blijven zitten of afstappen als je paard gek doet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:10

Op mijn eigen paard blijf ik zitten.
Maar als ik op het paard van een vriendin rij dan ga ik op een oprit staan en stap ik af. Want als ik erop blijf zitten dan springt ze de sloot in (als die er is) en als ik er naast sta ik er niks aan de hand en blijft ze netjes staan

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:17

Ik blijf zitten zolang als dat het beste is.

In principe blijf ik altijd zitten , ben erg eigenwijs aangelegd Tong uitsteken

En Rena kan best knap pittig uit de hoek komen hoor ,
heb al wat mooie reining-showtjes weggeven met haar *LOL*

Ben niet zo snel zo onder de indruk dat ik afstap.

1 Keer echter ben ik er WEL afgegaan.

En toen stond ik erook 1 seconde nadat ze schrok DIRECT naast ook.

Ik voelde meteen aan dat het deze keer echt zaak was om er vlot af te gaan , want ze had gewoon doodsangst en als ik erop had gebleven hadden we in een rengalop over de 80km-weg gescheurd , pony blindelings dwars door alles heen.

Er waren in de verte kinderen op een trampoline aan het springen .

We zijn een half uur dar bezig geweest denk ik , ze was echt zwaar in paniek maar MOEST erlangs van mij. Zelfs op haar plek blijven staan was al goed voor zware paniek...zweet , schuim en diarree vloog je om de oren Scheve mond

Eropheb jedan echt niks te vertellen , je zit immers op dat paard dus MOET wel mee.

Ernaast dan sta je tenminste nog op de grond als een anker te fungeren Clown

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:49

gewoon blijven zitten!

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:44

Ik blijf ook meestal wel zitten omdat ik mijn paard goed genoeg ken.
Inmiddels al 10 jaar en we zijn gewoon 1.

Bij Felix kan ik dus wel wat eerder afstappen als het nodig is zonder dat hij er misbruik van zal gaan maken.

Afgelopen zaterdag gereden met die storm, en ja dan kom je wel eens enge dingen tegen.
Zo ook aan de andere kant van de 80km weg(druk) 2 mensen die regenponcho's aan het aantrekken waren.
Hij was al 2x omgedraait toen ik besloot er af te gaan, puur uit veiligheid en dat snelle omdraaien is ook niet fijn voor mijn rug en ik ben sinds de hernia gewoon wat banger geworden om eraf te vallen.(en daar schaam ik me niet voor Haha! )

Ik ben dan gewoon de leider kan hem op zijn gemak stellen en toen ging het goed en ben later gewpoon opgestapt.

De volgende keer stormt het misschien niet en kan ik blijven zitten.

Ik heb 1x meegemaakt dat ik hem er echt niet langs kreeg, toen stond er een stenen schaap bij een huis Haha! Uiteindelijk na 2 min. toch afgestapt en sinds dien was het okay. Haha!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:46

tja gewoon kijken wat wel werkt he? Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:47

Blijven zitten, ik geef niet snel op. Maar ik kan me voorstellen dat je wel eens in een situatie zit waarin je genoodzaakt bent om af te stappen. Maar iig niet opgeven.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:48

net als een duracell batterij konijn...gewoon door blijven gaan

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:53

Ik HOOP dat ik blijf zitten iig Haha!

Zonder gekheid: op je paard ben je sterker dan op de grond. En als ie er tussen uit piept weet jij tenminste waar ie heengaat...... aan de hand ben je um zo kwijt

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 21:56

Ik PROBEER altijd te blijven zitten Haha!. Ik stap niet af, is tot nu toe ook nog nooit gebeurd. Het ligt natuurlijk ook aan de situatie, maar ik zal altijd proberen te blijven zitten.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:06

Altijd blijven zitten natuurlijk!

En ik heb het geluk dat mijn pardje nergens bang van is. En als hij dus wel wat eng vind, dan stelt ie zich gewoon aan, dus dan krijgt hij gewoon een flinke mep op zijn reet of een schop, en dan loopt ie wel weer.
En op het moment dat ik dan zou afstappen dan gaat hij aan de haal, en houd hij je helemaal voor de gek.

