Zou jij je paard in een stand zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

zou jij je paard in een stand zetten ???

ja
17 (8%)
nee
178 (91%)

Totaal aantal stemmen: 195


vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:21

Bij mij staan er 3 in een stand en de andere 3 in boxen, vanwege ruimte gebrek heb ik stand gemaakt op hun nieuwe plekje volgende maand gaan ze allemaal in een stand.
Ik heb mijn hengst nu ook in een stand hij is nu veel braver en kan alles zien en snuffelen aan de andere paardjes. In zijn box moest ik zijn deur helemaal dicht doen en zag ie dus niks meer en werd helemaal gek!
Ik moet er wel bij zeggen dat het alleen voor de wintermaanden is en dat ze in de winter de hele dag buiten staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:22

Als het echt gaat om het maken van nieuwe stallen denk ik idd niet dat je aan stands moet beginnen. Een stal met aanwezige stands valt redelijk makkelijk om te bouwen.

Laten we eerlijk zijn, stands zijn niet meer van deze tijd. Ik vind het voor Manegepaarden en -pony's al heel zielig als ze in een stand moeten.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:27

Ik zou mijn pony nooit in een stand zetten
Ik denk dat hij dan echt helemaal gaat flippen en ik vind het ook wel nodig! Een grote pony of een paard heeft gewoon een ruime box nodig voor een shetlander kan het nog wel maar mijn eigen pony NOOIT

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:31

NEE... in nog een 100 jaar!
Ik heb het trouwens ook nooit meegemaakt hoor dat eigen paarden in stands stonden, meestal worden daar alleen manegepaarden in gezet.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:34

Margon schreef:
Een grote pony of een paard heeft gewoon een ruime box nodig voor een shetlander kan het nog wel


Waarom zou een shetlander geen ruimte nodig hebben? Die heeft toch net zoveel recht op ruimte als een groot paard. Dat een shet geen ruimte nodig heeft vind ik een beetje minachtend hoor.

Alleen is voor een shet 2x2 bijvoorbeeld al genoeg ruimte terwijl een groot paard daar niet genoeg aan heeft. Gewoon alles in verhouding.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:51

absoluut niet! ik denk ook dat er weinig mensen zijn die hun paard in een stand willen hebben staan.. voor een paar uurtjes kan het wel, maar geen hele nacht of zelfs dag en nacht. ik vind het zeer dieronvriendelijk (maar dat vind ik ook van paarden in te kleine boxen!)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:57

Nee , ik zou Splash , en trouwens geen enkel ander paard in een stand zetten , je paard kan zich (met moeite) of gewoon niet omdraaien en bewegen , ik vind het gewoon echt zielig

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 15:57

Oke het is me nu goed duidelijk dat stands niet erg favoriet zijn.
Daarom heb ik ook dit topic gemaakt om te kijken hoe men daar tegenover staat.
Er zijn nu al stands aanwezig, daarom wilde ik eerst de reacties een beetje peilen voordat de hele stal voor een hoop geld word verbouwd, voor hetzelfde geld zijn er veel mensen die wel hun paard in een stand zetten.
Ik vind zelf een stand niet echt dieronvriendelijk, oke een stal heeft meer bewegingsvrijheid, ze kunnen dan rond lopen, maar onze paarden staan veel buiten en het zou alleen voor de winter zijn.
Ze kunne makkelijk liggen en ik heb er nog nooit problemen mee gezien.

Maar bedankt weer allemaal voor reaties en natuurlijk fijn als mensen nog steeds hun mening willen vertellen.
Positief en negatief

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:08

Nee, vroeger toen ik nog peeny-meisje was (niet dat ik dat nu niet meer ben Tong uitsteken) hadden ze op de menege ook stands. En als je onder het voeren door de gang met de stands liep, moest je echt alle om je oren vliegende voeten ontwijken. Het is dus ook gevaarlijk. En paarden hebben geen bewegingsruimte. Kunne hun kont niet keren, en zitten de hele dag aan een touwtje vast. Kunnen niet eens liggen.
Nee, dat doe ik mn paard niet aan.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:12

Zou niet mijn keuze zijn om mijn paard in een stand te zetten, maar als het niet anders kan..
Ik ben iig blij dat ik een box heb voor dr

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:21

Ik vind wel paarden die de hele dag in een stand staan niet kunnen, zoals bij en manege hier in de buurt die kunnen niet eens naar buiten kijken staan alleen maar met de koppen tegen de muur! En mogen er alleen uit voor een lesje............
Mijn paarden staan er prima in en slaan je zeker niet. Mijn dochterje van 2 kan er zo in en uit lopen en er achter langs, geen enkel probleem!
Ik denk dat die problemen dus pas komen bij paarden die echt de hele dag binnen staan tegen de muur.
Een stand ik oke zolang ze naar buiten kunnen en ook wat kunnen zien als ze binne staan. Ik heb ook al hele zielige boxen gezien waar ze zich niet in kunnen keren dat is ook niet alles.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:25

Ik vraag me af wat er zielig is aan een paard dat snachts vaststaat maar wel kan liggen. (kunnen liggen is uiteraard een voorwaarde).
naar mijn mening is er dan niks aan de hand.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:53

Nee
Ik vind dat ze ruimte om rond te lopen moeten hebben.

