wat vinden jullie belangrijk?stalling,rijden enz..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

wat vinden jullie belangrijk?stalling,rijden enz..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 19:52

ik ben eens benieuwd naar wat ieders eigen mening is,
wat iedereen dus belangrijk vind,voor zijn of haar paard(den)
wat vind je dus belangrijk..
stalling?waar wil jij je paard hebben staan?
wat voor mogelijkheden moeten er aanwezig zijn voordat jij tevreden bent?
hoe zwaar zet jij je paard aan het werk?
wat vind je bangrijker hoe gelukkig je zelf bent met het paard,of bekommer jij je ook om je paard.dus door te bedenken hoe het paard zelf gelukkig is..
ik ben benieuwd *LOL*

Karaat_the_newforest op Instagram


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:56

me paard moet heel goed staan persoonlijk ben ik dan ook heel blij met me uiloop stal waar ik sta..
er moet een goede bak zijn en mogelijkheden voor andere takken van paardrijden te beoefenen zoals springen bijvoorbeeld..
ik laat me paard werken tot ik merk dat ze moe is dan stop ik en vind ik dat het goed is geweest..
en de conditie van me paard gaat voor alles paardje blij ik blij....
paardje is me maatje namelijk... Knipoog

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 20:03

nu er al iemand heeft gereageerd kom ik zelf ook met mijn verhaal.
ik zelf heb een 3 jarige shet merrie,
en een bijna 3 jarige haflingerruin.
deze staan op een weiland die ik huur van een man.
ik heb er een stal op staan.waar ze zelf in en uit kunnen lopen.
belangrijk vind ik dat mijn paarden niet op stal staan.zo vervelen ze zich minder,en zelf heb ik dan geen schuldgevoel,belangrijk vind ik met rijden dat het om het plezier draait,dus dat het geen MOET word,
dat mijn paarden gezond zijn,
ik huur dus een weiland,maar moet dus ook alles zelf doen !
water geven,
hooi halen
zak brokken shouwen..
elke dag voeren,
mesten..
en alles wat er nog meer bij komt kijken !

Karaat_the_newforest op Instagram

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:41

Ik vind het belangrijk dat je paard op een stal staat waar er goed op je paard wordt gelet en er goed mee omgegaan wordt.
Stallen goed bijgehouden worden en dat ze dus niet in de strond staan.
Het mooiste is een stal met een openbovenkant, maar als dat niet kan, dan niet hoor.
Dat op de stal in 3 keer per dag gevoerd wordt (kuil 2X mag) en dat ze goed voor krijgen (bijv. Bix en Mix).
En dat het paard elke dag de wei op kan, dus weidegang (bij mooi weer dan).
Een bak met een goede bodem, longeerkraal, losgooibak, molen, solarium ook wel fijn natuurlijk (alleen een rijbak is natuurlijk ook goed, want de rest is eigenlijk een beetje verwennerij natuurlijk, maar ja, als je het gewend ben wen je eraan).
Ook zijn uitrijmogelijkheden wel handig, want die mis ik op die stal waar mijn rijpaarden staan en dat vind ik toch erg irritant, want dat is lekkere ontstpanning voor het paard.

Ik rij door totdat het paard doet wat hem gevraagd wordt, dus de ene keer ben ik binnen een half uuir klaar en de andere keer ben ik oneindig bezig en ga ik daarna nog even longeren. Wel sluit ik het rijden altijd af aan een lange teugel zakkend en dan kan het paard weer met een fijn gevoel naar stal.

Nou dat is mijn verhaal, wel een beetje lang, maar ja, was wel lekker bezig.

En het belangrijkste blijft: dat je paard het fijn heeft en gelukkig is.

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:49

Wat ik dus belangrijk vind is inderdaad dat je paard lekker naar buiten kan en 's-nachts binnen. Waar ik momenteel sta kan wordt ze 's-morgens door mij of mijn opa buiten gezet en 's-avonds gaat ze weer naar binnen. Verder kan ze de hele dag door ook naar binnen lopen, de stal ligt namelijk meteen aan de wei. Dus ze kan beschutting zoeken als ze dat nodig heeft.

Ik rij voor mijn lol en voor mijn paard haar lol. Natuurlijk moet ze wel de dingen doen die ik aan haar vraag en is het net zoals Blijenata zegt de ene keer langer dan de andere keer. Als het niet echt lukt die dag en zij is moe (in mijn ogen) dan stop ik er ook mee. Wij hebben onze dag ook niet altijd, dus mijn paardje ook niet.

Verder krijgt ze 2x per dag brok en wat brood en 2x per dag hooi. Ze heeft een lekker droog en schoon bedje als ze 's-avonds de stal in gaat zodat ze droog zou kunnen gaan liggen. Natuurlijk heeft ze regelmatig 's-morgens een natte plek ergens.

Verder heb ik uitrijmogelijkheden in de bossen, maar jammer genoeg geen goede bak of zo. Ik heb de wei van de overbuurman tot mijn beschikking gekregen als ik wil rijden. Hij vind het niet erg, super aardig dus en ik hoef mijn eigen wei niet kapot te rijden. Het is geen luxe, maar mijn paardje en ik hebben het er super naar onze zin en daar gaat het ons om. Ze heeft een royale stal, de mogelijkheid om naar buiten te gaan en natuurlijk 24 uur per dag water ter beschikking.

Aangezien dat ze een bosrit helemaal geweldig vind is het ook super dat de bossen zo dichtbij liggen zodat we regelmatig in de bossen te vinden zijn.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:51

Mijn pony moet goed staan, anders heb ik het niet naar mijn zin.
Ik wil dat ze in de wintermaanden overdag buiten kan lopen, en dat er goed op de ponys gelet word. Er hoeft niet veel luxe op de stal zelf aanwezig te zijn, als de mogelijkheid er maar is haar lekker in een schone stal te zetten en op de weide.
Ze word op dit moment ingereden, maar zwaar aan het werk gezet zal ze niet worden. Hoogstens buitenritjes die van mij niet zwaar hoeven te zijn Knipoog
Als zij er goed bij staat, ben ik tevreden.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:09

Ik vind een goede stalling belangrijker dan de luxe faciliteiten. Ik zou zelf nooit op een stal staan waarbij geen weidegang mogelijk is. Op bepaalde tijden naar buiten (zoals je hier in de buurt vaak ziet, alleen of per klein groepje) is tevens geen optie. Ik wil mijn paard sowieso minimaal 8 uur buiten hebben staan en zodra het weer het toelaat 24/7. Ook een schone/ruime stal vind ik erg belangrijk! Ik moet toegeven dat ik behoorlijk verwend ben qua ruimte en luxe stalling en dat ik zo'n prachtige plek niet zo snel (en zeker niet in deze buurt) vinden zal. Ik heb ook een hekel aan onrust (wat je toch meer hebt op maneges/pensionstallen) en heb nu van niets en niemand last (behalve de paarden Haha! ) en dat is echt héérlijk!
Wat de tevredenheid van mijn paard betreft, ik zie aan hem dat de ruimte en rust hem enorm veel goed doet, dus het mes snijdt voor ons aan twee kanten Lachen

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:11

Par gaat in de zomer weer dag en nacht het land op, voor mij erg belangrijk.
In de winter staat ze de hele dag buiten in de paddock met een maatje, en haar stal is licht, ruim en lekker fris *hoog dak en voldoende ventilatie zodat er weinig amoniak geuren zijn*
Ik loop weleens stallen binnen waar ik de geur niet te houden vind en dat moet mijn paard dan ook neit prettig vinden lijkt mij Haha!

Nadeel bij ons op stal is de bak, die is te klein, maar in de zomer krijgen we een soort van weidebak erbij en die is wel lekker groot.

Rijden verschilt, de ene keer gaan we ruim een uur door, de andere keer zijn we na een half uur al klaar.
Ligt aan de oefeningen, het weer, en hoe mijn paard is.