En ik heb altijd van mijn zus geleerd, dat ik niet mag afstappen! deed ik dat wel, dan had ik een probleem.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:20

Ik stap er zelden af als ze flippen. Op de grond begin ik helemaal niets tegen 600 kilo paard...Bloos

Flap schrikt trouwens nooit en bij Ot heb ik niet eens tijd om af te stappen. Dan moet ik al springen of me laten vallen, dat doe ik dus echt alleen als hij voor een bus/trekker/vrachtauto etc. springt. Dan red ik mezelf...Paard is verzekerd Tong uitsteken (ik ga met Ot trouwens ook niet meer langs de weg, die ene keer proberen was genoeg voor de komende jaren... Schijnheilig )

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 22:20

Citaat:
josien schreef:
Kan hij dit niet dan stap ik af en loop gewoon zonder iets vast te hebben naast of voor hem uit. Zo kan hij zich veilig achter mij aan sluiten.


Sorry hoor, maar ik vind dat absoluut geen goed advies. Je paard zou maar uit je dak gaan en je hebt hem niet beet. Het kan wel helemaal fout aflopen.


Ik zeg hier alleen wat ik zelf doe en dit is per paard verschillend. Natuurlijk zou ik dit nooit tegen iemand zeggen die een paard heeft die er bij het minsten of geringste vandoor gaat.

Het moet niet op kracht terecht komen. Want wie is er nu sterker jij of je paard. Nee, er moet iets anders zijn wat je paard op zijn plek houd.

Ik zal even wat vertellen over mijn paard om duidelijk te maken dat dit het enigste is hoe ik mijn paard kan houden in enge situatie's.

Mijn paard is er een die niet tegen stress en angst kan. Hij is dan ook heel wat keren echt ophol geslagen. En dit om de onbenulligste dingen zoals shetjes die hij al lang kende en die terug van weg weer in de wei naast zijn wei kwamen. Dwars door het hek. Gelukkig stond daar achter om een groot boom kwekerij een groot hek, maar ik was er niet en ze zijn met 6 man een uur bezig geweest om mijn paard te vangen.
Dit was mijn paard in het begin. Op mijn kracht hoefde ik het niet te proberen hoewel ik dat natuurlijk wel gedaan heb in het begin, maar dat was geheel hopeloos. Na verloop van jaren werd het wat beter maar tracors vrachtwagens enz dat was allemaal nog doods eng.
Op rustige land wegen laat ik mijn paard vaak grazen. Dan doe ik dus het hoofdstel af en hang dat op mijn zadel. Op zulke wegen komt bijna geen verkeer totdat ik ergens op z'n weggetje brenda liet grazen en er een tractor met een grote kar er achter aan kwam. Ik was te laat om zijn hoofdstel om te doen. En ik kan zeggen dat ik even vlink schok. Er was geen uitweg enkel de sloot met daar achter direct een hoog hek. Het enigste wat ik kon bedenken op dat moment is doodstil voor hem blijven stil staan. De teugel die ik altijd om de hals laat om zijn nek vast en maar hopen op een goede afloop. Tot mijn verbazing ging mijn paard niet door het lind hij zette zelfs geen stap. Ik stond doodstil met mijn stop commando en ik was rustig. Na dat geheel voorbij was gehobbeld met veel lawaai stond ik daar nog precies zo als voordat het langs kwam.

Op dat moment ben ik gaan denken hoe dom wij eigenlijk zijn. Nu is dit alles geen enkel probleem meer. Hij verblikt of verbloost niet meer voor de dingen die hij eerst eng vond. Komen we dan toch per ongeluk in eenkeer iets engs tegen dan is het ligt tegen houden van mijn been en gewichts hulpen genoeg om mijn paard er niet vandoor te laten gaan. Vandaar dat ik zonder problemen met touw om de hals kan buitenrijden.

Sorrie maar ik zeg altijd tegen alle paarden hij. Brenda is een zij. [/code]
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:29

josien schreef:
Op rustige land wegen laat ik mijn paard vaak grazen. Dan doe ik dus het hoofdstel af en hang dat op mijn zadel.


Dit soort dingen gaan vaak goed, maar als het mis gaat, gaat het meestal ook ECHT mis... Een paar jaar geleden heb ik nog samen met mijn vader een gewond paard opgehaald van een manege die de paarden ook altijd los liet grazen op de helft van een dagtocht. Dat ging altijd goed... Totdat ze door een oorzaak van buitenaf een keer op hol sloegen. 5 a 6 km verderop zijn ze pas door iemand gevangen en uiteindelijk 'terug gevonden'. Ze waren allemaal helemaal kapot, echt verschrikkelijk.

Buiten dat het voor het paard rot kan aflopen als het mis gaat, denk ik dat je ook nog even aan het aspect 'verzekering' moet denken. Stel: je paard schrikt, gaat ervandoor en komt voor een auto. Ik denk niet dat er een verzekering is, die dan gaat uitkeren...

Mijn paard graast gewoon in de zomermaanden in de wei. Dat is een stuk veiliger.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:35

Dit is dan ook de reden waarom ik dit dus enkel langs wegen doe waar bijna geen verkeer langs komt.
Daarbij speelt de manier van training een zeer grote rol. Inderdaat is dit levens gevaarlijk met een paard die niet of bijna niet reageerd op lichaamstaal. Ik vind het even al gevaarlijk om met een paard langs de weg te gaan die enkel op kracht tegen te houden is. Daar begin je inderdaat niks aan als die gaan lopen.

Ik ben niet iemand die zomaar iets doet. Heb daarvoor te veel mee gemaakt om dat aan te durven. Daarbij meerdere paarden los laten grazen is iets wat ik dus zeker niet doe. Ik laat wel mijn paard grazen en heb mijn pony dan aan het halster. Als een paard begint te rennen dan hou je er niks meer aan. Het is en blijft een kudde dier.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:42

stap niet snel af, maar Tos had nog al eens de neiging zich om te draaien en een sprint naar huis. Op een gegeven moment had ik dat door, en dan was er af springen, vast pakken en even zeggen wat ik er van vond, en weer opstappen de enige manier.
Maargoed, dat was dan ook een koppig eigenwijs beest met een aparte handleiding Haha!
Op Mabel ben ik nog niet onder het zadel naar buiten geweest Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 23:57

josien schreef:
Dit is dan ook de reden waarom ik dit dus enkel langs wegen doe waar bijna geen verkeer langs komt.
Daarbij speelt de manier van training een zeer grote rol. Inderdaat is dit levens gevaarlijk met een paard die niet of bijna niet reageerd op lichaamstaal. Ik vind het even al gevaarlijk om met een paard langs de weg te gaan die enkel op kracht tegen te houden is. Daar begin je inderdaat niks aan als die gaan lopen.

Ik ben niet iemand die zomaar iets doet. Heb daarvoor te veel mee gemaakt om dat aan te durven. Daarbij meerdere paarden los laten grazen is iets wat ik dus zeker niet doe. Ik laat wel mijn paard grazen en heb mijn pony dan aan het halster. Als een paard begint te rennen dan hou je er niks meer aan. Het is en blijft een kudde dier.


Uit eerdere berichten van jou had ik ook al begrepen dat je heel veel met NH bezig bent en als ik je berichten zo lees, heb ik ook wel de indruk dat je daar veel verstand van hebt. Ik bedoel het ook zeker niet als aanval op jou hoor!

Toch blijf ik erbij dat ook een rustig landweggetje 'openbare weg' is. De plek waar die paarden los stonden van die manege was trouwens een verlaten plek op een natuurterrein. Helaas vond iemand in een 4x4 auto het ook wel lekker rustig daar en kwam die met een noodvaart aangescheurd. Je weet gewoon nooit wat je op openbaar terrein tegen kan komen...

Een paard in paniek houd je inderdaad ook niet aan een halster. Daarom laat ik op de openbare weg altijd het hoofdstel in bij mijn paard. Al is het alleen maar voor het geval dat...

Om nog terug te komen op de vraag van de topicstarter: blijven zitten of afstappen?

