Indeling erf/schuur/weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 01:33

Regelmatig zie ik tegenwoordig topics op bokt voorbij komen waarin mensen advies vragen over de indeling van hun erf en vaak zie ik daarin slimme dingen voorbij komen waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. En nu wij dan eindelijk zelf het geluk hebben een huisje gevonden te hebben waar we de paardjes bij huis hebben staan, wil ik vragen of jullie creatieve bokkers een keer met onze situatie zouden willen meedenken.
Manlief kwam vanavond thuis van zijn ouders en kwam met een vraag die zijn ouders hem hadden gesteld. Of wij al eens nagedacht hadden wat we willen met de kleine weide en de loods die daarop staat? Of dat we de hele loods wilden behouden of dat we misschien toch liever een stuk zouden willen slopen? Hoe dat we de paardenstallen zouden willen hebben? En eigenlijk het belangrijkste stukje was dat we er even niet bij na hoefden te denken wat alles zou gaan kosten (na net hierheen verhuisd te zijn, een baby te hebben en 1 salaris te hebben moeten opgeven was het erf/kleine wei verbouwen nou niet echt iets wat bovenaan de verbouwplannen stond, maar zou wel iets zijn waar we in de toekomst graag iets aan zouden willen doen).

De situatie hier is als volgt:
Wij zijn in het bezit van een paard en een pony die eigenlijk 24/7 buiten staan. Heel af en toe staan ze een nachtje op stal en overdag soms als paardlief nogal bezweet is en het buiten niet echt lekker weer is. Ze staan eigenlijk standaard in wat wij de grote wei noemen, deze ligt 200 meter verderop en heeft geen schuilgelegenheid. Dus als het slecht weer is, dan haal ik de paarden vaak naar de kleine wei, die achter het huis ligt en verscholen ligt tussen verschillende loodsen/schuren. En waar we bij heel slecht weer een stuk van de loods open kunnen zetten, zodat ze dit kunnen gebruiken als inloopstal. Echter is dit stukje zo klein, dat als het maar een beetje nat is, dat ze het meteen kapot lopen (er komt ook nog een sloot water van het dak van de loods, wat ook nog op dit stukje valt). Hieronder heb ik even een plaatje van de situatie gedaan.

Afbeelding

Het gaat om dat perceel wat er helemaal op staat (inclusief dat smalle extra strookje wat er langs ligt). Bovenaan het perceel zie je het woonhuis liggen en voor en naast het woonhuis is een tuin. Die lichte lijn is de loods. Welke eigenlijk bestaat uit 3 delen. Het eerste gedeelte is een meter of 8 lang en hierin zijn nu een garagebox, paardenstal en een werkhok gesitueerd. Het tweede deel is een meter of 30 lang en gebruiken we nu als opslag voor hooi, aanhanger, motor, etc. En dan is er nog een deel wat het laatste aan is gebouwd, dit is ongeveer 15 meter lang. Hierin hebben we op het moment niks staan, omdat we dit gedeelte vaak afsluiten, zodat de paarden het kunnen gebruiken als inloopstal. De gehele stal is ongeveer 15 meter breed.
Tussen het woonhuis en de loods is het verhard en verder is er rondom de loods gras. Vanaf het huis gezien links langs de loods is een baan van ongeveer 5 meter breed, achter de loods gaat het erf nog zo'n 15 meter door en rechts langs de loods is achter een ruimte van ongeveer 2 tot 3 meter breed en vooraan nog ongeveer anderhalve meter. Verder staat er achter de loods nog een kleine aanbouw en daarachter staat nog een notenboom.

Nou zijn er verschillende mogelijkheden:
- De loods laten staan en alleen het dak vervangen (ligt nu asbest op en er zitten wat gaten in). En dan de indeling van de huidige loods veranderen.
- De loods helemaal afbreken en iets nieuws er voor terug zetten. Zo kunnen we zelf een nieuwe indeling aan het erf geven en kunnen we de ruimte wat efficiënter indelen.
- Een gedeelte van de loods afbreken en een gedeelte laten staan (ook dan zou er een nieuw dak komen op het stuk dat blijft staan). Zo krijgen we meer ruimte in de kleine wei, maar minder ruimte voor opslag.

