Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard slaan/schoppen mag

Ja, mag zeker
91 (71%)
Nee
37 (28%)

Totaal aantal stemmen: 128


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:13

runningkawa schreef:
Slaan uit frustatie vind ik heel erg, zou dat dan ook graag bij de ruiter even terug willen doen.
Want dat snapt een paard niet en heeft ook alleen maar averrechts effect.


dat is ook het ergste wat je bij een paard kan doen. Een paard uitschelden en dat een minuut volhouden . Dat soort mensen zouden eens een uur of drie met bloedpaarden moeten werken, volgens mij overleven ze dat nooit

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:16

Paard mij schoppen???
Kan ie een knal terug verwachten ook!
Hangt uiteraard wel van de situatie af. Maar ik laat me toch echt niet slaan! (dat pikken paarden van elkaar ook niet..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:16

Of op stal of buiten de ring nog ff na schoppen, want hij deed niet zijn best Stoom uit je oren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:18

Dat snap ik ook helemaal niet, echt werkelijk waar. Dat zijn ook dingen waar ik heel boos om kan worden

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:18

idd die mensen trek ik meestal van hun paard af... Bloos

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:20

Ik vind dat je hem best een mep mag verkopen als hij niet luistert. Schoppen doe ik niet.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:21

Als het maar eerlijk tegenover het paard is doe ik het echt wel! Ik moest laatst bij een 3 jarige nog ff een halster afdoen en hij stond te eten, loop de stal in, hij draaid zich om en wil gaan meppen....sorry maar dan krijgt ie van mij ook een goeie schop, daarna nooit meer gedaan. Ik vindt dat een paard wel respect voor je moeten hebben hoe jong/oud ze ook zijn. Als je een veulen de eerste paar jaar van zijn leven lekker zijn eigen gangetje laat gaan (dat je hem niet straft voor wat hij verkeerd doet) dan red je het nog wel....maar wat nou als hij een jaar ouder is? Dan loopt HIJ met JOU over het terrein ipv JIJ met HEM!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:22

En dan snappen ze niet dat dat totaal geen effect heeft. Alsof zo'n paard nog weet waarvoor hij wordt gestraft. Scheve mond

Wat die bloedpaarden betreft: op die van ons moet je idd heel kort en heftig boos zijn, en dan gewoon weer verder gaan met waar je gebleven was. Dat zou je natuurlijk met ieder paard moeten doen, maar bloedpaardjes zijn vaak iets gevoeliger voor langdurige boosheid. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:23

En straffen je af als je onterecht bent.
Die paarden zou wat dat betreft iedereen eens moeten rijden, leer je heel veel van Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:25

Ik ben slechts eenmaal van Prins afgevallen......... ik had slechte dag op werk, ruzie met vrindje........ nou ja je kent het wel een algehele malaisedag van een 17 jarige Haha!, Ik ging rijden......... hij deed eigenlijk niks verkeerd maar ik vond het toch nodig om m een tik (harder dan nodig) te geven........ Hij heeft net zo lang staan springen en sprinten totdat ik met mn kop in het zand lag en hij is een week beledigd geweest.......

Zo leer je het wel af hoor, geloof me Haha! Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:27

ja en ik moet zeggen ik geef je paard groot gelijk shame on you!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:27

Hij heeft laatst voor het eerst een echte snoeiharde trap in z'n bolle pens gehad, direct, lik op stuk en zo hard mogelijk. En dat had ik dus veel eerder moeten doen!!!
Hij greep me vol in m'n bovenarm, echt gericht, echt rottigheid, en dat heeft hij maar te laten ook al staat het 'm niet aan wat ik aan het doen ben! Stoom uit je oren Zeer dat het deed joh, echt de tranen sprongen in m'n ogen en de blauwe plek was ook niet misselijk. In een reflex had hij die rotschop te pakken, had het niet kunnen voorkomen, al had ik het gewild.
En een zoet paard dat het nu is! Ach gut

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:28

runningkawa"]
[quote="gijsenkim schreef:
een zeer gewaardeerde medebokker scheef eens

Een andere gewaardeerde medebokker, kon het zelfs nog korter brengen Haha!

