Asbest platen in wei verwerken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:08

Gouda ik weet niet in welke staat ze precies verkeren maar echt respirabele vezels komen niet snel vrij hoor.
Platen mag je gewoon zelf erafhalen, verpakkingseisen kan je opvragen bij de gemeente. De platen kan je bij de gemeente inleveren.
Het is pas maanmannetjes als er respirabele vezels zijn. Dus aangetoond dmv lucht en/of grondmonsters. En bij een asbestbrand idd dan kunnen er vezels vrijkomen.

Ik hoop dat ik wat onrust heb weggenomen.
Succes!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:11

Vind ik ook moeilijk om te beoordelen. Het zijn hele grote dakplaten over het hele dak van de oude koeienstal en als het regent dan lekt het op meerdere plaatsen. Denk niet dat de boer e.a.a. laat onderzoeken Geld, geld! . Je hebt me wel een beetje gerustgesteld hoor dacht dat je echt van 1 stofje al dood kan gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:14

Ik vind het niet netjes van de boer. En reken maar dat er bij het verwijderen van de platen ook platen breken.
Ik zou er wat van zeggen, en als je ruzie krijgt een andere stal opzoeken...de zomer komt er weer aan dus straks heb je weer plek zat.
Op het moment dat je er niet meer staat kun je alsnog iemand tippen dat ze daar even moeten gaan kijken .

En waarom verbaasd me dit gedrag van die boer niet? Het mag weer niets kosten....-:(

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:18

Cassidy schreef:
En waarom verbaasd me dit gedrag van die boer niet? Het mag weer niets kosten....-:(


heb je enig idee wat de kosten zijn van een boerderij en wat een boer verdient(verrot weinig)
vind het op zich niet gek dat die op de kleintjes letten

maar idd , niet netjes om het zo aan te pakken
maar zolang hij ze niet verbrand is het alleen niet netjes ,

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:19

Voor het saneren van asbestbeplating kun je geloof ik subsidie krijgen.
Denk niet dat die boer daaraan heeft gedacht? (vooral geen slapende honden wakker maken)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:20

Ik weet bijna zeker dat het afvoeren van die platen goedkoper is dat wat íe nu doet (kraanhuur e.d.).
Daarbij komt nog dat áls ze erachter komen, dan is íe sowieso duurder uit.

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 19:03

Sjimmy schreef:
Mensen mensen.
Asbest in platen vorm kan géén kwaad! Zeker niet als het in de bodem zit.
Mijn afstudeeronderzoek ging hierover. Weet dus waar ik het over heb.
Geen paniektrappen.
Zelfs de vezels die loskomen bij het boren en zagen erin hoeven niet schadelijk te zijn.


Hier ben ik blij om!!! *LOL*
Heb me er namelijk erg druk om gemaakt... Dat het srafbaar is wat hij doet is verder mijn zaak niet, waar het mij om gaat is dat mijn pony's er niet onder zullen lijden... Heb trouwens het gat gezien, en het is zeker niet 4 meter diep, ik schat zelf zo'n 1,5 meter maar als het sowieso al geen kwaad kan maakt dat ook al niet meer uit... Schijnheilig

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:06

Sjimmy schreef:
Mondkapje zal niet helpen want de respirabele vezels (die zo klein zijn dat je ze in kan ademen tot in je bronchien die gaan ook daardoor heen.
Maar het verwijderen van dat dak is echt niet zo erg hoor. Als je de platen losschroeft en opstapelt is er niks aan de hand.
Die platen zijn ook niet puur asbest. Er zit maar minder dan iets van 10 % asbest in. Verschillend per merk.
Die platen die aan ons huis zitten (eterniet) die hebben maar 5% asbest.