Op mijn huidige paard blijf ik zitten. Onder het zadel is hij namelijk keurig opgevoed, maar aan de hand kan hij soms een beetje lomp zijn. Eerder heb ik ook weleens een paard gehad, die ik juist aan de hand heel makkelijk langs vreemde voorwerpen kreeg.

Ik denk dat het afhankelijk is van je paard en je rijkunsten, wat in dit soort situaties het slimste is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:03

op mijn eigen pony blijf ik meestal zitten, bij de paarden hangt het er van af, als ik ergens kan gaan staan waar hij niet voor het 'gevaar' kan lopen, blijf ik zitten, als ie het wel kan stap ik af en neem ik hem bij de teugels!
booster schrikt niet snel, dus dat is voordeel!
lies, naja, die neem ik liever bij de hand, en pharaon, dat hangt er van af wat het 'gevaar' is, meestal blijf ik zitten maar als het een tractor ofzo is met een rammelende kar op stap ik toch even af!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:06

Ik stap af. Igor is nog niet 100% verkeersmak. Dat zelf is het probleem niet, maar als hij ergens van schrikt, schiet hij de weg op (80km weg). Ik heb op dat moment dus meer te vertellen als ik naast hem loop. BTW stap ik nu even helemaal niet meer op als ik langs de weg moet. Ik stap pas op in het bos. Is voor ons allebei veiliger, ook voor mijn vriend die mee gaat, = een beginner. Als 1 paard schrikt, schrikken anderen paarden vaak "mee"... Vandaar dat we pas opstappen in het bos, totdat ik het idee heb dat Igor wat meer verkeersmak is geworden.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:12

Ik blijf zitten. Jordy kijkt niet op of om van een trekker, vrachtwagen of wat dan ook. Echt flippen zal hij niet zomaar doen, heb het ook nog nooit meegemaakt dat hij buiten staakte of ergens niet langs wilde, hij loopt altijd door, en als het echt eng is met een boogje...
Ik heb 1 keer wel af moeten stappen.... We waren met zijn 4en naar buiten gegaan, en er kwam van voren een trekker aan en van achteren zelfs 2. Een stalgenote van me springt altijd van haar paard af zodra ze een trekker ziet, dat paard flipt helemaal (ligt IMO ook aan de ruiter, aangeleerd gedrag). We reden achter elkaar, zij achteraan, ik ervoor. Paard flipt dus gigantisch, zij springt eraf, paard steigert, springt naar voren en landt met zijn voorbenen op Jordy's kont.... Nog niet veel aan de hand, maar dat paard bleef springen met zijn ruiter erachteraan flapperend.... Toen raakte Jordy in paniek, en ik wéét dat hij dan gaat rennen en niet meer stopt de 1e paar km. Heb nog nooit zo snel naast mijn paard gestaan, anders was hij waarschijnlijk de hele groep voorbij geknald en had de rest meegenomen....
Ik heb ernaast ook meer controle over hem trouwens, hij zal me zeer waarschijnlijk niet meesleuren als ik hem vast heb, ik zeg expres niet nooit.... Maar feit is, dat hij gewoon ineens rustig is zodra er iemand naast hem staat.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:17

Citaat:
Een paard in paniek houd je inderdaad ook niet aan een halster. Daarom laat ik op de openbare weg altijd het hoofdstel in bij mijn paard. Al is het alleen maar voor het geval dat...


Een paard in paniek hou je ook niet met een hoofdstel denk ik dan...

Met mijn paard doe ik ook erg veel grondwerk en als ie echt in paniek zou zijn en ik zou kunnen afstappen dan zou ik dat zeker doen! Ik kan hem beter in de hand houden op de grond dan in het zadel, bovendien heeft hij vertrouwen in mij en als ik afstap en er gewoon langsloop alsof er niks aan de hand is dan vertrouwd ie op mij en is het ook meteen stukken minder eng.
Hierbij moet ik wel zeggen dat ik wel ooit zover wil komen dat ie zo'n vertrouwe ook in mij heeft als ik erop zit en vanuit die positie, op een enigzins kalme manier zijn angst kan overwinnen.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:27