Wensen die we hebben:
- Een stalgedeelte met een inloopstal (groepsstal) vanuit de kleine weide, maar wel zo dat er ook eventueel 2 (of meer, er zijn toekomstplannen voor uitbreiding van de paardenstapel) individuele stallen van te maken zijn; een zadelkamer; een afspuitplaats; een plek om hooi (en overige voer) op te slaan en een plek om de menwagen te stallen. En eventueel een plek waar de trailer binnen kan, maar die staat nu ook buiten, dus dat is geen must.
- Een klusgedeelte, zodat manlief toch een eigen hok heeft om lekker in te hobbyen. Hierin zou dan bijvoorbeeld een zaagtafel, werkbank gereedschap, etc komen.
- Een gedeelte waar de plek is voor minimaal 2 platte aanhangers en 2 motoren en een houtopslag.
- Op het erf zou ik het liefst een soort paddock/rijbak maken, zodat de paarden niet in de blubber hoeven te staan als het echt slecht weer is. Maar er moet wel genoeg plaats blijven om minimaal 2 auto's te kunnen parkeren en waar straks een plek is waar onze kleine man ook veilig kan spelen.
- Ik zal vast nog iets vergeten zijn, maar als jullie gaan brainstormen zal ik daar vast aan gaan denken.

Dus brand los met al jullie ideeën.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:42

Geen creatieve bokkers, die even met deze situatie mee willen denken?

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:46

Ik denk dat het het handigste is om na te gaan hoeveel m2 loods je wilt hebben.
Aan de hand daarvan kun je gaan kijken of die past binnen je huidige loods en wat er aangepast moet worden om die meters kunnen krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:46

Als het alleen gaat om winterstalling zou ik het open stuk bestraten zodat ze altijd droog staan (niet in de bagger) en een flinke overdekte inloopstal houden. Verder aan afvoer zodat het bestraatte stuk niet overstroomd wordt en een ijsbaan wordt.
Als het stuk té groot is om te bestraten zou ik het laten keren (zand naar boven) of als je niet op zandgrond zit, klei er uit en zand er in.

Verder heb je gewoon een luxeprobleem met al die ruimte :D
Als IK een schuur had van 15x30 dan wist ik het wel, dat zou een mooie privé binnenbak annex losloopstal worden :D

esshire

Berichten: 105
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: nieuwleusen

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:47

Een nieuwe stal bouwen kost behoorlijk geld. Als je kunt renoveren is dat een goede optie. Voordeel van nieuw bouwen is dat je alles naar je wens kunt doen en bij renoveren moet je de ruimte die je hebt gebruiken. Het is ook creatief zijn! Het water dat van de loods af loopt is eenvoudig op te lossen door een goot te plaatsen.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:49

En waar komt die goot op uit :D

B_r_e_n

Berichten: 1446
Geregistreerd: 03-04-09
Woonplaats: Rucphen

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:08

Ik zou NOOIT een bestaande schuur slopen, als je er namelijk iets voor teug wil zetten, mag het qua vergunning meestal maar een bepaald percentage van de oude schuur zijn en niet de volle 100%
Dat zou ik dus eerst ff uitzoeken...
(Ik zou er een overdekte paddock van maken)

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:15

B_r_e_n schreef:
Ik zou NOOIT een bestaande schuur slopen, als je er namelijk iets voor teug wil zetten, mag het qua vergunning meestal maar een bepaald percentage van de oude schuur zijn en niet de volle 100%
Dat zou ik dus eerst ff uitzoeken...
(Ik zou er een overdekte paddock van maken)


Ligt eraan of ze ingetekend staan in het kadaster en dan ligt het er nog aan heb je een woonbestemming of agrarische bestemming op het huis...
Asbest moet je wel door een erkend bedrijf laten verwijderen als het meer dan ik geloof 35m2 is en kan je zeggen dat dat een heeeeeeel kostbaar plaatje opkan leveren.

Ik denk dat je eerst zou moeten kijken wat mag je van de gemeente, en wat is financieel haalbaar...en dan is het idd veel puzzelen en je afvragen wat i het handigst en waar gaan we het meeste profijt van hebben..

Suc6

esshire

Berichten: 105
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: nieuwleusen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:42

DubbelDun schreef:
En waar komt die goot op uit :D


Bij ons komt hij uit in de sloot :)

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:50

Handig, maar die moet je wel hebben.
Op de Veluwe bijv. (waar ik woon) heb je zeer weinig sloten :D
De enige manier om dan van je regenwater af te komen is een groot gat graven (grindput) of hopen dat het snel de grond intrekt.

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:01

Ik wil je wel helpen :D We hebben zelf ook ons eigen erf praktisch ingericht en krijgen vaak complimenten hoe we dit gedaan hebben.

Maar ik snap het kaartje niet heel goed. Zou je bijvoorbeeld zelf kunnen aangeven wat precies de schuur/bestrating/weilanden/totale perceel is? Met verschillende kleuren bijvoorbeeld. De drie verschillende ruimtes en deuren in de schuur) Dan krijg je er een beter beeld bij.

Is het linkerland het natte land op het kaartje? Heb je een agrarische bestemming op het perceel? Dat maakt het allemaal ook wat makkelijker om dingen aan te leggen.

Ik snap dat het voor jou makkelijk is (omdat jij de situatie kent :) ) maar voor iemand die het nog nooit gezien heeft is het allemaal een beetje onduidelijk :)

Je zou ook een printscreen kunnen maken van Google Earth en die hier plaatsen :)

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 23:27

Ik zit nu op mijn telefoon, als ik morgenochtend mijn laptop aan heb, zal ik even op alle vragen antwoord geven en het plaatje wat duidelijker maken.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 12:19

Allereerst een nieuw plaatje. Hoop dat deze wat duidelijker is.

Afbeelding

@ Dubbeldun We hebben idd gewoon een luxeprobleem ;-) We hebben zitten kijken voor een binnenbak, maar het is niet hoog genoeg. Dus ik denk dat eens ga uitzoeken of de mogelijkheid bestaat om de loods wat hoger te maken. Loopstal is ook nog wel een idee. Een deel wordt daar af en toe al voor gebruikt, zodat ze toch een soort schuilstal hebben. Achter de loods, aan het stuk stal wat nu af en toe als schuilstal wordt gebruikt ligt al een verharding.

@esshire Goot hebben we ook al zitten kijken, maar waar ga je dan al dat water laten? De achterbuurman heeft een soort van ondiepe sloot, maar die zal niet blij zijn als ik daar al het water van het dak in laat lopen. De hemelwaterafvoer van het huis wordt ook lastig om hem daarop aan te sluiten, want die ligt waarschijnlijk onder de aanbouw van het huis. We hebben al zitten kijken naar een bezinkput, maar aan weerszijden van de loods zit onder het gras verharding, dus daar kan je niet echt makkelijk de grond in. Dus we zijn nu aan het kijken wat er achter de loods mogelijk is.
Gelukkig zijn wij na de verschillende (huur)huizen die we gehad hebben al aardig creatief geworden. En ook hier hebben we voor het huis en het erf al 1001 ideeën, maar als er andere mensen even meedenken krijg je vaak toch weer andere ideeën.

@B_r_e_n Aan de ene kant willen we de huidige schuur idd gewoon laten staan. Als we hem slopen mogen we idd maar 60% terug bouwen, maar aan de andere kant krijg je dan wel iets meer ruimte in de kleine weide. En dan denk ik dat we het zo zouden doen dat we de paarden vanuit huis kunnen zien lopen, nu kijken we tegen de loods aan. Maar zoveel ruimte is ook wel weer erg lekker, dus dat is wel een dilemma waar we mee zitten.

@jaime_andrea Ik geloof dat het de bestemming wonen heeft. Asbest is idd wel een probleem. Maar we gaan sowieso wat aan het dak doen, dus de asbest moeten we sowieso laten afvoeren. Er zitten nu namelijk flink wat gaten in het dak en op sommige plekken begint het door te hangen.