Verder hou ik van afwisseling in mijn leven, dus geef mijn paard ook wel wat Haha!
2 maal lessen in de week *half uur*, 1 keer met bijrijdster en 1 keer met mij.
Keertje per week wandelen, slalommen of balkjes lopen, gekke figuren doen, met lange teugels rijden enz. enz.

Niet elke dag strak in het pak, maar ook niet elke dag luiwammessen, een mengeling en geen strak schema.

Wat we doen zien we op de dag zelf wel *zelfs in de lessen is het erg varierend*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:19

Mijn paard moet elke dag buiten kunnen (bak/paddock/wei maakt me dan niet uit) als ze maar even een frisse neus kunnen halen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:22

Mijn paard moet elke dag naar buiten kunnen, en mensen die echt verstand van paarden hebben en die goed opletten en het beste voor het paard willen.

How does the bit taste like? Than the horse wispher: Like pain...

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:33

vind het belangrijk dat ik het zelf allemaal kan bepalen,hoe en wat ze te eten krijgen,en hoe lang ze buiten staan,wel of geen deken.
op de kale wei of op de grote wei.
gelukkig heb ik het allemaal voor mezelf dus kan ik het ook daadwerkelijk zelf bepalen.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:37

Ik heb ze het liefste zo lang mogelijk op de wei... (toch minimaal 8 uur.. Scheve mond)
Ik hoef geen bak oid...als mijn schatje maar buiten komt, een droog stalletje heeft, én gelukkig is...al twijfel ik daar nu wel eens aan... Scheve mond
Ik mocht willen dat ik een eigen weitje met een stalletje had, maar dat is maar voor enkele weggelegd...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:39

Paard moet een ruime box tot zijn beschikking hebben. Minimaal 3 bij 3 meter.
Absolute vereiste is weidegang. Liefst ook 24/7 die mogelijkheid hebben (heb ik, dus lekker handig).
Mijn paard heeft geen zwaar leven wat werk betreft. Een uur werken per dag. Verder in de vakantie bijvoorbeeld ben ik er ook wel een hele dag (buiten vakanties is dat niet altijd mogelijk; school...) en doe ik af en toe wel eens een beetje vrijheidsdressuur of iets dergelijks.
Ik let er zeker op of mijn paard ook gelukkig is. Door haar een zo afwisselend mogelijk leven te geven met veel weidegang etc.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:44

Waar mn bijrijdpaard staat is bijna ideaal. Een stal met uitloop naar een weide, stromend water ( beter dan alleen een waterpomp wat ik had bij de oude stal) en toezicht. Wat ik graag nog zou willen is het liefst een (overdekte) bak met verlichting.
Afbeelding

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:46

mijn brijdpaardej staat ideaal eigenlijk.
ze hebben dr mooie ruime stallen, staat op dit moment in containerstal, vanewege verbouweing. staan overdag in de wei snachts op stal. met longeer/lisgooi ring met verlichting en verlichte buitenbak. binnen bak is volegdn jaar winter klaar net zoals de neiwue stallen. en ook nog heerlijke uitrijmogleijke heden naar t bos.
en toezicht en gezellige mensen daar!

ideaal!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:48

Een ruime lichte stal voor mn paard. Waar ze elke dag naar buiten kan. Er MOET weidegang zijn. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn en ook jou paard in de gaten houden.

Voor mezelf wil k n goede buitenbak, liefst ook n binnenbak en n kantine (of n andere mogelijkheid om zelf wat warms te drinken in de winter) maar dat s niet noodzakelijk. Longeerbak en losgooibak vind k ook wel handig.

En k heb t nu allemaal Haha!

