paspoortvraag

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

paspoortvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 12:38

Mijn merrie heeft geen paspoort en is niet gechipt. Nu moet ik voor de verzekering etc haar laten chippen en een paspoort regelen. Hoe pak ik dit aan, via de DA of knhs of kwpn.
even wat achtergrondinfo:
ik heb haar gekocht in zomer 2001 (ze zou op dat moment 2,5) zijn en zou na het betalen de papieren (lees geboortebewijs) krijgen. Paard is betaald en gebracht en zou de papieren zsm krijgen. Het verhaal was dat deze bij de opfok lagen, ik ben daar geweest en dit was niet zo dit lag bij de vorige eigenaar. De vorige eigenaar is niet te bereiken en wil volgens zeggen niet meewerken. Het verhaal is dat ze gekocht is in een groepje van 3 veulens en toen in de kudde van deze opfok gezet is. Inmiddels is bekend dat ze een hangend rooster heeft waar ze geen hinder van ondervindt en een flinke groeiachterstand had op het moment dat ze bij mij kwam. Inmiddels heeft ze een variant van zomereczeem ontwikkeld waar we een oplossing voor hebben.Ik heb dit paard voor een schappelijk prijsje gekocht maar ik vermoed dat ze een afgekeurd veulen geweest is dat in de handel beland is en bij de vorige eigenaar belandt is. Het paard heeft bij mij een permanent thuis gevonden en zich na de nodige zorg ontwikkeld tot een fijn alround paard. Nu heb ik wel een entingsboekje en de geboortedatum (die wel juist is) maar geen levensnr of bekende ouders. Wel was er toen ik de opfok bezocht een toen 2-jarige die sprekend op mijn merrie leek van een tuigpaardfokker daar vlakbij.In het dorpje Baars vlakbij Steenwijk. Ze wisten niet de afstamming van dit paard en de naam van de eigenaar. Ik vermoed dat dit een link is naar de geschiedenis van mijn paard. Ik heb geen tijd omdat allemaal uit te zoeken voor ze gechipt moet worden en vraag me door wie ik haar moet laten chippen zodat ze een paspoort krijgt en de afstamming later evt. gewijzigd kan worden.
Wie kan mij info geven?, ik wil over een poosje graag met haar gaan starten is dit ook van belang?

2 "gouden" paarden wie had dat ooit gedacht.. en toen kwam daar nog een 3e bij.. :j *\o/*

springen is passie, dressuur is een kunst

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:51

kan via de DA en via de knhs ook geloof ik.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:02

Volgens mij als je je paard laat chippen door de da kan je ook gelijk via hun een paspoort aanvragen. Ik moet het ook volgende week nog doen, dus het kan ook niet kloppen, maar dit heb ik begrepen ervan.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:06

volgens mij moet je hemlaten chippen door de DA en dan het paspoort aanvragen bij de knhs.
en volgens mij kan de knhs ook chippen.
anders moet je ze even bellen

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 13:22

ik ga gelijk de KNHS bellen.

2 "gouden" paarden wie had dat ooit gedacht.. en toen kwam daar nog een 3e bij.. :j *\o/*

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:31

Gewoon via een stamboek doen pp + chip kost dan € 35,- bij 10 of meer
paarden, bij 1 paard er een km vergoeding bij.

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 13:58

Ik heb gebeld en volgens de KNHS moet in mijn geval de DA chippen en dan formulieren invullen en opsturen naar de KNHS. Dit geintje gaat mij kosten: € 28,- voor het paspoort, € 19,50 voor registratie van het paard en € 12,50 administratiekosten.
Even rekenen, dit kost mij dus € 60,- En dat alleen omdat er een paspoort en chip "verplicht"wordt. Ik ben er bang voor dat ze over een paar jaar ook nog met een soort paardenbelasting komen.

Illy bedoel je het kwpn, kan je daar dan ook chippen met afstamming onbekend?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie