mijn paard hang (lees verder!!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:40

aan die ijzeren ketting met klipje: niet doen, levensgevaarlijk, als er iets gebeurt krijg je haar zelfs niet los als er spanning opstaat!
doe er een halstertouw tussen met veiligheidsknoop!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:42

In eerste instantie ga je achter een hangend paard staan met je hand op de kont en laat je weten dat ze naar voren moet. Om enige dwang daarin aan te brengen kan je de borstelige kant van de bezem tegen haar kont aan duwen....... steeds met kleine stootjes en maak veel gebruik van je stem, Kom je daar niet door dan moet je wat stevigere prikkels gebruiken maar in de regel help die klap op de kont met je vlakke hand en een stevige brul best

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 22:43

dat had ik vorige weer dus,probeerde der los te krijgen,maar zat echt vast,dus we hadde zoiets van laatter maar trekken!want anders werden we misschien zelf verwond !
ik zal er aan denken Knipoog

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:46

hmm ik vind het sowieso allemaal maar niks (dat vastzetten aan een muur dan he).
Het enige waar ik mijn paard aan vastzet is zo'n systeem (toch maar een foto want ik krijg het niet uitgelegd)
Afbeelding
en in alle andere gevallen doe ik gewoon het touw door de ring of om iets heen, maar niet vastmaken, dat heeft ie toch niet door en als hij gaat hangen dan weet hij dat hij ook weg kán (nouja, niet letterlijk, maar dat hij weg zou kunnen, omdat het sowieso heel erg kl*te is voor een paard om niet weg te kunnen, als er iets onnatuurlijk is dan is het dat wel), maar dat gaat dan veel rustiger omdat hij dan dus geen paniek heeft en dan krijg je hem juist béter gevangen. Misschien is dat iets?

Oh trouwens, belangrijk detail: dat ben ik vooral niet op die foto en dat is vooral niet mijn paard haha (-> is mn zus en dat stuk vee van dr Haha! )
Laatst bijgewerkt door Lenn op 23-03-04 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:51

Ik zet ze ook nooit vast.......... sterker nog ik zet ze liefst helemaal niet vast......... Ik wil nl dat ze gewoon blijven staan als ik met ze bezig ben Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:55

Ja dat zou bij mij ook wel gaan, tótdat ik even naar de w.c. ga ofzo, dat weet die boef dan goed en dan heeft hij de weg naar de wei zo gevonden Lovers -> ik vind m altijd zo schattig als hij ontdeugend is Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Lenn op 23-03-04 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:56

hahaha...... ik zorg er altijd voor dat ik klaar ben om met een paard te beginnen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 22:58

ja nouja... laat jij ze altijd helemaal los staan dan?

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 22:59

waar ligt delft?!LES NODIG ???? Delft E.O........ pb me dan!

omdat ik misschien nn nieuwe instructrice zoek!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:02

touwtje over de hals geslagen en bij paarden die nog minder bedreven zijn in het blijven staan hou je het uiterste puntje van het touw vast om in te grijpen als ze denken ergens anders heen te gaan dan waar ze op dat moment staan. Wel heel handig is om te gaan staan waar de verleidingen minimaal zijn, dus niet in een gang met peen Haha! Haha!

Delft ligt tussen Rotterdam en Den Haag Haha! Weet je wel die stad waar Juul volgende week begraven wordt Haha!

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-04 23:10

Bloos weet ik niet ik hou me daar niet meer besig haha!!!!!

jammer is te ver weg,ik woon in noord limburg!!!!

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 15:21

nog iemand n oplossing?!?!(schopje )
of heeft iemand tzelfde probleem?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:05

Ik kan je in ieder geval op je hart drukken dat het link is. Verder terug is al genoemd dat je paard de weg op kan rennen, maar ik heb het volgende een keer meegemaakt.
Paard ging hangen met zijn volle gewicht in de touwen, 1 kant knapte plotseling los en door de kracht die daar achter zat knalde het paard keihard met zijn hoofd opzij, tegen de betonnen muur. Het bloed stroomde als een gek uit zijn neus. Achteraf is het al met al met een sisser afgelopen, maar had veel erger kunnen eindigen. Niet te laks zijn hierin. Dan nog liever niet tussen de touwen en leren stilstaan.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:12

loez schreef:
nog iemand n oplossing?!?!(schopje )
of heeft iemand tzelfde probleem?