Citaat:
:) = Lovers
}> = ~~}>


dat is ook mijn motto Haha! Verder ben ik het ook volledig eens met RK en GK. Als mijn paard 1 keer iets fout doet zal ik haar niet schoppen of slaan, maar als ze de hint niet snapt krijgt ze het volledige antwoord. En als ze echt iets doet wat helemaal niet kan, zoals schoppen, dan krijgt ze een oplawaai terug terug ~~}> Gelukkig is dit nog niet zoveel voorgevallen.
Maar slaan uit frustratie vind ik helemaal niet ok, helaas heb ik het al verschillende keren gezien(paard dat even als hij arriveert bij de trailer een afranseling krijgt, ruiter die al rukkend en schoppend het jumpingparcours verlaat, paard gaat van ellende van het geruk in zijn mond steigeren, dus hij krijgt er nog een lel bovenop en die toestanden Boos! )daar gaan mijn haren echt van overeind staan.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:31

ik straf mijn paard wel.
maar er zijn regels.
wanneer hij iets doet wat echt niet uit de beugel kan.straf ik hem meteen.
is hij braaf..beloon ik hem of doe ik niks.
het is dus niet dat ik mijn paard on nondig uit het niks ga slaan omdat ik vorige week een keer boos was..dat vind ik onzin.
ik ga met mijn paar dom zoals ik zelf ook behandeld wil worden.
maar er moeten regels zijn.voor hem en voor mij.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:31

Silenzio schreef:
ja en ik moet zeggen ik geef je paard groot gelijk shame on you!



Ik ook hoor, ik ook..........ik moest even terug naar af gefloten worden en dat heeft hij netjes gedaan. Hulde aan het paard OK dan! Haha! .... Op het moment dat ik die tik gaf wist ik dat het niet terecht was......... en hij bevestigde dat even op zijn manier Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:45

ik hoop dat het nu wel blijft hangen bij je... een paard is geen boksbal namelijk....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:33

Silenzio schreef:
ik hoop dat het nu wel blijft hangen bij je... een paard is geen boksbal namelijk....


tis al 18 jaar geleden silenzio Haha! Haha! Haha!, en ik heb in de afgelopen 18 jaar niet meer zo een stunt uitgehaald nee........ ben ondertussen 35 en geen 17 meer Scheve mond

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 09:32

runningkawa"]
Ja, de paarden die ik rij, krijgen eerst een waarschuwing en dan een tik en dan een knal.
of het vergrijp moet zo erg zijn, dat ze meteen een knal krijgen, maar dat is niet zo vaak.
Ik ben gelukkig erg consequent en daarom weten de paarden binnen korte tijd hun grenzen en is een euh! meestal afdoende.
[/quote]
Zo doe ik het ook, ze krijgen 2 keer een "pas op hoor" en een tik op de neus, gebeurt het dan weer, weten ze wat ze kunnen krijgen.
Ben wat dat betreft heel erg voorzichtig en direct.
Die schop die wij ze geven is lang niet zo hard als dat wij een hoefje in ons gezicht krijgen en het niet na kunnen vertellen.
[quote="runningkawa"]
Slaan uit frustatie vind ik heel erg, zou dat dan ook graag bij de ruiter even terug willen doen.
Want dat snapt een paard niet en heeft ook alleen maar averrechts effect.
[/quote]
hier ben ik het wel mee eens, van bijv. die meiden die net een eigen paard hebben en even willen laten zien aan vrienden hoe goed dat paard wel kan lopen, en hij loopt niet goed, en dat ze hem dan in stal na het rijden een paar rotmeppen geef.... daar kan ik ook niet tegen.


[quote="Dookie schreef:
De mijn heeft van mij nog nooit een schop of klop gehad.
Dreigen met mijn vinger is genoeg


Wat ik al eerder tegen Assiej zei: het ligt aan het type paard, bij bijv. een arabier is dat gewoon meestal al voldoende.
Bij Ilkkah is dat ook zo, maar bij Iris en Odessa zeker niet.

En ik sla echt niet zomaar, zeker niet zelfs, maar als een paard denkt dat hij wel even boven mij in de rangorde kan komen te staan, moet hij wel terug naar zijn plekje.
Wil niet dat ze zomaar over mij heen lopen.
Wij moeten respect voor hun hebben, maar hun ook voor ons!

