en niet echt aan te raden: De klep dicht doen (dat kent hij wel neem ik aan?) zonder stang er achter en dan van binnenuit de stang er in doen, dan kan hij er in ieder geval niet meer uit rennen. Maar pas wel goed op je eigen veiligheid hoor, want je staat niet lekker daar dan! Ook degene die de klep dan dicht doet is z'n leven niet zeker, want die houdt het never als hij toch naar achteren komt als de boel nog niet goed dicht zit en zit er dan dus onder. In het beste geval alleen z'n vingers...

In geen geval gaan rijden zonder stang!


Bedankt voor de tips! Hier heb ik echt wat aan. Pjelk vind/vond het idd heel eng als er iets achter zijn kont zit. Bijvoorbeeld bij Follow the Lead (een grondwerkoefening waarbij het touw achter zijn kont langsgaat) stoof hij eerst weg wanneer hij het touw voelde. Dat gaat nu beter en ook heb ik hem wel eens met Pessoa teugel gelongeerd. Het bontje daarvan vond hij de eerste keer erg eng maar hij wende snel. Toch denk ik idd dat iets achter zijn kont nog steeds een gevoelig punt is. Dat zal ik de komende tijd dan ook veel gaan oefenen en ook met de stang zelf zoals je zei.

We doen nu inderdaad ipv de stang steeds eerst de klep dicht. Dat gaat meestal goed maar net wat jij al zei, drukte Pjelk zich toch eens de trailer weer uit toen de klep al half omhoog was Lips are sealed . En dat kan echt behoorlijk link worden.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 12:35

Ik ben gisteren meteen maar even met de achterstang gaan oefenen. Eerst vond Pjelk hem alleen al eng als de stang op de grond lag (`gnork` *LOL* ). Maar uiteindelijk kon ik hem met heel rustig opbouwen hem over zijn hele lijf aaien met de stang en vond hij ook het gerammel ervan niet eng meer. Ik kon hem er zelfs kleine tikjes mee tegen zijn billen geven!

Pjelk lijkt iig aardig geimmuniseerd en volgende week ga ik het weer in combinatie met de trailer proberen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:54

Vippie schreef:
Kun je de stang niet vervangen door een ketting? Zoeen met van dat dikke plastik erom zodat zn vel er niet tussenkomt. Misschien vindt hij dat minder eng..
Succes!


Slecht plan. Stang is onderdeel van de constructie van je trailer, die moet er echt achter als je gaat rijden.


Super dat het nu zo goed gaat! Gewoon iedere dag even doen totdat het totaal niet meer interessant is zo'n stang, dan gaat het vast ook goed als hij in de trailer staat!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:21

dat ligt aan het merk trailer
Bij sommige hoort het bij de constructie, bij andere niet.
bij bv de stangen met veiligheids haken van voren, die zijn gemaakt dat de stang geen steun aan de trailer bied.
heeft de trailer man mij wijs gemaakt Lachen

de achterdstang van bv een 2 paards bied ook geen steun van de trailer.
daar zitten ze er niet stevig genoeg voor in.
Die zijn ervoor dat een paard niet tegen de klep gaat hangen en dat ineens kapot gaat en je paard op de weg ligt Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chinas, ComscoreBot, jazzejam, Olikea en 23 bezoekers