MOndkapjes niet nee, je hebt een P3 masker nodig, die zijn daar o.a. voor (heb er zelf altijd 1 standaard in mijn jaszak zitten omdat ik heel veel met asbest te maken heb op mijn werk) Wat ik zou doen in dit geval, want idd eterniet platen e.d. bevatten weinig asbest, maar juist als je de boel af gaat breken, kan het vrij komen, waarbij 1 vezeltje inademen genoeg is (wil jij het risico lopen ? als er nieuwe arbeiders komen bij ons op de fabriek, geef ik die eerst een donderpreek van 1.5uur over alle gevaren, ik laat ze daarbij ook een mooie foto van Asbestlongen zien-en dan heb ik echt hun aandacht Haha! - hoewel er bij ons een hoop snellere manieren zijn om dood te gaan Knipoog )
- het dak eerst heel goed natmaken !! door er eerst met de waterslang op te gaan beperk je het rondvliegen van de deeltjes
- een doos P3 maskers aanschaffen voor iedereen die in de buurt komt/moet zijn (die kosten echt niet veel)
-Ik zou de stallen van te voren leegmaken, en na de werkzaamheden weer de waterslang pakken, alle muren en vloeren afspuiten, daarna nieuw stro o.i.d. erin.
- na de werkzaamheden je kleren wassen

als je op zeker wilt spelen, zou ik het zo doen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 19:37

Dan kan er helemaal niks mis gaan Mist Lachen
Als je wilt kan ik wel het info gedeelte van mijn afstudeer onderzoek mailen. Belangstellenden doen maar een PB. Ik moet wel even zoeken denk ik.
Het hele ingewikkelde gedeelte laat ik er wel uit, maar het stuk over 'achtergrond' informatie is goed te lezen Lachen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:15

Citaat:
Heb trouwens het gat gezien, en het is zeker niet 4 meter diep, ik schat zelf zo'n 1,5 meter maar als het sowieso al geen kwaad kan maakt dat ook al niet meer uit... Schijnheilig


Over een gat van anderhalf meter zou ik me dus wel zorgen maken. Je paard hoeft maar te gaan schrapen of te gaan graven, en ze zitten er zo op. Als ze er dan ook nog aan gaan knagen weet je niet wat er gaat gebeuren. Ik zou: 1) er wat van zeggen en 2) als hij dan nog niet reageert, mijn biezen pakken en het alsnog gaan melden. En dat mag je gerust tegen hem zeggen. Zulke mensen zijn gewoon vreselijk onverantwoord bezig!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:57

As far as i know is maar een heel klein deel van de asbest gevaarlijk... Men is plannen aan het maken/heeft plannen gemaakt om brandweer ed in het vervolg zonder alle beschermende pakken en zo uit te laten rukken bij het opruimen van asbest... Wellicht alleen bij brand of zo? Don't know...

Legaal is het iig niet!

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 23:02

Cassidy schreef:
Citaat:
Heb trouwens het gat gezien, en het is zeker niet 4 meter diep, ik schat zelf zo'n 1,5 meter maar als het sowieso al geen kwaad kan maakt dat ook al niet meer uit... Schijnheilig


Over een gat van anderhalf meter zou ik me dus wel zorgen maken. Je paard hoeft maar te gaan schrapen of te gaan graven, en ze zitten er zo op. Als ze er dan ook nog aan gaan knagen weet je niet wat er gaat gebeuren. Ik zou: 1) er wat van zeggen en 2) als hij dan nog niet reageert, mijn biezen pakken en het alsnog gaan melden. En dat mag je gerust tegen hem zeggen. Zulke mensen zijn gewoon vreselijk onverantwoord bezig!


Ik denk dat ik dat stuk van de wei gewoon niet gebruik!! Het is toch helemaal achteraan, ik kan het makkelijk afzetten... Ik heb het weitje echt hard nodig...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:13

Als je maar wel in je achterhoofd houdt dat het er ligt. En op het moment dat je er vandaan gaat even iemand een seintje geeft. Echt hoor, ik vind het niet kunnen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:25

xtwisterx als je maar even de kans krijgt om het stuk af te zetten in het land dan zou ik het zeker doen al is het maar voor je eigen rust. brrr

Als ik het van de zomer als het dak eraf gaat maar enigzins niet vertrouw pak ik direct mijn biezen en ben ik weg. Jammer voor mijn paard dat hij dan zijn vriendjes moet missen maar ja ben ook zuinig op mijzelf. Ben echt benieuwd hoe de boer te werk gaat. Misschien overtreft hij wel mijn verwachtingen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:30

Bij de ruitervereniging (waar ook wat stalletjes in het gebouw liggen) word over .... tijd ook het dak weggehaald. Is asbest, en het schijnt te lekken. Maak me er eerlijk gezegt niet echt druk over...

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:54

Weet je dat alles wat je in de grond stopt vanzelf weer naar boven komt? Na jaren komen er nog steeds keien naar boven in onze omgelegde bak, en echt niet alleen kleintjes.

Op ons erf komen hele stukken betonplaat en glazen flessen die ooit door vorige bewoners in meters diepe gaten zijn gegooid steeds naar boven, zelfs dwars door het gras.

Die platen komen geheid ooit boven, daarnaast is het uiterst asociaal.

Als hij zijn zaakje wil verkopen en ze vinden dat allemaal bij een bodemonderzoek, kan hij zijn verkoop waarschijnlijk wel vergeten.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:57

Die verkoop hoeft hij niet te vergeten hoor... Hij moet dan alleen een godsvermogen aan sanering gaan betalen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:57

klopt ja op de vorige boerderij waar ik stond kwamen er steeds in het land en de bak dingen naar boven. Bleek nou ligt de hele oude boerderij (moest verplaatst worden vanwege aanleg snelweg) eronder. Die boeren toch.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:07

gouda schreef:
Die boeren toch.


Mooi, zo droog als dat je dat zegt Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:15

zegt men wel vaker over mij Haha! Wat ik soms meemaakte op de vorige boerderij vuilniszakken verdwenen, reed hij met zijn mestkar mest uit in de berm, of in de prullebakken snuffen of wij niets weggooiden Haha! ,stond die man op zijn land uitgebreid te plassen enzo Bloos! of als je met hem praatte liet hij ondertussen gewoon scheten echt lachen. Maar goed doen niet alle boeren denk ik.

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:21

Jammer dat hij niet voor de legale weg kiest. En nu een fikse boete riskeert waar hij straks misschien door failliet gaat en dan ben je je weitje ook kwijt. Want die boetes lopen in de nullen ik weet het uit ervaring van een exwerkgever die ook zo'n kunstje uit dacht te halen. Ach gut

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:26

gouda schreef:
zegt men wel vaker over mij Haha! Wat ik soms meemaakte op de vorige boerderij vuilniszakken verdwenen, reed hij met zijn mestkar mest uit in de berm, of in de prullebakken snuffen of wij niets weggooiden Haha! ,stond die man op zijn land uitgebreid te plassen enzo Bloos! of als je met hem praatte liet hij ondertussen gewoon scheten echt lachen. Maar goed doen niet alle boeren denk ik.


Ken er nog een paar die zo zijn....en gedeelte daarvan is familie Lips are sealed

Diplomatische laatste zin.... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:57

En burgers doen zoiets niet? cassidy, wat ben jij wat dat betreft kortzichtig, betrap je deze week al 2x, rare fam heb jij, dat is 1 ding wat zeker is. Haha!
want zo als jou fam, is gelukkig niet elke doorsnee boer.
en ik heb er ook genoeg in de fam en bij genoeg boeren paard gereden, die echt niet alles deden zodat het niks hoefde te kosten (wat wel anders is als over de balk smijten)

raar dat ik er 1 burger heb gekend die het wel deed.
Hij had een boerderijtje gekocht om zijn paardjes bij huis te kunnen gaan houden.

Hij wilde ook de platen in de grond stoppen, alleen is hij bij de 1e plaat in de kraag gepakt, wat hem dus veel meer heeft gekost, dan wanneer hij het gewoon meteen had weggebracht.

tenminste hier in de gemeente mag je maar een aantal platen gratis wegbrengen, is de de hoeveelheid groter, dan moet je echt wel flink betalen.

niet erg, dat weet je van te voren als je zo'n huis koopt

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 11:18

gouda schreef:
Die boeren toch.


Haha! Lips are sealed

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:07

en heb je je wei nog afgezet?