Ligt aan de situatie en uitwijkmogelijkheden.
Als je alle 2 onder de tractor ligt, heeft natuurlijk ook niemand wat aan.
Afbeelding

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 00:38

ligt aan de situatie en aan je paard. als er een vrachtwagen aankomt dan ga ik meestal op een oprit staan als deze er is. Dan blijf ik zitten. Maar als er geen oprit is dan stijg ik af. dan is het gewoon veel te gevaarlijk om erop te blijven zitten. ze gaat dan namelijk gewoon midden op de weg staan. of springt in een sloot dan sta ik er toch liever langs. begrijp me niet verkeerd ik hou heel veel van mijn paardje maar ik ga niet mijn leven wagen. gelukkig kan ik eigenlijk altijd wel een oprit inschieten. Ze is gewoon heel erg bang van vrachtwagens.

Verder als er een vrachtwagen geparkeerd staat. dan wil mijn paard er dus niet langs. Dan blijft ze net als een ezel op vier benen stil staan en als ik dan boos wordt en haar een mep geef of zo dan loopt ze alleen maar achteruit. Heeft dus geen nut. dus dan stijg ik af en loop er aan de hand langs en stijg daarna weer op. Dan is het ook over en doet ze weer normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:35

memory schreef:
Citaat:
Een paard in paniek houd je inderdaad ook niet aan een halster. Daarom laat ik op de openbare weg altijd het hoofdstel in bij mijn paard. Al is het alleen maar voor het geval dat...


Een paard in paniek hou je ook niet met een hoofdstel denk ik dan...

Met mijn paard doe ik ook erg veel grondwerk en als ie echt in paniek zou zijn en ik zou kunnen afstappen dan zou ik dat zeker doen! Ik kan hem beter in de hand houden op de grond dan in het zadel,


Een paard dat echt in paniek is en zich los trekt, houd je denk ik bijna nooit inderdaad. Maar bij een wat lomper paard dat gewoon schrikt, maak je met een hoofdstel veel meer kans dat je hem houdt Knipoog.

Als je blijft zitten, raak je hem in ieder geval niet kwijt onderweg (maar dan moet je ook echt blijven zitten...).

Op mijn paard blijf ik zitten. Hij schrikt niet snel en als het al een keer voorkomt, dan is ie binnen de kortste tijd weer rustig. Die paar seconden dat hij eventueel een beetje raar zou doen, kan ik dus maar beter blijven zitten. In diezelfde paar seconden zou hij aan de hand al 10 keer verdwenen kunnen zijn...

'Vroeger' was ik nogal een snelle 'springer'. Als er wel heel vreemde dingen gebeurden, dan stond ik zo naast mijn paard. Ik moet zeggen dat mijn snelle afstaptechniek weleens van pas is gekomen bij een paard dat veel steigerde en daarbij ook wel eens op zijn rug ging liggen Boos!.

Nu heb ik gelukkig een paard die zich nooit om laat vallen of op zijn rug gaat liggen. Hij blijft altijd keurig overeind. Eraf springen is dus niet meer nodig Haha!.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:38

Ligt aan de situatie.

Van het wekend reden we buiten, en het paard voor me durfte op eens niet meer verder.
Dat was in het bos, over een ruiterpadje dat naar beneden liep met haar een kant een berg, aan de andere kant een (niet zo heel steil aflopende) helling die nog best wel hoog was. Paard liep achteruit, meisje sprong er gelijk af en liep een stuk met het paard. Had ik ook gedaan, want ik zou niet het risico willen lopen dat ze achteruit van die helling was afgegleden.

Verder zou ik zo lang mogelijk blijven zitten, als er maar geen nare situaties kunnen ontstaan als bijvoorbeeld tegen iets scherps of ergens in of op (mensen) kunne springen.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:39

Ik stap nooit af, of het moet al onvrijwillig zijn en dat komt bar weinig voor. ik heb 10x meer over een paard te zeggen als ik erop zit. Als ie besluit een loopje te nemen en ik sta er naast, is de kans groot dat ik m kwijt raak, als ik erop zit is nog niet van me af....

Dus in alle gevallen blijf ik erop zitten...