Voorbeeld: gister ging ik weer naar me fjordjes toe dan, en die hebben ook een veuelen (hengstje, echt een schatje, maar gaat zich steeds meer hengst voelen)
Dus ik ging stal van het veulen in, en hij helemaal dreigend op me afkomen, 1 keer een tik op zijn neus en het is over.
Hij weet het dondersgoed wat wel en niet mag, maar telkens is het het uitproberen weer, maar na 1 keer duidelijk zeggen van: het mag niet, en dan is het weer over.
Heel simpel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:49

Ireentjuh"]
[quote="Myra1 schreef:

Ik vind trouwens niet dat je paard je niet 100% kan vertrouwen als je een keer een schop uitdeelt. Een paard vertrouwt zijn leider (kudde) ook en die schopt wel ietsjes harder... Knipoog. Een paard hoort namelijk ook zijn plek te kennen.


precies Haha!
[/quote]
Helemaal mee eens. Een paard moet wel zijn plaats kennen natuurlijk, anders kan het nogal gevaarlijk worden.. Scheve mond

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:40

Als een paard een poging doet om mij te bijten, dan krijgt hij meteen een flinke mep tegen zijn neus. Ik zie dan ook meestal meteen aan hun gezichtsuitdrukking dat ze heel goed beseffen dat ze iets verkeerds deden.
Vorige week wilde ik bij eentje de hoeven uitkrabben. Op het moment dat ik het achterbeen wilde optillen (ja, ze wist dat ik naast haar stond; had al tegen haar gepraat en over haar kont geaaid) tilt ze 'm op en trapt zo opzij. Mijn reactie; meteen een trap tegen haar kont (achteraf gezien niet zo slim. Vreselijke pijn aan mijn voet want ik trapte tegen iets hards aan Boos! ). Maar ze stond echt wel weer te kijken van... Oeps! Schijnheilig

Als ik zie dat er een poging tot bijten of trappen komt dan verhef ik mijn stem, en dat is meestal ook wel voldoende. Tijdens het rijden hoef ik eigenlijk nooit geweld te gebruiken. Wel soms een tikje met de zweep.

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:09

NEE, je mag een paard niet schoppen

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:22

hoe wil jij dan van hem respect krijgen als je paard op zo'n moment niet op je stem reageerd en de benen neemt als het ware.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:25

runningkawa schreef:
Of op stal of buiten de ring nog ff na schoppen, want hij deed niet zijn best Stoom uit je oren


dat vind ik dus echt niet kunnen! Boos!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:29

Scum schreef:
Als een paard een poging doet om mij te bijten, dan krijgt hij meteen een flinke mep tegen zijn neus. Ik zie dan ook meestal meteen aan hun gezichtsuitdrukking dat ze heel goed beseffen dat ze iets verkeerds deden.


Als ik zie dat er een poging tot bijten of trappen komt dan verhef ik mijn stem, en dat is meestal ook wel voldoende. Tijdens het rijden hoef ik eigenlijk nooit geweld te gebruiken. Wel soms een tikje met de zweep.

Nou bij de eerste vetgedrukte zin vind ik dus echt niet kunnen, daar wordt hij kopschuw van. op een paardenstal was er ook een paard die altijd op zijn hoofd werd gemept en heeft de eigenaresse hem teruggekocht en moest zijn vetrouwen helemaal winnen. Ik kon toen ik daar nieuw was hem helemaal niet aaien. Een onverwachte beweging die beetje op dreigen tot slaan heeft, en dan moet ik helemaal weer beginnen met aanhalen enzo.. dus mijn motto: sla geen paarden op de hoofd, maar ergens anders waar het wel kan!

bij de 2e vetgedrukte zin, dat kan prima! Maar dat zou ik dus ook gebruiken als hij je wil bijten.. of een waarschuwende tikje op de achterlichaam kan ook! maar NIET de HOOFD! ( mijn idee is dan dat je je paard dan verpest!)

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:36

MoonChloe schreef:
daar wordt hij kopschuw van


Van een terechte, consequente lik op stuk dreun worden ze echt niet kopschuw. Hij heeft wel eens een borstel tegen z'n neus aan gehad en hard ook en niet met de kant met haren... Maar hij steekt die neus nog steeds in andermans zaken hoor, niks niet schuw Haha!