@paard89 Ik hoop dat het plaatje nu wat duidelijker is. Zo niet, moet je maar gewoon vragen wat je niet snapt. Het is idd zo dat ik de situatie ken en jullie niet, dus heb geprobeerd het nu wat duidelijker neer te zetten.
De deuren aan de kant van het huis zijn allemaal deuren van ongeveer 2 meter hoog. De deur aan de andere kant is ongeveer 2.70 meter hoog en in die laatste tussenmuur is de ruimte net zo groot als de achterste deuren, maar dit is gewoon open en zitten geen deuren in.
De stroken aan beide kanten van de loods zijn nat als er veel water valt. Aan de smalle kant kunnen de paarden alleen het stukje tot aan de tussenmuur in de loods lopen (vindt het eigenlijk te smal, maar is de enige mogelijkheid dat ze kunnen schuilen voor de oostenwind), de rest staat een stroomdraadje voor. De brede kant ligt een verharding onder en daarop zwarte grond en gras, maar als het zo nat is, dan lopen ze dat als nog helemaal kapot.

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:13

Ik ga er eens over nadenken. Heb al wel wat ideeën :)

Nog een paar vragen. Is het mogelijk om een gedeelte van de schuur te slopen, bijvoorbeeld de achterste 15m ruimte met aanbouw? Heeft de schuur nu een totale afmeting 15 x 53m? Wat is de staat van de schuur? Dan bedoel ik niet alleen het dak, maar de wanden, deuren enzovoort. Wil je een rijbak? Welke afmeting? Zo ook voor de stallen. Hoeveel paarden wil je?(toekomst) Hoeveel boxen wil je, welk formaat?

Is er de mogelijkheid om sloten aan te leggen om het perceel?Dat lijkt vernietiging van de ruimte. Maar als het water niet weg kan dan kun je toch niets met de grond.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:55

@IndyPascalle : om de loods geschikt te maken als (rij)bak kun je 2 dingen doen:
-dak verhogen (muur opmetselen of ijzeren konstruktie op bestaande muur maken)
-verdiepen; grond uitgraven.
Voor beiden heb je goed bouwtechnisch advies nodig en zal ook wel het nodige kosten :)
Voordeel is dat je dan geen stallen meer nodig hebt en misschien iets kunt bijverdienen aan verhuur/lesvolgen etc.

Hoe groot is het stukje achter de loods ?? (deels bestraat, deels gras) ??

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:07

@paard89 Er kan idd makkelijk een gedeelte van de schuur gesloopt worden. Vroeger zijn ze begonnen met bouwen van het grote middendeel, dus de binnenmuren zijn vroeger buitenmuren geweest. Later hebben ze daar aan allebei de kanten een stuk aan gezet. De staat van de wanden is best goed. De deuren kunnen nog wel een paar jaar mee, maar dan moeten ze denk ik wel vervangen worden. Het dak zitten dus gaten in en is helemaal asbest.

De totale afmeting is idd iets van 52/53 x 15 meter (kan een metertje afwijken, moet nog precies opgemeten worden).

Een rijbak is geen must, maar als het mogelijk is, dan zeg ik daar geen nee tegen. De rijbak zou ik dan meteen als binnenpaddock gebruiken. Ik ben meer een recreatie ruiter, dus hoef niet perse officiele afmetingen. Ik heb momenteel een paard en een pony. En in de toekomst komt daar misschien nog een shetlander en/of een paard bij. Ik heb ze tot nu toe altijd samen in een grote loopstal gehad, maar ik wil de pony dit jaar laten dekken, dus dan is een individuele stal wel makkelijker. Ze zullen niet veel op stal staan, dus het hoeven geen hele grote stallen te zijn. Ik zat al te denken of er mogelijkheden waren om een loopstal te maken die je als het nodig is kan opsplitsen in individuele boxen.

Aan de achterkant is waarschijnlijk wel een mogelijkheid voor een sloot, aan de lange kanten van de loods wordt het iets lastiger. De brede kant kunnen op dit moment auto's langs rijden en als je daar een sloot maakt, dan kan dat niet meer. En de andere kant zou ik even moeten kijken, want daar zit een buurman die nogal snel moeilijk doet.

Ik weet niet of het er toe doet, maar onze achterbuurman is een kippenboer, dus net als dingen met de mesthoop moeten we wel een klein beetje rekening met hem houden.

@Dubbeldun Ik ga er idd wel van uit dat het geld gaat kosten, maar ja, dat is met alle oplossingen. Mijn zwager zit in de bouw en heeft wel zicht op bouwtechnische constructies dus die kan ik er wel eens even naar laten kijken (komt toevallig zondag).

Het stuk achter de loods is in totaal denk ik ongeveer 20/25 meter (geschat). Het verharde deel is vanaf de loods denk ik ongeveer 10 meter lang en 5/6 meter breed.

Die aanbouw waar nu de mesthoop is, is trouwens een schuurtje dat bijna van ellende uit elkaar valt, dus dat zou eventueel ook weg kunnen of nieuw gebouwd.

Yallie

Berichten: 575
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:08

Ik lees ook even mee(:

cactuskopen
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:11

Goede tip!

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:48

Ik zou geen binnenbak doen. Je rijdt recreatief, dan rij je ook niet elke dag toch? Ik vind het zonde om dan een binnenbak te maken. En verhuren is ook geen vetpot, en is ook niet regelmatig. Daarnaast heb je altijd mensen op de dam, dat moet je ook willen.

Ik heb een schetsje gemaakt die ik nog even in jou plattegrond wil zetten.
Ik ben er nu mee bezig. Als ik het klaar heb zal ik het hier plaatsen.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:08

@IndyPascalle : dan zou ik het achterste schuurtje slopen en de mestpunt verplaatsen naar rechts helemaal achterin. Dus naar de kant met de brede strook zodat daar ook een tractor/grijper kan komen om hem te legen.

Als je in een grote (rij/paddock)hal toch aparte boxen wilt is dat makkelijk te realiseren door scharnierende hekken te gebruiken. Die kun je dan 'wegvouwen' tegen de muren als je ze niet nodig hebt.

@paard89: ik ben ook puur een recrea-ruiter, maar met de afgelopen weken zou ik maar wát blij geweest zijn met een mogelijkheid om toch nog íets met de paarden te kunnen doen.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:24

@paard89 Ik ben heel erg benieuwd naar je ontwerp. Ik rij idd niet elke dag. Maar ik moet zeggen dat ik vaak ook niet rij, omdat het dan slecht weer is. Eerst reed ik ook veel buitenritten, maar ik heb net een baby en dat wordt nu wat lastiger, dus zou het soms wel makkelijk zijn als ik een bak zou hebben, dan kan ik als de kleine slaapt even gaan rijden. Op het moment rij ik eigenlijk alleen in het weekend als pappa op kan passen, maar vaak gaan we dan ook met z'n allen mennen, dus het rijden staat op een heel laag pitje momenteel.

Verder doe ik ook regelmatig grondwerk met het paard, dus dan is een bak ook wel makkelijk. Het eigenlijk idee was om een deel van de grote wei op te offeren als rijbak/paddock, maar als we dat hier achter in de kleine wei zouden kunnen maken, dan kan dat ook.

@Dubbeldun Ik weet niet of ik zo dicht bij de achterbuurman een mesthoop mag hebben, omdat hij een kippenbedrijf heeft. En ik weet dat als je bedrijfsmatig een mesthoop hebt dat je een x aantal meters bij de buren vandaan moet blijven. En weet iemand toevallig of je als particulier ook je mesthoop afgedekt moet hebben? Kreeg al via via te horen dat de buurman wel eens moeilijk kon gaan doen over de mesthoop namelijk, daarom hebben we de mest nu in dat hokje/schuurtje liggen. Maar ook over de mestafvoer moeten we nog even na gaan denken. Een kennis zou het een en ander navragen bij een loonwerker en daar hoop van het weekend antwoord van te krijgen.

Jij bedoelt gewoon de paarden standaard in de bak/paddock te laten lopen en als je stallen nodig hebt, gewoon in de bak/paddock de stallen te kunnen maken. Dat is misschien ook nog wel een goed idee.

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:37

Nou ik ben even bezig geweest :) Het klopt qua verhouding niet helemaal, maar dan heb je in ieder geval een beeld haha :+ :D Ik zou een achterste deel weghalen 20m +overige schuurtje wat op instorten staan. Je hebt dan een schuur van 15 x 33m.

Het asbest zou ik verwijderen omdat dat steeds duurder wordt om weg te halen. Ik zou voor een dak gaan met lichtplaten. Of je wel of niet geïsoleerd doet hangt af van de kosten. Scheelt wel enorm in zomer en winter. Vraag bij verschillende mensen aan voor een dak, want die prijzen variëren enorm.