Probeer eens het touw wel door de ring te halen of wat het ook is maar hem niet vast te zetten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:59

Nee dan moet je zo een muts hebben die het paard aan een staldeur vastzet (zo een schuifdeur met tralies) Paard gaat hangen, trekt de hele deur eruit, schrikt daar weer van, gaat aan de kletter met de deur achter en onder zn poten................ niet leuk!

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:04

nee das wel een hele domme actie sorry hoor...

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:53

maar we zetten hem nooit aan de stal!!!!!!
maar we hebben gewoon n poetsruimte,met zo'n ketting om je knolliej :p
aan vast te zetten!de ketting rukt ze er niet uit,alleen de sluiting,of het halster Verward

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:12

Ik zet mijn paarden ook nooit meer vast, dat heb ik wel afgeleerd.
Kevin is nl. ook zo'n hanger, alles al geprobeert, truc met de bezem, vlakke hand, zweep, 3 touwen en 2 halsters tegelijk, nog trok hij alles kapot, toen kreeg ik ook het advies een dikke ketting te gebruiken en een koeien halster,dat kreeg hij idd. niet kapot......... maar de zenuwbaan die door zijn nek/rug loopt scheurde wel finaal door!
Resultaat van dit al, een paard wat problemen heeft met rijden met de hals en een groot stuk een gevoelloze rug heeft, recreatief is hij nog lekker te rijden maar ik moet niets van hem gaan vragen want dat kan hij gewoon niet meer.......
Dus: bezint eer ge begint!!!!!!!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:35

idd t@nj@, een paard kan zich ernstig blesseren als hij hangt, blijft trekken en niet los kan komen. ook de nekwervels kunnen ernstig beschadigen.

ik heb zelf ook zo'n rare die het doet. hij is er ooit met een stuk van de bakrand vandoor gegaan Knipoog
ik heb alles geprobeert:
van achter naar voren sturen (zoals gezegt met borstel of klap op de kont) werkte bij mij niet, want voor ik achter hem was had ie de boel alweer stuk getrokken.
ik heb speciale touwen geprobeert, eerst eentje die wat extra rek meegaf, maar de klip brak wel makkelijk Scheve mond en eentje die helemaal van dik elastiek was, maar die kreeg ie ook stuk Scheve mond
op het moment dat de rek uit het touw is, raakt hij in paniek en trekt hij juist door.

vastzetten moet je zo wie zo altijd met een veiligheidsknoop doen, zodat je hem makkelijker los kunt trekken (zoals dutske al zei), maar als ze hard genoeg trekken, krijg je die helaas ook niet meer los

de enige oplossing die voor mijn paard werkt is een kort stukje strotouw (gewoon van dat gelig witte touw en niet van dat oranje kunstmatige touw) om de paal of ring waaraan je hem vastzet. het halstertouw knoop ik daar doorheen met een veiligheidsknoop. als het dan echt fout gaat en het paard trekt zo hard dat hij zich mogelijk zou kunnen blesseren, breekt het strotouwtje en komt het paard los.

maar laat je paard natuurlijk nooit alleen zo staan als hij er vandoor kan gaan als je er even niet bij bent Knipoog

het nadeel hiervan is wel dat je paard zo leert dat hij uiteindelijk altijd los kan komen, dus doe dit alleen met paarden waarbij dit probleem niet op een andere manier op te lossen is. mijn paard gsus doet het sindsdien bijna niet meer, want als hij zich nu lostrekt krijgt hij op z'n donder. hij moet zich leren te gedragen en 'vrijwillig' aan de paal blijven staan.

ik doe dit dus niet bij mijn jaarling. hij laat zich op stem goed kalmeren als hij het hangen eens uitprobeert. hij trekt ook niet door in paniek. bij hem is het dus niet nodig om er een strotouwtje tussen te doen en is een veiligheidsknoop voldoende.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:17

at van dat strotouwtje is ook handig om aan je weidehalster te doen
wel wat naaiwerk, maar langs achter waar die ringel hangt, maak je dat los, en doe je het stuk band van de halster vast met zon stroutouwtje, moest je paard ens op de een of andere maniervast komen te zitten, met een goede snuk spokt dat touwtje, en kan hij zich niet meer ophangen
Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:20

Sprite schreef:
mijn paard gsus doet het sindsdien bijna niet meer, want als hij zich nu lostrekt krijgt hij op z'n donder. hij moet zich leren te gedragen en 'vrijwillig' aan de paal blijven staan.

