Paard schoppen/slaan, moet kunnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard slaan/schoppen mag

Ja, mag zeker
91 (71%)
Nee
37 (28%)

Totaal aantal stemmen: 128


Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:38

ik vind dat het alleen mag als het echt nodig is...

en als mensen slaan voor niets dan heb ik medelijden met ze...
Ach gut
waarschijnlijk geen rood fietsje gehad vroeger... Schijnheilig

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:23

aangezien ik geen zin had om alles te lezen, schrijf ik hier maar mijn mening, ik heb paarden gehad die als je alleen maar dacht van ooooohhh pas op of anders, dan kropen ze in elkaar, echter heb ik ook een fjord gehad die je elke dag met een moker op zijn hersens moets timmeren voor dat hij door had dat als de staldeur open ging je er niet meteen moest uit vliegen. Het ligt er puur aan hoe een paard van karakter is, een paard die over dingen kan nadenken zal nooit zo snel iets stoms of lomps uit halen. Paarden die niet nadenken maar gewoon doen zullen vaker in de problemen komen

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:41

Als hij iets heel erg fouts heeft gedaan, dan wel. En wanneer hij het nog een keer probeert eerst met de stem, dan moeten ze het al snel genoeg doorhebben.
Maar als hij een stapje opzij doet tijdens het poetsen, terwijl dat niet mag, dan niet.

Het ligt er dus aan, maar ik zou hem niet in elkaar timmeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:45

Ligt aan de situatie. Maar ik zeg niet per definitie dat het niet kan. Er zijn paarden die het gewoon anders niet begrijpen.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:58

Je mag een paard slaan zolang het dier wat verkeerd doet.. niet zomaar als het paard niks doet... maar om elkekeer een paard te gaan afstraffen met een schop in de buik vind ik ook niet alles.. ik waarschuw eerst mijn pony met even heel streng te zeggen van EUH!... als mij pony daar niet naar luisterd en ik der een tik geeft .. dan houdt ze ermee op.. of ze wordt boos op mij en als ze dan iets de ligt in gaat en mij wilt bijten.. dan geef ik der een trap.. maar dat vind ik zelf dus ook wel terecht..

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 10:37

Cassidy:

Idd.
Ik zou het alleen bij Ilkkah nooit doen omdat die dan anders weer echt een week tot in het diepst van haar ziel beledigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:40

dan doe je het ook niet.
dat is hier in het topic al vaker naar voren gekomen.
als een euh! volstaat, is meer ook zeker niet nodig.

het gaat erom dat ze het niet nog eens doen, meer niet.
Alleen sommige hebben aan een eug (nog) niet genoeg, en hebben wel eens een tik nodig.

Moet je je euhj! elke min herhalen, is het ook niet genoeg, dan ook een beter keer een goede tik, dan 100 keer euh.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:31

Ik vind dat sommige het wel nodig hebben.
Je kan beter 1 keer heel duidelijk zijn dat 10 keer ''hou eens op'' '' doe nou niet'' te zeggen.

Van nature zijn paarden ook heel duidelijk naar elkaar.
Dus waarom zouden wij dat niet zijn?
Dan komt je paard alleen maar boven jouw te staan en ben je nog verder van huis.

Als je het maar wel op het goede moment doet en niet een half uur nadat die je eraf heeft gegooid hem een klap te geven.
Al vind ik ''klap'' een naar woord...
Maar ja hoe moet je het anders verwoorden??

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:36

Hmmm, ik heb dus zo'n enorm dominante pony... Op zich heel lief en zal niet schoppen, maar kopstoten geven, gewoon je aan de kant drukken als hij ergens heen wil, happen om aandacht en om uit te dagen, dat soort dingen doet hij wel. Ik was lang niet consequent genoeg en soms zelfs een beetje bang van zijn onbehouwen gedrag, maar dat wordt nu steeds beter. Als hij hapt, dan gaat hij zelf al in de achteruit met hoofd omhoog omdat hij weet dat het niet mag. Voor mij was dat een signaal dat ik dus echt consequent moest zijn omdat hij dondersgoed wist waar hij hij mee bezig was... Mij testen!