Maar paarden die enkel snachts in de stand staan vid ik nog wel kunnen. ZO was het ook bij onze manege paardjes.

Maar om nou de helft van de dag in een stand te staan, vind ik sneu voor mijn paardje.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:56

newie schreef:
Ze kunne makkelijk liggen en ik heb er nog nooit problemen mee gezien.


Dat snap ik niet, hoe kan een paard makkelijk liggen? Een paard kan in een stand toch niet helemaal plat op zn zij liggen en zn benen strekken? Ze kunnen toch alleen maar liggen met hun benen onder zich of dicht tegen zich aan?
Mijn paard ligt altijd helemaal gestrekt..

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:06

ik zou m'n paard nooit in een stand willen, ze staat al zolang per dag op stal, dan vind ik dat ze wel moet kunnen rondlopen, rollen, liggen, enz

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:11

de mijne zou echt helemaal gek worden in een stand, dus daarom geen stand voor mij, en ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo héél diervriendelijk...

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:18

Hoe groot zijn je stands waar ze in komen te staan?? (want als het dan nodig is dat ze in een stand staan is het wel fijn als deze vrij groot is...)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:27

Wat het tralieprobleem betreft: bij ons op de manege hebben ze zelf de stallen gebouwd. De muren tussen twee stallen zijn wel hoog, zaodat een paard niet aan zijn buur kan daar, maar aan de voorkant zijn de muren vrij laag. Zo kunnen de paarden wat over hun muur hangen of toch een beetje contact hebben met hun buur. Hier zijn nog nooit problemen mee geweest. Dus ik vind het onzin dat je een paard uberhaupt achter tralies zet. Zo'n open stal als bij ons vind ik echt gezellig.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:28

Ik zou mijn paard niet snel in een stand zetten, maar als het om medische redenen moet of hij staat 24/7 in de wei en hij moet er alleen even in staan. Zie ik geen probleem.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:47

Nee, absoluut niet! Ik snap best dat sommige maneges stands hebben, maar ik ben er eigenlijk toch wel een tegenstander van.
Paarden in een hokje van 3 bij 3 is al tegen natuurlijk, maar met hun hoofd 'vast gebonden' aan een muur Scheve mond

Verder zie ik die van mij echt niet in een stand staan, ondanks dat het echt geen moeilijk paard is. Als ze iets eng vind wil ze juist kijken (ja ik weet het, in de natuur zou ze niet ver gekomen zijn Haha! ).

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:53

En stel nou dat jullie maar 1 keuze hebben.
Óf je paard in een stand.... Óf je paard verkopen......

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:00

Bill heeft vroeger ook in een stand gestaan. Overdag ging hij de wei op, dus hij had voldoende beweging. Hij was net zo blij als nu in een box.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:02

jantina schreef:
En stel nou dat jullie maar 1 keuze hebben.
Óf je paard in een stand.... Óf je paard verkopen......


Hmm, Magic mag bij mij echt niet weg, ik zou er echt ALLES aan doen om haar bij me te houden.
Maar...mocht het toch zo zijn dat ze in een stand moest gaan staan om wat voor reden dan ook.

Dan is het eerlijker om haar te verkopen, want ik ben wel van mening dat je het paard wel wat moet kunnen bieden.
Nu bedoel ik niet dat als een paard in een stand staat je ze niets (of niet veel) te bieden hebt, maar het wordt wel steeds tegen-natuurlijker!

Een paard dat haar hele leven in een box heeft gestaan en misschien wel een verwend nest is (alhoewel...zijn boxpaarden dat dan?!) ineens in een stand zetten vind ik niet eerlijk tegenover het dier.

En bij mij gaat de verzorging voor alles, kan je geen goede verzorging bieden dat kan je het paard maar beter verkopen.
Dit geldt niet persé voor stands, maar in het algemeen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:04

mdmoiselle schreef:
Nee, een stand lijkt me niks, al helemaal niet voor mijn paard, die kan al moeilijk 5 minuten rustig vast staan, laat staan de hele dag. Schijnheilig Ze stopt haar hoofd altijd onder het touw en dan raakt ze in paniek. Slimmerik. *LOL* Zoals Runningkawa zei, bij ons zitten er ook raampjes in, dat is idd. handig.


Dezelfde reden dat ik tegen stands ben..
En ik vind daarnaast dat ze in ieder geval een rondje in hun stal moeten kunnen maken.
Mijn paard staat dan ook nog in een vrij ruime stal,
en komt nog elke minuut die ik hem buiten kan krijgen buiten...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:05

als ik kon kiezen tussen stand of stal dan zou ik toch een gewone stal kiezen hoor!
stands zijn eng, en stom voor je paard denk ik
maar als ik de keuze had van of paard verkopen of m in een stand zetten, dan toch maar de stand!