Normaal werk k n uurtje met haar zon 6 dagen in de week. Ivm met blessure (van mezelf) nu n kwartiertje 4 dagen in de week Verdrietig

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:50

Ik vind het erg belangrijkj dat je paard elke dag zeker in de wei kan staan. Mijn paard staat dan ook dag en nacht in de wei wel met een uitloopstal (het is ook een haflinger dus kan tegen de kou). Er moet ook wel een bak in de buurt zijn en een bos is ook fijn Haha!. (hier is een heel groot bos) Ik geef alwin ook zeker 1 keer in de week een rustdag.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:58

Mijn paard heeft een ruime box tot zijn beschikking,waar hij alleen s`avonds laat in gaat (behalve zomers)
En een super land tot zijn beschikking!
Ik doe alles zelf want ik vind dat zeer belangerijk en kan hem extra in de gaten houden, s`morgens vroeg ga ik hem voeren en buiten zetten,water bijvullen als dit nodig is en hooi bijvullen op het land!
(in de zomer niet natuurlijk want dan staat er genoeg gras).
S`middags wortels en een appeltje geven.
Elke dag óf rijden (duin/strand) óf een wandeling,óf alleen lekker met hem tutten (=knuffen,spelen)
Een bak vind ik niet nodig,hou er niet van om rondjes te rijden,maar voor een sprongetje op zijn tijd zou het wel leuk zijn maar een hindernis kom ik soms ook wel tegen onderweg,en dat is nog leuker (na het eerst gechecked te hebben off course)
Hooi bijvullen als dit nodig is.
Stal uitmesten (elke dag grondig) en schoon stro erin,hooi op stal bijvullen en schoon water bijvullen,land ontdoen van drollies.
S`avonds voeren en wat later in de avond op stal zetten (of bij vies weer meteen binnen).
En er is dag en nacht toezicht,beter kan het haast niet!!

Vaarwel grote vriend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:03

Ik vind het heel belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen. In de winter bijvoorbeeld in paddocks en in de zomermaanden lekker op het land. Verder vind ik het belangrijk dat er minimaal 3 x per dag gevoerd wordt: ruim ruwvoer en precies zoveel krachtvoer als dat ik wil dat mijn paard krijgt. De stallen moeten schoon zijn en er moet een ruime laag bodembedekking in liggen. Ik sta nu in een deel van de stal waar ik zelf moet mesten en voer klaarzetten en dat vind ik perfect.

Ik merk gewoon dat mijn paard qua conditie en mentale gesteldheid heel erg vooruit gaat op de stal waar ik nu sta (Heidehoek Eemnes, http://www.deheidehoek.nl). Zijn stal is altijd schoon, hij krijgt vier keer per dag eten (precies de hoeveelheid die ik wil dat hij krijgt, met een ruime hoeveelheid ruwvoer) en hij komt goed aan zijn beweging. Ik rijd bijna ieder dag. We hebben op stal een 20x45 binnenbak, een 20x60 buitenbak en een longeercirkel (allemaal Agterbergbodem). Ook is er een springwei en zijn er 8 paddocks waar je je paard in los kunt laten. In de zomer overdag weidegang. Ook hebben we een stapmolen. Als je het erf af rijdt zit je ook zo in het bos of op de hei. Ik ben echt heel erg tevreden.

Mijn paard komt daar echt niets tekort en ikzelf ook niet, dus het is voor ons allebei perfect.

De minimale eisen die ik aan een stal stel zijn, kort samengevat:

- Schone stallen
- 3 x per dag voeren (of vaker), met ruim ruwvoer (geen konijnenhoeveelheden dus...)
- Ik wil zelf bepalen hoeveel krachtvoer mijn paard krijgt
- Er moeten goede mogelijkheden zijn om je paard los te gooien in de winter
- In de zomer mogelijkheid tot weidegang
- Minimaal 1 ruime bak met een goede bodem, waar je in principe altijd in kan rijden

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:11

Het belangrijkste vind ik het welzijn van mijn paard..Voor mij betekend dat als eerste dat ze 's zomers en 's winters in de weide kan..Ikzelf ben snel tevreden..Heb nu geen buiten of binnenbak en geen uitrijmogelijkheden,maar kan prima rijden in de weide.. Knipoog ) Verder vind ik een ruime goedgevulde stal erg prettig..Een ruimte voor mijn spullen en vooral,rust!
Dit alles heb ik nu,hoewel het qua luxe erg weinig is,ben ik super tevreden!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:40

Mijn paard kan het nergens beter hebben als bij ons thuis, waar we geen luxe rijbak hebben (onze buren wel Tong uitsteken ) maar wel alle voorzieningen om een paard paard te kunnen laten zijn en ik weet bijna zeker dat hij me daar altijd dankbaar voor zal zijn, maar mocht ik om welke reden dan ook hem ooit in pension moeten zetten , dan verwacht ik:

- iedere dag weidegang(min. 6 uur, liefst langer), ook in de winter, met soortgenoten.
- Ruime(min 3,5x3,5) goed geventileerde, licht doorlatende stalling.
- Gedraineerde rijbak met verlichting (hoeft niet perse maar wel handig)
- min. 2 keer per dag voeren. (het liefste vaker)
- ik heb graag goed contact met degene die mijn paard voert, stal uitmest enz enz. als ik dit zelf niet hoef te doen.
- een rustige stalling met weinig herrie.
- Veilige,nette en schone omgeving oa: stallen, bak en weide.
- mogelijkheid om je spullen achter slot en grendel op te bergen.

Mijn paard staat voorop hij moet tenslotte 24 pd in deze omgeving vertoeven, het moet voor hem aangenaam zijn en daarnaast is het fijn als je goede accemodatie hebt om te rijden en je paard te verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:45

Elke dag buiten, samen met anderen. (staat hij alleen, staat hij toch zo samen Tong uitsteken )

Goede verzoring.
Dus opletten of hij gezond is, goed voer, schone tochtvrije stal.

Een goed rijdbare bak, zodat je ze niet meteen kreupel rijd.
Maakt me niet uit of het binnen of buiten is.

En een plekkie voor mijn spullen.

water om je paard af te kunnen spuiten.

De rest zoals binnenbak, kantine, warm water, stapmolen enz, vind ik luxe.
Wel lekker, maar niet noodzakelijk.

boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:30

Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard dagelijjks vrij naar buiten kan gaan. Liefst met andere paarden. Verder dat de stal goed en droog is en dat ze goed voer krijgt.

Een plek om af te spuiten is ook een must. Verder wil ik dat de bak in een goede conditie verkeerd, zodat de paardenbenen niet onnodig belast worden.

Ik rijd 4x per week. Meestal dressuur. B/L niveau.

M1+10

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:47

Ik vind het belangrijk dat mijn paard overdag de hele dag lekker naar buiten kan. Verder moet het een goede ruime stal zijn zonder tochtgaten enz. Een bak is een must ( binnen of buiten maakt niet uit ) en dicht bij een recreatie gebied om buiten te kunnen rijden ( bos, polder, strand ). Verder vind ik het belangrijk dat op de stal alle paarden op het zelfde tijdstip gevoerd worden en ook iedere dag rond het zelfde tijdstip. Een afspuit plaats is ook een must.
Als ik dat heb ( zoals nu ) dan ben ik tevreden. Haha!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:00

Mijn paarden staan thuis, dus we hebben alles aan kunnen passen (Gelukkig Haha! ) We hebben nu dus een wei en een buitenbak, als de wei te nat is kunnen ze een paar uurtjes in de buitenbak zodat ze toch buiten komen en niet 23uur per dag op stal staan en 1 uurtje naar buiten om te werken ( vind ik niet eerlijk). Ook hebben we best ruime stallen. En ik heb het geluk dat de binnenbak een straatje verder is Lachen Ook kun je in deze buurt ook lekkere buitenritjes maken, naar de uiterwaarden en het bos enz.
En ik zet mijn paard net zo zwaar aan het werk totdat ik tevreden ben, dus als ik vind dat ze na een halfuur goed loopt en haar best heeft gedaan stop ik, maar het kan ook zijn dat ik dat pas 3kwartier vind ofso.
Ik wil altijd wel met een goed gevoel van mijn paard afstappen! Ik train op M2/Z niveau

Geluk is een richting, geen punt -Loesje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 35 bezoekers