Hj is op zich ook heel vriendelijk naar andere paarden, maar als lichaamstaal niet genoeg is, dan zet hij ze wel op hun plaats...
Hij is in het land dus meestal de leider, en past zich aan als hij door heeft dat een ander (grote, sterke Alfa-merrie soms) dominanter is dan hij.

Ik probeer mezelf dus nu te leren mij zo te gedragen als hij.
Duidelijke lichaamstaal en als het me niet zint een schreeuw en een klap of dreun. Schoppen meestal niet, maar dat komt omdat ik motorisch daar minder in geoefend ben en ik zo beter kan richten en af kan stemmen... Schijnheilig
Meestal is 1 harde klap of zwaai met arm genoeg en soms 2 of drie meteen achter elkaar tot het indruk heeft gemaakt. Dan gebruik ik weer lichaamstaal en doe weer normaal. Een zacht tikje maakt absoluut geen indruk en een "eh" ook niet...
Ik ben nog lang niet streng en consequent genoeg, maar hij was toch al te verwend door mij, dus het kan alleen maar beter worden op deze manier Knipoog
Ik blijf ook niet boos overigens.
Merk wel dat een heel felle, directe en impulsieve reactie het beste werkt. Dat komt blijkbaar veel beter over dan als je eerst nadenkt over hoe je hier nu weer op moet reageren... Dan duurt het blijkbaar al te lang n is je boosheid niet echt genoeg om indruk te maken!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:40

Wat ik wel denk ( ik doe het zelf ook hoor Schijnheilig maar probeer het minder te doen)

Dat je met de stem niks oplost.
In de wei gebruiken ze ook alleen maar het lichaam, ook een beetje de ''stem'' maar voornamelijk toch hun lichaamstaal.

Eerst oren in de nek dan kont dreigen duwen en is die dan nog niet weg dan is het BAM een klap.

Wordt ook wel de 4 faces genoemd.
Die probeer ik dan te gebruiken..

Boos kijken dreigen dan duidelijk zijn.

First the air than the hair.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:44

*volcano* schreef:
Die bok van mij wil soms de trailer niet in, gewoon uit dwarsigheid. Ze heeft een paar keer een schop onder dr dikke reet gehad en nu hoef ik alleen maar richting haar kont te lopen en ze stapt braaf de trailer in. Dus ik geef dan liever een duidelijke trap zodat ze binnen een paar seconden in de trailer staat dan dat ik de hele middag bezig blijf met sjorren en trekken en schreeuwen om dat beest in de trailer te krijgen Scheve mond
Maar ja, zoals velen al zeggen, niet ieder paard heeft ze zelfde manier van straf nodig...
Bij een ander paard heb je m juis snel in de trailer door een paar lieve woordjes en een biksbakje, want dat zijn van die lomperiken die er geen moer om geven als ze een trap onder hun reet krijgen die gaan met geen mogelijkheid de trailer in, alleen met de biks Tong uitsteken (en dan zijn ze niet bang voor de trailer, das ook gewoon dwarsigheid en geen zin)


hahaha, dat ken ik... Die van mij heft ook geen zin als hij te vaak in de trailer moet voor ongezellige dingen en lange ritten. dan loopt hij er ook niet braaf op, maar gaat stil staan met oren naar voren en kijken zo van: vergeet het maar, ik heb geen zin... Dan kan ik lief praten, met biks rammelen, trekken, duwen... Dat lukt niet. Dan heb ik echt een zweep nodig als ik alleen ben, en meestal is er achter aan lopen door iemand anders eventueel met stang in de hand al voldoende overtuiging om erop te stappen. Niets geen stress of angst... Gewoon heel rustig kijken zo van: vergeet het maar!... Boos! Dat is wel eens lastig als je alleen bent! Want dan kom je net even een opdrijver tekort!

Toen we elke week naar groepsles gingen op 5 minuten afstand, liep hij altijd gewoon mee. Toen hij nog alleen bij mensen thuis stond, was het zelfs een feest, omdat hij dan andere paarden zag! Eigenzinnig en sociaal heerschap dus!