Afbeelding

Ik heb de loods ingedeeld in 3 gedeelten:

1e gedeelte (8 x 15m) opslag en overige
De twee deuren aan de voorkant zou ik laten zitten. Ik zou het voorste gedeelte gebruiken voor klus spullen van je man, opslag voer, menwagen en als dat kan nog trailer.
De stallen die er nu staan zou ik daar weg halen zodat je een grote ruimte krijgt van 8 bij 15m ongeveer.

2e gedeelte (15 x 10m) Stallen, was/poetsplaats en zadelkamer
1 Deur naar het 2e gedeelte zou ik laten zitten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de linkerdeur. Bij dezelfde deur aan de buitenkant waaruit je van buitenaf naar het 2e gedeelte kan. het De andere zou ik dicht metselen. En daartegen aan zou ik een zadelkamer zetten die in het 2e gedeelte komt. Naast de zadelkamer komt de was/poets plaats. (maar dan zit je natuurlijk wel met de afvoer van het water om te spoelen. Ik weet niet hoe jullie dat nu hebben).
Ongeveer 3 meter pad tussen zadelkamer en de stallen. Dan heb je een rij boxen. (ben even uitgegaan van vier 3x3 boxen met daartussen een gangpad van 3 meter. Maar je zou ook kunnen zeggen: 2 boxen van 6 x 3 en dan later tussenschot zetten als je meer individuele boxen wil) Je hebt 3 meter tussenruimte daar kun je met het paard doorheen en is af te sluiten met een hek.

3e gedeelte (15 x 15m) overdekte paddock

Een indoor paddock van ongeveer 15 x 15m. De deur die je verwijdert hebt in het 1e gedeelte kun je gebruiken voor een nieuwe buitendeur aan de achterzijde van de loods.

Rijbak/paddock
Aansluitend aan je binnen paddock een rijbak/buitenpaddock van 20 x 25m. Bruine omlijning is hekwerk. Ik zou wel drainage eronder leggen en voor de afwatering zou in links een sloot/greppel (blauw) trekken die tot aan achter het perceel doorgetrokken wordt en aansluit op eventueel andere sloten.

Stukje links naast loods
Aan het uiteinde van de bestrating links zou ik een mestplaat (paars) leggen. Je kunt dan met de kruiwagen over de bestrating lopen en de stallen kun je bereiken door de deur aan de zijkant.
Het stukje achter de mestplaat kun je opvullen met zand. Maar je zou ook kunnen bestraten en er eventueel een voerplek kunnen maken die je dan makkelijk schoon kunt maken en het zand wordt je niet smerig. Nadeel is wel dat je binnendoor moet om het voer daar neer te leggen.

Groen is weiland. Daar moet je even kijken hoe je dat wil indelen. Nou heel verhaal, hoop dat je wat inspiratie op doet en nieuwe ideeën hebt opgedaan :+

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:24

@paard89 Super bedankt voor je ideeën en tekening. Ik heb door jou meedenken weer verschillende slimme ideeën opgedaan, waarmee ik weer verder kan. En ik zal jou ideeën ook meenemen met de brainstormsessie die we van de week hier thuis gaan hebben met verschillende mensen die er ook wel een beetje kijk op hebben. Verder ga ik van het weekend even met mijn schoonbroer kijken wat er bouwtechnisch allemaal wel en niet mogelijk is.

De mesthoop langs de loods vind ik ook een super slim idee. Moeten we alleen even kijken dat we het zo doen dat de buurman er niet over kan gaan liggen zeuren, maar daar bedenken we wel wat op.

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Indeling erf/schuur/weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:09

@IndyPascalle : hou er rekening mee dat de mestput makkelijk geleegd kan worden door een loonwerker bijv. Dus dat er een tractor en bulldozer bij kunnen komen.

Afhankelijk van de grootte van je paarden zou ik de stallen dieper maken dan 3 meter, het minste tegenwoordig is toch wel 3,5 mtr.

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:24

Dubbeldun: Is ook klein. Maar ts zei dat ze bijna nooit op stal staan en dat een grote stal niet persé nodig was. Vandaar de 3x3m maat :)

Ik zou zelf ook groter doen :j Ik vind 4x4m een mooie maat.