voer vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

voer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 20:54

ik kan er niks aan doen, maar ik vind dat boef zo ontzettend weinig voer krijgt... hij krijgt 3 plakken hooi per dag en een handje basisbrok(1 keer per dag). eerst kreeg hij dit ook, maar dan met sportbrok, maar de staleigenaar is nu overgestapt op dit soort... hij staat wel gewoon 24/7 in de wei, maar die is niet echt groot dus die heeft ie binnen 3 dagen op(gisteren hem er weer een stukje bij gegeven dus hij kan er weer tegen aan). op zich is die niet echt dik ofzo(je kan zn ribben voelen, niet zien). hij moet nu wel harder gaan werken, hij is nu voor de kar beleerd dus we kunnen nu de langere ritten gaan maken.. verder rijd ik hem ook nog is onder het zadel. kortom, hij werkt gemiddeld zo'n 4 keer per week, soms meer. meestal als ie heeft gewerkt geef ik hem wat extra's.
wat vinden jullie nou? ik denk dat ik gewoon moet afwachten, als hij magerder wordt meer voeren ofzo? ik heb echt geen flauw idee wat zo'n pony eet... (de shetten van de staleigenaar krijgen hetzelfde, en die werken niet...)
voor de duidelijkheid, boefie is een classic pony(laten we maar shetlander zeggen, zit er ook in namelijk). ik denk dat ie ongeveer 150/200 kg weegt.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:59

Als ie hard moet werken kan je hem de dag van te voren wat extra's geven, dat werkt beter dan achteraf. Ik vind het zelf wat weinig, maar je kan ook afwachten hoe het gaat.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:12

ik denk dat je van dat handje beter een halve schep of 1/4 schep kan geven?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:22

Dennis kreeg altijd 2 plakken hooi en een kwart kg biks op een dag en daar had hij genoeg aan. Ook als hij iedere dag aan het werk was. Dus zolang hij niet veel afvalt of aan komt zou ik het lekker oz laten.

Dennis staat nu 24/7 op het land en krijgt er niets bij.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:48

Als je de ribben gaat zien kun je wat meer geven, ze alleen voelen is juist wel goed. Bij wat toegenomen werk kun je ook een beetje extra brok geven, maar ik zou het heel voorzichtig aan doen. Als ik het goed begrijp is het een soort grote shet, dus een sober type. Geef anders eerst eens een vierde plak hooi erbij, kijk wat hij daarmee doet.