blijven zitten of afstappen als je paard gek doet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:41

Haffie_Lady schreef:
Maar als ik op het paard van een vriendin rij dan ga ik op een oprit staan en stap ik af. Want als ik erop blijf zitten dan springt ze de sloot in (als die er is) en als ik er naast sta ik er niks aan de hand en blijft ze netjes staan


Maar dat is wel aangeleerd gedrag. Als ze niet anders zou weten, dan zou ze echt niet in de sloot springen.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:52

Ik stap eigenlijk nooit af, behalve als er echt te weinig ruimte is. Een grote combine op een smal weggetje met een sloot ernaast. Ik ben zelf als de dood voor sloten en mijn paard draait altijd wat en loopt een paar pasjes achterwaarts als ze iets echt eng vindt, en als die paar pasjes achterwaarts dus gelijk betekenen dat we in de sloot liggen stap ik er liever naast.
Vaak geeft het je paard toch best wat vertrouwen en loopt ze de volgende keer zo door, althans die van mij.
Ik loop er trouwens wel vaker naast (gezellig samen een appeltje eten) dus ze associeert het niet direct met iets engs.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:02

Met mijn paard heb ik heel wat mee gemaakt op dit gebied. Het is dan zoals ik al eerder zij een echte angst haas.
Niemand kon dit paard toe houden of ook maar ligt sturen. De enigste oplossing was zelf heel duidelijk voor zijn hoofd met het stop commando te blijven stil staan, ik verstilde gewoon op zulke momenten. En daar heb ik nooit enige kracht voor nodig gehad. Het maakte dan niet uit of Brenda de stang in had of enkel een touw om de hals.

Wat ik bedoelde als paarden met z'n allen gaan rennen je er niks aan houd, als je ze los heb. Zolang je voor een paard ben die jouw volledig vertrouwd is er niks aan de hand, maar owee als je er achter komt zodat hij jouw niet zo goed meer kan zien. Tja dan helpt stem en stop commando niet meer. De weg is dan voor hem open om te gaan.

Trouwens ik heb het vermoede dat hier veel mensen blijven zitten die Engels rijden en die gene die afstappen omdat ze op de grond meer controle hebben NH doen. Of is dit niet zo.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:41

Ik stap af als ik het idee heb dat de situatie uit de hand kan lopen als ik dat niet doe. Voorbeeld; ben nog niet heel lang bezig met verkeersmak maken, ga sinds deze winter af en toe over de weg naar de vereningingsles. Patos is heel benauwd voor grote vrachtwagens en gaat als ze even in de berm moet wachten helemaal door het lint. In principe kan ik het wel begrijpen, het voelt voor haar alsof ze ingesloten wordt. Op het moment dat er auto's zijn of een sloot, stap ik even af en ga er naast staan. En dan is het over, zo snel ik ernaast ga staan is het goed, toch nog een beetje te weing vertrouwen op het moment dat ik er op zit. Voor de rest zul je mij nooit vrijwillig af zien stappen, ik zit er liever op als ze aan de kletter gaan, dan dat ik dr achter aan moet rennen Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 14:20

Margreet schreef:
Afstappen doe ik alleen onvrijwillig!


En als je klaar bent met rijden dan? Schijnheilig Knipoog

Ik stap ook niet af, alleen zoals margreet al zei Haha!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:15

Margreet schreef:
Afstappen doe ik alleen onvrijwillig!


mijn idee Haha!

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:00

Ik reed een keer door een stadje in Duitsland en kwam door een straat die openlag. Werkers bezig met trilmachines, bulldozer etc. De voorman zag me aankomen en legde het werk stil tot ik voorbij was. Vond ik zo geweldig, was ik zelf ook even stil van OK dan! .
Hoewel, als je alleen rijdt zeg je toch al niet zoveel Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:12

Het hangt er vanaf, meestal blijf ik gewoon zitten, maar soms komen langs iets wat ie dan ineens dood eng vind, als ik dan afstap en er met hem langsloop gaat ie er zo langs!
En de volgende keer is het dan geen probleem meer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:41

Ik vind dat je erop er veel meer over te vertellen hebt dan ernaast, dus ik zeg blijven zitten Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 08:46

pmarena schreef:
Eropheb jedan echt niks te vertellen , je zit immers op dat paard dus MOET wel mee.