Ik vind dit niet een 'kwestie van gedragen' of iets om te straffen, enkel corrigeren en als hij het echt eng vindt, nou dan maar niet, dat zal hij echt niet als overwinning ervaren ofzo, zoals ik al zei het is zo onnatuurlijk voor hem om vast te staan en als hij zich dan -volkomen instinctief- los wil trekken is dat een natuurlijke reactie, niet om te etteren ofzo dat geloof ik niet, en bij natuurlijke reacties kun je hem niks verwijten, daar moet je juist een beetje rekening mee houden, iets anders proberen ofzo.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 17:35

Citaat:
maar laat je paard natuurlijk nooit alleen zo staan als hij er vandoor kan gaan als je er even niet bij bent Knipoog


nee we zijn er altijd met zn 2e bij,soms 3 en als ik dan t zadel ga halen is petra er nog altijd!!

thnx voor al jullie reacties!!

maar wil iemand zeggenhoe ik hem nu het allebeste vast kan zetten en haar t hangen af kan leren Verward!!!!!!!

Bedankt voor al jullie reacties!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:22

Lenn"]
[quote="loez schreef:
nog iemand n oplossing?!?!(schopje )
of heeft iemand tzelfde probleem?

Probeer eens het touw wel door de ring te halen of wat het ook is maar hem niet vast te zetten.
[/quote]
Heb je dat al geprobeerd

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:33

Lenn"]
[quote="Sprite schreef:
mijn paard gsus doet het sindsdien bijna niet meer, want als hij zich nu lostrekt krijgt hij op z'n donder. hij moet zich leren te gedragen en 'vrijwillig' aan de paal blijven staan.

Ik vind dit niet een 'kwestie van gedragen' of iets om te straffen, enkel corrigeren en als hij het echt eng vindt, nou dan maar niet, dat zal hij echt niet als overwinning ervaren ofzo, zoals ik al zei het is zo onnatuurlijk voor hem om vast te staan en als hij zich dan -volkomen instinctief- los wil trekken is dat een natuurlijke reactie, niet om te etteren ofzo dat geloof ik niet, en bij natuurlijke reacties kun je hem niks verwijten, daar moet je juist een beetje rekening mee houden, iets anders proberen ofzo.
[/quote]

jij kent gsus niet, dit is echt een vreemd exemplaar Lovers altijd in voor een geintje en daar ben ik dan ook op bedacht Knipoog dat lostrekken van hem werd op een gegeven moment gewoon een spelletje... niet eens van dominantie maar puur voor de lol. hij vind het ook allang niet meer eng want hij weet dat er een strotouwtje tussen zit, hij is behoorlijk intelligent. hij doet het als er niks engs aan de hand is en hij zich verveeld *LOL*
ik kan zijn stemming goed van zijn hoofd aflezen.

natuurlijk verschilt de situatie of de oorzaak waarom een paard zich lostrekt en ik pleit er zeker voor dat iemand er eerst achter probeert te komen waarom een paard dit gedrag vertoont voor hij besluit hoe erop te handelen.

maar het is naar mijn mening niet goed te veel mee te gaan in de angst van een paard. natuurlijk kalmeer je een angstig paard maar soms is het goed om daarnaast rustig maar duidelijk met een 'no nonsense' instelling naar hem te handelen. door hem te herinneren aan jouw leiderschap schenk je hem meteen veiligheid in een enge situatie

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:38

wow over deze vorige post is echt nagedacht... Haha! ik moet zeggen ik had het niet beter kunnen zeggen alleen zou ik wel me paard op der donder geven voor dat spelletje maar das vanwege het feit dat ze dan ook direct bij de voerbak staat... Knipoog