Wedstrijden zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Wedstrijden zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 02:03

Jordy loopt op blote voeten, hij heeft sterke hoeven, ook 's zomers met veel buitenrijden geen probleem. Zelfs met een rondje van een km of 25-30 en zeker meer dan de helft over asfalt waarvan veel draven niet.
Maar nu wil ik dit seizoen gaan starten.... Zijn ijzers absoluut noodzakelijk dan? Het is niet de bedoeling heel erg intensief te gaan starten, dus de wedstrijden kan ik wel redelijk uitzoeken op een goede bodem. Maar gras zullen we toch wel tegenkomen.
Vorig jaar heb ik zelfs een crossje gereden zonder ijzers met hem op gras, hij had er geen moeite mee, ook loopt hij absoluut niet snel onzeker.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 08:23

Tjo loopt dr hele leven al op blote voeten en dus ook lekker wedstrijdjes. Idd gras blijft een geval van uitkijken want dat kan echt superglad zijn maar verder, nee ik ondervindt geen problemen.....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 11:26

En zijn er ook mensen die springen zonder ijzers?

Run free Jordy.... 1997 - 2021

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:43

ja hoor. als de bodem het toelaat is ook springen geen probleem. alleen als het blubberig is wordt het moeilijk. je kan best zonder. ijzers zonder stiften (proppen, kalkoenen) is gevaarlijker dan zonder ijzers.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 11:50

Het is wel gewaagd, want als het een beetje glad is door veel regenval is de kans errug groot dat je pony/paard zal uitglijden,en das op sich niet zo erg maar ze kunnen gevolgen aan krijgen...niet voor niets dat bij paarden met ijzers stiften(of punten of kalkoenen -->tis maar hoe je het noemt) worden ingedraaid voor meer grip!!!!!!!

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:24

Ik heb liever zonder ijzers op gras dan met, dat gedoe dat als het nat is dat je weer met proppen moet gaan hannesen.
Die mij maar blote voetjes, redden ze zich prima mee, tot op zekere hoogte natuurlijk maar over het algemeen heb ik veel liever ijzerloos

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:59

Ik rijd het hele jaar door zonder ijzers op gras..Geen probleem hoor..Alleen springen op gladde ondergrond lijkt me niet verstandig..Ook niet met ijzers trouwens.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:17

Mijn paard heeft ook geen ijzers, gewoon heeeeele sterke hoefjes!

:D M2 + 8 :D

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:43

Mijn paard loopt ook wedstrijden zonder ijzers...
heb Nog nooit iets gemerkt..gaat heel goed, zelfs cross e.d

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Femke_klus
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:02

Nou ik durf het dit jaar niet meer.
Ik heb de de L1 en de B uitgereden zonder ijzers.
Nu rijd ik L2. maar nu durf ik echt niet meer zonder kalkoenen te starten.

en springen zonder ijzers vind ik echt onverantwoord... ik heb veel valpartijen gezien!!


Succes!! OK dan!

Ik ben nieuw!!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:42

Kliko schreef:
Mijn paard heeft ook geen ijzers, gewoon heeeeele sterke hoefjes!

En buitenwedstrijden rijd ik alleen bij ons, en dat is gewoon in een buitenbak, dus ik heb nergens geen last van. Zolang ik geen ijzers nodig heb, rijd ik zonder.

:D M2 + 8 :D

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:57

Femke_klus schreef:
en springen zonder ijzers vind ik echt onverantwoord... ik heb veel valpartijen gezien!!


Dat vind ik dus ook, liever een paar tientjes meer voor ijzers dan een pony met een gebroken been!!

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:07

Supertje schreef:
En zijn er ook mensen die springen zonder ijzers?

ja, wel gedaan. Het kan wel, maar verwacht geen toptijden in de barrage Knipoog

Een blote voet heeft behoorlijk wat grip. Maar als je de keuze hebt, dan zou ik toch gaan springen met ijzers met kalkoenen.
Voor dressuur heb je ze minder snel nodig.

Ik denk overigens dat het ook nog van het paard afhankelijk is. Je hebt paarden in de wei die de meest gekke sprongen maken zonder ooit 1 keer onderuit te gaan, en je hebt ze die zomaar wegglijden en vallen.
Laatst bijgewerkt door germie op 23-03-04 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:14

De mijne durfde op gras niet te galopperen zonder ijzers Haha! (met kalkoenen dan.)

[o]

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 18:30

Gjilke"]
[quote="Femke_klus schreef:
en springen zonder ijzers vind ik echt onverantwoord... ik heb veel valpartijen gezien!!


Dat vind ik dus ook, liever een paar tientjes meer voor ijzers dan een pony met een gebroken been!!
[/quote]

Om het geld gaat het absoluut niet..... Maar zijn hoeven zijn gewoon goed, dan heb ik weinig zin dat te verpesten met een ijzer eronder.

Overigens maakt hij in de (natte en erg gladde) wei de meest rare sprongen, maar daarmee heb ik hem nog nooit onderuit zien gaan. Behalve die ene keer dat hij iets te hard op het hek afkwam en niet meer kon remmen *boink* Haha!
Hij loopt erg zeker, afgelopen zomer hebben we ook wat onderlinge wedstrijden gereden, dat was echter wel op droog gras, maar hij heeft geen pas onzeker gelopen, ook niet in de galop.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, monsera en 130 bezoekers