Ernaast dan sta je tenminste nog op de grond als een anker te fungeren Clown


tis precies andersom Haha! Haha! Haha! , erop kan je nog wat duidelijk maken.... ook al ben je 100 meter van de plaats waar het begon. Hoe ga jij als mensje van 65??? kilo 650 kilo tegen houden dan als je op de grond staat??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:17

Niks inderdaat met kracht lukt het je niet. Maar ja dat het ik twee keer eerder uitgelegt.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:31

Op de grond heeft Nacino veel meer vertrouwen in mij dan wanneer ik erop zit. Als het mogelijk is ga ik een inrit/brede berm in. Anders stap ik af, zeker weten. Dan staat hij misschien wel wat schijterig achter mijn rug te schuifelen, maar hij blijft met een doorhangend touwtje bij me!
Als ik erop zit en hij springt opzij/ gaat achterwaarts, want dat is wat er meestal gebeurd, ben je verder van huis als hij dus écht in de sloot of het prikkeldraad terecht komt. (heb ervaring Scheve mond )

Daarnaast, hij moet toch langzaamaan minder angst voor die dingen krijgen en ik wéét dat hij naast mij rustiger is, dus de kans dat hij er aan went ook groter is. Maar als de situatie het veilig toelaat stap ik niet af.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:49

Ik denk dat het heel afhankelijk is van het paard.
Mijn eigen paardje doet nu alles voor me en vertrouwd mij volkomen.
Als ze iets eng vindt laat ik haar gewoon kijken. Aai wat over d'r hals om te zeggen dat het goed is en spoor haar dan duidelijk aan dat ze er langs moet. En in 99% van de gevallen gaat ze er dan ook gewoon langs.

Toen ik mijn paardje net had wilde ze nergens langs. Uiteraard ook om mij uit te proberen maar ook omdat ze geen vertrouwen in mij had. Als ik dan afstapte en haar rustig meenam kon ik er de volgende keer gewoon langs. Het is dus niet dat zij afstappen associeert met "nu heb ik lekker mijn zin". Bij haar stap ik dus gerust af als ze ergens echt niet langs durft.

Bij een ander paard zal ik er waarschijnlijk eerder op blijven zitten omdat je daar toch echt meer te vertellen hebt.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:55

Ik stap er niet vanaf. Het lijkt mij dus dat je erop veel meer over te zeggen hebt. Ik heb ook altijd het gevoel dat als je er naast loopt en je paard verschiet dan, dat je dan grote pech kan hebben en je paard misschien naar jouw kant springt.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:07

Ligt er ook aan waarvoor ze bang zijn. Een bankje in het park of een bruggetje? Bekijk het maar mooi, blijven zitten en doorrijden met die hap. Maar bij een vrachtwagen of andere grote combinatie vind ik het iets anders liggen, ik kan begrijpen dat ze daar bang voor zijn en heb iets meer geduld om ze bij te brengen dat er niet gek wordt gedaan als zoiets langs komt.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:09

ik blijf altijd zitten, ik zoek een uitrit, wat ik meestal kan vinden. Wanneer ik deze niet kan vindne, blijf ik ook gewoon zitten. Lachen

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:14

tjah moeilijke vraag, ik zou kiezen voor blijven zitten, maar verlede keer was ik uit reactie afgestapt en toen werd mijn pony weer helemaal rustig enzo en kon ik weer gewoon opstappen.... het probleem met afstappen is dat je óf naar huis moet lopen, óf er neit meer op komt, óf je paard schrikt, (steigerd) en er vandoor galopeerd en dan sta jij daar, hopeloos!!

bij erop blijven sitten heb je denk ik meer nadelen, dus ik zou maar lekker blijven zitten!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:51

ik blijf normaal altijd erop zitten, alleen was ik 1 keer zonder zadel aan het uitstappen en toen kwamen er van alle kanten allemaal politie en ambulances dus toen ben ik eraf gesprongen. maar naar mijn mening kan je in de meeste situatie beter blijven zitten.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:57

ik blijf zitten, als ik afstap heb ik voor mijn gevoel veel miner over timber te verlellen en als hij het dan op ze heupen krijgt hou ik hem helemala niet meer..

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:11

Zitten en rijden. Gewoon lekker bezig houden en als het fout dreigt te gaan een erf oprijden oid. Er op heb je meer te vertellen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:46

Dennis schreef:
Zitten en rijden. Gewoon lekker bezig houden en als het fout dreigt te gaan een erf oprijden oid. Er op heb je meer te vertellen.


ja, dat is wel zo, erop heb je meer te vertellen. het punt is zeker ook niet dat je afstapt omdat je ernaast méér te vertellen zou hebben, maar omdat veel paarden daar zoveel vertrouwen uit putten dat je niets meer hoéft te vertellen Haha!

de mijne is op z'n eentje ook absoluut nog niet veilig te rijden buiten. maar hij mag als een veer zo gespannen aan de grond genageld staan van de opkomende paniek, zodra ik ernaast/voor sta is hij weer de rust zelf.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:17

tuurlijk blijven zitten, ik heb helemaal geen controle over mijn paard ernaast